Gå til innhold

Vegetarisk taco"kjøttdeig"

questioner

Anbefalte innlegg

questioner

Kjøpte en pakke med vegetarisk tacomix med soyaprotein fra Santa Maria.

Det var sinnsykt salt. Ubehagelig salt faktisk.

Hva kan jeg kjøpe som gir kjøttdeigkonsistens og som jeg kan blande med krydder og sånn selv? Vil helst lage vegetarisk tacokjøttdeig fra bunnen av neste gang.

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Brukker bønner, og søtpotet. Erstatningsprodukter er verre enn kjøtt i seg selv. Både for miljø, smak, økonomi, og helse. 

Anonymkode: b6a84...b7a

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Bruk bønner i steden. Så slipper du det ultraprosseserte mølet og det er fullstendig autentisk med bønner til mexikansk mat 

Anonymkode: 72e63...2cf

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Fulgte du instruksen? Posen skal blandes ut med en boks hakkede tomater. Gjør man ikke det eller tilsvarende er produktet helt uspiselig, ja.

Anonymkode: 2ad6b...e75

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
questioner skrev (1 time siden):

Kjøpte en pakke med vegetarisk tacomix med soyaprotein fra Santa Maria.

Det var sinnsykt salt. Ubehagelig salt faktisk.

Hva kan jeg kjøpe som gir kjøttdeigkonsistens og som jeg kan blande med krydder og sånn selv? Vil helst lage vegetarisk tacokjøttdeig fra bunnen av neste gang.

Kjøp tørket soyaprotein på internasjonal grønnsaksbutikk :)

Anonymkode: ee2e7...8e0

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg elsker svarte bønner. Skyller de, moser de litt og varmer de i panne med litt vann og tacokrydder. Kjempefin konsistent og skikkelig digg. Til og med min kjøttelskende far synes det smaker godt og som vanlig taco. Noen ganger adder jeg litt løk i blandingen også. 

Anonymkode: 99820...59e

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frøyamor

Vi skjærer opp gulrøtter, løk og blomkål, og peiser på med tacokrydder. Mye bedre konsistens enn «kjøttdeig». 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Jeg tar:

-Kikerter,
-En pakke normal tacokrydder (eller lager selv :) ),
-4-5 ss olivenolje,
-1 stk oppkuttet sjalottløk

Blander alt i en bolle, og steker i ovnen på ca 200 grader i 15 min :) Blir veldig godt, og koster svært lite.

Anonymkode: e8292...467

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Frøyamor

Men av veggie-deig vil jeg anbefale Vegme sin. Det er den vi bruker til å lage hamburgere av. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

Denne :)

2 fedd hvitløk
200 g aromasopp eller sjampinjong
200 g valnøtter
1 ss soyasaus  
Hjemmelagd tacokrydder 

Grovhakk hvitløkfeddene og skjær soppen i mindre biter. Ha det så i en food processor eller blender og tilsett valnøtter, soyasaus og krydder. Kjør til det blir små klumper som kan minne litt om tacokjøtt.

Ha oljen i en stekepanne og stek sopp- og nøtteblandingen til soppen er gjennomstekt og har blitt gyllenbrun. Smakt til med salt og pepper.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Natta1980

Kidneybønner blandet med brødbiter gir en god kjøttfølelse. Eller husker det i hvert fall sånn fra da jeg var veganer :)

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Annonse

AnyonymBruker

Slet litt med å være veganer da jeg alltid handlet på kiwi (ikke fan av vegme produktene). 

Stakk en tur på Coop extra nylig og har blitt helt frelst av veganer produktene de har. De har tre forskjellige meat replacement produkter, hvor et er spesielt laget for taco. De har også noen sykt digge burgere laget av sopp. Prismessig er de ikke så ille heller.

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 20.2.2021 den 17.11):

Kjøp tørket soyaprotein på internasjonal grønnsaksbutikk :)

internasjonal? mener du meny?

Anonymkode: d1563...592

Lenke til innlegg
Del på andre sider
AnonymBruker

I starten brukte jeg den grønne posen fra Halsans køk (dette var før det kom en rekke vegetarprodukter i butikkene), men har de siste 6-7 årene kun brukt kidney-bønner, løk og sopp blandet med tacokrydder. Og hjemmelaget guac må til! Og mangosalat! Nam nam nam 😄 

Anonymkode: 4b192...383

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roci

Jeg (som ikke er vegetarianer men prøver å spise mer plantebasert) liker denne: https://www.naturli-foods.no/produkter/naturli-shape-me-minced/. Kan stekes som kjøttdeig fra halvtint tilstand og har god smak og tekstur. Kjæresten - som er kjøttelsker - påsto han ikke hadde kjent forskjell fra vanlig kjøttdeig om jeg ikke hadde sagt noe. Soyaen i produktet er fra Europa og Nord-Amerika. 

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

Artikler fra forsiden

• Opprett ny...