Gå til innhold

Takket nei til å være fadder, truer med å avslutte vennskapet.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har ei venninne som gjerne ønsker at jeg skal være fadder for hennes datter. Jeg takket nei, da dette er en kristen tradisjon. Jeg er ikke religiøs. Jeg er ikke oppført i statskirka. Dette har jeg fortalt henne. Og da kan man ikke være fadder heller. 
Hun truer med å avslutte vennskapet, pga. dette. Og det er veldig synd at dette skal være et problem. Hun har sagt at jeg kan jo bare skrive meg inn i statskirka uten at det trenger å bety noe for meg. Det koster ikke penger sa hun. 
Jeg sa at det er totalt uaktuelt. Barna mine er ikke døpt, og har ingen faddere. 
Hvorfor skal et langt vennskap ødelegges pga. noe slikt? Det er for dumt. 

Anonymkode: cb805...0e8

  • Liker 38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kanskje hun ikke har så mange andre enn deg?

Anonymkode: 78f24...e79

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tommel opp til deg!
Jeg har gjort det samme to ganger! (Beholdt vennene mine likeveld da... ) 

Men, som jeg har forklart de gangene jeg har blitt spurt - om man er passivt medlem er man en del av problemet ikke løsningen! 

Støtter deg! Ta en prat med venninnen din du! Ikke spes "kristen" eller "tolerant" oppførsel fra hennes side...

Anonymkode: 2a3a2...75f

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da mange faddere som ikke er kristne. Å spørre noen om å være fadder, er noe som baserer seg på tillit. Kan ikke skjønne hvordan noen kan få seg til å si nei. Sett deg i venninnens sted. Så sårende. 

Anonymkode: a8481...2ee

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fadder til to selv om jeg er ateist, men jeg er medlem i statskirken. Hvis jeg hadde meldt meg ut, så hadde jeg ikke meldt meg inn for noen. Stå på ditt, TS! Hun kan ikke tvinge deg til å melde deg inn i statskirken så du kan være med på en kristentradisjon du ikke vil være med på. 
Hvis hun avslutter vennskapet av den grunn, så er hun ikke vennen din. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hold på ditt. Det er respektløst overfor dåpens sakrament å love noe man ikke kan stå for eller har til hensikt å holde. 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du er døpt kan du være fadder. Du trenger ikke stå i statskirken, men det er som hovedregel

Endret av Illuminatum
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Så den eneste av dere to som tar dåpen seriøst er deg. 

Jeg synes selvsagt det er veldig leit at et godt venninneforhold skal ryke på grunn av dette, men det er HUN som truer med det. Du skal selvsagt ikke presses til å melde deg inn i statskirken på grunn av at hun ikke aksepterer at du ikke vil være fadder. 

Jeg tror du må forklare henne at den slags oppførsel som hun her holder på med ikke er noe du hadde forventet av en god venninne og hvis venninneforholdet ryker på grunn av hennes manglende respekt for ditt livssyn er det synd, men hennes valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig lite kristent og avslutte vennskap på grunn av noe sånt. 
Som noen skriver over: Den eneste som tar dette seriøst er jo deg.
 

Anonymkode: 2a3a2...75f

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønne henne godt. Jeg har sjelden vært så såret som da jeg fikk nei for det samme. Det forteller meg at jeg ikke er like verdsatt som venn som jeg trodde.

Anonymkode: 97877...63d

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønne henne godt. Jeg har sjelden vært så såret som da jeg fikk nei for det samme. Det forteller meg at jeg ikke er like verdsatt som venn som jeg trodde.

Anonymkode: 97877...63d

Det har jo INGENTING med saken og gjøre? Men, at man ikke tror på noen usynlig pappa i himmelen som f.eks. mener kvinner ikke bør tale i forsamlinger? 

jesus. (pun intended)

Anonymkode: 2a3a2...75f

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blondie65
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønne henne godt. Jeg har sjelden vært så såret som da jeg fikk nei for det samme. Det forteller meg at jeg ikke er like verdsatt som venn som jeg trodde.

Anonymkode: 97877...63d

Da bør du gå i deg selv. Jeg skjønner veldig godt at du hadde lyst å ha henne som fadder, men hun hun ønsket ikke denne rollen. Det må du respektere. Jeg skjønner derimot ikke hvorfor du er såret? Er man forpliktet til å si ja?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir dere ikke lei?

Dere virker som slitsomme mennekser.

 

Anonymkode: a55ff...ff3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Har ei venninne som gjerne ønsker at jeg skal være fadder for hennes datter. Jeg takket nei, da dette er en kristen tradisjon. Jeg er ikke religiøs. Jeg er ikke oppført i statskirka. Dette har jeg fortalt henne. Og da kan man ikke være fadder heller. 
Hun truer med å avslutte vennskapet, pga. dette. Og det er veldig synd at dette skal være et problem. Hun har sagt at jeg kan jo bare skrive meg inn i statskirka uten at det trenger å bety noe for meg. Det koster ikke penger sa hun. 
Jeg sa at det er totalt uaktuelt. Barna mine er ikke døpt, og har ingen faddere. 
Hvorfor skal et langt vennskap ødelegges pga. noe slikt? Det er for dumt. 

Anonymkode: cb805...0e8

Jeg er fadder og ikke medlem av statskirken, så det er fullt mulig det altså😅

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

13 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er da mange faddere som ikke er kristne. Å spørre noen om å være fadder, er noe som baserer seg på tillit. Kan ikke skjønne hvordan noen kan få seg til å si nei. Sett deg i venninnens sted. Så sårende. 

Anonymkode: a8481...2ee

 

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg skjønne henne godt. Jeg har sjelden vært så såret som da jeg fikk nei for det samme. Det forteller meg at jeg ikke er like verdsatt som venn som jeg trodde.

Anonymkode: 97877...63d

Men har dere egentlig da satt dere inn i hva en fadder lover å gjøre, samt deltar i? Dåpen er ikke en handling hvor man skal stå og lyve. Det er rimelig respektløst overfor kirken og dåpens sakrament å lyve om at man skal delta i barnets trosopplæring. 

  • Liker 31
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Kanskje hun ikke har så mange andre enn deg?

Anonymkode: 78f24...e79

Vi er i samme vennegjeng, men vi er helt klart nærmest. Vi har vært venninner i 15 år. 

Anonymkode: cb805...0e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chiyo skrev (19 minutter siden):

Jeg er fadder til to selv om jeg er ateist, men jeg er medlem i statskirken. Hvis jeg hadde meldt meg ut, så hadde jeg ikke meldt meg inn for noen. Stå på ditt, TS! Hun kan ikke tvinge deg til å melde deg inn i statskirken så du kan være med på en kristentradisjon du ikke vil være med på. 
Hvis hun avslutter vennskapet av den grunn, så er hun ikke vennen din. 

Syns det er for drøyt å skulle melde meg inn i statskirka pga. det. Hun er tross alt kristen, jeg er ikke det. Jeg er ateist. Hun vet det. Allikevel, har religion aldri stoppet oss fra å være venninner tidligere. 

Anonymkode: cb805...0e8

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...