Gå til innhold

Begynne med styrketrening hjemme, hvilket utstyr trenger jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har innredet et lite rom i kjelleren og vil begynne med enkel styrketrening. 

Hva bør jeg kjøpe av utstyr?

Jeg vil bare øke styrken generelt i kroppen, men spesielt muskler rundt knærne pga har litt knesmerter som jeg tror skyldes kombinasjon av alde, overvekt og dårlig form. Er ellers frisk. Håper å gå ned 5-10 kilo, men primærmålet er å bli sterkere/spenstigere og motvirke "ondter."

Jeg har begynt å jogge korte økter. Går greit. Tidsbruk trening: ca 30-45 minutter daglig, enten jogge eller styrke. Jeg har mye flesk og lite muskler, men har alltid vært lett-trent.

 

Anonymkode: 1bc82...769

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

I første omgang er det nok med et sett manualer på 6-10 kilo hver, strikk og matte.

Anonymkode: e19a0...397

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

I første omgang er det nok med et sett manualer på 6-10 kilo hver, strikk og matte.

Anonymkode: e19a0...397

6-10 kilo? 😨 Jeg har 2 kg, er det for lite? 

Anonymkode: 4c142...a3d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

6-10 kilo? 😨 Jeg har 2 kg, er det for lite? 

Anonymkode: 4c142...a3d

2 kilo blir veldig raskt for lite ja 😄 

Anonymkode: e19a0...397

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

2 kilo blir veldig raskt for lite ja 😄 

Anonymkode: e19a0...397

Hmm. Har lest at det er antall øvelser som betyr mest, ikke vekt 

Anonymkode: 4c142...a3d

Lenke til innlegg
Del på andre sider
globalagogo
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hmm. Har lest at det er antall øvelser som betyr mest, ikke vekt 

Anonymkode: 4c142...a3d

2 kg blir for lite raskt uansett 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

MiniMjau

Begynn med kroppsvektøvelser, så ser du etterhvert om lysten og motivasjonen holder :)

 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
MiniMjau skrev (5 minutter siden):

Begynn med kroppsvektøvelser, så ser du etterhvert om lysten og motivasjonen holder :)

 

Enig med dette. Start med kroppsvektøvelser til du har fått inn teknikk og blitt litt sterkere. Deretter kan du gå over på manualer som ikke veier så mye før du øker på. 

Anonymkode: 82273...f21

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Start med kroppsvekt. Har du vondt i kneet er det greit å tene opp kroppen uten å legge noe mer vekt på den. 

Anonymkode: 96d74...7f7

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

TS

Takk for svar!

Armhevinger og utfall / knebøy da , planken, sit ups, balanseøvelser. 

Er det noen kroppsvektøvelser som er spesielt bra for å styrke muskulatur rundt knær? 

 

Anonymkode: 1bc82...769

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Diamant20

Funkygine har noen geniale 10 minutters økter jeg sverger til🙌🏽 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kayo
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det noen kroppsvektøvelser som er spesielt bra for å styrke muskulatur rundt knær? 

Anonymkode: 1bc82...769

Om du har kneplager kan du trene utfall og knebøy så lenge du ikke får vondt. 

Musklene på siden av hofta fungere som knestabilisatorer. Her er en øvelse jeg fikk beskjed å gjøre når jeg hadde skadet kneet. 

10 Øvelser for Dårlig Hofte |Trening / uttøyning / hofteøvelser /  hoftetrening

Ellers kan du trene airsquats med strikk rundt kneerne, Funksjonel trening av stabiliseringmusklene.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Vi holder også på å lage til et rom i kjelleren. Skal ha mer enn deg da. Et par apparater også. 

Nå har jeg ikke trent på en stund, men startet litt for 6mnd siden. Da brukte jeg kroppsvekt også kjøpte jeg 3 billige strikk og et sånt strikk med håndtak i hver ende. Så på YouTube og Google etter øvelser. Lurt å lage seg et program som man følger en stund. Lettere å se resultater da. Du kan feks skrive ned om du brukte det letteste strikket. Så etter kanskje stryke x 2 i uken vil gi resultater uke 3. Kanskje du da kan gå over på strikket som er hakket strammere. 

Bruk trappen hjemme til oppvarming. Feks jogge opp og gå ned 10 ganger (ikke løp ned, da kan du lett skade knærne).

Ellers er pilates fint til kjernemuskulatur. Men det er ikke intensivt hvis du tenker på forbrenning. 

Finnes også mange greie yogaøkter på YouTube som går mer på styrke også. 

Anonymkode: 3aed6...156

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...