Gå til innhold

Takket nei til å være fadder, truer med å avslutte vennskapet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

SnartMammaLykke skrev (3 timer siden):

.....

Hun skal få barn og har pekt ut deg som fadder, noe som er veldig flott og en ære da hun ønsker å ha kontakt med deg hele livet med sine barn. Du er valgt så klarer du å si nei! Så bryr du deg bare om alt det som er rundt og som ingen bryr seg om.. Du vet det er veldig sårende at en venn takker nei til slikt. 
 

Jeg forstår din venninne veldig godt. 

Tydeligvis ikke da, når det at Ts velger stå fast ved sine prinsipper er nok til å bryte hele vennskapet.. Det som er sårende her er jo at denne venninnen truer med å forkaste hele vennskapet og dermed nekte ts å ha noe med ungen å gjøre i det hele tatt. Hvor nær venn er det egentlig da, og hvorfor er det så viktig å ha henne som fadder?

Og det blir jo feil av deg å si at ingen bryr seg om alt det som er rundt, når mange personer beviselig har sterke meninger rundt det. 

Anonymkode: 1bef5...a2a

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja! Jeg er ikke gift i kirka, og skal ikke begraves i kristen jord. Jeg vil helst bli en diamant uten grav. 

Anonymkode: cb805...0e8

Du vil helst bli en diamant? sorry at jeg ler 🤣 Mulig de rundt deg ikke er enig i det da, og gjør det på sin måte, om det er imot dems prinsipper. 

Anonymkode: b853b...cdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 15.2.2021 den 16.31):

Har ei venninne som gjerne ønsker at jeg skal være fadder for hennes datter. Jeg takket nei, da dette er en kristen tradisjon. Jeg er ikke religiøs. Jeg er ikke oppført i statskirka. Dette har jeg fortalt henne. Og da kan man ikke være fadder heller. 
Hun truer med å avslutte vennskapet, pga. dette. Og det er veldig synd at dette skal være et problem. Hun har sagt at jeg kan jo bare skrive meg inn i statskirka uten at det trenger å bety noe for meg. Det koster ikke penger sa hun. 
Jeg sa at det er totalt uaktuelt. Barna mine er ikke døpt, og har ingen faddere. 
Hvorfor skal et langt vennskap ødelegges pga. noe slikt? Det er for dumt. 

Anonymkode: cb805...0e8

Kanskje noen har svart det samme som meg, men jeg har ikke lest gjennom alle kommetarer.

Du kan si til din venninne at det er kun de som er medlem av DnK eller som er medlem av et kirkesamfunn som anerkjenner dåpen som kan være faddere i en kristen dåp. Dette står på DnK sine sider også. 
Og så synes jeg det er trist om din venninne avslutter vennskap på bakgrunn av dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan være fadder selv om du ikke er medlem. Vi døpte yngste nå på søndag, JEG er ikke medlem og en av fadderne er heller ikke medlem. Kirka er så desperate etter medlemmer de gir seg faen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frøyamor skrev (1 minutt siden):

Du kan være fadder selv om du ikke er medlem. Vi døpte yngste nå på søndag, JEG er ikke medlem og en av fadderne er heller ikke medlem. Kirka er så desperate etter medlemmer de gir seg faen. 

Da har ikke presten gjort jobben sin for dette skal komme frem i en dåpssamtale hvor foreldrene får nødvendig informasjon. Her hvor jeg bor er de veldig strikse på dette (jeg er ikke medlem av DnK selv så kunne ikke være fadder, men mannen kunne) 

https://kirken.no/nb-NO/dåp/a-vare-fadder/

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MiominMio skrev (1 minutt siden):

Da har ikke presten gjort jobben sin for dette skal komme frem i en dåpssamtale hvor foreldrene får nødvendig informasjon. Her hvor jeg bor er de veldig strikse på dette (jeg er ikke medlem av DnK selv så kunne ikke være fadder, men mannen kunne) 

https://kirken.no/nb-NO/dåp/a-vare-fadder/

Her brydde de seg ikke. Vi slapp heldigvis dåpssamtale denne gangen pga covid-19, presten bare ringte oss 2 ganger. Vi hadde og en fadder på 14år, regelen er jo egentlig man må være fylt 15 og være konfirmert. 
Tipper de er mer desperate her da, men skulle trodd de kjørte samme regler over hele linja  

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøyamor skrev (6 minutter siden):

Her brydde de seg ikke. Vi slapp heldigvis dåpssamtale denne gangen pga covid-19, presten bare ringte oss 2 ganger. Vi hadde og en fadder på 14år, regelen er jo egentlig man må være fylt 15 og være konfirmert. 
Tipper de er mer desperate her da, men skulle trodd de kjørte samme regler over hele linja  

 

Tror ikke organisasjonsstrukturen er helt god - noen steder er de knallharde på det, men andre steder igjen så er det hipp som happ ;) Er jo en fordel å forholde seg til det som er skrevet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Du vil helst bli en diamant? sorry at jeg ler 🤣 Mulig de rundt deg ikke er enig i det da, og gjør det på sin måte, om det er imot dems prinsipper. 

Anonymkode: b853b...cdf

Jeg har testament. Mormor, morfar og far er diamanter. Hvorfor skal ikke jeg bli det? Jeg har en ring med diamanter fra hver av dem. Du visste ikke at det var mulig. Det er det! Det er ikke for venner men familie. 

Anonymkode: cb805...0e8

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

All creds til deg ts. At du Ikke bare sier ja til noe du er i mot. Syns det er bra du tar standpunkt og ikke er en pleaser og nikkedukke. Tenker hun ikke er verdt mer som venn, enn oppførselen tilsier her. 👍🏻

Anonymkode: 94350...0b8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

All creds til deg ts. At du Ikke bare sier ja til noe du er i mot. Syns det er bra du tar standpunkt og ikke er en pleaser og nikkedukke. Tenker hun ikke er verdt mer som venn, enn oppførselen tilsier her. 👍🏻

Anonymkode: 94350...0b8

Feil post. Hilsen ts. I denne tråden. 

Anonymkode: 94350...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil post. Hilsen ts. I denne tråden. 

Anonymkode: 94350...0b8

Hm? 

Anonymkode: cb805...0e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Feil post. Hilsen ts. I denne tråden. 

Anonymkode: 94350...0b8

Jeg er ts. Vi har nesten lik ab. Kode. 😂

Anonymkode: cb805...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er ts. Vi har nesten lik ab. Kode. 😂

Anonymkode: cb805...0e8

Åh hehe. Jeg trodde jeg var i en annen tråd. Men jeg mente det jeg skrev. 😃

Anonymkode: 94350...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hm? 

Anonymkode: cb805...0e8

Er litt fersk her på forumet. 😆

Anonymkode: 94350...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr ts. Har jeg misforstått noe? Trodde det betydde tekst starter. 

Anonymkode: 94350...0b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva betyr ts. Har jeg misforstått noe? Trodde det betydde tekst starter. 

Anonymkode: 94350...0b8

Trådstarter. Og Hi betyr hovedinnlegg. 

Anonymkode: cb805...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke å være medlem for å være fadder. Men det er ubetydelig om du ikke vil:)  Hadde aldri blitt såret eller truet med å avslutte vennskapet om mine venner hadde takket nei til å være fadder med grunn i at en ikke er religiøs og at det derfor føles feil. 
 

vi er heller ikke religiøs, men har likevel valgt dåp, for å gjøre det enklere for vårt barn om hun ønsker videre gang i kirken. Men har da også sagt at vi ikke forventer noen religiøs opplæring av vårt barns faddre. Egentlig så er jo det hele en løgn, og mest sannsynlig feil å gjøre mtp respekt for kristne og deres religion. Så syns ikke det er teit eller barnslig av deg TS. Tenker vel heller motsatt. Utrolig frekt av din venninne og be deg trosse din «tru» for å tilfredstille henne. Sier du «tusen takk, for en ære å bli spørt men det er litt i mot min tro å derfor blir jeg nødt til å takke nei i respekt for de kristne og deres religion. Men jeg ønsker veldig gjerne å være en del av ditt barns liv!» så brude jo hun ikke gjøre annet enn å respektere deg for det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble spurt om å være fadder til niesen min. Jeg var ærlig og sa at jeg var usikker på om det var riktig av meg siden jeg absolutt ikke er kristen, ikke er døpt selv, ingen av barna mine er døpt osv.  

Da spurte de presten hva han syntes, og da sa han at han faktisk ikke syntes jeg skulle være det. 

Ingen sure miner her i gården. Jeg har fortsatt like god kontakt med broren min, og ikke minst niesen min. ☺️

Anonymkode: d166f...c46

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...