Gå til innhold

Takket nei til å være fadder, truer med å avslutte vennskapet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Veldig dumt. Du har ikkje gjort noko feil, ts. Eg kunne heller ikkje ha vore fadder. Uavhengig om eg hadde fått lov av presten eller ikkje, så kan eg ikkje seie ja til å lære barn noko som eg ikkje trur på i det heile tatt. 

Anonymkode: b8885...be7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

SnartMammaLykke skrev (På 15.2.2021 den 20.38):

Du høres jo rett og slett merkelig og mindre empatisk ut! Klarer du ikke å sette deg inn i din venn sin situasjon? Klart hun er lei seg.. Hva hadde du blitt om du hadde spurt en venninne om det samme og hun sa plett nei! Folk er ikke så sykelig opptatt av dette med den «Kristine tradisjonen», og jeg synes du er litt rar som henger deg så sykt mye opp i dette. 

Hun skal få barn og har pekt ut deg som fadder, noe som er veldig flott og en ære da hun ønsker å ha kontakt med deg hele livet med sine barn. Du er valgt så klarer du å si nei! Så bryr du deg bare om alt det som er rundt og som ingen bryr seg om.. Du vet det er veldig sårende at en venn takker nei til slikt. 
 

Jeg forstår din venninne veldig godt. 

Kva meiner du med at vi ikkje skal henge oss opp i den kristne biten? Jobben til ein fadder er jo nettopp å lære barnet opp i kristentrua: "be for barnet, lære det selv å be og bruke Bibelen og nattverden". Eg ser at dette er ein viktig del av oppdragelsen for kristne, men altså ikkje noko som ein spør ikkje-kristne om hjelp til! 

På kva måte meiner du at ein ateist er skikka for den jobben? Er det meir empatisk å lyge for kyrkjelyden, for så å droppe pliktene sine?

Kan elles nevne at det fint går an å vere ein del av barnets liv sjølv om ein ikkje er fadder. Eg har sjølv takka nei til  vere fadder to gonger. (Forklarte da grunnen, for foreldrene). Ingen sure miner. 🙂 

Anonymkode: b8885...be7

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/15/2021 at 9:33 PM, AnonymBruker said:

Da bør du jobbe med deg selv. Å ha empati innebærer å respektere andres nei, se det fra den andres ståsted og skjønne at det ikke nødvendigvis er personlig ment.

Anonymkode: 49a20...841

Er du ute etter meg eller? Jeg har ganske tidlig i tråden sagt at jeg jobbet med dette og at jeg klarer å se forskjell på fornuft og følelser.

Empati betyr ikke at man ikke skal kunne føle på ting. Empati betyr også at den som sier nei må skjønne at det kan være viktig for den som spør.

Anonymkode: 97877...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke stå i statskirken for å være fadder. Min venninne er fadder på mitt barn, hun er adventist og står ikke i kirka. 
det å være fadder handler stort sett om at foreldrene ønsker en voksen de stoler på og som de ønsker skal være en ekstra «tante» for barnet sitt. De fleste er ikke så veldig kristne, og for folk flest betyr ikke fadder at man skal oppdra det kristent, selv om det liksom er det det skal 

Anonymkode: 064d3...b5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 16.2.2021 den 21.21):

Jeg ble spurt om å være fadder til niesen min. Jeg var ærlig og sa at jeg var usikker på om det var riktig av meg siden jeg absolutt ikke er kristen, ikke er døpt selv, ingen av barna mine er døpt osv.  

Da spurte de presten hva han syntes, og da sa han at han faktisk ikke syntes jeg skulle være det. 

Ingen sure miner her i gården. Jeg har fortsatt like god kontakt med broren min, og ikke minst niesen min. ☺️

Anonymkode: d166f...c46

Jeg skjønner ikke hvorfor presten skal bestemme det egentlig? Hvem er han i den radder relasjonen da? klart han kan ha meninger men han bestemmer vel ikke det. 

Anonymkode: b853b...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er du ute etter meg eller? Jeg har ganske tidlig i tråden sagt at jeg jobbet med dette og at jeg klarer å se forskjell på fornuft og følelser.

Empati betyr ikke at man ikke skal kunne føle på ting. Empati betyr også at den som sier nei må skjønne at det kan være viktig for den som spør.

Anonymkode: 97877...63d

Hvis du sjekker anonymkoden så ser du at det er forskjellige personer som har kommentert.

Anonymkode: 49a20...841

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 hours ago, AnonymBruker said:

Hvis du sjekker anonymkoden så ser du at det er forskjellige personer som har kommentert.

Anonymkode: 49a20...841

Takk

Anonymkode: 97877...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnartMammaLykke skrev (På 15.2.2021 den 20.38):

Du høres jo rett og slett merkelig og mindre empatisk ut! Klarer du ikke å sette deg inn i din venn sin situasjon? Klart hun er lei seg.. Hva hadde du blitt om du hadde spurt en venninne om det samme og hun sa plett nei! Folk er ikke så sykelig opptatt av dette med den «Kristine tradisjonen», og jeg synes du er litt rar som henger deg så sykt mye opp i dette. 

Hun skal få barn og har pekt ut deg som fadder, noe som er veldig flott og en ære da hun ønsker å ha kontakt med deg hele livet med sine barn. Du er valgt så klarer du å si nei! Så bryr du deg bare om alt det som er rundt og som ingen bryr seg om.. Du vet det er veldig sårende at en venn takker nei til slikt. 
 

Jeg forstår din venninne veldig godt. 

Ut ifra et psykologisk ståsted synes jeg det er interessant det du sier her. Mener du at de fleste tar valg bare ut av tradisjon og ikke tenker inngående på hva det egentlig innebærer og hvorfor man gjør det?

Det er et slikt inntrykk jeg også har. Personlig bryr jeg meg lite om tradisjoner. Kunne fint vært uten tradisjonell jul eller andre merkedager med standard "ritualer". Det gjør nok at mange oppfatter meg som rar, men jeg liker å lære og forstå hvorfor man gjør hva man gjør f.eks. i forhold til historie og religion.

Er du mer opptatt av å ta avgjørelser ut av tradisjon uten å stille spørsmål?

Personlig ser jeg ikke vitsen i å gjøre noe man egentlig ikke er enig i, men respekterer at andre gjør det.

Anonymkode: 49a20...841

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/15/2021 at 4:55 PM, Monky said:

Jeg er fadder og ikke medlem av statskirken, så det er fullt mulig det altså😅

Det å være en hykler er ikke noe du bør være stolt over.

Anonymkode: c6dc7...8a3

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis hun er så opptatt av at du skal være fadder så kan hun jo bare droppe å døpe ungen. Vinn-vinn tenker jeg 

Anonymkode: 74d13...3e2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...