Gå til innhold

Piercing

Gjest Emmlelina

Anbefalte innlegg

Har sjekket litt ang. piercing på mindreårige. Det eneste måten man kan "ta" piercingstudioene som utfører dette på mindreårige er foreldreretten, altså at studioet tar retten til å bestemme over barnet fra foreldrene.

Et kjekt tegn for å finne ut om studioet er seriøst eller ikke (i mine øyne) er å se etter om de har medlemsskap i NFPP (Norges Forening for Profesjonelle Piercere). Dette har de stort sett hengende på veggen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner at det er skuffende når barna tar piercing ol. uten foreldres samtykke, men hva er det som gjør hull i navlen så mye verre enn hull i ørene? Er det mer "sexy" med hull i navlen (synes personlig ikke det, hatt hull i navlen, aldri i ørene). Det er muligens litt vanskeligere å holde navlen ren, men dersom de er påpasselige med hygienen ser jeg ikke helt problemet med piercing ( i navlen) som prinsipp, derimot det å gjøre noe man vet man ikke får lov til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerer litt på utsagnet "ødelegge kroppen sin" jeg...

Hvor ødelagt blir man av å få et lite hull over navelen egentlig? Og det gror fort om man tar ut smykket..

Hvorfor er det verre å ha smykker i navelen enn i ørene?

Det der er bare innlærte rariteter vi mennesker har fått for oss..

det samme gjelder nesen, øyenbrynet osv.

I andre deler av verden er det fullstendig normalt og på lik linje med ørepynt å ha pynt andre steder også.

I tungen er det litt spesielt, men det er fordi det veldig lett kan bli betennelse der, og fordi tungen kan hovne veldig opp i dagevis. Det samme gjelder på kjønnsorganene, så der bør det i aller høyeste grad være attenårsgrense - det kreves litt ansvar og modenhet og kunne ta vare på seg selv etter sånne inngrep.

Det kan gå betennelse rundt navelen også, men det kan det og gjør det ofte i ørene også.

Ellers er jeg enig i at trettenåringer ikke bør få ta hull verken i ørene eller andre steder uten foreldrenes samtykke, rett og slett fordi foreldrene må være villige til å hjelpe til med å rense og passe på at det gror ordentlig og holde øye med at det ikke blir infeksjon. DET bør studioene tenke litt over før de stikker hull i andre folks barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat pga det siste du skrev der at mindreårige ikke burde få ha piercinger i navlen eller noen andre steder på kroppen. Hygiene. Jeg sier ikke at en 13 åring har elendig hygiene, men jeg mener at 13-åringen ikke er like ansvarsbevist som en på 16. Man forandrer seg enormt fra man er 13 til man er 16, fra man er 16 til man er 18, fra man er 18 til man er 20 osv osv.. Dette tror ejg nok dere er enig i. Og siden de fleste seriøse piercingstudioer har satt grensen til 16 er det en grunn til det. Har pratet med formannen i NFPP om akkurat dette, og han har sett mye jævlig av piercinger som er satt selv eller dårlig stelt, både navel og andre steder. Det er mye som er ufint der ute for å si det slik! Selv om man tar en piercing i navelen kan det resultere i at man får et meget stygt arr der om det går feil. Akkurat DET unner jeg ikke noen, spesielt ikke en som er mindreårig og kanskje ikke helt skjønner faren ved dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...