Gå til innhold

Tror du planter kan føle smerte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvis man synger for plantene sine så blir de vist mye finere har jeg hørt.  Vet ikke om jeg tror på det da 🙄😀

Anonymkode: 8a58d...d2c

Dette stemmer nok, fordi da får de så mye deilig karbondioksid på seg. Jeg fikk nydelige tomatplanter et år da jeg sang for de støtt og stadig.

Anonymkode: 3f331...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Atter en gang er gjengen på Kvinneguiden skråsikre på noe verdens fremste forskere ikke vet svaret på enda. Det fenomenet slutter aldri å fascinere. 

"The simple answer is that, currently, no one is sure whether plants can feel pain."

https://www.peta.org/features/do-plants-feel-pain/

Anonymkode: 8d6bb...a23

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Given that plants do not have pain receptors, nerves, or a brain, they do not feel pain as we members of the animal kingdom understand it. ... While these plants visibly display a clear sensory capacity, recent research has shown that other plants are able to perceive and respond to mechanical stimuli at a cellular level.

https://www.britannica.com/story/do-plants-feel-pain

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De hei jo forsket på stress hos trær som blir hugd ned. Trær av samme slag hjelper også hverandre med næring osv, og kommuniserer på et vis via røttene. Tenker om noen år så finner vi ut at de er mer bevisste en det som er trodd.

Anonymkode: 66de2...c86

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

The latest scientific studies, conducted at well-respected universities in Germany and around the world, confirm what he has long suspected from close observation in this forest: Trees are far more alert, social, sophisticated—and even intelligent—than we thought.

Sitat

 “These two are old friends,” he says. “They are very considerate in sharing the sunlight, and their root systems are closely connected. In cases like this, when one dies, the other usually dies soon afterward, because they are dependent on each other.”

Kilde: https://www.smithsonianmag.com/science-nature/the-whispering-trees-180968084/#:~:text=Scientists call these mycorrhizal networks,or perhaps an economic exchange.

 

Anonymkode: 66de2...c86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

Annonse

AnonymBruker skrev (På 16.2.2021 den 17.48):

Så veganere er ikke mer etiske enn kjøttetere altså?🤫

Anonymkode: 0da01...2ef

stuer du planten din inn i en så trang boks at den ikke har plass omtrent? 

Anonymkode: 31690...de6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2021 den 17.37):

Hørte om dette en gang, at planter muligens kunne føle smerte eller berøring, at,de til og med kunne bli glade eller lei seg.  De er jo levende, så er jo ikke umulig, selv om jeg syns det høres litt for godt ut til å være sant.

Hva tror du?

Anonymkode: 8a58d...d2c

Det håper jeg ikke, for da har min lille praktspragle det vondt til tider. Jeg kniper jo av toppskuddet på den jevnlig, for å fjerne blomstene. Denne planten dyrkes for sine flotte og fargerike blader. Blomstene er små og unnselige, men de tar næring og energi fra bladverket, så planten blir blassere om blomstene får stå og stjele næring. Innimellom kniper jeg også av et gulnet blad lenger nede på stilken.

All denne knipingen må i så fall smerte planten min voldsomt, og den liker kanskje ikke at jeg kommer inn på kjøkkenet en gang, da?

Nei, fra spøk til alvor. Har ingen som helst tro på at planter føler smerte og er bevisste. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2021 den 17.49):

Det er ikke hjernen som gjør at du føler smerte. 

Anonymkode: fe337...b9d

Jo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hva man definerer som smerte.

Alt som lever har en indre drivkraft for selv-preservasjon. Denne er ikke bevisst eller, det er nærmest bare en naturliv på samne måte som gravitasjonskraften. Den gjør at hver eneste celle prøver å holde seg i live, og eventuelt dele seg til nye celler. Alle prøver å holde seg i live, og å formere seg.

Dette gjør også planter. De har en indre drivkraft til å vokse, overleve og formere seg. De strekker seg mot sola, mens røttene utvikler seg slik at de finner vann. 

Å bli ødelagt og miste deler kan være dumt for en plante. Den trenger kanskje disse delene for å absorbere lys, lagre vann eller formere seg. Planten vil i så fall ha en reakjon når dette skjer, for å sikre at den overlever. Er det det som kalles smerte? En reakson som skal sikre overlevelse når man utsettes for skade eller mangel på noe?

Slik kan man se på der. Organismen som planten er lider når den blir spist eller tørker ut. 

Men sånn er det dog å være plante. Akkurat som de fleste organismene på planeten er mat for andre organismer, og selv må kjempe for å få tak i næringen de trenger.

Alle prøver å sikre egen selvpreservasjon og reproduksjon.

Det er ikke noe å bekymre seg for. 

Anonymkode: b1e0b...819

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest lurven

ja men på en helt annen måte enn oss, planter har også intelligens men på et nivå vi ikke forstår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...