-jk- Skrevet 27. februar 2021 #121 Skrevet 27. februar 2021 (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med 24 kWt??? Vår Leaf klarer 60 km vinterstid, 80-90 km om sommeren - maks. Med elleve streker. Anonymkode: 04f29...c4b Det var ca. det vår klarte også. Jeg måtte kjøre usannsynlig pent for å klare de 96km til jobb om jeg skulle kjøre den distansen. Kunne bare glemme å holde fartsgrensa på motorveien i hvert fall. Vår var fra 2011. Gammel Leaf passer best som pendlerbil til de som har 20-30 km til jobb, evt. 50-60km og lademulighet på jobb. Da er den en super pendlerbil til nesten uslåelig pris. Endret 27. februar 2021 av -jk-
knulleGuden666 Skrevet 27. februar 2021 #122 Skrevet 27. februar 2021 Elbiler er ikke mer økonomisk, det er det stikk motsatte. Billigere i drift ja, men så inn i helvete dyrt med service og reparasjoner 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #123 Skrevet 27. februar 2021 Lass4r skrev (8 timer siden): Det var veldig rart, det er 24 kWt ja. Men du har kanskje bil fra 2011-tidlig 2013? Sommer 2013 kom 24 kWt-versjonen med mange forbedringer, men at rekkevidden ble så mye bedre var jeg ikke helt klar over. Min Leaf er fra desember 2013, med 11 streker. Klarer ca 80-90 på vinter og 140 på sommer ja. Si 130 for å være sikker, men jeg tyner jo aldri batteriet maks heller. Har du en 2013 Leaf (mørkt interiør?) og er attpåtil klar over forbedringene allerede, bør du ikke påstå at du har en av de eldste Leafene - med den rekkevidden du nevner. Det er ikke bare upresist som en kommentar, men direkte feil. Kommenterer det bare fordi det vrimler av idioter her*, da er det greit at de som diskuterer oppriktig ikke sprer feilinformasjon. *: Sitat Hallo. Ikke vær så døll nå. Alle vet at en bil skal brumme litt. Elbil er for folk som ikke takler vibrasjoner og som kun tåler seg selv. Anonymkode: dfe88...fc7 Anonymkode: 04f29...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #124 Skrevet 27. februar 2021 EL bil er bare tull, det er kun for å tjene penger at dette liksom skal være så bra Anonymkode: 33576...dec
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #125 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): EL bil er bare tull, det er kun for å tjene penger at dette liksom skal være så bra Anonymkode: 33576...dec Tusen takk for den innsiktsfulle analysen 🤣 Anonymkode: 56ecc...a38 4
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #126 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): EL bil er bare tull, det er kun for å tjene penger at dette liksom skal være så bra Anonymkode: 33576...dec Staten tjener faktisk ingenting av det, de taper jævla mye penger på el bil subsidiering. Anonymkode: d0d42...d13
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #127 Skrevet 27. februar 2021 Lass4r skrev (9 timer siden): Men tilogmed den eldste Leaf-en klarer mer enn 100 km på sommertid. Snakker vi enda eldre biler enn det så er det sikkert riktig, men de er det jo ikke mange som kjører. Jeg har nesten den eldste Leaf-en, kun noen få oppgraderinger men samme batteripakke. Den har 140 km på sommeren ca. Under 100 på vinteren. Mange variabler såklart, men ikke i nærheten av under 100 km på sommeren. Som sagt, min er fra 2015. Har også 11 streker. Når den er helt opplader, hundre prosent, står det 128 i displayet. Realiteten er mye lavere. Jeg synes det er rart at din bil, som er eldre enn min, har lengre rekkevidde. AnonymBruker skrev (8 timer siden): Med 24 kWt??? Vår Leaf klarer 60 km vinterstid, 80-90 km om sommeren - maks. Med elleve streker. Anonymkode: 04f29...c4b Høres mer ut som min. Lass4r skrev (8 timer siden): Det var veldig rart, det er 24 kWt ja. Men du har kanskje bil fra 2011-tidlig 2013? Sommer 2013 kom 24 kWt-versjonen med mange forbedringer, men at rekkevidden ble så mye bedre var jeg ikke helt klar over. Min Leaf er fra desember 2013, med 11 streker. Klarer ca 80-90 på vinter og 140 på sommer ja. Si 130 for å være sikker, men jeg tyner jo aldri batteriet maks heller. Se over. Selv har jeg bestemt meg for å bytte ut bilen min og heller kjøpe elbil når jeg får god råd. Heller kjøpe meg en rimelig liten Suzuki swift el, som faktisk kan ta meg på ferie, skitur og besøk til besteforeldre. Mitt budsjett er rundt 100.000 maks og da blir tilgjengelige elbiler rett og slett for dårlige og dyre. Anonymkode: 47497...4cd
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #128 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Selv har jeg bestemt meg for å bytte ut bilen min og heller kjøpe elbil når jeg får god råd. Heller kjøpe meg en rimelig liten Suzuki swift el, som faktisk kan ta meg på ferie, skitur og besøk til besteforeldre. Mitt budsjett er rundt 100.000 maks og da blir tilgjengelige elbiler rett og slett for dårlige og dyre. Anonymkode: 47497...4cd Det er mange måter å se på dette regnskapet på. Vi har tre biler, én av de kjøres nesten ikke. Men med denne koster en full tank 800-900 kroner for 700 km. Min Leaf kommer 700 km for 140 kr i strøm, med nettleie. Reparasjoner, skatter og avgifter ligger lavt også. Hadde jeg vært deg, ville jeg ha sett på budsjettet slik at elbil-innkjøp kan gå opptil 150000 kr, mens bensinbil, med høyere kostnader, topper seg ved 100000 - da smører du de høyere kostnadene litt utover. Vi bruker Leafen mest, men den har vel nesten kortest årlig kjørelengde i bilparken vår lel, fordi den tar alle småturer. Anonymkode: 04f29...c4b 2
Lass4r Skrevet 27. februar 2021 #129 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Du føler det som miljøkriminalitet fordi noen har fortalt deg at du skal tenke og føle slik. Jeg ser faktisk på el-biler som større miljøkriminalitet. De lyser jo ut skurker. Hvis man skal slutte å være miljøkriminell kan man like gjerne flytte ut i skogen og aldri leve på noe annet enn det man finner i skogen, jakte dyr selv, benytte seg av hele dyr, finne opp alternative løsninger på alt som eksisterer i dag. Anonymkode: dfe88...fc7 Har aldri hørt noen si at å kjøre diesel/bensin-bil er miljøkriminalitet før. Men i lys av nyere teknologier vil gammel teknologi fremstå utdatert. Det er da vel ikke å være miljøkriminell fordi man forbruker ting? Hva baserer du det på når du sier elbiler er verre for miljøet? All informasjon tyder jo veldig klart på det motsatte? Ikke at elbiler ikke har utslipp, men at det er veldig mye bedre enn forbrenningsmotor. 1
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #130 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg ser faktisk på el-biler som større miljøkriminalitet. De lyser jo ut skurker. Anonymkode: dfe88...fc7 Du føler det som miljøkriminalitet fordi noen har fortalt deg at du skal tenke og føle slik. Anonymkode: 5fb0a...d83 2
jabx Skrevet 27. februar 2021 #131 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 11.49): Jeg forstår det nemlig ikke. Forsikring er lik. Billån er en en prosent billigere. Samme avgifter for parkering (i alle fall her i byen). Ja, du slipper å fylle bensin/diesel, men strøm er mye dyrere. Anonymkode: 47497...4cd Nei, det er mye billigere å lade enn å fylle. Dessuten mindre vedlikehold osv.
jabx Skrevet 27. februar 2021 #132 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 16.07): Det er full mva sats på servicedeler, slitedeler, reservedeler og arbeidstimer. Det er feks derfor elbiler oftere blir skrotet i forb med skader. Anonymkode: 9f627...bad Poenget er at elbiler krever mindre service og vedlikehold. Det er færre slitedeler og deler som kan ta kvelden.
jabx Skrevet 27. februar 2021 #133 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 13.40): De som har sett på regnestykket, og må lade mye utenfor egen stikkontakt, er det like dyrt å lade som å fylle bensin pr.km. Hvorfor skal slik info holdes tilbake Anonymkode: 8142f...474 For det første: Hurtiglading er i hovedsak for lengre turer. For det andre: Priser på hurtiglading varierer, men selv dyrere hurtiglading er ofte billigere enn bensin/diesel. 1
jabx Skrevet 27. februar 2021 #134 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 15.44): Forutsatt at man sammenligner en elbil mot en likt priset bensin/dieselbil, så vil elbilen lønne seg per kilometer. Ihvertfall hvis man kan lade hjemme hos seg selv. Men en ting som kanskje mange ikke tar med, er hvordan batteripakken taper seg. I tillegg til maks antall ladinger, så har den også en viss maks levetid og taper seg i kvalitet selv om bilen ikke er i bruk. Man må derfor kjøre relativt mye for at regnestykket skal gå opp. Jeg har firmabil i jobben som jeg parkerer hjemme, og privatbilen min brukes bare til private ærender som korte handleturer og for å besøke folk, og en hyttetur i ny og ne. Jeg bor i borettslag der elbil ladeplassene er dyrere enn plassene uten ladestasjoner. For min del så blir det da billigere med en bensinbil siden det kjøres så lite, enn med en elbil. Det koster litt mer pr kilometer, men de "faste" kostnadene og forfallet er lavere. Anonymkode: 6138f...d0f Batteripakken vil stort sett vare lenger enn resten av bilen, og degraderingen er veldig liten.
Enmanelskeråhate Skrevet 27. februar 2021 #135 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 11.49): Jeg forstår det nemlig ikke. Forsikring er lik. Billån er en en prosent billigere. Samme avgifter for parkering (i alle fall her i byen). Ja, du slipper å fylle bensin/diesel, men strøm er mye dyrere. Anonymkode: 47497...4cd Hvis man må igjennom bomringer og kjører i privat regi lønner det seg med El-bil økonomisk. Hvis jobben betaler spiller det ingen rolle. Miljømessig globalt er det bare tull hele greia, lokalt blir det jo noe mindre utslipp
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #136 Skrevet 27. februar 2021 Lass4r skrev (1 time siden): Har aldri hørt noen si at å kjøre diesel/bensin-bil er miljøkriminalitet før. Men i lys av nyere teknologier vil gammel teknologi fremstå utdatert. Det er da vel ikke å være miljøkriminell fordi man forbruker ting? Hva baserer du det på når du sier elbiler er verre for miljøet? All informasjon tyder jo veldig klart på det motsatte? Ikke at elbiler ikke har utslipp, men at det er veldig mye bedre enn forbrenningsmotor. Når de er skadet blir de vraket lenge før garantien er gått ut. Selv en elbil under 1 år, blir vraket fordi det er himla dyre deler til de. Og det er momsen skyld i når regnskapet skal gjøres opp. Så i stedet for å reparere, blir de vraket, og ny kommer på veien. Hvordan får du det regnskapet til å bli miljøvennlig? Bare glem den sparte lokale forurensningen, den gjelder ikke her! Anonymkode: 8142f...474
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #137 Skrevet 27. februar 2021 jabx skrev (8 minutter siden): Poenget er at elbiler krever mindre service og vedlikehold. Det er færre slitedeler og deler som kan ta kvelden. Derimot er de delene som tar kvelden, svindyre! Det er også noe man må ta med i totalen. Og det er jo ikke alt som vi åfr vite heller. Er nok en god grunn for at Toyota ikke har komme med ren el drift enda. De er tross alt en av verdens største bilprodusenter. Anonymkode: 8142f...474
Lass4r Skrevet 27. februar 2021 #138 Skrevet 27. februar 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Når de er skadet blir de vraket lenge før garantien er gått ut. Selv en elbil under 1 år, blir vraket fordi det er himla dyre deler til de. Og det er momsen skyld i når regnskapet skal gjøres opp. Så i stedet for å reparere, blir de vraket, og ny kommer på veien. Hvordan får du det regnskapet til å bli miljøvennlig? Bare glem den sparte lokale forurensningen, den gjelder ikke her! Anonymkode: 8142f...474 Ja, det er jo et problem såklart. Vet ikke helt omfanget av dette, men det er jo noe man må få bukt med så fort som mulig. Viktig å huske på at dette er ny teknologi fremdeles, forbrenningsbilen har jo hatt 100 år på å forbedre seg. El-bilen har mye mer potensiale for forbedring, mens det er begrenset hvilke forbedringer man kan gjøre på forbrenningsmotoren.
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #139 Skrevet 27. februar 2021 jabx skrev (4 timer siden): Poenget er at elbiler krever mindre service og vedlikehold. Det er færre slitedeler og deler som kan ta kvelden. Servicer koster likevel fort 3-6000 alt etter merke, og selv om det er noe færre slitedeler, så er det fremdeles bremser (klosser, skiver, Calipere), hjullager, endeledd osv som må byttes med jevne mellomrom, og disse koster i snitt mer på elbiler enn fossilbiler. Husk og at dekk må taes med i regnestykket- elbiler veier ofte mer og har høyere dekkslitasje og dermed oftere bytte av dekk... Anonymkode: 9f627...bad
AnonymBruker Skrevet 27. februar 2021 #140 Skrevet 27. februar 2021 -jk- skrev (På 18.2.2021 den 13.49): Brukte batterier fra vrakede biler får du for en billig penge. Til Kia Soul tar Grønvolds 25.000,- og de har ett på lager pr. nå. https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=103775793 Det gamle batteriet får du solgt på Finn.no for en god penge. Gamle batterier fra Leaf, iMiEV og lignende får man lett 15.000, for selv med noen defekte moduler. Disse slaktes og bygges om til hyttebatterier og lignende. F.eks Alternativ Energi i Arendal driver mye med dette: https://www.alternativenergi.no/categories/litium-kraftpakke-12-24-eller-48v Har di noengang prøvd å få tak i et batteri fra en høgger??? de legges ut for salg på det åpne markedet, når det i realiteten allerede er solgt på auksjon til oppkjøpere, men de er tvunget av regelverket til å legge de ut for salg,., Anonymkode: 9f627...bad
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå