Gå til innhold

Vi bør redusere uføretrygden.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det nyeste tallet i statistikken er 10,4 % av befolkningen. Det var en økning på 1,5 % fra året før per desember 2020. For å få ned utgiftene til mennesker som tross alt ikke bidrar med noe som helst i samfunnet, bør vi se på muligheten til en individuell reduksjon i uføretrygd på 1500 - 2000 kr. per person, uavhengig av tidligere inntekt og beregningsgrunnlaget fra tidligere inntekt.

Vi kan ikke sitte og se på et tall som stadig stiger uten å gjøre noe. Når det kommer til individuell reduksjon av trygden, så vil også dette demme opp noe for alle dem som blir fristet til å søke ufør og være tålmodige i vurderingsprosessen. Uføretrygden er høy nok til at mange mennesker kan ønske seg ufør uten å f.eks ta en lavtlønnet jobb med mye stress. 

Mitt foreslåtte tall vil spare en god del penger, samtidig som de uføre fortsatt ikke vil ha problemer med å kjøpe det nødvendigste. Det som utgår, er bekvemmelighetskjøp og luksusartikler, det er uansett ikke et basisbehov, men de uføre får også i mitt foreslåtte scenario mer enn nok til å klare seg på det helt nødvendige.

Det skal lønne seg å jobbe, både heltid og deltid. Min mening er at uføretrygd står i et disproporsjonalt forhold til f.eks lavtlønnede. En reduksjon på 1500 - 2000 kr per hode retter dette opp dette disproporsjonale forholdet noe og sikrer mer motivasjon til arbeid.

2000 kr spart på hver person pr måned over et år tilsvarer 24 000 kr pr person, og med ca 360 000 uføre vil dette tilsvare godt og vel 8,6 mrd kr. årlig. Da har vi skaffet oss god margin mot fremtidig uførevekst i verdens sykeste, vestlige land.

Anonymkode: b33d0...8c0

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, vi bør redusere de vanlige lønningen til de smålige, sjalu, tyvaktige arbeidstakerne her i landet.

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men dette er jo mennesker som ikke kan noe for at de er blitt syke? De har gjerne vært gjennom en lang prosedyre for å komme dit.. Hvorfor ta fra de som ikke kan noe for dette? 

  • Liker 40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var en god ide, alt for mange snyltere med "sykdommer" som i alle andre land ville vært i arbeide men siden de faktisk tjener penger på og være trygdet så velger de heller det. Ja til lavere uføretryg, Ja til lavere skatter!

Anonymkode: 31b79...67e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Øk heller skattene til de rike. 

Anonymkode: 194ec...a18

Ja, la oss ta fra de som står på og bidrar mest til samfunnet. 👏🤦‍♀️

Anonymkode: 2a1e8...c70

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen har prøvd å straffe de på AAP i flere år nå og tallene bare øker. Det er åpenbart at reduserte penger ikke hjelper. 

Om du reduserer utbetalingen vil du se at uføre kommer til å øk enda en %. Fattigdom = flere på trygd

Just now, AnonymBruker said:

Ja, la oss ta fra de som står på og bidrar mest til samfunnet. 👏🤦‍♀️

Anonymkode: 2a1e8...c70

7/10 rike er arvinger. De har ikke stått på, de har fått penger av mamma og pappa. De er arbeidsledige og kjøper bolig til 15 millioner når de er 20. Jeg ble rik fordi jeg investerte penger riktig. Satt hjemme på datamaskinen, bodde gratis i kjelleren til mamma og pappa. Gav de 5 millioner når jeg flyttet ut som 23-åring. Har jeg jobbet og slitt for formuen min? Niks. 

Det er en løgn at det hovedsaklig er hardt arbeid som gir penger. 

Anonymkode: 89328...973

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Se på "sånn er Norge" eller hva serien heter med Harald Eia på NRK. Da kan du se at uføretrygdordningen ikke er så fryktelig dum.

Skal det spares inn på noe av fellesskapets penger burde man vel strengt talt spare inn på penger som brukes på de som ikke har bidratt med en eneste krone og som heller aldri kommer til å bidra med en eneste krone, kun være en utgiftspost fra de kommer til de dør. 

Velferdsstaten er en forsikringsordning vi alle er nødt til å betale på enten vi vil eller ikke, men jaggu får vi igjen for den også. Norge ❤

Anonymkode: 00fa8...916

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får utbetalt 12500 pr mnd...så om det skal reduseres sliter jeg veldig!

(Utdannet ingeniør, har vært i arbeidslivet men ikke lenge nok til å påvirke utbetalingen så får minstebeløp)

Anonymkode: 89eff...889

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi skulle spare penger i Norge burde det vel være på alt for dyre veiprosjekter til dit ingen skulle tru at nokon kunne bu. Det finnes veier, broer og tunneler i Norge som koster flere millioner per innbygger som nyter godt av de. Horribelt.

Anonymkode: 229a4...9c3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Det nyeste tallet i statistikken er 10,4 % av befolkningen. Det var en økning på 1,5 % fra året før per desember 2020.

Bare for å svare på økningen. 

Den markante økningen i uføretallene kommer som et resultat av at AAP ble strupet inn i den nye AAP-reformen, og har derfor flyttet over en mengde folk på AAP inn på uføretrygden. Folk som har stått på AAP i mange år med sykdom i håp om å få seg en heltidsjobb eller deltidsjobb fikk derfor ingen andre valg enn å søke uføretrygd.

Den dårlige nyheten er at det vil komme inn enda flere på uføretrygd før tallet stabiliserer seg. 

Likevel viktig å huske på at mange av disse mottok fra før av penger gjennom velferden, da gjennom AAP. 

Så ingen grunn til å krisemaksimere uføretallet i seg selv. Det er som forventet. 

Angående reduksjon av uføretrygd så lar det seg ikke gjør slik du illustrerer. De aller fleste uføretrygdede lever allerede under fattigdomsgrensa i Norge, og det går rett og slett ikke an å strupe inntekten til disse på denne måten. 

AS Norge har for øvrig utallige måter å stramme inn budsjettet sitt på. I alt fra bistand, konsulentbruk, enorme budsjettsprekker i byggeprosjekter og enorme sløsinger i andre budsjetter i alt fra kultur til forsvar. Det er helt vanvittig den pengebruken som skjer i Norge. Velferdsordningen er faktisk det minste problemet. For velferdsordninger gir til folket som bor i landet, som da bruker pengene i landet, skaper arbeidsplasser og omsetninger, og da sørger for at det skjer en nasjonal verdiskapning. Å ta ifra folk kjøpekraft i slike enorme grupper gir et så stort negativt omfang i samfunnet at det nesten er umulig å forestille seg. Det vil føre til enormt med arbeidsledighet som følge av dårlig omsetning, som igjen vil øke arbeidsledighetsbudsjettet. Altså, man sparer seg til fant. Så det du illustrerer er absolutt ingen god løsning for Norge. Verken meg eller deg. 

Anonymkode: 23583...e59

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trekke fra 1500 til 2000 må være en god plan. Kanskje det kunne vært tatt av ennå mere om den uføretrygdede har formue.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inntil du har opplevd å være så syk at du ikke kan jobbe og hvordan det er å leve på minstesats med uføretrygd kan du bare holde munn!

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan 11% av norge være invalide å trengende?, det gir ikke mening vi er det eneste landet der dette er tilfellet. Vi må gjøre en endring på denne trenden, og få mange av disse late uføre ut i arbeide, snakker ikke de som faktisk er syke, men de som stjeler fra oss andre skattebetalere.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...