Gå til innhold

Store mageplager/tarmplager, men ingen vet hva som feiler meg.


Line97

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

jeg har det også sånn😌mange drikker stangsellerijuice før frokost, for å få fart på tarmene. evt varmt vann med sitron.

selv har jeg byttet ut frokost med en grønn smoothie, det utgjorde en enorm forbedring hos meg. ts tar du noen form for pro og prebiotika? kefir er bra for magen!☺️

Anonymkode: 54e76...0dc

Om det er det som er i biola så gjør jeg det. men ikke med vilje haha. Men ja det skal jeg prøve! takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Line97 skrev (4 timer siden):

Jeg tar den på nett via høyskolen Kristiania :) . Anbefaler deg å sjekke det ut, jeg har tatt alle mine høyere utdanninger der. Dette er første jeg tar på nett og synes det funker utrolig bra!

takk☺️husker jeg leste om det en gang. skal sjekke mer opp i det. håper det er mulig for amatører som meg😄veldig smart all utdannelsen du har tatt; heia deg🤩håper du får hjelp. skjønner godt at du vil til utlandet; tenker det selv ift en av mine lidelser som er vanskelig å få hjelp til i norge😒

Anonymkode: 54e76...0dc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker litt om det kan være lektiner som gir deg trøbbel? Har du noen gang prøvd å kutte ut det? Lektiner er en gruppe plante-proteiner. Gluten er et lektin, men det finnes mange andre typer også.

En måte å teste om det er lektiner som lager problemer er å trykk-koke noe du ikke tåler. F.eks. risengrynsgrøt. Trykk-koking vil bryte ned mye av lektinene. Lektiner er årsak til veldig mange auto-immune sykdommer. Det er bevist at de klarer å skade tarmveggen og at de klarer å komme seg ut i kroppen hvor kroppen begynner å angripe seg selv fordi lektinene ligner på våre egne proteiner.

Anonymkode: bdedb...a48

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tatt kapselendoskopi? Der du svelger et lite kamera omtrent på pille størrelse. Sånn at de har sett hele tarmen din?

Anonymkode: 9a85b...c52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 0.47):

Jeg tenker litt om det kan være lektiner som gir deg trøbbel? Har du noen gang prøvd å kutte ut det? Lektiner er en gruppe plante-proteiner. Gluten er et lektin, men det finnes mange andre typer også.

En måte å teste om det er lektiner som lager problemer er å trykk-koke noe du ikke tåler. F.eks. risengrynsgrøt. Trykk-koking vil bryte ned mye av lektinene. Lektiner er årsak til veldig mange auto-immune sykdommer. Det er bevist at de klarer å skade tarmveggen og at de klarer å komme seg ut i kroppen hvor kroppen begynner å angripe seg selv fordi lektinene ligner på våre egne proteiner.

Anonymkode: bdedb...a48

Hei, det skal jeg sjekke ut, har ikke hørt om det så dette kan jo være veldig behjelpelig. TUSEN TAKK

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 19.2.2021 den 0.47):

Har du tatt kapselendoskopi? Der du svelger et lite kamera omtrent på pille størrelse. Sånn at de har sett hele tarmen din?

Anonymkode: 9a85b...c52

Hei, nei dette har jeg ikke tatt, men har hørt om det for 2-3 uker siden, så tenke å foreslå det neste gang jeg er på sykehus/fastlege. Men ja det er jo utrolig smart og synes det er rart ingen har foreslått det. Men med min type flaks er magen min sikkert helt normal og rolig imens den brikken er inni meg, å når jeg er ferdig med undersøkelsen så klikker den helt haha... det er typisk vettu. Men ja takk for forslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...

Annonse

Update: Jeg har ikke Endometriose, alt sto til bra der. Jeg har vært på endel undersøkelser etter jeg postet dette og konklusjonen er egt som alltid " vi ser det er noe galt, men vi kan ikke hjelpe deg, ta litt smertestillende".

Har som sakt tidligere prøvd masse dietter der jeg ble VERRE, og gikk drastisk ned i vekt på lav fodmap. Jeg er 1.70 høy og veier normalt 52-54kg, er altså en tynn lang person. Men på lavfodmap veide jeg helt ned i 46-47kg etter bare 2 uker...  
Har en siste diett jeg har lyst å prøve som er indisk diett, men der kommer liksom økonomi inn igjen, Mye syk= høyt sykefravær, høyt sykefravær= vanskelig å holde på jobb, evt forståelsesfull arbeidsgiver men null sykedager derav mindre lønn. Er jo å svært få jobber som tillater mye sykefravær så da blir det ofte en lavtlønnet jobb i utgangspunktet. Nå har HELDIGVIS korona begynt å takke for seg, så jeg håper å få jobb innen utdanningen min så jeg har mulighet til god lønn, hjemme kontor og en hverdag som passer meg. (grafisk designer, markedsfører, fotograf ol...) for den jobben jeg har nå er alt for fysisk og gjør at jeg lett blir verre da jeg blir sliten, så når magen klikker nå har jeg liksom ikke energi til å kjempe imot og ender opp med å bli verre... 

Men ja siste tiden har vært hard, har vært sykemeldt mye og mye borte... Jeg har så vondt, blir bare liggende i sengen.. Må ta store doser smertestillende for å få et hint av lindring, men det hjelper jo egt ikke det heller, sover enten ingenting eller så si hele dagen og nei. Jeg blir psykisk syk av dette, og alt legene kan gi meg er "vi ser det, men vi vet ikke" og det har de gitt meg i nå 10år... (det eller feil diagnose som de etter mnd eller år trekker seg fra, etter å ha feilmedisinert å da...). Så ja, jeg er trist, lei og har det HELT jævli, jeg skriver her igjen i håp om at en person er pålogget å bare " sånn hadde jeg det å, men så fant jeg ut at det var XXX. å nå har jeg fått god behandlig som gjør dagen min enklere". Men det skal jeg lete lenge etter.

Neste ut er å prøve healing (må jo prøve alt), og så ble jeg anbefalt å røyke hasj, men ja nei den typen er ikke helt jeg altså, men blir man desperat nok så... Så dette er et skrik om hjelp, trøst eller noe. legg meg til i en sutrechat eller noe, jeg vet ikke men jeg er så lei, og jeg har så inn i He@*ette vondt... 

But stay strong and keep fighting on...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres jo virkelig ut som Chrons eller Ulcerøs kolitt, på grunn av blod og slim. Mets  Chrons siden det er vondt oppe og nede og du har utposing. Men jeg skjønner at de har sjekket det ut ekstremt grundig, da. Hvilke medisiner mot idb prøvde du den gang du ble behandlet for uc? Var du innom biologiske medisiner? Det er kanskje litt nyere enn sist du ble medisinert for det, og det er vel det mest effektive de har nå. Men man skal være klar over at det kan være veldig skumle bivirkninger, men det er veldig individuelt, noen får mange bivirkninger mens andre får omtrent ingen. 

Anonymkode: cdd0c...289

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Line97 skrev (På 17.2.2021 den 18.02):

Ja det har jeg, vi fant ut at jeg ikke blir påvirket av kosthold. Eller at smertene ikke kommer på grunn av det.

Kutt ut E407,E433 og E466. Dette er lite snakk om. Google it. 
 

meld deg inn i lmfnorge. Bli med i gruppen for crohns og ulcerøs kolitt på fb. Der er det mange med erfaringer som dine. 

Anonymkode: 1942d...48a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har det likedan, men samtidig en kul. Ble operert, men kulen forsvant ikke, har fått fistel og den væsser, fortsatt ikke hjelp, men fått beskjed om å leve med det. Enormt smertefullt. 
 

Har nå oppdaget ny kul et annet sted, mellom åpningen bak og vagina. Har også fått økt magevolum, ser ut som jeg er fem mnd på vei selv om jeg holder inn magen, og har likevel gått ned ti kg. Flytta, fikk ny lege og fortalte om plagene og ble kalt hypokonder… null hjelp.  Ytterste tarm fungerer ikke lengre, og bruker opptil tre timer på do daglig, og det er enormt smertefullt og vanskelig så bruker scheriproct etterpå pga smertene. Blir ikke tatt seriøst av legene. Har også enormt med smerter om kveldene/natta, som bare blir verre og verre. Og mye vondt i øvre høyre del av magen rett under ribbein. Håper du finner ut av det. Folk skryter sånn av at Norge har så bra helse og gratis sykehus etc, vel, jeg tror det er forbeholdt eliten, og ikke oss fattige uføre som er mer verdt død enn levende, for man får jammen ikke noe hjelp. 
 

ønsker deg lykke til, håper du får en løsning snart. 

Anonymkode: e7d9c...ef5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kutta ut ris, brødmat, meiereprodukter, hvitt sukker, kaffe, ferdig mat som fjordland osv, tørket frukt, mais, godteri

Anonymkode: 50965...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen råd.

Ville bare si at jeg synes det er fint at du «sjekker inn» her igjen og oppdaterer. Ønsker deg virkelig lykke til! Håper du finner ut av dette :hjerte: 

Anonymkode: b2896...724

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper du får hjelp og finner ut av det, jeg tror det er viktig å ha et håp. Utrolig bra at du har klart å ta utdanning til tross! Jeg sliter med magen selv, og har IBS. Jeg har hatt mye kvalme, smerter, slim og blod (heldigvis ikke så mye blod). Selv mistenker jeg at tarmene mine er uvanlig trange, og at det er derfor smerten kommer, spesielt når avføringen blir hard. Og så reagerer jeg på diverse matvarer. For min del så har magen min det generelt bedre når jeg:

Ikke spiser gluten, ikke drikker noe med kullsyre, ikke drikker melk eller spiser egg (og kutter ned inntak av løk/hvitløk).

Spiser til ca samme tid hver dag

Bruker NYCOPRO hver dag

Anonymkode: cdc87...db2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har vel alt prøvd alt, men jeg er også i en situasjon jeg ikke blir tatt seriøst og føler jeg må vite selv hva som er galt/diagnosen for å få hjelp av helsevesenet. Men etter det beste for tarmen min er at den får hvile/fred så jeg ikke får smerter og masse plager med å leve stort sett på flytende, fiberfattig og soft mat (og laktosefri siden jeg er laktoseintolerant). Næringsdrikker/puddinger, babygrøt, skyr, gresk yoghurt, proteinpuddinger, proteinis, sukkerfri iskaffe, kaffe med plantemelk, måltidserstattere (nupo, nutrilett), proteinshake. Holder meg mest mulig sukkerfri da sukker trigger betennelse/inflammasjon, så blir søtstoff magen tåler. Vet de aller fleste må gå på flytende en periode for å la tarmen hvile og slippe plager/smerter.  Den syke tarmen vil også ta opp næringen bedre med med flytende. 

Kan du bli henvist til ernæringsfysiolog som har kunnskap om ibd? Fikk ikke det en gang, så funnet ut,lest og prøvd på egenhånd (takk til slle gruppene på fb). Du kan jo ikke leve sånn og måtte hive i deg smertestillende hver dag, ikke er det bra for en syk tarm heller.

Anonymkode: 0334b...881

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 17.2.2021 den 20.56):

Jeg kjenner igjen. Har holdt på slik i 15 år selv. Plaget hele livet, besvimer av smerter + det du har av symptomer. 

Mine beste råd: spise ren mat, lage alt fra bunnen av, små hyppige måltider, drikke vann, lite sukker. Så droppet jeg egg, helt! Det hjalp mest! Så var det mye med magen og hvordan magen fordøyer, magesyre og slikt som egentlig var problemet. Selv om det føltes i 10 år som om det var tarmene. Men tarmene får betennelse når magen ikke klarer å gjøre jobben først. Da kommer blodet, slimet og smertene. 

Også sluttet jeg å fokusere så mye på dette og heller tenke at sånn er jeg. Det er alltid en do i nærheten. Er jeg ekstremt dårlig en plass uten medisiner så hjalp det å legge seg i fosterstilling. Bare fokusere på pusten, vente på å besvime, hente seg inn igjen og gå på do på nytt. Sånn har ligget på mange restaurant gulv. Små toaletter så lå jeg i fosterstilling rundt doen. 

På gå turer har jeg alltid med meg dopapir, tilfellet magen klikker. Det har ført til mange rare historier.. 

Men altså, slikt er leger i Norge utrolig dårlig på. Det meste finner man ut selv, så tar man med seg de beste tips og råd fra enkelte leger. Jeg fant ut av en lege at jeg har diverse matallergi fir pollen - kryssallergi, så jeg følger den listen i tillegg. Alt som er tungt å fordøye for mager flest, holder jeg meg unna. Krydder og sukker kan gjøre meg verre også. 

Så selv om du tror du tåler alt, så er det ganske sikkert at det ikke stemmer. Kutt ut krydder, lag mat fra bunnen av, kutt ut produkter som er vanskelig å fordøye. Jeg fikk råd om å spise fiberrikt, med frø, linser og den slags, da ble jeg bare dårligere. Fikk råd et sted om at eplejuice er bedre enn appelsin, helt feil for meg, blir sur i magen av eple. Holder meg langt unna frukt og grønnsaker i de verste periodene, for det gjør alt verre. 

Anonymkode: f430f...003

Jeg kan skrive under på dette med ren mat, kryssallergier og frø, linser osv. Kjenner meg godt igjen i det du skriver. Sliter veldig med at magen slår kollbøtte litt for ofte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Har det likedan, men samtidig en kul. Ble operert, men kulen forsvant ikke, har fått fistel og den væsser, fortsatt ikke hjelp, men fått beskjed om å leve med det. Enormt smertefullt. 
 

Har nå oppdaget ny kul et annet sted, mellom åpningen bak og vagina. Har også fått økt magevolum, ser ut som jeg er fem mnd på vei selv om jeg holder inn magen, og har likevel gått ned ti kg. Flytta, fikk ny lege og fortalte om plagene og ble kalt hypokonder… null hjelp.  Ytterste tarm fungerer ikke lengre, og bruker opptil tre timer på do daglig, og det er enormt smertefullt og vanskelig så bruker scheriproct etterpå pga smertene. Blir ikke tatt seriøst av legene. Har også enormt med smerter om kveldene/natta, som bare blir verre og verre. Og mye vondt i øvre høyre del av magen rett under ribbein. Håper du finner ut av det. Folk skryter sånn av at Norge har så bra helse og gratis sykehus etc, vel, jeg tror det er forbeholdt eliten, og ikke oss fattige uføre som er mer verdt død enn levende, for man får jammen ikke noe hjelp. 
 

ønsker deg lykke til, håper du får en løsning snart. 

Anonymkode: e7d9c...ef5

Signerer denne!

Til og med Jonas går privat når det gjelder helse…

Jeg har måttet finne to ulike leger i utlandet. Har mange ulike sykdommer og tilstander(ikke nok med en lege), og sliter også mye med magen. Dog ikke så mye som TS. Vil anbefale deg å først prøve enten Balder klinikken eller funksjonell helse i Oslo. Og så har Danmark full GI map test; trenger bare sende prøver til en lab der. Tror det var ca 3000kr. Nordicslab.com. Kapselendoskopi høres bra ut; jeg har selv tenkt på dette etter både gastroskopi og kolonskopi. Men skulle seriøst ønske at det var fastlege som tenkte på sånt og ikke jeg. Flere ganger opplever jeg at leger må google noen av tilstandene og medisinene mine. Blir egentlig flau på deres vegne.

Og etter å ha brukt mange hundre tusen bare på å ikke avslutte livet, men redusere smerter og få litt livskvalitet, så har jeg problemer med ordet(definisjonen):

”velferds-Norge”

Anonymkode: 54e76...0dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg vet du har prøvd masse men kommer likevel med forslag:

Peridoisk faste, ikke spis mellom 19 og 11 morgenen etter. Spis ren mat uten e-stoffer. Ta pre- og probiotika. Sterke, fås kjøpt bla på helsekost. Biola er ikke sterkt nok.

Kan godt være du har en matintoleranse, da reaksjonen ikke trenger å komme før etter flere dager.

Regner med du er sjekket ut ift cøliaki. Har du tatt gentest for laktoseintoleranse?

Anonymkode: abba0...8dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 10.04):

Signerer denne!

Til og med Jonas går privat når det gjelder helse…

Jeg har måttet finne to ulike leger i utlandet. Har mange ulike sykdommer og tilstander(ikke nok med en lege), og sliter også mye med magen. Dog ikke så mye som TS. Vil anbefale deg å først prøve enten Balder klinikken eller funksjonell helse i Oslo. Og så har Danmark full GI map test; trenger bare sende prøver til en lab der. Tror det var ca 3000kr. Nordicslab.com. Kapselendoskopi høres bra ut; jeg har selv tenkt på dette etter både gastroskopi og kolonskopi. Men skulle seriøst ønske at det var fastlege som tenkte på sånt og ikke jeg. Flere ganger opplever jeg at leger må google noen av tilstandene og medisinene mine. Blir egentlig flau på deres vegne.

Og etter å ha brukt mange hundre tusen bare på å ikke avslutte livet, men redusere smerter og få litt livskvalitet, så har jeg problemer med ordet(definisjonen):

”velferds-Norge”

Anonymkode: 54e76...0dc

Ja de googler mesteparten av legetimen, fastlegene. 
 

Har ny fastlege som virker ok nå da. Men «velferdsnorge», ja den stemmer ikke i det hele tatt. Folk som kaller det det, er lykkelig uvitende om hvordan systemene er lengre sør i Europa. Italia har de gratis legetimer etc. man betaler da skatt i de landene også, pga sykehus etc. Folk her tror det er så fantastisk alt i Norge. Vel, kreft blir ikke alltid oppdaga i tide, selv om pasienter står på, de blir kalt hypokondere selv om de har alt utstyr og metoder for å finne ut av det…

Anonymkode: e7d9c...ef5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.10.2021 den 10.44):

Jeg vet du har prøvd masse men kommer likevel med forslag:

Peridoisk faste, ikke spis mellom 19 og 11 morgenen etter. Spis ren mat uten e-stoffer. Ta pre- og probiotika. Sterke, fås kjøpt bla på helsekost. Biola er ikke sterkt nok.

Kan godt være du har en matintoleranse, da reaksjonen ikke trenger å komme før etter flere dager.

Regner med du er sjekket ut ift cøliaki. Har du tatt gentest for laktoseintoleranse?

Anonymkode: abba0...8dd

Har også gått på sterkeere pre og probitoka tilskudd, gjør ingen forskjell. Har tatt gentest for laktoseintoleranse og har ikke det, har heller ikke cøliaki.  Er jo utrolig utmattende å ikke spise fra 19-11 da jeg til tider må jobber 8-21 så å da ikke kunne spise etter jobb eller frokost er jo noe som kanskje ikke vil fungere, for da blir det jo bare 1 måltid kl.15 den dagen. Har prøvd å spist til faste tider. Små mengder men ofte. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...