Gå til innhold

Takket nei til å være fadder, truer med å avslutte vennskapet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er fadder til to. Jeg er ikke døpt og jeg er medlem i HEF. Dette visste begge foreldrepar da de spurte meg. De døpte barna på grunn av tradisjon, ikke på grunn av dyp kristen tro. Jeg svarte at jeg gjerne var fadder, men på min måte. Det ene barnet snakket faktisk en del med meg om livssyn i starten av ungdomsårene og endte opp med humanetisk konfirmasjon.

Det er selvfølgelig helt innafor å ikke ville være fadder med begrunnelse i livssyn. Si at du gjerne er en del av barnets liv, men ikke som del av et livssyn du ikke vil være en del av. Hvis hun likevel vil droppe vennskapet så blir jo det hennes tap.

Anonymkode: d017a...896

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du tror ikke på kristendommen, hva bryr det deg da å stå å lyve i kriken? Venninnen vil ha deg som fadder, ikke for at du skal lære barnet kristendom, men å være en støtte for barnet i dagliglivet. 
 

Dere høres slitsomme ut begge to

Anonymkode: 4fbec...ad9

Man kan vel være en støtte for barnet i dagliglivet selv om man ikke er fadder?

Han ene jeg er tante til har 4 faddere, og alle fadderene var der for han første leveår, så meldte de seg mer eller mindre ut av livet hans. Når man er fadder så er man ikke PLIKTIG til å være i livet dens, desverre. Å det er fullt mulig å være en støtte for barnet uten å være fadder.

Mitt barn for eksempel skal ikke døpes, men ha navnfest, fordi jeg syns dåps greiene bare er noe tull når både meg og samboer er atheister. Å der er det ikke faddere, men regner med at de vi i utgangspunktet ville hatt som fadder kommer til å være en støtte likevel.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg lurer på en ting....; dersom man har en muslimsk ich venninne/venn som gjerne vil ha deg med som en eller slags tillitsperson under bryllup, dåp ich..., ville man da også takket nei, for man tror ikke på det samme? 
 

Jeg tenker det må være fint innimellom og kunne si at man ikke tror på det samme, men setter så stor pris på tilliten man blir vist, at man gjerne ser bort fra egne syn og deltar. Det er tross alt ikke deg slike begivenheter dreier seg om. 

Anonymkode: 212f9...cbd

Jeg er muslimish og ville ikke tvunget eller fått noen til å delta på noe de ikke tror på. Det blir helt feil. Det er som at ateister/kristne vil at jeg skal feire jul. Det skjer ikke fordi jeg ikke tror på feiringen. Nå er jula strengt talt ikke kristen, men feiret av de fleste. Hører stadig mas om at man kan feire jul allikevel for barnas skyld og det ene og andre, men nei takk. La folk tro eller ikke tro uten å forvente at andre skal være med på det du tror er hellig/viktig. 

Anonymkode: d590b...ce4

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så barsnlig du er ts.

 

Anonymkode: a55ff...ff3

Jeg syns venninna er barnslig, som truer med å avslutte vennskap. 
 

Hvorfor skal ts lære opp barnet i en tro hun ikke tror på selv? Om noe så respekterer ts den Kristine tro og tradisjoner. Mor til barnet kan ikke sies å gjøre det.

Anonymkode: 701a8...efe

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres jo rett og slett merkelig og mindre empatisk ut! Klarer du ikke å sette deg inn i din venn sin situasjon? Klart hun er lei seg.. Hva hadde du blitt om du hadde spurt en venninne om det samme og hun sa plett nei! Folk er ikke så sykelig opptatt av dette med den «Kristine tradisjonen», og jeg synes du er litt rar som henger deg så sykt mye opp i dette. 

Hun skal få barn og har pekt ut deg som fadder, noe som er veldig flott og en ære da hun ønsker å ha kontakt med deg hele livet med sine barn. Du er valgt så klarer du å si nei! Så bryr du deg bare om alt det som er rundt og som ingen bryr seg om.. Du vet det er veldig sårende at en venn takker nei til slikt. 
 

Jeg forstår din venninne veldig godt. 

Endret av SnartMammaLykke
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnartMammaLykke skrev (19 minutter siden):

Du høres jo rett og slett merkelig og mindre empatisk ut! Klarer du ikke å sette deg inn i din venn sin situasjon? Klart hun er lei seg.. Hva hadde du blitt om du hadde spurt en venninne om det samme og hun sa plett nei! Folk er ikke så sykelig opptatt av dette med den «Kristine tradisjonen», og jeg synes du er litt rar som henger deg så sykt mye opp i dette. 

Hun skal få barn og har pekt ut deg som fadder, noe som er veldig flott og en ære da hun ønsker å ha kontakt med deg hele livet med sine barn. Du er valgt så klarer du å si nei! Så bryr du deg bare om alt det som er rundt og som ingen bryr seg om.. Du vet det er veldig sårende at noen takker nei til slikt?

Jeg synes du høres mindre empatisk ut som ikke kan respektere andres verdier og livsvalg, men bestemt synes enkelte har rett til å trumfe gjennom sine egne verdier og livsvalg.

Anonymkode: 49a20...841

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg synes du høres mindre empatisk ut som ikke kan respektere andres verdier og livsvalg, men bestemt synes enkelte har rett til å trumfe gjennom sine egne verdier og livsvalg.

Anonymkode: 49a20...841

Helt uenig! Jeg synes du og vedkommende over her høres helt på jorde ut. Stakkars venninne som ble avvist rett ut på denne måten🥲 Jeg får skikkelig vondt av henne. Håper i det minste du begrunnet valget av religiøse grunner og ikke av grunner om at du ikke ønsket å være fadder for hennes barn, for det kan virkelig tas negativt for den som blir avvist.. 

Jeg får litt sånn typ dårlige «sosiale antenner» wibber her.. Du snakker så mye om den religionen din at alt annet forsvinner. 
 

Kanskje like greit at hun fant ut at du var mer interessert i å kverulere religion framfor å føle seg heldig som blir valgt til å være fadder for et nydelig barn❤️
 

Jises🙈

Endret av SnartMammaLykke
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er da mange faddere som ikke er kristne. Å spørre noen om å være fadder, er noe som baserer seg på tillit. Kan ikke skjønne hvordan noen kan få seg til å si nei. Sett deg i venninnens sted. Så sårende. 

Anonymkode: a8481...2ee

Helt enig! Faen meg det merkeligste jeg har lest på lenge😂

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skal være glad å du har fått sjansen til å være fadder, det er det jaggu ikke alle som får! Det at du takker nei er jo opp til deg, men nja sier vel litt om deg. 

Hvem takker nei til slikt. Så skjønner godt at venninna de er skuffet. Det hadde jaggu meg jeg å vært! 

Anonymkode: 4a90c...82d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SnartMammaLykke skrev (14 minutter siden):

Helt uenig! Jeg synes du og vedkommende over her høres helt på jorde ut. Stakkars venninne som ble avvist rett ut på denne måten🥲 Jeg får skikkelig vondt av henne. Håper i det minste du begrunnet valget av religiøse grunner og ikke av grunner om at du ikke ønsket å være fadder for hennes barn, for det kan virkelig tas negativt for den som blir avvist.. 

Jeg får litt sånn typ dårlige «sosiale antenner» wibber her.. Du snakker så mye om den religionen din at alt annet forsvinner. 
 

Kanskje like greit at hun fant ut at du var mer interessert i å kverulere religion framfor å føle seg heldig som blir valgt til å være fadder for et nydelig barn❤️
 

Jises🙈

Det er selvsentrert av deg å bare se deg selv og din verden og ikke respektere andre. Men det er tydeligvis ikke mulig for deg å se det fra andres ståsted.

Anonymkode: 49a20...841

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med å godta og respektere et nei? Det er et svært usselt grunnlag å miste en venninne på. Det syns jeg! 

Anonymkode: cb805...0e8

Det har jeg også gjort. Men jeg ble såret og det kan jeg stå for. 

Anonymkode: 97877...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Illuminatum skrev (4 timer siden):

Så lenge du er døpt kan du være fadder. Du trenger ikke stå i statskirken, men det er som hovedregel

Jeg er ikke døpt, og på ingen som helst måte religiøs. Fortsatt fadder til en 2-3 barn.

Setter pris på tilliten da, men synes at det må være lov å gi et ærlig svar hvis man ikke ønsker å være fadder.

Når det er sagt, så følger det ingen forpliktelser med fadderstatusen, så hvorfor ikke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det har jeg også gjort. Men jeg ble såret og det kan jeg stå for. 

Anonymkode: 97877...63d

Da bør du jobbe med deg selv. Å ha empati innebærer å respektere andres nei, se det fra den andres ståsted og skjønne at det ikke nødvendigvis er personlig ment.

Anonymkode: 49a20...841

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er jammen drøy. Jeg tror ærlig talt jeg hadde vurdert å avslutte vennskapet selv hvis en venninne hadde så lite respekt for og stilte den typen krav til meg. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror du verdsetter venninnen din mer en venninnen din verdsetter deg, TS. Hun truer med å avslutte et langt og godt vennskap fordi du ikke føler deg komfortabel med å være fadder i en kristen dåp. Hvis man klarer å vri det til å kun handle om seg selv, og ikke forstår religionens og kirkens rolle i dette, da har man ikke mye empati eller forståelse for at andre har andre verdier og synspunkter enn en selv. Dette handler om rollen som fadder, og forpliktelsen overfor barnet, ikke om hvor godt eller sterkt vennskapet deres er. Det virker uansett ikke som vennskapet var så godt eller sterkt som du trodde, siden venninnen din truer med å avslutte det over dette. Forståelse må gå begge veier.

Ville dere kristne i denne tråden sagt ja til å være fadder i (tenkt scenario) en hinduistisk barnedåp, der du skal stå i et tempel og love å oppdra barnet i den hinduistiske tro? Jeg ville personlig ikke vært komfortabel med det.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du tror ikke på kristendommen, hva bryr det deg da å stå å lyve i kriken? Venninnen vil ha deg som fadder, ikke for at du skal lære barnet kristendom, men å være en støtte for barnet i dagliglivet. 
 

Dere høres slitsomme ut begge to

Anonymkode: 4fbec...ad9

Det handler om å ha respekt og vise respekt. 

Anonymkode: d3c6c...04e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Så prinsippene dine mot kirka er viktigere enn å være fadder? Me du gifter deg ikke i Kirka eller skal ikke begraves der heller da eller? 

Anonymkode: b853b...cdf

Det er ikke meg du spør men nei, jeg skal definitivt ikke giftes eller begraves i noen kirke. Det siste har jeg selvsagt lite råderett over ...

Samtidig ville jeg respektert hvis f.eks. det stod i min søsters testamente eller hun uttrykte ønsket kirkelig begravelse - da ville jeg besørget at det ble slik hvis det var meg som måtte gjennomføre det. Hvorfor? Fordi jeg respekterer andres livssyn.

Men jeg kan ikke stå og love at jeg skal ta ansvar for et barns oppdragelse i en religiøs tro jeg ikke tror på selv. Det er hykleri, og det er jeg helt ferdig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Meg med muslim spørsmålet. Jeg forstår ikke hvordan dere klarer få en slik dag til å handle om dere. Dere godtar at andre gjør som de vil, ved en slik handling. Ingen forventer at dere står i ledetog til en spesiell oppdragelse etc. Da snakker vi miljøer som dere antagelig ikke ville blitt spurt om dere ville ha tilliten i en gang. Ville dere vært forlovere til homofile da, eller tror dere man må være homofil selv? I mine øyne støtter man kun andres valg, man presses ikke til livsstilen/oppfattelsen selv! 

Anonymkode: 212f9...cbd

Hvis jeg skal være forlover til en homofil mann eller lesbisk venninne, hva er det jeg lover at jeg skal bidra med i deres liv da? Oppgaven som forlover handler om å være vitne til at to personer inngår ekteskap og bevitne at de to som inngår dette er fri til å gjøre det. En ektepakt / partnerskap er en forretningstransaksjon som binder partene og innfører visse rettigheter og plikter.

Jeg mener at en venn eller venninne som er helt i mot homofile partnerskap selvsagt skal avstå fra å være forlover.

Å være fadder - der kirken har et krav om at den som er fadder faktisk skal aktivt promotere den kristne tro er noe helt annet. 

Og selvsagt ville jeg ikke deltatt i en aktiv religiøs jødisk, muslimsk, hinduistisk eller buddhistisk seremoni heller.

Det er nettopp fordi dagen ikke skal handle om meg jeg ikke vil ha en rolle i den. Dagen handler om barnet og deres foreldre og innmelding av barnet i kirken. Jeg kan være der og feire dagen med foreldrene, men jeg vil ikke tvinges med følelsesmessig utpressing til å takke ja til å være fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
nomore82 skrev (4 timer siden):

Må man være kristen for å ikke være komfortabel med å lyve? 🙄

Det er den vanlige misforståelsen at ateister - gudløse som de er - ikke eier etikk eller moral. Da er det jo bare å lyge i vei. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Man kan ta ha utallige andre grunner for å bruke kirken som rom og jeg kan love deg du ikke får noen konsekvenser fra hverken politi, prest, Gud, eller han der nede, om du bare gleder venninna de litt. Men for all del, stå på prinsippene dine til døden tar deg. Du får sikkert en ekstra stjerne for innsatsen. (Det var det med og velge sine kamper...)

Anonymkode: 212f9...cbd

Jepp, jeg velger mine kamper, og dette er definitivt en av de. Den handler nemlig om respekt for andre menneskers livssyn,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...