Gå til innhold

Hva er lov å gjøre mot noen som bryter seg inn i huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor vi seriøst i et så tafatt land at man kan bli straffet for å beskytte barna sine? 
Jeg hadde da aldri i livet ventet og sett an situasjonen, sett an om han var i huset mitt for å skade barna mine eller ikke!! Hadde uten tvil «klikket» og gått til angrep for å få personen vekk. Så får jeg heller havne i fengsel dersom dette skulle skjedd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Citizens Arrest, Sivil arrest, er også lov i Norge. Men ikke med mer vold enn det nødvendige.

Anonymkode: f6ec7...edf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, når noen har brutt seg inn og plutselig står i stua di så har du ikke tid til å reflektere rundt hva som er lov eller ikke. Kroppen tar over. Hva du gjør er avhengig av deg som person, enten blir du lammet, løper rett inn til barna, eller angriper. Det er ikke sikkert at planen du har lagd deg på forhånd hjelper noe. 

Jeg angrep i sekundet jeg så han i øyekroken. Tenkte ikke en tanke en gang. Brakk foten hans, jeg sparte ikke på noe. Han dro seg ut av vinduet igjen. Jeg ble ikke anmeldt, politiet roste meg faktisk for at jeg reagerte så kjapt. De mistenke at motivet var voldtekt, siden bygget var et studenthjem og det er lite å rane der. Siden det ikke er naturlig å gå forbi vinduet mitt, så virket det planlagt. De sa at jeg mest sannsynlig hadde reddet meg selv fra mye lidelse. Så de kommer ikke løpende for å ta deg for overdreven bruk av vold, er mitt inntrykk. 

Om man vil beskytte seg mot innbrudd hjelper ikke alarm mot de som vet hva de driver med. De kan alle triksene. Det som hjelper er stor hund som bjeffer, flombelysning på alle sider av huset, og kjøpt beskyttelse av Hells Angels (med skilt om dette). Det sier innbruddstyvene selv i alle fall.

Anonymkode: 5595c...c24

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Charlie Amberson skrev (1 time siden):

Stemmer. Vektere kan ha så flotte uniformer de bare vil, til og med refleksvester! Men det gir de ingen rett til å bruke mer fysisk makt enn deg og meg i loven.

(Muligens med unntak at de kan hindre folk som sniker på bussen i å forlate den før politiet kommer hvis de nekter å oppgi personalia, det var en rettsak om dette for noen år siden, men jeg husker ikke utfallet)

Det gjelder vektere som er ansatt hos transportør eller gjøres i samarbeid med ansatte. Andre vektere har ikke den rettigheten. Vekterne tapte billettkontroll-strid i Høyesterett - Rett24

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billigste og enkleste form for varsling er å stikke på Biltema eller Jula og kjøpe noen lyskastere med bevegelses sensor, når "ugjerningsmannen" vet han er i søkelyset så er det naturlig å trekke seg tilbake. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gummikuler til hagle er en grei middelvei ved ekspressbehandling av innbruddstyver. Lav fare for omgivelsene, men særedeles vondt for den som blir rammet. 

Anonymkode: 7ab82...f15

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjente et par som opplevde at en mann plutselig stod på soverommet deres, mannen klasket et sånt pynte marmorbrett i tinningen på han, og han ble alvorlig skadet/ fikk kraniebrudd. De ble ikke straffet for det. 
 

i realiteten er det ikke så vanskelig å selge inn at man følte at seg selv og familien ble truet. 

Anonymkode: efc5b...303

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Foretrekker USA. Der kan du bare lete frem pumpehaglen og blåse hodet av de som bryter inn i hjemmet ditt. 

Anonymkode: 3df7a...2c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det som hjelper er stor hund som bjeffer, flombelysning på alle sider av huset, og kjøpt beskyttelse av Hells Angels (med skilt om dette). Det sier innbruddstyvene selv i alle fall.

Anonymkode: 5595c...c24

Kjenner du mange? 

Anonymkode: f823d...b89

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 hours ago, Charlie Amberson said:

Naboen min gikk rett inn i min leilighet en gang. Hun hadde gått gjennom den mørke gangen og var på vei inn i stua da hun oppdaget feilen. I USA kunne jeg visst skutt henne helt lovlig.

Det er jo din feil om du ikke låser døren. 

Anonymkode: db089...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 hours ago, AnonymBruker said:

Alle her inne villa ha dødd, fordi de ikke hadde turt å gjøre noe som helst 😩

Anonymkode: c36eb...948

Hvis en eller annen åndssvak idiot hadde prøvd seg inn her, så bør han være bevisst på å tape... 

1433AB3F-B8F3-42FE-BF67-6B553C406B47.gif.07a6c385bd4dc7779a21e4984b8165b6.gif
Han hadde ikke villet gjort det igjen, for å si det slik.
 

Anonymkode: db089...e75

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det er jo din feil om du ikke låser døren. 

Anonymkode: db089...e75

Ulåst dør = invitasjon ?

Ikke i min verden.

Anonymkode: 01e5e...93a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Foretrekker USA. Der kan du bare lete frem pumpehaglen og blåse hodet av de som bryter inn i hjemmet ditt. 

Anonymkode: 3df7a...2c1

USA passer best på film.

Anonymkode: 01e5e...93a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 hours ago, AnonymBruker said:

kjøpt beskyttelse av Hells Angels (med skilt om dette).

Anonymkode: 5595c...c24

Hvor mye koster det? 

Anonymkode: db089...e75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en person sniker seg inn i huset ditt om natten, vet du ikke hvilke hensikter de har. Hverken du eller noen i en eventuell rettsal vil vite den egentlige hensikten. Men du nå nesten anta at de er der med onde hensikter, altså å skade deg eller familien. Ergo nødverge. Men man må faktisk ha litt is i magen selv under nødverge. Du kan ikke bare blåse hodet av en som kom inn i huset ditt. Kunne jo vært bare en sinnssforvirra eller drita fyr. Litt kjipt å leve med å ha drept en som bare gikk rundt og somla. Og at barna var blandet opp i dette.

Men! Du kan jo for eks skade de på slike måter som ikke er slag/spark/knivstikking. 

At en psyko ramlet ned trappa di er jo ikke din feil. Uansett hvor mye hen påstår at du kom fra bak et hjørne og dytta de. Ord mot ord, og det skal godt gjøres at noen går videre med det.

Du kan jo også sette opp feller i huset. At du har spikermatter rett foran døra for eks er jo din sak... eller rottefeller i hånd-høyde osv. Her er det bare å være kreativ. 

(men husk barna....)

Anonymkode: 336aa...d69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Annonse

[1] Category widget

Vet dette er en gammel tråd, så ingen trenger å fortelle meg det. Men jeg ønsker å si noe hvis fler enn meg kommer over denne tråden ved å google, tross at den er 2 år gammel!

 

Loven gir deg egentlig ingen rett til å true eller skade før du vet du er i fare og må forsvare deg. MEN personlig hadde jeg gitt en lang blaffen i akkurat det i en slik situasjon, da min tanke helt ærlig vil være: hvor stor sannsynlighet er det for at denne tjuveri går til politiet og anmelder meg for trusler, etter at vedkommende selv har brutt seg inn? Muligheten er der, men den er svært liten tenker jeg. For vedkommende må rett og slett innrømme eget lovbrudd for å kunne anmelde deg. Selvsagt kan man vri på det og si at folk kan alltids lyve og si de var på besøk osv, men helt ærlig. Hvor sannsynlig er det, sammenliknet med at vedkommende stikker og ikke sier noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...