AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #1 Del Skrevet 15. februar 2021 Heisann! Vi bor i en blindvei, forbi oss er det fem hus. Det er et klassisk boligfelt, med 30-sone, blindveien forbi oss er smal, så bare plass til en bil i bredden. Vi har to små barn, og upåvirket av det dundrer naboene våre forbi i bilene sine. Vi er jo veldig konfliktsky da, og tenker det er vanskelig for oss å snakke med dem..... Og lurer litt på å sette opp et skilt eller klistre noe på søppelkassene våre, for å minne dem om at det bor barn her. Dette er vel dessverre ingen ukjent problematikk, er det noen erfaringer eller tips? Anonymkode: 670d7...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #2 Del Skrevet 15. februar 2021 Skilt og hjemmelagde fartshumper og slikt går i glemmeboken. Du er nødt til å prate med folk. I verste fall, lag et hinder i beien, med blomsterpotter eller svære steiner. Anonymkode: a3ebf...7af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #3 Del Skrevet 15. februar 2021 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Heisann! Vi bor i en blindvei, forbi oss er det fem hus. Det er et klassisk boligfelt, med 30-sone, blindveien forbi oss er smal, så bare plass til en bil i bredden. Vi har to små barn, og upåvirket av det dundrer naboene våre forbi i bilene sine. Vi er jo veldig konfliktsky da, og tenker det er vanskelig for oss å snakke med dem..... Og lurer litt på å sette opp et skilt eller klistre noe på søppelkassene våre, for å minne dem om at det bor barn her. Dette er vel dessverre ingen ukjent problematikk, er det noen erfaringer eller tips? Anonymkode: 670d7...caa Hvis det er kommunal vei så kan du ta kontakt med kommunen, de kan ha en løsning med både skilting og fartshumper. Politiet kan også tipses men det skal litt til før de gidder å ha en kontroll, en kontroll er også en kortsiktig løsning. AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Skilt og hjemmelagde fartshumper og slikt går i glemmeboken. Du er nødt til å prate med folk. I verste fall, lag et hinder i beien, med blomsterpotter eller svære steiner. Anonymkode: a3ebf...7af Det å sette opp hinder i veien er ulovlig og kan medføre at TS blir hardere straffet enn de som kjører for fort, det er også en bra måte for å komme på kant med naboene og andre som bruker veien. Anonymkode: b2396...38f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #4 Del Skrevet 15. februar 2021 Kjenner meg veldig igjen. Har selv satt opp skilt, leker med ungene i veikanten så folk virkelig skal huske på at her bor det flere små barn osv. skrevet om det på et felles forum. Takket de som kjører hensynsfullt, da vi er plaget av at folk kjører fort osv. Apelert til boligpriser og at det skal være et godt boligstrøk - men folk raser forbi, så fort det er fri bane. Sikker på at enkelte er oppi 70 km i 30 sone. Blir så lei meg, er så lite redpektfullt. Hva om det var deres barn osv. kommunen sier de ikke kan gjøre noe. Så unødvendig. Anonymkode: 16a39...22c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #5 Del Skrevet 15. februar 2021 Tips politiet og be dem om å ha en fartskontroll! Anonymkode: adf8e...56e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #6 Del Skrevet 15. februar 2021 Rådet om å ta kontakt med kommunen er nok et av de beste:) Finnes det et nabolags-vel, forening eller en fb-gruppe for de som bor i området? I så fall kan det være verdt å ta det opp der. Løsningen er i allefall å snakke med folk- ikke å lage hjemmesnekrede løsninger:) Det går jo også an å lage et hyggelig skriv som du kan legge i postkassene/dørsprekken hos folk der du forklarer bekymringen din for barna i nabolaget og at du ber pent om at alle tar ekstra hensyn. Trenger ikke være noe kjefting eller ufint, bare en påminnelse. Du trenger heller ikke skrive fullt navn - selv om det selvsagt er ryddig å tørre å stå for det^^ Anonymkode: f2785...562 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
irut Skrevet 15. februar 2021 #7 Del Skrevet 15. februar 2021 Jeg er litt todelt. Viktig at barna har respekt for veien og uansett aldri leker der, men unødvendig av de få naboene du har å ikke respektere fartsgrensen. Begge ting er jo selvsagte og i den perfekte verden burde jo ikke dette være et problem. Men kan jeg foreslå at du setter en ensom trehjulsykkel/sparkesykkel helt på grensa på tomten din? Ikke i selve vegen, men veldig synlig 😉Alle roer seg når de ser den, for hvor er ungen? La den stå der noen dager og se? 🤷🏻♀️ Å det er lov å si at du syns det er litt fort, hvis du snakker med noen? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #8 Del Skrevet 15. februar 2021 Eller så kan du gå den halv aggressive veien å sette opp en hjemmelaget dukke som et ut som en politimann som tar laser kontroll 🤣 de tar nok hintet da Anonymkode: cbb6c...de3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2021 #9 Del Skrevet 15. februar 2021 irut skrev (19 minutter siden): Jeg er litt todelt. Viktig at barna har respekt for veien og uansett aldri leker der, men unødvendig av de få naboene du har å ikke respektere fartsgrensen. Begge ting er jo selvsagte og i den perfekte verden burde jo ikke dette være et problem. Men kan jeg foreslå at du setter en ensom trehjulsykkel/sparkesykkel helt på grensa på tomten din? Ikke i selve vegen, men veldig synlig 😉Alle roer seg når de ser den, for hvor er ungen? La den stå der noen dager og se? 🤷🏻♀️ Enig med deg. Spesielt det som jeg har uthevet. Jeg pleier alltid å kjøre ekstra varsomt når det er sykler i veikanten, i tilfelle det er barn i nærheten. Anonymkode: 6111b...d00 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Firfisla Skrevet 15. februar 2021 #10 Del Skrevet 15. februar 2021 Be om å få satt opp fartsmåler. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2021 #11 Del Skrevet 16. februar 2021 8 hours ago, AnonymBruker said: Heisann! Vi bor i en blindvei, forbi oss er det fem hus. Det er et klassisk boligfelt, med 30-sone, blindveien forbi oss er smal, så bare plass til en bil i bredden. Vi har to små barn, og upåvirket av det dundrer naboene våre forbi i bilene sine. Vi er jo veldig konfliktsky da, og tenker det er vanskelig for oss å snakke med dem..... Og lurer litt på å sette opp et skilt eller klistre noe på søppelkassene våre, for å minne dem om at det bor barn her. Dette er vel dessverre ingen ukjent problematikk, er det noen erfaringer eller tips? Anonymkode: 670d7...caa Har en i familien som har samme problemet. Egentlig er det ikke så mye å gjøre. Det du kan gjøre er å filme, men igjen å filme andre er egentlig ikke lovligt. Du kan sende politiet en melding om at det skjer mye svinkjøring der til de tidene dem BRUKER å kjøre forbi Anonymkode: 6133f...c47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Momma Skrevet 16. februar 2021 #12 Del Skrevet 16. februar 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Vi har to små barn, og upåvirket av det dundrer naboene våre forbi i bilene sine. Vi er jo veldig konfliktsky da, og tenker det er vanskelig for oss å snakke med dem..... Anonymkode: 670d7...caa I all verden, her må du da la barnas sikkerhet gå foran din egen konflikskyhet og snakke med de det gjelder (det høres ut som om du vet hvem som kjører for fort). Jeg tror det er lite å hente ved å snakke med kommunen eller andre, og dette vil uansett ta såpass lang tid at du ikke har tid til å vente på at eventuelle tiltak skal iverksettes. De fleste mennesker tåler godt å bli minnet på at det kan være risikabelt å ikke ta hensyn til slike ting, særlig om det blir tilsnakket på en fin måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
solmåneogstjerner Skrevet 16. februar 2021 #13 Del Skrevet 16. februar 2021 Jeg ringte kommunen (og ble da bedt om å sende dem en skriftlig henvendelse) og politiet. Vet ikke om politiet har vært her, men kommunen kom faktisk rimelig kjapt og satte opp fartshumper. Tok ca tre måneder. Utrolig nok, mirakler kan skje... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 19. februar 2021 #14 Del Skrevet 19. februar 2021 Jeg bor i et lignende boligstrøk. 30-sone og fartsdumper. En dag kom en diger SUV i full fart nedover gata med to hjul på fortauet får å unngå fartsdumper i samme tidsrom som nabolagets SFO og barnehager stenger. Jeg er vanligvis en konfliktvegrer, men denne dagen syklet jeg etter SUVen hjem og fortalte sjåføren hva jeg mener om slik adferd i temmelig eksplisitt språk. Vi har ikke hilst på hverandre etter dette, men trafikkadferden endret seg radikalt til det positive. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2021 #15 Del Skrevet 19. februar 2021 Jeg bråbremset da jeg kom kjørende inn i en vei hvor en stor leketraktor med henger og trehjulssykkel sto litt uti veien. Ventet at barna som lekte med disse skulle komme løpende ut i veien, men det gjorde de altså ikke. Lekene sto på samme plass da jeg kjørte tilbake et par timer etterpå, så tror de var plassert der med hensikt. Og det virket på meg, i alle fall. Anonymkode: cb068...545 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2021 #16 Del Skrevet 20. februar 2021 Her bør du ta kontakt med de av naboene som kjører for fort. Om det bare er fem langs veien videre, så bør det være forholdsvis enkelt å kjenne igjen bilene til hver av dem. Da snakker du med dem og setter ned foten litt. Barnas sikkerhet går først, og hvis de nekter så kan du gjerne minne dem på at du vil ta saken i rettsvesenet fullt ut hvis en av dem kjører på barnet ditt når de råkjører. Anonymkode: d4ff6...760 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå