Gå til innhold

Gir dere gave/oppmerksomhet til svigermor på morsdagen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dere i forhold og som har barn sammen, gir dere svigermor en gave/oppmerksomhet? Er dette vanlig?  Kjenner jeg fikk litt dårlig samvittighet nå..

Samboer har ikke alltid vært like flink til å gi noe til sin mor, mer til far.. Og da har ikke jeg kjøpt inn noe, for han. 

Anonymkode: 2c1b4...bdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja jeg har brukt å kjøpe blomster, konfekt eller en gave til svigermor, på lik linje med min mor. Mannen er sjømann og er ofte borte på morsdagen. Når han er hjemme så minner jeg ham på å fikse noe😂 

Anonymkode: 11d9d...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsdag (og farsdag) er det alltid en liten feiring hos oss, med søndagsmiddag og senere kaffe/ kake. Da er begge foreldreparene invitert, så det blir et lite familieselskap 😊 Kjøper ikke gaver.

Anonymkode: c5382...dc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tanken er jo god men etter en del år med eneansvar for alt som har med bursdagsgaver, hilsener osv. til begge familier og alle bekjente, har jeg satt ned foten.

Det holder at jeg også holder oversikt over og etterkommer alle andre ting, som har med organisering av familieliv, skole og barnehage. Dette blir bare en forlengelse av problematikken rundt at menn (og sikkert vi kvinner selv også) opprettholder den utdaterte rollefordelingen hvor kvinner automatisk får ansvar for nesten alt som har med relasjonelle forpliktelser og husholdning. 

Hos oss jobber begge fullt og det er egentlig ingen grunn til at jeg i tillegg til jobb også skal ta ansvar for alt annet... 

Mitt råd vil være å la mannen tråkke i salaten ved å glemme bort diverse anledninger. Kanskje han lærer å ta mer del hvis du er like "glemsom" som han og han merker konsekvensene selv. Hvis alt han ikke ordner opp i allikevel oppfylles som ved trylleslag, så er dere stuck i mønsteret for alltid. 

Anonymkode: b883d...88e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. 

Er ikke min samboer sin oppgave å gi noe til meg heller. Barna ordner noe hvis de selv ønsker.

Moren min gir jeg blomst til. 

Helt greit å ha en morsdag/farsdag, men det skal ikke være en dag med tvang. For meg er det ikke koselig å få noe hvis jeg må mase på de rundt meg for å få noe. 

Har flere venninner som er så stolte over ting de får på disse dagene. Men når jeg veit at de maser flere uker i forveien blir det feil for min del. 

Anonymkode: 93854...242

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Dere i forhold og som har barn sammen, gir dere svigermor en gave/oppmerksomhet? Er dette vanlig?  Kjenner jeg fikk litt dårlig samvittighet nå..

Samboer har ikke alltid vært like flink til å gi noe til sin mor, mer til far.. Og da har ikke jeg kjøpt inn noe, for han. 

Anonymkode: 2c1b4...bdd

Det er svigermor som har oppdratt sønnen sin - så får hun ikke oppmerksomhet kan hun takke seg selv.

Anonymkode: c52cb...696

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikser for begge, det gjør jeg også bursdager og jul, til hele svigerfamilien.

Er på mange måter bortkastet tid å dra til blomsterbutikken to ganger, for to buketter, eller innom leketøybutikken to ganger, når det kan gjøres en gang. 

Slik gjør vi det på alle områder i forholdet, det er en ansvarlig. 

Anonymkode: 8da51...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg fikser for begge, det gjør jeg også bursdager og jul, til hele svigerfamilien.

Er på mange måter bortkastet tid å dra til blomsterbutikken to ganger, for to buketter, eller innom leketøybutikken to ganger, når det kan gjøres en gang. 

Slik gjør vi det på alle områder i forholdet, det er en ansvarlig. 

Anonymkode: 8da51...654

Hvilket betyr at du ordner alt?? Hvilke ansvarsområder har mannen, bortsett fra å gå ut med søpla og ta ut av maskinen når han blir bedt om det? 😛

Anonymkode: b883d...88e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilket betyr at du ordner alt?? Hvilke ansvarsområder har mannen, bortsett fra å gå ut med søpla og ta ut av maskinen når han blir bedt om det? 😛

Anonymkode: b883d...88e

Er det et problem for deg ?  😂 Synes det var en grei løsning det. 

Anonymkode: 38b0e...082

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvilket betyr at du ordner alt?? Hvilke ansvarsområder har mannen, bortsett fra å gå ut med søpla og ta ut av maskinen når han blir bedt om det? 😛

Anonymkode: b883d...88e

Hva slags forhold lever du i når du automatisk tror at jeg tar alt, bare fordi jeg fikser gaver? 

Han tar alt av vask på kjøkken. Inn og ut av oppvaskmaskin. Ukeshandling av mat. Vask av badene. Støvsuging. Og mye mer. 

Har aldri bedt den mannen om å gjøre noe "for meg" i hele mitt liv, eller mast på han om "hjelp" da hadde han ikke vært min mann. 

Anonymkode: 8da51...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Er det et problem for deg ?  😂 Synes det var en grei løsning det. 

Anonymkode: 38b0e...082

Nei. Absolutt ikke. Jeg spør av nysgjerrighet 😉

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva slags forhold lever du i når du automatisk tror at jeg tar alt, bare fordi jeg fikser gaver? 

Han tar alt av vask på kjøkken. Inn og ut av oppvaskmaskin. Ukeshandling av mat. Vask av badene. Støvsuging. Og mye mer. 

Har aldri bedt den mannen om å gjøre noe "for meg" i hele mitt liv, eller mast på han om "hjelp" da hadde han ikke vært min mann. 

Anonymkode: 8da51...654

Neida. Sier ikke at det er sånn hos dere men mistenker at veldig mange har det sånn. 

Jo, mitt forhold er for dårlig på det området der. Jeg må ta ansvar for aaaalt for mange ting. Føler noen ganger at mannen blir et ekstra barn som mye av tiden oppfyller oppgaver han får, men ikke klarer tenke selv. Han har nok hatt det for lett! Handler ikke om å ha rett eller prinsipper sånn sett, men jeg prøver endre på dette for å bedre ivareta meg selv. Jeg har også behov for fri - ikke bare han. 

Anonymkode: b883d...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir til min, mannen gir ikke til sin. Det er ikke min mor så jeg syntes det blir feil at jeg skal gi noe. 

Anonymkode: 0e11e...516

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AlmaSofie

Jeg er svigermor men har aldri fått gave til morsdagen hverken av svigerdøtre eller sønner - selvom jeg har et godt og nært forhold til dem alle. 

Har aldri hatt noe forhold til mors- og farsdager bortsett fra da jeg var liten og laget kort til dem på skolen. 

Nå som mine foreldre er døde går jeg på kirkegården med blomst og lys på de dagene - så jeg må nok vente til jeg ligger i graven før jeg får noe selv 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Neida. Sier ikke at det er sånn hos dere men mistenker at veldig mange har det sånn. 

Jo, mitt forhold er for dårlig på det området der. Jeg må ta ansvar for aaaalt for mange ting. Føler noen ganger at mannen blir et ekstra barn som mye av tiden oppfyller oppgaver han får, men ikke klarer tenke selv. Han har nok hatt det for lett! Handler ikke om å ha rett eller prinsipper sånn sett, men jeg prøver endre på dette for å bedre ivareta meg selv. Jeg har også behov for fri - ikke bare han. 

Anonymkode: b883d...88e

Ok, da fremstod du bare alt for dømmende og krass i ditt første innlegg. Og beklager at jeg var krass tilbake. 

For meg handler dette om omtanke i et forhold. Jeg ønsker ikke et meg og deg, mitt og ditt, forhold. Og med det blir jeg angrepet for manglende likestilling i enhver tråd der jeg nevner at jeg fikser ting for begge, med mindre jeg inkluderer disclaimer om at han gjør akkurat like mye, bare på andre områder. 

Vi trekker lasset sammen, og har funnet ut at det mest effektive da er å dele alle praktiske gjøremål mellom oss - da trenger man bare å tenke på 50% av det som må gjøres. Herunder er det lettere at en person (da gjerne den av oss som har best smak 😅) går på butikken og kjøper to buketter, i stedet for at to stykker må ta hver sin tur. Og det er også mye raushet i forhold til å vise omsorg, og den som ser noe må gjøres tar alltid unna med en gang, for alternativet er å dumpe jobben på den andre. 

Hvordan man kan komme dit har jeg dessverre ingen råd om, han kom fiks ferdig fra foreldre som har oppdratt han godt. Som jeg skrev i mitt første innlegg skydde jeg banen tidlig om jeg merket tendenser til den type oppførsel du beskriver - for det er direkte manglende respekt for en du er glad i. 

Anonymkode: 8da51...654

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsdag (og forsåvidt valentinsdagen) er bare kommerst tøys. Ingen gaver i det hele tatt her i gården.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøper til svigermor sammen. Jeg kjøper til min mor. 

Anonymkode: a8937...e13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir ingen oppmerksomhet til svigermor,  sender kun en melding/ringer min mor. Nå som jeg er voksen så har jeg vurdert å kjøpe blomster el, bakgrunnen for at jeg ikke gjør det er at vi alltid fikk høre som barn at morsdag og farsdag bare "var tull" og ikke noe man skulle markere.

Anonymkode: 2e7de...e81

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...