Gå til innhold

Kusinen min tror hun har møtt drømmemannen, men han har en fortid


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ikke for å bagatellisere det du har vært igjennom, men det er faktisk 30! år siden. 

Jeg synes det blir for drøyt å stemple mannen som serievoldtektsmann for noe han gjorde i ungdommen. At han har fortsatt å voldta i 30 år, uten at noen har anmeldt ham, høres helt usannsynlig ut.

 

Anonymkode: 010d3...cac

Det er ikke usannsynlig at han kan ha voldtatt flere uten å bli anmeldt. Mange ofre bruker tiår på å åpne seg opp om det som har skjedd, og bare en liten prosent anmelder. Mørketallene er skyhøye. Overgripere har også gjennomgående høy gjentakelsesfare. Om han har voldtatt og ikke blitt anmeldt, så har han jo sett at han bare kan holde på fordi det ikke får konsekvenser. At det er 30 år siden er heller ingen argument om han ikke har sonet sin straff, sluttet å voldta og gjort opp for seg. Noe er faktisk utilgivelig. Jeg synes ts skal anmelde han nå, jeg, og i alle fall ta kontakt med venninnen. Fullt forståelig at hun vil beskytte andre rundt, og at hun ikke vil ha han inn i familien.

 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ser at du er bekymret for at venninnen din skal blir sur, TS. Hadde det vært meg så hadde jeg blitt mye mer sint om du IKKE sa noe. Jeg hadde blitt utrolig takknemlig om du var ærlig.
 

Endret av Gjenferdet
  • Liker 39
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter å ha tygget litt på dette, så har jeg kommet frem til at det ER innmari sært å sende meg venneforespørsel. Vi har ikke snakket med hverandre på 30 år og det eneste vi har som binder oss sammen er at han dater kusina mi. Dater, de er ikke i et forhold engang.

Jeg legger kanskje veldig mye i det, men jeg har på følelsen at han vil være litt føre var. Teste temperaturen litt, eller noe sånt. Som noen sa her, så kanskje han håper jeg har glemt det, eller lagt det bak meg. 

Jeg tenkte jeg skulle benytte sjansen og sende han en melding. Er litt usikker på ordlyden, men minne han på hva som skjedde og spørre om det er noe han har lagt bak seg. Hvis han anerkjenner det og ber om unnskyldning, så er det greit. Det er jo lenge siden. Men hvis han nekter, så tror jeg at jeg forteller kusinen min alt.

Tar gjerne imot tips om hva jeg skal skrive.

TS

Anonymkode: 5fc96...3c9

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En løsning kan være;

Kontakt han direkte, og snakk med han om den dagen når du var ung. Kanskje han nekter for å huske, men da minner du han på det, i tillegg til å nevne at en annen kvinne også har nevnt at det er gjort mot henne. Fortell han at du skal gi han mulighet til å fortelle dette selv, men hvis han ikke gjør.. så kommer du til å fortelle det.

Du har allerde fortalt kusina di om hendelsen, uten å nevne navn. Derfor tror jeg ikke hun har noen grunn til å gå imot deg, og jeg tror hun kommer til å tro på deg. Dere er tross alt familie. Masse lykke til, og jeg håper du forteller dette. Jeg ville ønsket å vite, for jeg har selv opplevd lignende og jeg hadde skilt meg eller gjort det slutt på dagen om jeg fant ut noe sånt om min kjæreste. Det er uakseptabelt for meg å være med et menneske som har gjort noe sånt. Ja man kan forandre seg, men når terskelen din en gang har vært slik, så kan det hende slike tanker er i hodet hans fortsatt. Noe som kan trigges på nytt igjen og føre til voldtekt senere. 

Anonymkode: 9f237...9f8

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Etter å ha tygget litt på dette, så har jeg kommet frem til at det ER innmari sært å sende meg venneforespørsel. Vi har ikke snakket med hverandre på 30 år og det eneste vi har som binder oss sammen er at han dater kusina mi. Dater, de er ikke i et forhold engang.

Jeg legger kanskje veldig mye i det, men jeg har på følelsen at han vil være litt føre var. Teste temperaturen litt, eller noe sånt. Som noen sa her, så kanskje han håper jeg har glemt det, eller lagt det bak meg. 

Jeg tenkte jeg skulle benytte sjansen og sende han en melding. Er litt usikker på ordlyden, men minne han på hva som skjedde og spørre om det er noe han har lagt bak seg. Hvis han anerkjenner det og ber om unnskyldning, så er det greit. Det er jo lenge siden. Men hvis han nekter, så tror jeg at jeg forteller kusinen min alt.

Tar gjerne imot tips om hva jeg skal skrive.

TS

Anonymkode: 5fc96...3c9

Jeg hadde skrevet

"Husker du meg? Du vet det som skjedde 30 år siden? Det ødela meg veldig. Hva faen sender du forespørsel for egentlig? Tror du virkelig jeg gidder ha deg som venn? Er du redd for noe kanskje?"

Om han kommer med at han ikke husker hva som skjedde så minner du han på hva skjedde - i detaljer !

Anonymkode: 58e2a...919

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg hadde skrevet

"Husker du meg? Du vet det som skjedde 30 år siden? Det ødela meg veldig. Hva faen sender du forespørsel for egentlig? Tror du virkelig jeg gidder ha deg som venn? Er du redd for noe kanskje?"

Om han kommer med at han ikke husker hva som skjedde så minner du han på hva skjedde - i detaljer !

Anonymkode: 58e2a...919

Også viser du kusinen din meldingene om han plutselig gir tegn til å vite at dette faktisk skjedde. Dette er ikke noe en unnskyldning bare kan fikse så lett, det tar tid. Og du ser veldig fort hvordan han oppfører seg når du først konfronterer han. Hvis han nekter eller er frekk/respektløs, så kan jeg si med stor sikkerhet at han gjør dette fortsatt, eller ihvertfall kunne funnet på å gjøre det igjen.

Anonymkode: 9f237...9f8

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

En løsning kan være;

Kontakt han direkte, og snakk med han om den dagen når du var ung. Kanskje han nekter for å huske, men da minner du han på det, i tillegg til å nevne at en annen kvinne også har nevnt at det er gjort mot henne. Fortell han at du skal gi han mulighet til å fortelle dette selv, men hvis han ikke gjør.. så kommer du til å fortelle det.

Du har allerde fortalt kusina di om hendelsen, uten å nevne navn. Derfor tror jeg ikke hun har noen grunn til å gå imot deg, og jeg tror hun kommer til å tro på deg. Dere er tross alt familie. Masse lykke til, og jeg håper du forteller dette. Jeg ville ønsket å vite, for jeg har selv opplevd lignende og jeg hadde skilt meg eller gjort det slutt på dagen om jeg fant ut noe sånt om min kjæreste. Det er uakseptabelt for meg å være med et menneske som har gjort noe sånt. Ja man kan forandre seg, men når terskelen din en gang har vært slik, så kan det hende slike tanker er i hodet hans fortsatt. Noe som kan trigges på nytt igjen og føre til voldtekt senere. 

Anonymkode: 9f237...9f8

Veldig leit å høre at du har gått igjennom det samme❤️ 

Jeg har stort sett lagt det bak meg, tenker sjeldent på det. Den gangen jeg nevnte det for kusina mi var jeg i stand til å le litt av det faktisk. Ikke selve handlingen, men etterpå måtte jeg til legen fordi jeg fikk urinveisinfeksjon. Jeg var fryktelig sår der nede og legen presterte å flire skeivt til meg og si at neste gang jeg skulle ha sex med noen som var litt velutstyrt burde jeg bruke glidekrem eller spytt. Jeg var 15 år og jomfru, jeg holdt på å dø av skam.

Jeg tror ikke jeg klarer å snakke med han om dette. Jeg har innmari lett for å grine og da stokker ordene seg. Hvis jeg har det skriftlig kan jeg også bruke det som bevis.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde skrevet

"Husker du meg? Du vet det som skjedde 30 år siden? Det ødela meg veldig. Hva faen sender du forespørsel for egentlig? Tror du virkelig jeg gidder ha deg som venn? Er du redd for noe kanskje?"

Om han kommer med at han ikke husker hva som skjedde så minner du han på hva skjedde - i detaljer !

Anonymkode: 58e2a...919

 Jeg skulle ønske jeg husket flere detaljer, men jeg var fryktelig full og har prøvd å fortrenge det som skjedde i mange år. Jeg er så redd for at han har et klart bilde av det hele og kan parere hver eneste beskyldning. 

TS

Anonymkode: 5fc96...3c9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde skrevet

"Husker du meg? Du vet det som skjedde 30 år siden? Det ødela meg veldig. Hva faen sender du forespørsel for egentlig? Tror du virkelig jeg gidder ha deg som venn? Er du redd for noe kanskje?"

Om han kommer med at han ikke husker hva som skjedde så minner du han på hva skjedde - i detaljer !

Anonymkode: 58e2a...919

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Også viser du kusinen din meldingene om han plutselig gir tegn til å vite at dette faktisk skjedde. Dette er ikke noe en unnskyldning bare kan fikse så lett, det tar tid. Og du ser veldig fort hvordan han oppfører seg når du først konfronterer han. Hvis han nekter eller er frekk/respektløs, så kan jeg si med stor sikkerhet at han gjør dette fortsatt, eller ihvertfall kunne funnet på å gjøre det igjen.

Anonymkode: 9f237...9f8

Dette. Mulig du får en innrømmelse også skriftlig. Da kan du også gå til politiet med beviset om du ønsker å anmelde. 
 

  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ingen god venninne om du ikke forteller det til henne. Hvis jeg datet noen som hadde prøvd å voldtatt flere, og en venn/kusine hadde holdt det skjult for meg?  Hadde meldt henne ut av familien.

Om hun fortsatt er interessert i han etter å ha fått vite det der er hun i vertfall mer opptatt av sine egne følelser enn å respektere dine..

Anonymkode: 48cad...b4c

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (5 timer siden):

Jeg ser at du er bekymret for at venninnen din skal blir sur, TS. Hadde det vært meg så hadde jeg blitt mye mer sint om du IKKE sa noe. Jeg hadde blitt utrolig takknemlig om du var ærlig. 
 

SÅ enig!

Fortell henne det. Og skulle hun bli sur på deg, så får hun bli sur. Du har vært ærlig. Da vet hun hva som har skjedd.

Endret av Firfisla
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Scenario 1, worst case: du forteller kusina di om det, hun blir sur og mener du 'bare ødelegger for henne når hun endelig har funnet en hun liker godt' og kontakten dere imellom blir dårligere. Hun blir kjæreste med ham og dere treffes ved familiesammenkomster. Dette blir vanskelig for deg og du trekker deg mer unna.

Scenario 2: du sier ingenting, hun blir kjæreste med ham, og dere treffes ved familiesammenkomster. Dette blir vanskelig for deg, du trekker deg mer unna og kontakten mellom dere blir dårligere. 

Scenario 3: du forteller kusina di om det, hun tror deg (også understøttet både av at du tidligere har fortalt det uten å nevne navnet hans, men også av at du plutselig brøt opp og flyttet som 15-åring). Hun avslutter datingen før det utvikler seg til et forhold, og relasjonen dere to imellom forblir nær. 

Du skriver også at hun har sagt 'du kjenner ham, sant?' Det tolker jeg som at hun ønsker å betrygge seg: a la du kan vel gå god for at dette ER en så fin fyr som jeg innbiller meg? Men så er han jo slett ikke det! Det er SÅ mange gode menn, denne her fyren var en overgriper minst to ganger som ungdom. Hvorfor skal hun bruke tiden sin på en som kaaanskjeee er 'blitt snill' nå? 

Jeg tenker at du har lite å tape på å fortelle henne det, men mye å tape på å la være. Og hun kan risikere å betale en høy pris for å gå uvitende inn i en relasjon med ham. 

  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

 

 

At folk kan voldta i mange år uten å bli fanget opp av rettsvesenet er vel ingen bombe? Veldig få anmelder, veldig få av anmeldelsene blir etterforsket og av de ender 10%  i dom. Julio Kopseng fikk gå fritt rundt i 20 år...

Men dere har rett, det er 30 år siden og han kan ha forandret seg. Det er jo det som gjør det så vanskelig. 

Jeg kjenner ingen tidligere partnere, og så vidt jeg vet har han ikke nevnt noen for kusina mi, annet til moren til barnet hans. Han har tilsynelatende vært singel mesteparten av livet. Jeg vet ikke hvorfor, men det uroer meg. Han er en attraktiv fyr.

Jeg er veldig nære kusina mi, hun er en av mine nærmeste venninner. For hennes del håper jeg han har forandret seg, for hun fortjener å finne kjærligheten. Han har hatt nok dritt i livet sitt! Men jeg vet at forholdet mellom oss blir ødelagt hvis det blir de to. Og dermed er jeg redd for at bekymringen min bunner i egoisme. At jeg ser farer fordi det gagner meg. For folk KAN forandre seg!

Han sendte meg forøvrig en venneforespørsel på Facebook i går. DET er sært, eller?

TS

Anonymkode: 5fc96...3c9

Det er et stort rødt flagg tenker jeg. Han later som ingenting, hadde han virkelig fora forandret seg så hadde han godt frem på en annen måte 

Er til en viss grad enig i at folk kan forandre seg, mens et hørtes ikke ut som en tabbe fra en overkåt ungdom, slik du beskriver det hadde han jo kontroll på situasjonen den gang, ingen panikk, ikke engang sinne. Iskald.

 

Kanskje du bør re forsiktig, forsøke å finne ut hva han har bedrevet i ettertiden?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Håper du gir tilbakemelding i tråden når du hører fra han. Veldig trist at du opplevde dette. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei xxx

Jeg antar du har sendt meg venneforespørsel fordi du har begynt å treffe (kusine). Jeg vet ikke helt hva du vil oppnå med dette? Etter det du gjorde mot meg da jeg bodde i xxx synes jeg det er rart. Jeg vil du skal vite at det ødela veldig mye for meg. Jeg trakk meg unna alle vennene mine, til og med bestevenninnen min fordi hun er søsteren din. Jeg flyttet til faren min og begynte på ny skole. I alle forhold jeg har hatt har jeg måttet fortelle om hva som skjedde, fordi jeg ikke takler at noen ligger tungt på meg, eller tar meg i ansiktet før jeg er skikkelig trygg. Det er nedverdigende og utleverende, men jeg måtte fordi du holdt meg fast med kroppen din og holdt hånden over munnen min, mens du ba meg være stille fordi det snart var over. Det er aldri over! Og jeg vet at jeg ikke er den eneste, xxx har en veldig lik historie. Jeg vet at det er mange år siden og at folk kan forandre seg, men hvis du mener alvor med (kusine) så forteller du henne dette nå, ellers får hun høre det av meg.

 

Noe sånt?

TS

Anonymkode: 5fc96...3c9

Kanskje jeg er for forsiktig, men jeg synes du åpner deg for mye. Ikke del slike sårbare detaljer om hvordan forholdene dine har vært. Han fortjener ikke å vite noe så intimt om deg. Omtal bare det han han gjort, er mitt råd.

Jeg er også usikker på trusselen på slutten. Det kan være at du gir han tid til å groome kusina di, at han manipulerer henne til å tro at alt du sier er sagt for å ødelegge, f.eks, før du rekker å si noe. Det kan være at han uansett gjør det nå som han finner ut at du husker det, men tenk over om du ønsker å stille et slikt ultimatum. 

Anonymkode: b3be3...716

  • Liker 24
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde fortalt det, fordi jeg hadde ønsket å vite det selv. Har vært i lignende situasjoner, og fått vite ting som gjorde vondt der og da, men som jeg er glad for å få vite i etterkant, siden jeg ellers ville risikert å bygge livet mitt på en løgn. Vær foreberedt på at hun kan finne på å skyte budbringeren, og skyve deg vekk, men sannsynligvis vil hun kommer tilbake, når det får satt seg. 

Anonymkode: a030d...ed7

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hei xxx

Jeg antar du har sendt meg venneforespørsel fordi du har begynt å treffe (kusine). Jeg vet ikke helt hva du vil oppnå med dette? Etter det du gjorde mot meg da jeg bodde i xxx synes jeg det er rart. Jeg vil du skal vite at det ødela veldig mye for meg. Jeg trakk meg unna alle vennene mine, til og med bestevenninnen min fordi hun er søsteren din. Jeg flyttet til faren min og begynte på ny skole. I alle forhold jeg har hatt har jeg måttet fortelle om hva som skjedde, fordi jeg ikke takler at noen ligger tungt på meg, eller tar meg i ansiktet før jeg er skikkelig trygg. Det er nedverdigende og utleverende, men jeg måtte fordi du holdt meg fast med kroppen din og holdt hånden over munnen min, mens du ba meg være stille fordi det snart var over. Det er aldri over! Og jeg vet at jeg ikke er den eneste, xxx har en veldig lik historie. Jeg vet at det er mange år siden og at folk kan forandre seg, men hvis du mener alvor med (kusine) så forteller du henne dette nå, ellers får hun høre det av meg.

 

Noe sånt?

TS

Anonymkode: 5fc96...3c9

Dette ser veldig bra ut, synes jeg, men la det gjerne ligge litt før du sender det så du er helt, helt sikker på at du ikke sender noe du egentlig ikke er komfortabel med. 

Jeg har ikke lyst til å gi deg noen kalddusj her, men siden noen lenger oppe gav deg tre punkter med mulige scenarioer hvis du forteller/ikke forteller det til kusina di, vil jeg legge på et par punkter. Ikke for å være slem eller skremme deg fra å fortelle det, men fordi du bør og må vite hvilket vepsebol du potensielt stikker hånda inn i ved å advare. 

1. Dersom forholdet til kusina di ødelegges pga din advarsel, kan han bli sint og ønske å hevne seg på deg. Med tanke på hvor empatiløs, voldelig og iskald han var allerede som barn/ungdom, er det grunn til å tro han kan være både aggressiv, kald, manipulerende og voldelig også i dag. Du kan potensielt få en storm av aggresjon og hevnlyst rettet mot deg fordi du ødela forholdet hans og fikk kusina di til å gå (for han vil mene det er din skyld og ikke hans). Og det kan i verste fall bli farlig for deg. 

2. Dersom kusina di tror du lyver, kan det fort bli til en vedtatt sannhet i familien hennes at du har prøvd å ødelegge forholdet hennes gjennom ryktespredning fordi du er sjalu på henne eller forholdet, fordi du gjerne vil ha ham selv, fordi du er gal, fordi du er en patologisk løgner eller hva som helst kusina di måtte velge å gi inntrykk av overfor dem. Worst case scenario kan du havne i alvorlig konflikt med familien hennes, hvilket i essens også er din familie. Det er så tragisk at det er til å grine av, men det er faktisk ganske vanlig at familie vender seg mot de som varsler om overgrep og velger overgripernes side. 

Vær også klar over at å fortelle kusina di hva som har skjedd, enten hun tror deg eller ei, kan bety at alle får vite det. Familien, venner, naboer, kollegaer, dama i kassa på Prix... Rykter er raskere enn vinden, spesielt saftige rykter og dette er et sånt et. 

Jeg vil ikke engang prøve meg på å gjette hvor stor sannsynlighet det er for at dette går helt skeis og slår tilbake på deg, men det er en viss sjanse. Jeg synes fortsatt det høres ut som om du bør fortelle henne det hvis du vil, klarer og tør, men jeg vil du skal ha tenkt på hva det kan innebære hvis du er uheldig.

Og du, du er ikke feig eller en dårlig venn eller noe som helst om du lar være å si noe og istedenfor bare trekker deg stille bort for å slippe å møte på ham i sammenkomster. Det her er dine opplevelser, dine traumer og dine følelser og de skal du håndtere på den måten som er best for deg, ikke for kusina di. Uansett hvor farlig han måtte være nå i dag vil det aldri være ditt ansvar å hindre ham i å begå nye overgrep verken mot kusina di eller andre. Å hindre overgrep er hans ansvar og hans ansvar alene. Ikke hør på de som måtte fortelle deg noe annet.  

Anonymkode: afa87...f63

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for veldig gode råd, alle sammen! 

Jeg har ikke sendt meldingen og jeg har ikke svart på meldingsforespørselen. Fyren tar kusinen min med storm, og de som vet det er glade på hennes vegne. Hun fortjener å finne en flott mann etter det hun gikk igjennom.

Det forrige forholdet hennes ødela henne helt. Hun ble sammen med en fyr som hadde rykte på seg for ikke å være spesielt trofast. Selv rett etter at de traff hverandre var han ganske åpenlyst utro. Vi var mange som advarte henne, og hun gjorde det slutt. Sa hun. I stedet traff de hverandre i skjul, så ikke ryktebørsen skulle ødelegge forholdet. Hans idé, selvfølgelig. Han hadde nå forandret seg, for hun var den store kjærligheten. 10 år, ett barn, utallige elskerinner, en kjønnssykdom senere, fant han Den Store Kjærligheten nok en gang, og forholdet tok endelig slutt.

Kusinen min er altså tidligere et offer for en karismatisk mann som misbruker tilliten hennes. Jeg har hørt at da er man et lettere offer for nestemann?

 Jeg har aldri tatt det opp, for det blir sånn "hva var det jeg sa?" Hun ble aldri sur på oss som sa ifra, men hun valgte å høre på han. Jeg håper at hun har lært av det.

Jeg har tenkt og tenkt, og lest alle svarene deres, og jeg har kommet frem til at det eneste rette å gjøre er å fortelle henne det. Jeg skal ringe henne etter jobb og avtale å treffes i helgen. Jeg HÅPER hun tror på meg, og at han ikke allerede har begynt å vende henne imot meg.

TS

Anonymkode: 5fc96...3c9

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Hei xxx

Jeg antar du har sendt meg venneforespørsel fordi du har begynt å treffe (kusine). Jeg vet ikke helt hva du vil oppnå med dette? Etter det du gjorde mot meg da jeg bodde i xxx synes jeg det er rart. (Evt. Jeg vil du skal vite at det ødela veldig mye for meg.) Og jeg vet at jeg ikke er den eneste, det er andre med lignende historier. Jeg vet at det er mange år siden, men jeg har ikke glemt. Om jeg skal vurdere å gjenoppta vennskap med deg, mener jeg som et minimum at du må prøve å forklare hvorfor du gjorde det du gjorde og jeg ønsker også en beklagelse (du vil jo ha en tilståelse her). Evt. Jeg trenger å se at du har endret deg.

Noe sånt?

TS

Anonymkode: 5fc96...3c9

Forslag til endringer. Men du må bare sende noe du selv er komfortabel med.

Anonymkode: 3359a...24e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde såklart sagt det, ikke vært et spm engang. Du må jo sette sikkerheten hennes først. Om dere faktisk er gode veninner, så tror hun jo på deg og sre aldri det voldtektsvinet igjen. Men si det fortest mulig, så hun ikke blir mer glad i han

Anonymkode: ed9ae...075

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...