Gå til innhold

Hva er lov å gjøre mot noen som bryter seg inn i huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du har lov til å forsvare deg, men må vente til han angriper først. Kommer han med en øks må du vente til han har hogd til deg først før du har lov til å hogge tilbake. Og du har ikke lov til å hogge flere ganger enn nødvendig. Viser det seg at du har hogd to ganger, mens etterforskningen viste at du skulle begrenset deg til ett hogg blir straffet. Derfor er det viktig at du har på deg en kalkulator for å regne på hoggene før du utfører dem.

Anonymkode: 02975...bf3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle her inne villa ha dødd, fordi de ikke hadde turt å gjøre noe som helst 😩

Anonymkode: c36eb...948

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ring politi for å varsle om at det har vært noen der de to siste nettene slik at de er ekstra på vakt om de skulle få melding om noe uvanlig fra deres kant. 

Spør om andre i nærområdet har varslet om lignende. 

Jeg ville anskaffet meg lys og kamera med sensor. Og så ville jeg lagt plan med samboer om hvordan dere skal gå frem om noen kommer. 

Anonymkode: 457be...41b

De la ned nærmeste politistasjon her for 3-4 år siden og samlet alt på et område som er 2t unna. Så det er jo ikke akkurat en løsning mens noen er inne i huset. Men skal ta en telefon dit ja. 

 

Har lys på fjøsen her, men ikke med sensor og ikke kamera. Blir det snart. 

Anonymkode: 7bbe9...d97

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunette89 skrev (16 minutter siden):

Man har lov å utføre en kriminell handling for å avverge en annen , innenfor rimelighetens grenser såklart . (Situasjonsbetinget ) avverger du at noen skader familien din har du såklart lov å gjøre noe . Handler man i nødverge kan man ikke straffes . 

Jeg vil si det er å avverge om noen bryter seg inn i hus der det er folk hjemme. 

 

Tyver som bare ønsker å stjele. Bryter seg så si aldri inn i hus hvor folk er hjemme. De ønsker ikke bli sett eller tatt. 

Anonymkode: 7bbe9...d97

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde satt opp livaktige dukker og slike menneskefigurer som de bruker på skytefelt, samt strategisk plassert flombelysning, kamera og noen roperter godt gjemt, med full stasjon innendørs i et rom uten vinduer med mange skjermer så man kan sitte trygt inne og skremme livsskiten ut av den uvelkomne gjesten.

Har sett hvordan pakketyver reagerer i usa på at det plutselig er noen som snakker gjennom døralarmene med kamera som folk har montert ved inngangspartiene sine. Effektivt som fy, pluss at du får fullverdige bilder av vedkommende og kan anmelde de til politiet for tyveri og innbrudd.

Anonymkode: 746f8...24d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hadde satt opp livaktige dukker og slike menneskefigurer som de bruker på skytefelt, samt strategisk plassert flombelysning, kamera og noen roperter godt gjemt, med full stasjon innendørs i et rom uten vinduer med mange skjermer så man kan sitte trygt inne og skremme livsskiten ut av den uvelkomne gjesten.

Har sett hvordan pakketyver reagerer i usa på at det plutselig er noen som snakker gjennom døralarmene med kamera som folk har montert ved inngangspartiene sine. Effektivt som fy, pluss at du får fullverdige bilder av vedkommende og kan anmelde de til politiet for tyveri og innbrudd.

Anonymkode: 746f8...24d

Ja!! Sånn som i Alene Hjemme-filmene😁

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

De la ned nærmeste politistasjon her for 3-4 år siden og samlet alt på et område som er 2t unna. Så det er jo ikke akkurat en løsning mens noen er inne i huset. Men skal ta en telefon dit ja. 

 

Har lys på fjøsen her, men ikke med sensor og ikke kamera. Blir det snart. 

Anonymkode: 7bbe9...d97

Såpass langt fra.. 

Ville tenke at det er nok noe personen har veldig lyst på når han kommer to netter på rad. Ikke for å skremme deg men har du spurt deg selv om det kan være mer enn tyveri vedkommende har i tankene? Verste scenario er det at han er ute etter ungene.. 

Kan være han kommer tilbake når dere minst tenker det, på dagtid. Er ungene såpass store at de er alene hjemme, eller samboer alene når du evt går på jobb. Huff. Ganske creapy når en begynner å spekulere på hva det er han vil. 

Har du kontakt med de nærmeste naboer rundt dere? Du burde kanskje forhøre deg med dem om de har hatt besøk, evt sett noen misstenkelige kjøretøy i området. Spurt om du kan ta kontakt om det skjer noe slik at de kan komme. 

Anonymkode: 457be...41b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tuttifrutt said:

Ja!! Sånn som i Alene Hjemme-filmene😁

You Read  My Mind! :)

Anonymkode: 746f8...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shit, så skummelt! Har dere alarm? Hvis ikke, ville jeg skaffet det. Og kamera og lys. Hadde garantert fått meg hund også hvis jeg bodde et sånt sted, kanskje til og med to. 

Og det er ikke litt tull engang! Såpass engstelig er jeg. 

Anonymkode: 0279b...00b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det skikkelige fotspor kan dere ta bilde og evt lage gipsavstøpning. Kan ha det litt moro i alvoret. Så kan politiet få avstøpningen og lete etter mistenkte.

Evt kan dere invitere noen slekt eller venner på spontant overnattingsbesøk og ha huset fullt for å skremme bort vedkommende.

Anonymkode: 746f8...24d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Såpass langt fra.. 

Ville tenke at det er nok noe personen har veldig lyst på når han kommer to netter på rad. Ikke for å skremme deg men har du spurt deg selv om det kan være mer enn tyveri vedkommende har i tankene? Verste scenario er det at han er ute etter ungene.. 

Kan være han kommer tilbake når dere minst tenker det, på dagtid. Er ungene såpass store at de er alene hjemme, eller samboer alene når du evt går på jobb. Huff. Ganske creapy når en begynner å spekulere på hva det er han vil. 

Har du kontakt med de nærmeste naboer rundt dere? Du burde kanskje forhøre deg med dem om de har hatt besøk, evt sett noen misstenkelige kjøretøy i området. Spurt om du kan ta kontakt om det skjer noe slik at de kan komme. 

Anonymkode: 457be...41b

Ja det har jeg tenkt på, derfor jeg lurer på hva som er lov om noen først bryter seg inn. Nei ungene kan ikke være alene hjemme men minste sover ute i vogna på dagen. 

 

Nærmeste nabo er 2km men kjenner dem ikke. Samboer som så at det var noen der først natt til søndag og da hadde han vist en lang gjenstand i en hand også. I går natt hørte jeg noen gå på isen her ved at soveromsvinduet var oppe, da så jeg en person gå bort fra huset og hørte en bil starte opp. Er en lomme 200m borti gårdsveien her og der hadde han parkert. 

 

En vet aldri men jeg har ganske mye dyrt utstyr i fjøset og det er størst sjanse for at det er noe der personen ønsker seg. Var noen å stjal plank der mens vi var på ferie for 2 år siden. 

Anonymkode: 7bbe9...d97

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør en venn om å få låne hunden deres, gjerne en stor en som bjeffer på ukjente lyder 

Anonymkode: 49230...d27

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bekjent av meg med svart belte i kickboxing ble overrasket av en tyv da han skulle på do midt på natta. Knack armen og noen tenner til tyven, refleksene satt godt. Trengte ambulanse. Tyven anmeldte faktisk men saken ble henlagt grunnet nødverge.

Tror det skal mye til å bli dømt for å forsvare seg selv i eget hus, selvom når man går litt hardt til verks.

Anonymkode: b3c96...919

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Få alarm, kamera og lys med bevegelsessensor asap. Med en gang butikkene åpner. Verdt hver krone i stedet for å sitte og lytte og lure

Anonymkode: 1981e...06d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det kommer an på, men ved innbrudd så hadde personen falt ned trappa og brukket begge armene. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut nødrett og nødverge 👍 dersom noen bryter seg inn og utgjør en mulig trussel, så har du lov til å forsvare deg til en viss grad (ikke noe skyting eller slikt). 

Anonymkode: 71e03...728

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er litt farget etter å akkurat ha sett dokumentaren  Night Killer, men hadde nok satt opp lys, alarm og kamera.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...