Gå til innhold

Hva skal til for at du plutselig bryter kontakten med venner?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mye negativitet er slitsomt. Jeg er ikke en søppeldunk for andres problemer som aldri går over, uansett hvor mye jeg prøver å hjelpe. Har gitt altfor mye i vennskap som var negative, og skadelige. Vært dårlig på grensesetting, og burde kuttet ut en god del, mye før. Som igjen resulterte i mye frustrasjon, svik og skuffelse. Har heldigvis skjønt nå at jeg fortjener gode mennesker som ikke tapper og svikter meg. Er ikke redd for å være alene, og elsker roen av å ta vare på meg selv, og bruke tiden på positive mennesker og aktiviteter. Har virkelig lært at familie, venner man har hatt i mange år, kan skade mer enn de gir- så da er det bare å kutte dem ut!

Anonymkode: caacf...b08

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er mest opptatt av hvordan jeg kan være en god venninne, venn selv, på tross av vanskelige situasjoner, uten å anklage noen. Jeg er min beste venn I hverdagen selv, eller de fleste dagene. Da jeg var yngre var jeg dårligere til å sette grenser, så jeg gjorde det fort og kaldt, for noe jeg kunne gitt beskjed om I forkant, så vennskapet kunne vært reddet. En venninne som tok veldig mye på meg I den vanskelige puberteten hvor en ikke ville ta på noen, med litt rare kommentarer. I dag hadde jeg bare tenkt at det var hennes hyggelige måte å være på. Som voksen kutter jeg ikke vennskap, men de kan lett gli ut i sanden over tid.

Anonymkode: 12ad2...e5e

Skrevet (endret)

Hadde aldri trodd jeg skulle komme i denne situasjonen at det skulle bli et problem. Føler vennskap er verdifullt, og jeg liker godt å være sosial og finne på ting. Er heldig å ha en nær venninne, og flere perifere venninner.

Men altså, nå er det en som stadig tar kontakt og initiativ til ting, og  jeg synes hun oppleves respektløst og frekk, uten at jeg tror hun mener det.

Hun har sagt at hun aldri før har opplevd å ha et så godt og nært vennskap med noen. Dette føler jeg ikke i det hele tatt. 

Jeg har på følelsen at hun har skjøvet mange vekk i sitt liv i måten hun er besserwisser, og ganske så styrete. 

Jeg har nå begynt å ta ingen initiativ til kontakt, men hun bre fortsetter. De fleste gangene svarer jeg henne kort, og noen ganger ikke i det hele tatt før hun sender melding på ny.

Dette føles vondt. Jeg klarer ikke å avvise henne tydelig. Eller er det greit av meg å bare fase henne ut?

Jeg kan godt ha henne som en venninne jeg av og til har kontakt med, men ikke sånn nær venninne som hun ønsker. Bør jeg si noe, og hvordan?

Endret av exictence
Skrevet
16 minutter siden, exictence said:

Hadde aldri trodd jeg skulle komme i denne situasjonen at det skulle bli et problem. Føler vennskap er verdifullt, og jeg liker godt å være sosial og finne på ting. Er heldig å ha en nær venninne, og flere perifere venninner.

Men altså, nå er det en som stadig tar kontakt og initiativ til ting, og  jeg synes hun oppleves respektløst og frekk, uten at jeg tror hun mener det.

Hun har sagt at hun aldri før har opplevd å ha et så godt og nært vennskap med noen. Dette føler jeg ikke i det hele tatt. 

Jeg har på følelsen at hun har skjøvet mange vekk i sitt liv i måten hun er besserwisser, og ganske så styrete. 

Jeg har nå begynt å ta ingen initiativ til kontakt, men hun bre fortsetter. De fleste gangene svarer jeg henne kort, og noen ganger ikke i det hele tatt før hun sender melding på ny.

Dette føles vondt. Jeg klarer ikke å avvise henne tydelig. Eller er det greit av meg å bare fase henne ut?

Jeg kan godt ha henne som en venninne jeg av og til har kontakt med, men ikke sånn nær venninne som hun ønsker. Bør jeg si noe, og hvordan?

Når jeg leser deg tenker jeg du er motsetningsvis. Du sier du har følelsen av at hun har skjøvet mange bort, men det er jo du som vil skyve henne bort. Kan du ikke bare si at du gjerne vil møtes, men at du ikke kan møtes så ofte som hun tar kontakt. Det er ikke noen avvisning i det? Det virker lite konsekvent det du skriver. Vennskap skal være lette. Og en kan gi tilbakemelding på en lett måte. Ikke sikkert hun bryr seg så mye. En er ikke gift med venninner.

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Når jeg leser deg tenker jeg du er motsetningsvis. Du sier du har følelsen av at hun har skjøvet mange bort, men det er jo du som vil skyve henne bort. Kan du ikke bare si at du gjerne vil møtes, men at du ikke kan møtes så ofte som hun tar kontakt. Det er ikke noen avvisning i det? Det virker lite konsekvent det du skriver. Vennskap skal være lette. Og en kan gi tilbakemelding på en lett måte. Ikke sikkert hun bryr seg så mye. En er ikke gift med venninner.

Takk for svar.

Ja, jeg er, eller rettere sagt har vært motsetning, og jeg har litt på følelsen at det er derfor hun er med meg. Jeg har nemlig ikke skjøvet henne bort tidligere, men vært imøtekommende og vært en hel del med henne, og bare latt henne styre og være respektløs (har ikke latt det gå sånn inn på meg ....frem til nå). Nå er det blitt for mye, og jeg merker at jeg ikke synes det er så komfortabelt å være med henne mange ganger. Så nå vil jeg også skyve henne mer bort. Jeg har ikke behov for å skyve henne helt bort, men ikke ha henne så nært som hun tydeligvis vil.

Jo, hun bryr seg og er nok allerede veldig lei seg for at jeg ikke tar kontakt. 

Helt enig med deg; vennskap skal være lette. Og som du sier, en er ikke gift med venninner. Er et godt forslag av deg å si at jeg ikke kan møtes så ofte.

Endret av exictence
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Før avviste jeg ikke henne. At hun var kontrollerende og respektløs fant jeg meg i; jeg lot det ikke gå innover meg.....frem til nå. Tror litt at det er derfor hun liker meg så godt.

Men nå orker jeg ikke mer, da jeg føler meg ukomfortabel sammen med henne. Akkurat som hun trakker meg ned. Merkelig at hun gjør det samtidig som hun vil være med meg.

Godt forslag av deg å enkelt bare si at jeg ikke vil møtes så ofte.

En  er jo ikke gift med venninner. Men jeg tror hun allerede er lei seg for at jeg tar lite kontakt

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Dette er rett og slett bedriten oppførsel, håper du har andre som er bedre venner enn dette

Anonymkode: 9ab35...4c5

Takk, tenker jeg overreagerer, men det er små stikk hver gang. Noen som har opplevd det samme?

Anonymkode: 8d722...224

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (På 10.11.2025 den 14.33):

Si du er så opptatt av du kan kun treffes sånn tre ganger i året eller det tallet som føles rett for deg. Da beveger hun seg nok videre til en annen.

Anonymkode: 46615...7ac

AnonymBruker
Skrevet
exictence skrev (23 timer siden):

Takk for svar.

Ja, jeg er, eller rettere sagt har vært motsetning, og jeg har litt på følelsen at det er derfor hun er med meg. Jeg har nemlig ikke skjøvet henne bort tidligere, men vært imøtekommende og vært en hel del med henne, og bare latt henne styre og være respektløs (har ikke latt det gå sånn inn på meg ....frem til nå). Nå er det blitt for mye, og jeg merker at jeg ikke synes det er så komfortabelt å være med henne mange ganger. Så nå vil jeg også skyve henne mer bort. Jeg har ikke behov for å skyve henne helt bort, men ikke ha henne så nært som hun tydeligvis vil.

Jo, hun bryr seg og er nok allerede veldig lei seg for at jeg ikke tar kontakt. 

Helt enig med deg; vennskap skal være lette. Og som du sier, en er ikke gift med venninner. Er et godt forslag av deg å si at jeg ikke kan møtes så ofte.

Nå når jeg ser at du sier hun er respektløst så synes jeg ikke at du burde være med henne i det hele tatt. Du må verne om deg selv og kun være med de som vil deg godt.

Si at du synes hun er respektløst og ikke ønsker mere kontakt. Og så kan du bare la være å svare på alle meldinger som kommer etter det. Har en følelse av at hun ikke vil respektere beskjeden fin med en gang. Men det må hun når du bare ikke svarer mere. Du kan jo også blokkere etter den meldingen. Da vet hun ihvertfall.

Anonymkode: 46615...7ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...