Gå til innhold

Tror du planter kan føle smerte?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hørte om dette en gang, at planter muligens kunne føle smerte eller berøring, at,de til og med kunne bli glade eller lei seg.  De er jo levende, så er jo ikke umulig, selv om jeg syns det høres litt for godt ut til å være sant.

Hva tror du?

Anonymkode: 8a58d...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skal en plante bli glad eller lei seg? Hvor er denne hjernen som regulerer følelser og skiller ut hormoner? 

Anonymkode: 3f331...b1a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan skal en plante bli glad eller lei seg? Hvor er denne hjernen som regulerer følelser og skiller ut hormoner? 

Anonymkod

det var det jeg også stusset på

Anonymkode: 8a58d...d2c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil helt klart tro de føler både smerte og berøring. Noe annet er jo helt ulogisk. De er levende vesen. Dette bør man tenke på i all håntering av både blomster, grønnsaker og andre vekster.

Anonymkode: fc8c1...0a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så veganere er ikke mer etiske enn kjøttetere altså?🤫

Anonymkode: 0da01...2ef

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klutsen skrev (1 minutt siden):

Nei. De har ikke hjerne. 

Det er ikke hjernen som gjør at du føler smerte. 

Anonymkode: fe337...b9d

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er ikke hjernen som gjør at du føler smerte. 

Anonymkode: fe337...b9d

Det er det! Du føler med hjernen, ikke hjerte. Og planeter har hverken hjerte eller hjerne. 

Endret av Klutsen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sissel Grana sier jo at hun kan snakke med planter. Hun har jo snakket med et tre, som fortalte henne at det var traumatisert. ...Sissel Grana kommuniserer også med maur. Over telefon.

Sånn går no dagan. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klutsen skrev (2 minutter siden):

Det er det! Du føler meg hjernen, ikke hjerte. Og planeter har hverken hjerte eller hjerne. 

Hjernen fortolker smertesignaler, men følelsene ligger jo ikke der. Altså vil planter kanskje kunne oppleve smerte på et annet nivå enn mennesker, siden de ikke har den samme fortolkningsmuligheten. 

Anonymkode: fe337...b9d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hjernen fortolker smertesignaler, men følelsene ligger jo ikke der. Altså vil planter kanskje kunne oppleve smerte på et annet nivå enn mennesker, siden de ikke har den samme fortolkningsmuligheten. 

Anonymkode: fe337...b9d

Smertesenteret ligger i hjernen. Får du en kule i foten og skulderen samtidig, kjenner du smerte i skulderen først. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis man synger for plantene sine så blir de vist mye finere har jeg hørt.  Vet ikke om jeg tror på det da 🙄😀

Anonymkode: 8a58d...d2c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Så veganere er ikke mer etiske enn kjøttetere altså?🤫

Anonymkode: 0da01...2ef

Om det så er slik at planter føler smerte er det uansett mer etisk å spise planetene istedenfor dyrene. 
og nei, planter kjenner ikke smerte. De har hverken nervesystem eller hjerne. 

Anonymkode: 01af2...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere som mener planter føler smerte forklare hvordan? 

 

Anonymkode: 98918...1ef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Hjernen fortolker smertesignaler, men følelsene ligger jo ikke der. Altså vil planter kanskje kunne oppleve smerte på et annet nivå enn mennesker, siden de ikke har den samme fortolkningsmuligheten. 

Anonymkode: fe337...b9d

Jo, faktisk vil du ikke føle smerte uten at hjernen din kan fortolke signalene som smerte. Derfor finnes det pasienter som etter store hjerneslag ikke er i stand til å føle smerte (og heller ingen andre ting forøvrig. De bare puster, men er ikke der lengre). Dette sjekker man ved at man tar bilder av hjernen samtidig som man smertestimulerer dem. 

Anonymkode: 3f331...b1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...