Gå til innhold

Takket nei til å være fadder, truer med å avslutte vennskapet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på en ting....; dersom man har en muslimsk ich venninne/venn som gjerne vil ha deg med som en eller slags tillitsperson under bryllup, dåp ich..., ville man da også takket nei, for man tror ikke på det samme? 
 

Jeg tenker det må være fint innimellom og kunne si at man ikke tror på det samme, men setter så stor pris på tilliten man blir vist, at man gjerne ser bort fra egne syn og deltar. Det er tross alt ikke deg slike begivenheter dreier seg om. 

Anonymkode: 212f9...cbd

Definitivt. I mitt tilfelle i hvert fall. Jeg er selv gift, men ikke under noen religion. 

Anonymkode: cb805...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lurer på en ting....; dersom man har en muslimsk ich venninne/venn som gjerne vil ha deg med som en eller slags tillitsperson under bryllup, dåp ich..., ville man da også takket nei, for man tror ikke på det samme? 
 

Jeg tenker det må være fint innimellom og kunne si at man ikke tror på det samme, men setter så stor pris på tilliten man blir vist, at man gjerne ser bort fra egne syn og deltar. Det er tross alt ikke deg slike begivenheter dreier seg om. 

Anonymkode: 212f9...cbd

Jeg deltar i begravelser, dåp og bryllup. 
Men, jeg vil ikke ta noen aktiv del i noe jeg ikke kan stå inne for. Har jaggu vært i muslimske bryllup og begravelser også. 

 

Anonymkode: 2a3a2...75f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så prinsippene dine mot kirka er viktigere enn å være fadder? Me du gifter deg ikke i Kirka eller skal ikke begraves der heller da eller? 

Anonymkode: b853b...cdf

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Så prinsippene dine mot kirka er viktigere enn å være fadder? Me du gifter deg ikke i Kirka eller skal ikke begraves der heller da eller? 

Anonymkode: b853b...cdf

Ja! Jeg er ikke gift i kirka, og skal ikke begraves i kristen jord. Jeg vil helst bli en diamant uten grav. 

Anonymkode: cb805...0e8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så prinsippene dine mot kirka er viktigere enn å være fadder? Me du gifter deg ikke i Kirka eller skal ikke begraves der heller da eller? 

Anonymkode: b853b...cdf

De fleste som har meldt seg ut av statskirka velger andre alternativer, ja. 

Anonymkode: b2e5b...2d4

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

 Me du gifter deg ikke i Kirka eller skal ikke begraves der heller da eller? 

Anonymkode: b853b...cdf

Selvfølgelig ikke. Gifte meg skal jeg ikke, og kroppen skal kremeres. Asken kan kastes i søpla for min del. 

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så prinsippene dine mot kirka er viktigere enn å være fadder? Me du gifter deg ikke i Kirka eller skal ikke begraves der heller da eller? 

Anonymkode: b853b...cdf



Ja, selvfølgelig! (og være fadder handler jo KUN om religiøse ting) ingenting som hindrer meg i og være en god venn eller ett godt menneske. 

 

...rart at ikke kristne med deres "nestekjærlighet" innser dette...
 

Anonymkode: 2a3a2...75f

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meg med muslim spørsmålet. Jeg forstår ikke hvordan dere klarer få en slik dag til å handle om dere. Dere godtar at andre gjør som de vil, ved en slik handling. Ingen forventer at dere står i ledetog til en spesiell oppdragelse etc. Da snakker vi miljøer som dere antagelig ikke ville blitt spurt om dere ville ha tilliten i en gang. Ville dere vært forlovere til homofile da, eller tror dere man må være homofil selv? I mine øyne støtter man kun andres valg, man presses ikke til livsstilen/oppfattelsen selv! 

Anonymkode: 212f9...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

 Fadderansvaret dreier seg om å vise omsorg for barnet og bidra i barnets trosopplæring.

https://kirken.no/nb-NO/fellesrad/trondheim-kirkelige-fellesrad/dap/a-vare-fadder/?gclid=Cj0KCQiA1KiBBhCcARIsAPWqoSqSpVcFlRv_BeawGMp7M7_To3Lmc5DFjnbjFnXwFiAMzMUfaZ6jimoaAkGdEALw_wcB


Jeg vil ikke "bidra i barnets trosopplæring". Se kilde

Anonymkode: 2a3a2...75f

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun må respektere ditt svar. Truer hun med å avslutte vennskapet på grunn av det, er det kanskje like greit, tenker jeg.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Meg med muslim spørsmålet. Jeg forstår ikke hvordan dere klarer få en slik dag til å handle om dere. Dere godtar at andre gjør som de vil, ved en slik handling. Ingen forventer at dere står i ledetog til en spesiell oppdragelse etc. Da snakker vi miljøer som dere antagelig ikke ville blitt spurt om dere ville ha tilliten i en gang. Ville dere vært forlovere til homofile da, eller tror dere man må være homofil selv? I mine øyne støtter man kun andres valg, man presses ikke til livsstilen/oppfattelsen selv! 

Anonymkode: 212f9...cbd

Jeg har ikke noe i mot homofili. Hvorfor skulle jeg det? Hva er galt med å være homofil? Mamma er lesbisk og hun er verdens beste mamma og mormor. Da mamma giftet seg, var jeg 20 år og blomsterpike. Hun giftet seg riktignok ikke i en kirke. 

Anonymkode: cb805...0e8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

... Ingen forventer at dere står i ledetog til en spesiell oppdragelse etc....

Det er jo akkurat det som forventes. 

Anonymkode: 2a3a2...75f

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drøyt av henne å be deg om å melde deg inn i statskirken slik at du kan stille på hennes dåp. Det er vel ikke prisen som gjorde at du meldte deg ut!

Hun høres ikke helt god ut. Selvsentrert. At du skal velge religion etter hennes nykker... 

Du kan fint være gjest i dåpen, og ha en rolle i barnets liv. Men enig i at du ikke skal ha som oppgave å lære barnet opp i kristen tro. Bra en av dere har ryggrad og står for sine valg.

Anonymkode: 4b4b2...dc5

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har ikke noe i mot homofili. Hvorfor skulle jeg det? Hva er galt med å være homofil? Mamma er lesbisk og hun er verdens beste mamma og mormor. Da mamma giftet seg, var jeg 20 år og blomsterpike. Hun giftet seg riktignok ikke i en kirke. 

Anonymkode: cb805...0e8

Det er da akkurat like lite spesielt med en muslim, kristen eller hva som helst annet også, så hvorfor så motstander? 

Anonymkode: 212f9...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du tror ikke på kristendommen, hva bryr det deg da å stå å lyve i kriken? Venninnen vil ha deg som fadder, ikke for at du skal lære barnet kristendom, men å være en støtte for barnet i dagliglivet. 
 

Dere høres slitsomme ut begge to

Anonymkode: 4fbec...ad9

Må man være kristen for å ikke være komfortabel med å lyve? 🙄

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er da akkurat like lite spesielt med en muslim, kristen eller hva som helst annet også, så hvorfor så motstander? 

Anonymkode: 212f9...cbd

Du blander seksuell legning og religion. Det er nettopp en av grunnene til at jeg misliker all form for religion. Du beviser hvorfor jeg er motstander. Til helvete med religion! 

Anonymkode: cb805...0e8

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er jo akkurat det som forventes. 

Anonymkode: 2a3a2...75f

Nei, det er ikke det! Det er ikke slik at du som protestant, muslimhater eller annet er invitert inn i de innerste hallelujakretser og bes om hjelp til å oppdra et barn i en spesiell retning! Du er invitert av ei venninne, som du ellers liker (og derfor ikke er fanatisk) til å delta på en begivenhet, valgt av muligens feks tradisjoner. Hun kommer garantert ikke til å gå av skaftet om noen år fordi du ikke har gått i ledetog for en spesiell påvirkning! Da hadde hun nemlig ikke valgt nettopp deg! 

Anonymkode: 212f9...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke noen burde si ja til å være fadder om de ikke tror på Gud/dåpshandlingen og har satt seg inn i og er villig til å følge opp ansvaret de påtar seg. 

Jeg synes heller ikke man bør spørre noen man ikke står nær, som man vet ungene vil ha nært forhold til alltid. 

Anonymkode: 2a4d5...974

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du blander seksuell legning og religion. Det er nettopp en av grunnene til at jeg misliker all form for religion. Du beviser hvorfor jeg er motstander. Til helvete med religion! 

Anonymkode: cb805...0e8

😂 Neida, det er en støtte til et homofilt samliv du gir, om det er i kirken eller hvor som helst ellers. Det er ok å gi støtte til et homofilt samliv altså, bare ikke Gud og Jesus hører på? 😂 Herrgud, må være slitsomt og være fanatisk urkristne! Homofile er velkomne i de aller fleste kriker forøvrig ❤️

Anonymkode: 212f9...cbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke det! Det er ikke slik at du som protestant, muslimhater eller annet er invitert inn i de innerste hallelujakretser og bes om hjelp til å oppdra et barn i en spesiell retning! Du er invitert av ei venninne, som du ellers liker (og derfor ikke er fanatisk) til å delta på en begivenhet, valgt av muligens feks tradisjoner. Hun kommer garantert ikke til å gå av skaftet om noen år fordi du ikke har gått i ledetog for en spesiell påvirkning! Da hadde hun nemlig ikke valgt nettopp deg! 

Anonymkode: 212f9...cbd

Kanskje ikke venninnen forventer det. (hvorfor i det hele tatt døpe barnet da?)

Men, den norske Kirke forventer det. (se link ovenfor). 

Jeg er oppdratt  til og si nei til ting man ikke vil eller ønsker og være med på. Vil ikke lyve til en prest, en venninne eller noen. 

Det kalles gode verdier. Ingen religion har monopol på det.  

Anonymkode: 2a3a2...75f

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...