Gå til innhold

Store mageplager/tarmplager, men ingen vet hva som feiler meg.


Line97

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvordan gikk det hos legen i går TS? Ble du henvist på nytt? Håper du ikke bare fikk sykemelding og ble sendt hjem med smertestillende.

Du må stå på ditt, skjønner at det er vanskelig.

Jeg har akkurat fått et lite tilbakefall på UC og har gått på stikkpiller i 4 uker nå. Fortsatt litt blødning nå selv om det var bedring noen dager, så jeg hentet akkurat ut en kur for en måned til og håper at det tar brodden på den. Men ikke veldig ille nå, men vet jo hva som skjer og jeg ikke går på medisin. Jeg var hos tarmspesialist for en måned siden som bekreftet at jeg at det er lett betennelse ca. 3-4 cm inn i tarmen. Så sykdommen er aktiv nå. Det er ikke ille egentlig, og likevel så tar det tid før jeg får tilstrekkelig effekt av stikkpillene. Det bare sier litt om hvor mild medisinene er, og jeg kommer fortatt ikke over for at du ikke har fått prøvd noe annet om det skulle være UC da jeg holdt og holden tror at dine plager er mye verre!

Anonymkode: e790f...ccf

Hei, du jeg hadde med meg svigers, så det gikk faktisk veldig bra. Jeg er jo konfliktsky av meg, så jeg greier jo ikke stå på mitt om noen hever stemmen eller ja blir strenge da. Men jeg tok med svigermor til legen (min mor bor 6t unna), å da var legen min helt annerledes. Vi fant ut at jeg ikke har UC, og at det er avgjort. Skulle ha vært annerledes i tarmen om jeg hadde det. Så foreløpig diagnose er irritert tarm. Å etter å ha utforsket IBS verden så har jeg jo innsett at IBS kan utspille seg i så mye og at vi kan være 100 stykker med IBS og vi alle har forskjellig plager og grad av smerte ol.. men alt i alt så har vi blod og slim i avføring og smerter.. 

Så nå har jeg på førstegang på sikkert 2år HÅP, for jeg har meldt meg på et studium som frivillig til Behandling av irritabel tarm syndrom med tarmflora fra frisk donor. Så jeg håper jeg blir en av de 400 som blir utvalgt. Legen min mente at jeg hadde en god portofølje for å være den perfekte kandidat. Men det som er dumt er at de velger ikke kandidater før til våren. Jeg fant en lege i nord som driver med samme men som igjen kjører sin egen stil(offentlig) som jeg skal prøve å ringe neste uke. Om ikke er det å vurdere å ta det privat, men der igjen blir det for 60-80 000kr, Men det er jo hele livet mitt så det er det vært. Blir tenkeboksen neste uke om frank IKKE kan ta meg i mot i nord. Da blir det "skal jeg vente til våren å se om jeg blir utvalgt i studiet eller skal jeg bestille privat nå å være ferdig til jul...

 

Men NOE skjer i hvertfall! Men jeg er gradert sykmeldt 2 uker til, og fikk litt smertestillende til å komme igjennom de værste dagene. Fikk healing noen dager tilbake å, det har faktisk hjulpet. Har like vondt og sliter med det, men har høyere energinivå, merkbart høyere, så jeg har ridd og jobbet hver dag uten problem. Litt helvette om kvelden og natta med smerter, men det får bare være, jeg har det værtfall bedre psykisk når jeg kan jobbe og trene hesten min :)

 

Håper noen av dere andre finner mot i dette da, ❤️ ta med dere en sterk person om fastlegen er vrien, det hjalp meg veldig!

Skal oppdatere om hva Frank i nord sier, vet han sa nei til ei fordi hun bodde i Skien, men jeg flytter gjerne for en stund om det er det som skal til jeg altså. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det høres jo ut som du er veldig godt utredet, men jeg håper de har utelukket kreft? 

Anonymkode: 3dd26...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line97 skrev (46 minutter siden):

Hei, du jeg hadde med meg svigers, så det gikk faktisk veldig bra. Jeg er jo konfliktsky av meg, så jeg greier jo ikke stå på mitt om noen hever stemmen eller ja blir strenge da. Men jeg tok med svigermor til legen (min mor bor 6t unna), å da var legen min helt annerledes. Vi fant ut at jeg ikke har UC, og at det er avgjort. Skulle ha vært annerledes i tarmen om jeg hadde det. Så foreløpig diagnose er irritert tarm. Å etter å ha utforsket IBS verden så har jeg jo innsett at IBS kan utspille seg i så mye og at vi kan være 100 stykker med IBS og vi alle har forskjellig plager og grad av smerte ol.. men alt i alt så har vi blod og slim i avføring og smerter.. 

Så nå har jeg på førstegang på sikkert 2år HÅP, for jeg har meldt meg på et studium som frivillig til Behandling av irritabel tarm syndrom med tarmflora fra frisk donor. Så jeg håper jeg blir en av de 400 som blir utvalgt. Legen min mente at jeg hadde en god portofølje for å være den perfekte kandidat. Men det som er dumt er at de velger ikke kandidater før til våren. Jeg fant en lege i nord som driver med samme men som igjen kjører sin egen stil(offentlig) som jeg skal prøve å ringe neste uke. Om ikke er det å vurdere å ta det privat, men der igjen blir det for 60-80 000kr, Men det er jo hele livet mitt så det er det vært. Blir tenkeboksen neste uke om frank IKKE kan ta meg i mot i nord. Da blir det "skal jeg vente til våren å se om jeg blir utvalgt i studiet eller skal jeg bestille privat nå å være ferdig til jul...

 

Men NOE skjer i hvertfall! Men jeg er gradert sykmeldt 2 uker til, og fikk litt smertestillende til å komme igjennom de værste dagene. Fikk healing noen dager tilbake å, det har faktisk hjulpet. Har like vondt og sliter med det, men har høyere energinivå, merkbart høyere, så jeg har ridd og jobbet hver dag uten problem. Litt helvette om kvelden og natta med smerter, men det får bare være, jeg har det værtfall bedre psykisk når jeg kan jobbe og trene hesten min :)

 

Håper noen av dere andre finner mot i dette da, ❤️ ta med dere en sterk person om fastlegen er vrien, det hjalp meg veldig!

Skal oppdatere om hva Frank i nord sier, vet han sa nei til ei fordi hun bodde i Skien, men jeg flytter gjerne for en stund om det er det som skal til jeg altså. 

Hvilket offentlig sykehus har du meldt deg på for å bli med i studie om fekal transplantasjon? Altså avførings transplantasjon

Anonymkode: e239a...879

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line97 skrev (2 timer siden):

Hei, du jeg hadde med meg svigers, så det gikk faktisk veldig bra. Jeg er jo konfliktsky av meg, så jeg greier jo ikke stå på mitt om noen hever stemmen eller ja blir strenge da. Men jeg tok med svigermor til legen (min mor bor 6t unna), å da var legen min helt annerledes. Vi fant ut at jeg ikke har UC, og at det er avgjort. Skulle ha vært annerledes i tarmen om jeg hadde det. Så foreløpig diagnose er irritert tarm. Å etter å ha utforsket IBS verden så har jeg jo innsett at IBS kan utspille seg i så mye og at vi kan være 100 stykker med IBS og vi alle har forskjellig plager og grad av smerte ol.. men alt i alt så har vi blod og slim i avføring og smerter.. 

Så nå har jeg på førstegang på sikkert 2år HÅP, for jeg har meldt meg på et studium som frivillig til Behandling av irritabel tarm syndrom med tarmflora fra frisk donor. Så jeg håper jeg blir en av de 400 som blir utvalgt. Legen min mente at jeg hadde en god portofølje for å være den perfekte kandidat. Men det som er dumt er at de velger ikke kandidater før til våren. Jeg fant en lege i nord som driver med samme men som igjen kjører sin egen stil(offentlig) som jeg skal prøve å ringe neste uke. Om ikke er det å vurdere å ta det privat, men der igjen blir det for 60-80 000kr, Men det er jo hele livet mitt så det er det vært. Blir tenkeboksen neste uke om frank IKKE kan ta meg i mot i nord. Da blir det "skal jeg vente til våren å se om jeg blir utvalgt i studiet eller skal jeg bestille privat nå å være ferdig til jul...

 

Men NOE skjer i hvertfall! Men jeg er gradert sykmeldt 2 uker til, og fikk litt smertestillende til å komme igjennom de værste dagene. Fikk healing noen dager tilbake å, det har faktisk hjulpet. Har like vondt og sliter med det, men har høyere energinivå, merkbart høyere, så jeg har ridd og jobbet hver dag uten problem. Litt helvette om kvelden og natta med smerter, men det får bare være, jeg har det værtfall bedre psykisk når jeg kan jobbe og trene hesten min :)

 

Håper noen av dere andre finner mot i dette da, ❤️ ta med dere en sterk person om fastlegen er vrien, det hjalp meg veldig!

Skal oppdatere om hva Frank i nord sier, vet han sa nei til ei fordi hun bodde i Skien, men jeg flytter gjerne for en stund om det er det som skal til jeg altså. 

Lov å spørre hvilke smertestillende du fikk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2021 den 0.05):

Det høres jo ut som du er veldig godt utredet, men jeg håper de har utelukket kreft? 

Anonymkode: 3dd26...206

Ja spurte faktisk legen min om dette for ikke lenge siden. "jeg kan ikke ha kreft eller?"
Hun mente at da måtte den gjemme seg veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.10.2021 den 0.43):

Hvilket offentlig sykehus har du meldt deg på for å bli med i studie om fekal transplantasjon? Altså avførings transplantasjon

Anonymkode: e239a...879

Oslo, men skal melde meg på Ålesund istede.

Snurrevipp skrev (På 23.10.2021 den 2.02):

Lov å spørre hvilke smertestillende du fikk? 

Paralgin forte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så etter å ha kontaktet både det ene og det andre ang fekal transplantasjon så blir det nok så vi gjør det privat. Skal diskutere dette med foreldrene mine snart nå. er fremdeles dårlig og sykmeldt så føler dette haster. Vi får se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
AnonymBruker skrev (På 4.10.2021 den 11.12):

Hei! 

Jeg leste denne tråden i går, og jeg følte jeg måtte svare.

Vi har like mye symptomer som jeg kjenner meg igjen, og jeg har diagnosen ulcerøs proktitt (evt. kolitt, spørs hvilken spesialist du spør). Forskjellen er at det egentlig ikke har vært mye tvil i diagnosen min, bortsett fra den første gangen da jeg var på koloskopi og spesialisten sa at det bare var en betennelse som ville gå over med medisin fordi det bare tegn til sykdom i endetarmen og det var relativt mildt, men de tok biopsi som senere bekreftet at det var kronisk. Altså mistenkte ikke spesialisten egentlig først at det var UC, men det var biopsien som bekreftet det senere og siden har sykdommen blusset opp flere ganger mellom remisjon som bekrefter at det er kronisk.

Jeg ser at du tidligere fikk diagnosen ulcerøs proktitt, men at de senere gikk bort i fra. Jeg får ikke helt tak på hvorfor?

- Har du tatt biopsi på undersøkelsene dine, er det dissse som indikerer at du ikke har UC?

- Har du tatt jevnlige avføringsprøver som måler kalcprotein? Det er typisk forhøyet inflammasjon i disse prøvene når man har UC.

Mine symptomer med aktiv sykdom er likt som deg: Det begynte med blod i avføring, etter en stund fikk jeg mye slim også, som kom fra sårene. I tillegg ujevn avføring, mange ganger på do etc. Disse sårene var ganske synlige på koloskopi, men betennelsen var ganske avgrenset til endetarmen.

På mitt verste da jeg fikk diagnosen og før jeg fikk medisiner så hadde jeg svært vondt i magen og reagerte på alt jeg spiste. Så dette kjenner jeg meg igjen i. Jo lenger jeg gikk ubehandlet jo verre ble det. Rett før jeg fikk komme til undersøkelse så hadde jeg dager jeg måtte legge meg på gulvet fordi jeg hadde så intense magesmerter. Uansett om jeg spiste banan, havregrøt eller annet så fikk jeg vondt.

Dette har endret seg etter jeg fikk diagnosen og fikk medisiner, jeg har ikke hatt så vondt i magen og slitt såpass med matvarer siden 2011, så det er tydelig at det å gå ubehandlet som gjorde til at jeg ikke tålte noe jeg spiste. Den dag i dag er jeg sensitiv mot enkelte ting, f.eks. rent hvetemel (får luft i magen av hveteboller etc.), laktose og type drops med e-stoffer (da får jeg mye luft i magen), men ikke nærheten av sånn det var. Det er også vondt på en annen måte, det er mer at jeg kjenner luft i magen eller får diáre av mye laktose, men jeg har ikke de samme intense magesmertene som jeg hadde i starten. Så det er jo egentlig en drøm i forhold!

Den dag i dag så har jeg lange perioder med remisjon (har hatt opp til 5 år uten aktiv sykdom) der jeg ikke har gått på medisin og ikke hatt symptomer som blod etc.,, og har hatt noen få aktive perioder innimellom der jeg bare går på Pentasa stikkpiller. Med en gang jeg får symptom på aktiv sykdom, som blod i avføring, så tar jeg stikkpillene i ca. 4 uker før betennelsen rekker å utvikle seg og symptomene bruker å forsvinne et par dager inn i kuren og jeg går inn i remisjon. Dette har spesialisten sagt at er veldig viktig, for som han sa - det er viktig å ta medisinene da det er viktig at man ikke gir sykdommen mulighet til å utvikle seg for konsekvensene kan bli store. Så denne medisinen er heldigvis tilstrekkelig for meg nå, jeg har et mildt forløp takket være at sykdommen ble oppdaget tidlig og behandling startet tidlig.

Når det er sagt, helt i starten når sykdommen var på sitt mest aktive så var ikke Pentasa stikkpiller nok. Det gikk ikke over like fort som nå, men jeg hadde også mye mer aktiv sykdom - fordi jeg hadde rukket å gå så lenge uten behandling. Etter de 4 ukene med stikkpillene hadde jeg fortsatt symptomer og gikk til legen, hans konklusjon var da at jeg ikke hadde effekt av medisinen og skulle prøve noe annet, så jeg fikk noe granulat jeg tok oralt og en rektalskum som jeg skulle prøve. Dette hjalp ikke, og legen henviste meg privat til spesialist og ny undersøkelse, som viste at betennelsen hadde spredd seg fra første undersøkelse og kommet lenger opp i tarmene. Det var vel her spesialisten mente at diagnosen var kolitt og ikke proktitt (mens jeg senere har blitt bedre og annen spesialist mener nå at det er proktitt og ikke kolitt). Jeg og denne spesialisten konkluderte med at de andre medisinene ikke hjalp særlig, og at jeg hadde best effekt av og skulle tilbake på Pentasa stikkpiller, men at jeg skulle ta disse enn stund. Dvs. 4 uker var slettes ikke nok, og jeg gikk nok i flere måneder på medisiner før det endelig roet meg. Og dette har som sagt vært min verste sykdomsperiode og siden har jeg ikke hatt så voldsomme plager og har fått god effekt av å gå på stikkpillene i noen uker.

Når jeg ser du skriver at du tidligere har har gått på kun Pentasa stikkpilller når legen har mistenkt UC så må jeg si at jeg undrer meg over at ikke annet har vært prøvd. Det er ganske mange UC pasienter som må prøve forskjellige medisiner da Pentasa ofte er ganske mild medisin som jeg har inntrykk av av kun fungerer for pasienter med mildt forløp. Selv for meg som har ganske mildt forløp tok det tid før det hjalp da sykdommen var på sitt mest aktive. Når man har blod og slim og tydelige sår så har sykdommen rukket å utvikle seg fritt. Om du også kun gikk for en kortere periode er det ikke rart det ikke har hjulpet, da det tok mange måneder før jeg faktisk fikk tilstrekkelig effekt. Og har du gått såpass lenge med denne sykdommen ubehandlet er det ikke rart at stikkpillene ikke hjelper.

Når det er sagt, jeg har inntrykk av at ulcerøs proktitt ikke er så vanskelig å diagnotisere om man først har mistanke, men kanskje jeg bare har vært heldig. Så dersom det faktisk skulle være det så må jeg si jeg stusser over at ingen av spesialistene har konkludert med det når du har vært hos så mange forskjellige. Så det er kanskje en grunn at du ikke har prøvd ut annet medisin enn stikkpillene? Samtidig synest jeg fortsatt det er ganske underlig at det er det eneste medisinen du har prøvd når de faktisk mistenkte det i starten. Hvor lenge gikk du på stikkpillene?

Uansett, ikke gi opp! Håper du finner ut av det. Jeg må også støtte meg på de andre som foreslår du melder deg inn i LMF Norge. Her kan du få mye hjelp og tips. Jeg er ikke så veldig aktiv selv, men jeg synest det er veldig nyttig og få medlemsbladene i posten der det skrives om forskjellige og nyttige temaer. Det siste nå som jeg fant veldig interessant er at IBD-pasienter ofte opplever IBS-symptomer i remisjon, noe jeg har opplevd selv.  

 

Anonymkode: e790f...ccf

Kan jeg spørre hvilken privat spesialist du var hos? 

Anonymkode: 3e121...4e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line97 skrev (På 17.2.2021 den 9.03):

Hei damer, dette er muligens et shot in the dark, og i hvert fall utrolig flaut/vondt å prate om. Dette er litt et siste forsøk før jeg nesten gir opp, og å i hele tatt legge ut noe som dette er langt over min komfortsone, men nå søker jeg tips fra andre som sliter med det samme. Litt info om meg som jeg tror er viktig i forhold til teksten, er lang, tynn (til tider undervektig) og veltrent. Er også aktiv og har ingen andre hindringer i hverdagen enn dette. Jeg driver med hest og eier egen hest. Er i jobb, samtidig som jeg studerer (nå på nett da).

Jeg har da en tarmsykdom, som jeg har slitt med i 10 år, eller vi oppdaget i 2020 at jeg hadde samme plager fra jeg var noen måneder gammel -  3års alderen å, men dette var noe vi fant ut ved å lese i gamle barnebøker, ikke noe en lege oppdaget å sa i fra om. Men når jeg var 14år så fikk jeg utrolig store mage smerter, det kom blod og slim, store luftsmerter, og hver gang jeg var på toalettet så hyl grein jeg. Her mente lege det var forstoppelse, å behandlet det som forstoppelse i 5år. På de 5 årene ble jeg verre, mye mer blod og slim, sterke kramper og smerter. Jeg mista mye av skolen på grunn av dette, var mye hjemme, ble jo litt mobbet på grunn av det å, er jo ikke noe trivelig å ha mye luft i magen og må løpe på do hele tiden.. å hvert fall ikke i den alderen. Vi prøvde også natur behandling i denne perioden, uten at det funket... Etter 5 år med behandling som om det var forstoppelse (og natur behandlingen da) og en tur på sykehuse i Trondheim der de heller ikke fant noe (ble lagt i trommel) ble vi lei, og valgte å bytte fastlege til noen som faktisk tok tak.

Den nye fastlegen sendte meg på sykehuset i Orkdal der jeg hadde 2 runder med koloskopi. Der fikk jeg diagnosen Ulcerøs prokitt (eller kolitt? nedre del av tarm hvert fall) og ble behandlet for det i 3 år. Med medisiner, og utallige dietter for å få den på riktig kjør ble den da ikke bedre. Jeg fikk til slutt paracet og paralgin forte for å kunne håndtere smertene. Her hadde jeg startet utdanning i Oslo, men var jo stort sett ikke på skolen på grunn av magen. Heldigvis så la lærerne ut utdypende dokumenter som jeg kunne se på hjemme. Jeg fullførte nå utdanning og besto med glans. Men når jeg var i Oslo ble jeg henvist til Lovisenberg Diakonale Sykehus der vi gjorde en ny koloskopi undersøkelse og rektoskopi. Der fikk jeg beskjed om at det ikke var ulcerøs prokitt (eller kolitt). Men at det måtte være noe annet, der fikk jeg visiblin som er loppefrø som tydeligvis skal være bra for tarmfloraen og suge opp slim og andre uting, dette funket ikke...

Henvisningen gikk videre til Ullevål Sykehus, å nå er vi på de 2 siste årene til dags dato. Der satt jeg på en røntgen-stol å skulle ha "avføring", ble lagt i en trommel der jeg skulle ligge å klemme ut gele. Gjorde disse undersøkelsene så de skulle få se hvordan det ser ut når jeg er på do. Måtte også svelge noen plastikk kapsler i en uke for å så fra på røntgen å se om det var treghet i systemet (noe det ikke var) samtidig ble det ble utført 2 rektoskopi undersøkelser her. Mener det var en undersøkelse til, men husker faktisk ikke helt hva det var. Her ble det konkludert med at jeg har prolaps/utposninger i tarmen, og at starten på tarmen min har "gnagsår". Her fikk jeg beskjed om at det var en enkel operasjon, men etter 2 måneder ombestemte de seg og ville ikke operere meg. Så da sto jeg å ikke viste hva som var galt med meg igjen. Nå i etterkant har de vært litt av å på med at jeg har "Utposning" eller "prolaps", ny fastlege sa at det sto at jeg hadde en slik plage som ble beskrevet som utposning og prolaps, men at dette var ?difust?, så tydeligvis så har jeg noe bekreftet, men ikke helt bekreftet . Nå i 2021 har jeg tatt gastroskopi på Kongsvinger sykehus for å utelukke at det ikke kommer fra den delen av kroppen. Her så alt fint ut, ble derfor henvist til ny rektoskopi og koloskopi time ved Kongsvinger, å står på venteliste på dette. Rektoskopi blir i mars, å da blir sikkert koloskopi i april.

Jeg har ingen allergier, kan spise alt av mat, men unngår mye melkeprodukter. Eneste jeg vet jeg blir dårlig av, (melkefri og glutenfri har vi også prøvd, men blir dårlig av det å) er risengrynsgrøt. Kan spise is, fløte, smørgrøt osv... uten å bli dårlig, men kan ikke spise mye av det da. Har prøvd lav karbo diett, da ble jeg egt dårligere. Har prøvd lav foodmap, da ble jeg styggdårlig, men med engang jeg slutta på den så ble jeg bra. Har kuttet ut mye mat uten at det har funket. Har også gått til psykolog (i tilfelle det var hode mitt som var problemet), men fant ut at jeg er helt normal der å. Sliter litt med angst nå på grunn av magen, har også dårlig selvbilde på grunn av den. I en vanlig hverdag påvirker magen meg ca 2 ganger i uka (av og til mer, av og til mindre.). Når magen klikker kan det vare fra 1dag til 2 uker i strekk, der jeg kun ligger i senga å har det vondt. Når den klikker får jeg ingen forvarsel, men plutselig får jeg store kramper og smerter, da er det bare å legge seg ned fortest mulig, få på en varmeflaske. Triks jeg bruker som av og til funker og av å til ikke funker er : Varmeflaske, spise/drikke noe varmt (suppe, te), spise blåbær. Dette hjelper av og til. Dette har påvirket meg i at jeg ikke har vært på skole selv om jeg har gått på skole, (så takk gud for at jeg var den generasjonen som ikke hadde fraværsgrena). Jeg har jobbet meste parten av min høyskole utdanning fra sengen, å derfor ikke fått så mye venner eller læringsutbytte som jeg kunne ha fått. I en jobbhverdag er jeg det en arbeidsgiver vil kalle ustabil. Jeg jobber godt og effektivt, lærer fort og gjør en god jobb, MEN jeg er mye syk, så det gjør at jeg ikke er aktuell for mange. Nå har jeg utdannet meg innen et yrke man kan han hjemmekontor da jeg har tenkt på at dette kan være et problem jeg skal leve med livet ut, men siden jeg er nyutdannet har jeg ikke fått jobb i disse koronatider innen mitt fagfelt, og må derfor ta jobber som alltid trenger folk, som barnehage,sykehjem osv...

Så akkurat nå ligger jeg på sofaen, gråter, med store smerter og varmeflaske på magen. Skulle egentlig ha vært på jobb for 2 timer siden, men fikk heldigvis komme senere så jeg kan ta paralgin og at paraginen skal rekke å numme hele kroppen min. Dette er et lite skrik om hjelp, kanskje det finnes en person der ute som sliter med kramper, store smerter både i øvre og nedre del av mage/tarm, blod og slim i avføring, utmattelse på grunn av magesmerter, en person som vet hva som feiler meg eller som har det magiske rådet. Jeg er lei, jeg er trist og jeg er sliten... jeg er 24år og har mistet mye av livet mitt fordi jeg har en mage som bare vil meg vondt... Nå er det eneste som hjelper store mengder paracet og paralgin forte, dette er ikke noe jeg ønsker å gå på, blir jo fjern og uvel av paralgin å, men det er bedre en å ha magevondt....

Det er tatt MR, ultralyd, koloskopi, rektoskopi, gastroskopi, røntgen (på alle muligvis, dostol, plater ol..), lagt i trommel med plater over magen (vet ikke hva alt heter en gang...).

Beklager om dette virker rotete, men det føles ut som det har vært 10 rotete år, men mange ubehagelige undersøkelser og ikke noe svar. I aller værste fall har jeg en sykdom som ikke kan behandles, men da vet jeg hvert fall HVA det er. Har jo dødsangst til tider fordi det gjør så vondt at jeg tror jeg skal dø. Dette livet er jo ikke noe trivelig... heldigvis har jeg god utdanning som jeg sleit meg igjennom, så håpet er en jobb der jeg har mulighet til hjemmekontor, og en "kontroll" over magen så jeg kan være aktiv på fritiden.

Håper noen har tips eller har det samme og kan gi meg svar... jeg vet veldig godt hva som IKKE feiler meg, men jeg skulle helst ha vist hva som faktisk feiler meg.

- Line

Har ikke lest alle svarene her inne. Men får du medisiner mot tarmen? Kan du ha Ulseths kolitt OG irritabel tarm samtidig? 
Ta blodprøver på LAB1 og få svar på hva magen din tåler av mat. Ikke allergier eller noe men hva kroppen din ikke har godt av. 

Anonymkode: 0c33c...a80

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Har ikke lest alle svarene her inne. Men får du medisiner mot tarmen? Kan du ha Ulseths kolitt OG irritabel tarm samtidig? 
Ta blodprøver på LAB1 og få svar på hva magen din tåler av mat. Ikke allergier eller noe men hva kroppen din ikke har godt av. 

Anonymkode: 0c33c...a80

Hei! 

Jeg er bokstaveligtalt undersøkt OVER alt. UC ble antatt av en lege i 2016, men han syntes det var litt vagt. En annen spesialist avbekreftet at det var UC i 2018 (om jeg husker riktig). Fikk Stikkpiller og sånn tablett opplegg... Har værtfall irritabel tarm og kanskje prolaps i tarmen. 

 

NÅ jobber jeg 130% i jobb (en 100% 8-16 jobb og en kveldsjobb) Samtidig som jeg driver med hest og eier 2 hester.
Men det som gjør at jeg kan dette er jo trist... Tar mellom 5-12 paracet hver dag. Samtidig som jeg 3-5 dager i uka må jeg ta 3-5 paralgin oppå paraceten før leggetid. Sover dårlig og delvis utslitt, men det er det som funker og gjør at jeg kan leve någenlunde normalt.


Masse smerter, masse utrivelige ting med på kjøpet. Men det stoppa seg etter siste legetime, og jeg har egt gitt opp å prøve å få hjelp videre. Jeg og familie venter egt bare på leversvikten... Bein og hender har begynt å hovne opp og verke når jeg har mye magevondt, men de fant ikke noe spess der helller... Jeg er fremdeles slank og trent, men har faktisk gått opp i vekt siden februar. Hele 10kg opp. Veid 52kg siden jeg var 14år, nå veier jeg 61kg (snart 26år). Så noe skjer, men ser å ut som det er muskler... 

Har kvittet meg med mange "toxic" venner det siste året, så kan faktisk merke på det at jeg har mindre dager der smerten tar over midt på dagen, det kommer gjerne til kvelds.

Jeg har gitt opp å få hjelp, å nyter at smertestillene hjelper litt så lenge jeg kan. Får vell sterkere smertestillende nestegang.... Instillingen er litt "fuck it" og "gjør det beste ut av det"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...