AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #21 Skrevet 9. februar 2021 Ingenting, den teite kommunen mente jeg hadde for mye i egenandel (bittelitt sparing + arv) og ville klare å kjøpe på egenhånd i løpet av noen år, og det på minstesats uføretrygd... i en av Bergens nabokommuner. Anonymkode: 7f854...1d9
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #22 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da var du heldig! Det er så dyrt her i Norge.. Og jeg er relativt kresen. 😕 Anonymkode: 76236...f73 Er det en ting man IKKE kan være hvis man skal kjøpe leilighet med startlån, så er det i hvert fall kresen 🤣 Og jeg har merket meg at det er svært mange tråder om startlån for tiden. Blir spennende å se hvordan det blir fremover, for det virker som at det er mange om beinet! Anonymkode: 89f00...95b 6
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #23 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ingenting, den teite kommunen mente jeg hadde for mye i egenandel (bittelitt sparing + arv) og ville klare å kjøpe på egenhånd i løpet av noen år, og det på minstesats uføretrygd... i en av Bergens nabokommuner. Anonymkode: 7f854...1d9 Det synes jeg egentlig er ganske bra. Men det burde ikke vært forskjellsbehandling som flere mener det er. Har du startkapital og arv, så regner ikke du i den gruppen som trenger hjelp fra det offentlige og kan søke via en bank som de fleste av oss. Anonymkode: 18470...602 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #24 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ingenting, den teite kommunen mente jeg hadde for mye i egenandel (bittelitt sparing + arv) og ville klare å kjøpe på egenhånd i løpet av noen år, og det på minstesats uføretrygd... i en av Bergens nabokommuner. Anonymkode: 7f854...1d9 Hvor mye hadde du i sparing + arv? Jeg var i omtrent samme situasjon, og det slo meg etterpå at de kanskje ville bruke det som argument for å avslå. Jeg hadde klart å spare opp 100.000 over 4 år på minstesats ved å leve på luft og vann. Første gang jeg søkte fikk jeg så lite at jeg valgte å vente og prøve å spare. Jeg har i alle fall blitt livredd for å være fornuftig og spare noe selv. Best å ha tom konto. Jeg mistet skattebegrensning som jeg ellers egentlig har krav på på grunn av inntekt under minstegrense og ikke nok til livsopphold, men så hadde jeg plutselig 100.000 i formue i noen måneder og da mistet jeg det, og man må ha fått det året før for å i det hele tatt kunne søke så det er borte for alltid.... Anonymkode: ac0f5...be2
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #25 Skrevet 9. februar 2021 Kan en få startlån flere ganger enn en gang? Fikk startlån og kjøpte meg liten leilighet for noen år siden. Men dreit på draget og ble spilleavhengig på nettet og tok opp flere kredittkort og ødela alt for meg selv. Måtte selge leiligheten før den ble tvangssolgt. Har klart å kvitte meg med gjelden og har ikke gjeld eller noe nå. Har ikke spilt på flere år heller og kommer ikke til å gjøre det igjen. Hater å se spillereklamene på tv. er ikke rart mange blir spilleavhengige og det går galt. Anonymkode: 8154e...db7
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #26 Skrevet 9. februar 2021 Nå skal jeg spørre om noe dumt. Husbanken krever jo at man søker i vanlig bank først. Hvordan gjør man dette? Det er hèlt åpenbart at jeg ikke får noe lån. Kan jeg bare skrive et sted i søknaden at "skal søke om lån i Husbanken, så jeg trenger et avslag fra dere"? Anonymkode: 6e1d2...55f
Sophie-Ann Skrevet 9. februar 2021 #27 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kan en få startlån flere ganger enn en gang? Fikk startlån og kjøpte meg liten leilighet for noen år siden. Men dreit på draget og ble spilleavhengig på nettet og tok opp flere kredittkort og ødela alt for meg selv. Måtte selge leiligheten før den ble tvangssolgt. Har klart å kvitte meg med gjelden og har ikke gjeld eller noe nå. Har ikke spilt på flere år heller og kommer ikke til å gjøre det igjen. Hater å se spillereklamene på tv. er ikke rart mange blir spilleavhengige og det går galt. Anonymkode: 8154e...db7 Nei, tror du bare får lånet en gang.
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #28 Skrevet 9. februar 2021 3 minutter siden, AnonymBruker said: Kan en få startlån flere ganger enn en gang? Fikk startlån og kjøpte meg liten leilighet for noen år siden. Men dreit på draget og ble spilleavhengig på nettet og tok opp flere kredittkort og ødela alt for meg selv. Måtte selge leiligheten før den ble tvangssolgt. Har klart å kvitte meg med gjelden og har ikke gjeld eller noe nå. Har ikke spilt på flere år heller og kommer ikke til å gjøre det igjen. Hater å se spillereklamene på tv. er ikke rart mange blir spilleavhengige og det går galt. Anonymkode: 8154e...db7 Ja, men du blir ikke prioritert. Så det vil i så fall ta noe lenger tid. Avhenger jo òg av kommunens økonomi. Håper du lærte Anonymkode: 6e1d2...55f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #29 Skrevet 9. februar 2021 Minstesats, enslig, ingen barn. 925.000 i lån, 225 000 i tilskudd. Liten by. Anonymkode: 3ace6...977
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #30 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nå skal jeg spørre om noe dumt. Husbanken krever jo at man søker i vanlig bank først. Hvordan gjør man dette? Det er hèlt åpenbart at jeg ikke får noe lån. Kan jeg bare skrive et sted i søknaden at "skal søke om lån i Husbanken, så jeg trenger et avslag fra dere"? Anonymkode: 6e1d2...55f Jeg måtte ikke det. På minstesats ufør burde det jo være åpenbart at man ikke får boliglån i vanlig bank. Iallfall ikke uten egenkapital. Anonymkode: 3ace6...977 1
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #31 Skrevet 9. februar 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg måtte ikke det. På minstesats ufør burde det jo være åpenbart at man ikke får boliglån i vanlig bank. Iallfall ikke uten egenkapital. Anonymkode: 3ace6...977 Godt poeng. Kanskje det står noe om det et sted og jeg er for sløv... Hvor lang tid tok prosessen, forresten? Fra søknad til innvilget? Anonymkode: 6e1d2...55f
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #32 Skrevet 9. februar 2021 Jeg fikk 1,6 pluss 200 000 i tilskudd. Bor i by. avhengig av elektrisk rullestol og hjelpemidler. De billige leilighetene ligger som regel i gamle leilighetsbygg uten heis eller om det ligger i første etasje. er det ofte ikke mulig å komme seg inn hovedøra med rullestol. Mange leiligheter står det ligger i første etasje men på visning viser det seg å være trappetrinn opp selvom det lå i første etasje. Siden jeg var enslig fikk jeg heller ikke lov å legge inn bud på billige småbruk med flere soverom. Da dette skulle proriteres til barnefamilier. Til slutt var jeg heldig å finne en eldre bygning med heis som jeg akkurat hadde råd til å legge inn bud på. De nye leilighetsompleksene med heis lå alle over mitt budsjett. ikke lett Anonymkode: 68197...672
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #33 Skrevet 9. februar 2021 Alle kommuner har ett makstak de gir ut. Og det er forskjellig fra kommune til kommune da boligprisene er forskjellig Øygarden kommune har maks 2.3 til enslige og 2.7 til samboere. Feks Anonymkode: 8bcac...c56
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2021 #34 Skrevet 9. februar 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Godt poeng. Kanskje det står noe om det et sted og jeg er for sløv... Hvor lang tid tok prosessen, forresten? Fra søknad til innvilget? Anonymkode: 6e1d2...55f Maks tre uker! Anonymkode: 3ace6...977
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #35 Skrevet 10. februar 2021 Enslig. Uføretrygdet og hadde 300.000 i egenkapital. Fikk 2,3 i borettslag eller 2,8 i selveier. Anonymkode: 158b2...677
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #36 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Enslig. Uføretrygdet og hadde 300.000 i egenkapital. Fikk 2,3 i borettslag eller 2,8 i selveier. Anonymkode: 158b2...677 Bergen kommune, forresten. Anonymkode: 158b2...677 1
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #37 Skrevet 10. februar 2021 Jeg har minstesats på uføretrygd (nylig innvilget), og lurer på om det er lurt å begynne å spare til EK eller ikke. Arver hus på et eller annet tidspunkt, men med arv + evt noen få hundretusen i oppsparte midler, så kan jeg vel kanskje glemme å få startlån? Tror neppe jeg ville fått lån i noen bank med så lav inntekt selv om jeg hadde en del i EK. Anonymkode: f91ca...463
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #38 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (15 timer siden): Nå skal jeg spørre om noe dumt. Husbanken krever jo at man søker i vanlig bank først. Hvordan gjør man dette? Det er hèlt åpenbart at jeg ikke får noe lån. Kan jeg bare skrive et sted i søknaden at "skal søke om lån i Husbanken, så jeg trenger et avslag fra dere"? Anonymkode: 6e1d2...55f Du bare fyller ut lånesøknadene som bankene har. Trenger ikke å skrive noe. Anonymkode: 7f854...1d9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #39 Skrevet 10. februar 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Det synes jeg egentlig er ganske bra. Men det burde ikke vært forskjellsbehandling som flere mener det er. Har du startkapital og arv, så regner ikke du i den gruppen som trenger hjelp fra det offentlige og kan søke via en bank som de fleste av oss. Anonymkode: 18470...602 Men var bare snakk om en liten sum, alle de vanlige bankene gav meg avslag fordi jeg tjente for lite og hadde alt for lite egenkapital. Så jo, selv med egenkapital og arv var jeg i målgruppen til husbanken! Andre får jo lån hos dem med mer egenkapital, så det er mange urettferdige avslåtte lånesøknader der ute... AnonymBruker skrev (15 timer siden): Hvor mye hadde du i sparing + arv? Jeg var i omtrent samme situasjon, og det slo meg etterpå at de kanskje ville bruke det som argument for å avslå. Jeg hadde klart å spare opp 100.000 over 4 år på minstesats ved å leve på luft og vann. Første gang jeg søkte fikk jeg så lite at jeg valgte å vente og prøve å spare. Jeg har i alle fall blitt livredd for å være fornuftig og spare noe selv. Best å ha tom konto. Jeg mistet skattebegrensning som jeg ellers egentlig har krav på på grunn av inntekt under minstegrense og ikke nok til livsopphold, men så hadde jeg plutselig 100.000 i formue i noen måneder og da mistet jeg det, og man må ha fått det året før for å i det hele tatt kunne søke så det er borte for alltid.... Anonymkode: ac0f5...be2 Bare 150.tusen... Anonymkode: 7f854...1d9
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2021 #40 Skrevet 10. februar 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Bergen kommune, forresten. Anonymkode: 158b2...677 Hvor mye av det er lån og hvor mye er tilskudd? Anonymkode: 6a1cb...272
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå