Gå til innhold

Fellesgjeld var 200k høyere enn oppgitt i salgsoppgaven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt egen selveierleilighet ifjor, men pga noe renovasjoner er fellesgjelden nå 200k høyere enn den som var oppgitt i salgsoppgaven. Jeg ble ikke informert om den økning i salgsoppgaven. Jeg ble bare informert om en økning i felleskostnadene som følge av lånet til renovasjonen. Det skal sies at lånet ble tatt opp av sameiet FØR budaksept, så derfor har jeg klaget på situasjonen gjennom min boligkjøperforsikring og tenker å kreve et prisavslag. Er det noen her som har hatt liknende erfaring? Hva ble utfallet ders i så fall? 

Anonymkode: 0e788...b9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du «ble informert om en økning i felleskostnadene som følge av lånet til renovasjon», da er du jo informert og dersom nøyaktig informasjon om lånets størrelse ikke forelå da salgsoppgaven ble utarbeidet så er det jo opp til deg å undersøke om det foreligger noen oppdatert informasjon før du legger inn bud ? :klo: 

Anonymkode: 06634...be0

• Liker 47
Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hva du kan klage på dersom du faktisk ble informert om økning i felleskostnadene? 

Anonymkode: 66fa6...141

• Liker 21
Skrevet

Du ble opplyst om økning av felleskostnadene som følge av renovasjon, så da er du opplyst om økningen. Ingenting du kan gjøre da, du er informert. At du ikke skjønte det, er en helt annen ting.

Anonymkode: f24fd...46d

• Liker 25
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg skjønner heller ikke hva du kan klage på dersom du faktisk ble informert om økning i felleskostnadene? 

Anonymkode: 66fa6...141

Jeg ble informert om at felleskostnadene ville øke, men bare felleskostnadene, ikke fellesgjelden, det er to forskjellige ting. Jeg vil kreve prisavslag som følge av at fellesgjeld ikke er opplyst korrekt. Uansett så går vel selger opplysnignsplikt foran kjøpers undersøkelsesplikt?

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ble informert om at felleskostnadene ville øke, men bare felleskostnadene, ikke fellesgjelden, det er to forskjellige ting. Jeg vil kreve prisavslag som følge av at fellesgjeld ikke er opplyst korrekt. Uansett så går vel selger opplysnignsplikt foran kjøpers undersøkelsesplikt?

To sider av samme sak. 

Du har ingen sak, 

Mvh
styreleder borettlsag

Anonymkode: b0630...7f0

• Liker 36
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

To sider av samme sak. 

Du har ingen sak, 

Mvh
styreleder borettlsag

Vi får se..... 

Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Det er ikke 2 separate saker. Felleskostnaden øker pga økt fellesgjeld. 

• Liker 28
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Felleskostandene øker jo pga økte fellesgjeld, her er det du som ikke har forstått begrepene. Dersom beløpet var viktig for deg burde du undersøkt dette FØR du la inn bud, det går inn under din undersøkelsesplikt, selger har opplyst at kostnadene øker og dermed oppfylt sine forpliktelser. 

Anonymkode: 88eea...449

• Liker 17
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg ble bare informert om en økning i felleskostnadene som følge av lånet til renovasjonen.

Her ble du informert

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

derfor har jeg klaget på situasjonen gjennom min boligkjøperforsikring og tenker å kreve et prisavslag.

Har du faktisk snakket med boligkjøperforsikringen din om dette? Eller har du bare sendt dem en epost e.l.? Min erfaring er at de hjelper deg dersom du har en sak, men de tar ikke i saken med en ildtang dersom de tror du kommer til å tape, eller hvis det er tvil.

Din sak framstår for meg som klokkeklar - du har ingen sak.

Anonymkode: 81606...2f5

• Liker 7
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Har du faktisk snakket med boligkjøperforsikringen din om dette? Eller har du bare sendt dem en epost e.l.? Min erfaring er at de hjelper deg dersom du har en sak, men de tar ikke i saken med en ildtang dersom de tror du kommer til å tape, eller hvis det er tvil.

De har allerede sendt en reklamasjon på mine vegne, betyr det at de tar saken på alvor?

• Liker 1
  • 8 måneder senere...
Skrevet
On 2/16/2021 at 12:18 PM, AnonymBruker said:

Du «ble informert om en økning i felleskostnadene som følge av lånet til renovasjon», da er du jo informert og dersom nøyaktig informasjon om lånets størrelse ikke forelå da salgsoppgaven ble utarbeidet så er det jo opp til deg å undersøke om det foreligger noen oppdatert informasjon før du legger inn bud ? :klo: 

Anonymkode: 06634...be0

On 2/16/2021 at 9:42 PM, Furusten said:

Her ble du informert

On 2/16/2021 at 9:30 PM, BMF said:

Det er ikke 2 separate saker. Felleskostnaden øker pga økt fellesgjeld. 

On 2/16/2021 at 8:40 PM, AnonymBruker said:

To sider av samme sak. 

Du har ingen sak, 

Mvh
styreleder borettlsag

On 2/16/2021 at 10:50 PM, AnonymBruker said:

Hahaha alle smartisser herinne, jeg vant nettopp saken i retten, jeg får det fulle beløp tilbake inkl forsinkelsesrenter og saksomkostninger. 

Dere tok alle sammen feil. suck on that!!!

• Liker 6
Skrevet

Fellesgjelden som har økt med 200k eller din andel fellesgjeld?

uansett, gratulerer og bra du vant frem med saken.

• Liker 1
Skrevet
Just now, Pappi said:

Fellesgjelden som har økt med 200k eller din andel fellesgjeld?

uansett, gratulerer og bra du vant frem med saken.

fellesgjelden til min andel av økt med 200k, dermed blir boligen 200k mindre verdt, fordi definisjonen av boligpris er prisantydning+andel  fgjeld+omkostninger. Dermed skulle prisantydning vært satt 200k lavere av megler/selger dersom f.gjeld var oppgitt korrekt, dermed ble jeg snytt for 200k som jeg fikk tilbake i dag.

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hahaha alle smartisser herinne, jeg vant nettopp saken i retten, jeg får det fulle beløp tilbake inkl forsinkelsesrenter og saksomkostninger. 

Gikk virkelig denne saken helt til retten? 

Anonymkode: f4346...ae8

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det gjorde den ja, selgers eierskifteforsikring nektet å gi seg, dermed måtte vi ta ut stevning og vant heldigvis frem.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kan du legge ut rettsavgjørelser? 

Anonymkode: 2349e...35a

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det tror ikke jeg. Enten var fellesgjelden feil oppgitt, og da ville det vært en opplagt sak i Ts favør. Eller så har ts misforstått og det hadde vært en opplagt sak i borettslagets favør.

Det er ikke som mange sier at opplysninger om økning i felleskostnadene er det samme som økning i fellesgjeld. Rett fellesgjeld skal oppgis. Om alle arbeider ikke er sluttført må det tas forbehold om at gjelden kan øke.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det gjorde den ja, selgers eierskifteforsikring nektet å gi seg, dermed måtte vi ta ut stevning og vant heldigvis frem.

Det er vel ikke selgers eierskifteforsikring som skal dekke dette. Det er borettslaget/forretningsfører som gir megler opplysninger om fellesgjelden.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...