Gå til innhold

Hva er lov å gjøre mot noen som bryter seg inn i huset?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Bor noe avsides uten naboer og slikt. Siste to nettene har det vært en som har ruslet rundt huset. Har bare sett personen gått vekk fra huset. Ikke noe spor ovenfor huset så personen har ikke bare gått tur. Og dette er ikke et område folk går tur.  Så vi er litt på vakt nå. 

 

Har 3 barn i huset og dersom noen hadde brutt seg inn om natten hadde jeg ikke en gang forsøkt prate med personen før jeg hadde angrepet han med våpen eller evt rette en hagle mot personen for å jage han ut. Da i frykt for hva han kan finne på mot barna. Har lest alt for mange skrekk historier sikkert, men det finnes skikkelige psychoer der ute. Men hva er egentlig lov her? Tenker da at det er for ille å la en person trøske fritt inne i et hus med barn. 

Anonymkode: 7bbe9...d97

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har ikke lov til å gjøre noe annet enn å prate med vedkommende. Alt annet er faktisk straffbart for deg, så får du selv velge hva som er viktigst. 

Anonymkode: 7f786...e3a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om intrengeren skulle angripe har du lov å forsvare deg, ellers må du bare stå å se på at du blir rundstjelt. 

Anonymkode: 640a7...ae6

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har ikke lov til å gjøre noe annet enn å prate med vedkommende. Alt annet er faktisk straffbart for deg, så får du selv velge hva som er viktigst. 

Anonymkode: 7f786...e3a

Barna, åpenbart?

Anonymkode: 39583...8ec

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen få skudd i beina bør vel være lov? 

Neida, du kan påberope deg selvforsvar om situasjonen er truende. Men ikke med mer makt en nødvandig og bare dersom maktbruk er eneste åpenbare løsning. Kan du fjerne de fra situasjonen så skal du det, og du kan ikke skyte noen som ikke er en trussel. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt at det er lov til å fange tyver som er inne i huset ditt, holde de der til politiet kommer 😜

Anonymkode: 49230...d27

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunette89

Man har lov å utføre en kriminell handling for å avverge en annen , innenfor rimelighetens grenser såklart . (Situasjonsbetinget ) avverger du at noen skader familien din har du såklart lov å gjøre noe . Handler man i nødverge kan man ikke straffes . 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man ikke har lov å forsvare seg selv så gidder jeg ikke dette landet mer!! 🤯

Anonymkode: c36eb...948

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Om intrengeren skulle angripe har du lov å forsvare deg, ellers må du bare stå å se på at du blir rundstjelt. 

Anonymkode: 640a7...ae6

Men den som angriper først har jo alltid fordelene med seg. Hvis personen hadde tatt meg, hadde neppe samboer og barna hatt noen sjanse. Så jeg velger heller fengsel en å ta sjansen på at det er en snill tyv. 

Anonymkode: 7bbe9...d97

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere gevær? Kan fyre et løssludd ut i lufta som et varsel. Da løper de nok og kommer aldri tilbake

Anonymkode: 49230...d27

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bet-t-ina

Skaff deg alarm med kamera. Du har lov til å sette opp kameraer ute, hvis de peker mot ditt hus og ikke vei eller naboer. 
 

I USA har man lov til å forsvare seg i eget hjem, uten å bli straffet for det. Det burde vært lov her også, hvis det var fare for eget liv o.l. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunette89
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Om man ikke har lov å forsvare seg selv så gidder jeg ikke dette landet mer!! 🤯

Anonymkode: c36eb...948

Man har såklart lov til det ;)  Dette står ganske fint forklart i straffeloven 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har hørt at det er lov til å fange tyver som er inne i huset ditt, holde de der til politiet kommer 😜

Anonymkode: 49230...d27

Frihetsberøvelse og er faktisk straffbart. 

Anonymkode: 7f786...e3a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunette89
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Frihetsberøvelse og er faktisk straffbart. 

Anonymkode: 7f786...e3a

Dette har jeg hørt vektere kan ha mulighet til . Men ikke sivile ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo utrolig ironisk om folk som bryter seg inn i ditt hus har alle rettigheter på sin side? 

Anonymkode: c36eb...948

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bet-t-ina skrev (3 minutter siden):

Skaff deg alarm med kamera. Du har lov til å sette opp kameraer ute, hvis de peker mot ditt hus og ikke vei eller naboer. 
 

I USA har man lov til å forsvare seg i eget hjem, uten å bli straffet for det. Det burde vært lov her også, hvis det var fare for eget liv o.l. 

Seriøst? 

Anonymkode: b1143...926

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Om man ikke har lov å forsvare seg selv så gidder jeg ikke dette landet mer!! 🤯

Anonymkode: c36eb...948

Det er lov, nødverge kalles det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tiuren skrev (4 minutter siden):

Noen få skudd i beina bør vel være lov? 

Neida, du kan påberope deg selvforsvar om situasjonen er truende. Men ikke med mer makt en nødvandig og bare dersom maktbruk er eneste åpenbare løsning. Kan du fjerne de fra situasjonen så skal du det, og du kan ikke skyte noen som ikke er en trussel. 

Om noen bryter seg inn i huset, så vet man jo ikke hvorfor han har brutt seg inn i huset eller om han er en trussel. Å vente på å se om han er en trussel, er ikke helt logisk etter mitt hode. Bedre å overaske personen, i alle fall om han går opp på soverom og slikt. 

Anonymkode: 7bbe9...d97

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ring politi for å varsle om at det har vært noen der de to siste nettene slik at de er ekstra på vakt om de skulle få melding om noe uvanlig fra deres kant. 

Spør om andre i nærområdet har varslet om lignende. 

Jeg ville anskaffet meg lys og kamera med sensor. Og så ville jeg lagt plan med samboer om hvordan dere skal gå frem om noen kommer. 

Anonymkode: 457be...41b

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...