Gå til innhold

Hvorfor blir jeg ikke feit når jeg spiser som en mann?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på knappe 160 cm og veier 53 kg. Jeg spiser godt over 2000 kalorier daglig og ligger gjennomsnittlig på 2300 kalorier om dagen, ofte over. Blir mer i helgene. 

Går uansett ikke opp i vekt, og folk drar seg i håret over hvor mye mat jeg spiser uten å gå opp i vekt. Hvorfor er det slik med meg?

Anonymkode: ecec4...a00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har en fantastisk god forbrenning 😎👍 Regner med du er ung... jeg kunne spise hva jeg ville, men fikk noen ekstra kiloer etter jeg passerte 40. ( Fikk barn i tjueårsalderen). 
Fortsatt slank heldigvis, men prøver å passe meg litt.

Anonymkode: 1bef5...eb1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du beveger deg vel da. Det er ikke noe som heter høy forbrenning. Jeg spiser luke mye og er samme størrelse. Men jeg trener, så jeg trenger mer mat enn en sofasliter. Jeg er også kronisk rastløs, så når jeg faktisk sitter/ligger i sofaen skifter jeg stilling, vipper på en fot, strekker og tøyer, og generelt beveger meg da også (det gjør mannen gal, han mener jeg er halvt kålorm).

Anonymkode: 03818...74c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Du beveger deg vel da. Det er ikke noe som heter høy forbrenning. Jeg spiser luke mye og er samme størrelse. Men jeg trener, så jeg trenger mer mat enn en sofasliter. Jeg er også kronisk rastløs, så når jeg faktisk sitter/ligger i sofaen skifter jeg stilling, vipper på en fot, strekker og tøyer, og generelt beveger meg da også (det gjør mannen gal, han mener jeg er halvt kålorm).

Anonymkode: 03818...74c

Da synes jeg du skal kontakte Harvard University og fortelle dem at de tar helt feil:

»How fast your body's "engine" runs on average, over time, determines how many calories you burn. If your metabolism is "high" (or fast), you will burn more calories at rest and during activity. A high metabolism means you'll need to take in more calories to maintain your weight. That's one reason why some people can eat more than others without gaining weight. A person with a "low" (or slow) metabolism will burn fewer calories at rest and during activity and therefore has to eat less to avoid becoming overweight.»

https://www.health.harvard.edu/diet-and-weight-loss/does-metabolism-matter-in-weight-loss

Anonymkode: bf59b...c78

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 kcal er faktisk ikke så mye, og en gjennomsnittlig mann spiser nok mye mer, 3-4000. Jeg er 158 og slank, og jeg vil tippe jeg ligger godt over 2000, spiser endel sjokolade daglig og

Anonymkode: c6168...842

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Da synes jeg du skal kontakte Harvard University og fortelle dem at de tar helt feil:

»How fast your body's "engine" runs on average, over time, determines how many calories you burn. If your metabolism is "high" (or fast), you will burn more calories at rest and during activity. A high metabolism means you'll need to take in more calories to maintain your weight. That's one reason why some people can eat more than others without gaining weight. A person with a "low" (or slow) metabolism will burn fewer calories at rest and during activity and therefore has to eat less to avoid becoming overweight.»

https://www.health.harvard.edu/diet-and-weight-loss/does-metabolism-matter-in-weight-loss

Anonymkode: bf59b...c78

Variasjonen i menneskers forbrenning er for liten til at dette har særlig relevans for tråden.

https://examine.com/nutrition/does-metabolism-vary-between-two-people/

Anonymkode: e3de9...93e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2000 kalorier er normalt for en gjennomsnittlig aktiv kvinne. Helst litt mer. Selv spiser jeg mellom 3000-4000. 
Og da kan jeg fortsatt være sulten. Har null problemer med å spise en hel kjøttdeig alene😂🙈Husker den perioden hvor jeg var alvorlig syk og lå stille i et mørkt rom i flere år. Ingenting endret seg. Legene var også sjokkerte.
Vipper mellom +/- 3 kg maks. 
Derfor må vel forbrenning ha noe å si. 
Hva kan ellers være forklaringen? 
Min største synd her i livet er egg og bacon🤤

Endret av ShivaSol
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg er en kvinne på knappe 160 cm og veier 53 kg. Jeg spiser godt over 2000 kalorier daglig og ligger gjennomsnittlig på 2300 kalorier om dagen, ofte over. Blir mer i helgene. 

Går uansett ikke opp i vekt, og folk drar seg i håret over hvor mye mat jeg spiser uten å gå opp i vekt. Hvorfor er det slik med meg?

Anonymkode: ecec4...a00

Det er da vitterlig ikke mange kalorier så du de og. du har rundt deg har er forvrengt bilde på hva som er «normal» (for hva er egentlig normalt) kalorimengde

Anonymkode: 1fc36...e63

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler også at jeg spiser mye til å være slank/tynn. Spiser sjokolade nesten hver dag, og kan godt spise en hel pizza om jeg er veldig sulten. Alle sier at jeg er heldig og har høy forbrenning.

Men så har jeg også dager hvor jeg ikke har noe særlig matlyst og dermed spiser lite, så alt i alt så er det ikke så mye som man tror.

Men hvorfor teller du kalorier når du ikke skal ned i vekt? Skjønner ikke hvorfor dere andre slanke gidder det. 

Anonymkode: 9a7fa...66a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Jeg føler også at jeg spiser mye til å være slank/tynn. Spiser sjokolade nesten hver dag, og kan godt spise en hel pizza om jeg er veldig sulten. Alle sier at jeg er heldig og har høy forbrenning.

Men så har jeg også dager hvor jeg ikke har noe særlig matlyst og dermed spiser lite, så alt i alt så er det ikke så mye som man tror.

Men hvorfor teller du kalorier når du ikke skal ned i vekt? Skjønner ikke hvorfor dere andre slanke gidder det. 

Anonymkode: 9a7fa...66a

Helt enig. Så lenge helsen er god så er det det viktigste. Syntes folk skal unne seg litt mer hvis de har lyst til det. Vi lever tross alt kun en gang(tror jeg😂).Livet burde bestå av mer enn å telle kalorier. Livet er for kort til det. Men føler med folk som har sykdommer som gjør at de tenker slik. Håper at de får den hjelpen de trenger❤️Håper også at mennesker blir flinkere til å se verdien i seg selv og at de er bra nok som de er❤️

Endret av ShivaSol
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helt normalt for en normalt aktiv kvinne. Jeg er over gjennomsnittet aktiv og må ha rundt 2700 kcal daglig og veier 57 kg.

Anonymkode: 88342...1ee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 er ikke mye om du er litt aktiv. Problemet er at de som er veldig overvektige, også sitter mye i ro. Gjerne stillesittende jobber og når de kommer hjem er de for slitne til å trene. Så sitter de hjemme og ser på tv og spiser mer enn de burde. 

Det er få overvektige som for eks jogger hver eneste dag. På det beste går de noen turer i uka, som knapt forbrenner noe. 

14 hours ago, ShivaSol said:

Helt enig. Så lenge helsen er god så er det det viktigste. Syntes folk skal unne seg litt mer hvis de har lyst til det. Vi lever tross alt kun en gang(tror jeg😂).Livet burde bestå av mer enn å telle kalorier. Livet er for kort til det. Men føler med folk som har sykdommer som gjør at de tenker slik. Håper at de får den hjelpen de trenger❤️Håper også at mennesker blir flinkere til å se verdien i seg selv og at de er bra nok som de er❤️

Det føles mye bedre å være trent og spise bra, enn å unne seg sjokolade hele tiden. Når du spsier sjokolade føler du deg bra i 5min. Når du trener og spiser sunt føler du deg sterk, frisk og rask 24 timer i døgnet. 

Man blir mer slapp, mindre energi, mer tåkete i hodet av å sitte mye i ro og spise dårlig. Spiser dårlig -> orker ikke trene -> blir tjukk

Anonymkode: 78499...56d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...