Gå til innhold

Om å gi vanlig melk til babyer

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Har akkurat kommet hjem fra ferie. Jeg har en baby på 9 måneder. Der hvor jeg har vært sier de at man kan gi vanlig ku melk til babyer over seks måneder. Her i Norge sier man vel at barnet bør være ca 1 år før det får vanlig melk. Noen som vet hvorfor man må vente så lenge? Man gir jo melk i andre land tidligere. Babyen min får MME siden jeg ikke ammer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er anbefalt å gje det til 1 år, pga allergi.

Jenta mi på 9 mnd, får mme, og skal få det til ho er 1 år, då skal ho gradivs tilvenne seg melk.

Forstår ikkje heilt problemet med å gje ho mme..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å ha lest at vanlig kumelk kan gi blødninger i magen... ??

Men i Spania gir man jo også fisk fra 8 måneders alder - mens man her i Norge helst ikke gir fisk før de er 1 år pga allergi.

Hva er riktig?

Sikkert ikke så veldig feil å gjøre noen av delene... Barna i Spania vokser jo opp og er sunne og friske de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ikke egentlig ment som noe problem, men det jeg mente var at barna vokser jo opp friske uansett om man venter til et år eller til 6 måneder. En annen ting er at jeg synes det vil bli mye lettere med vanlig melk enn MME, med tanke på når man reiser bort og skal på ferie og slike ting, men jeg vil jo gjøre det som er best for barnet mitt, uanset om det er mere bry med det eller ikke.

I det landet hvor jeg var, gir de også barna nesten alt av mat, de får smake på alt, her hos oss synes jeg man skal være forsiktig med alt til babyene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det heter seg at man skal vente med vanlig kumelk til barnet har rundet 1 år. Spesielt viktig om det finnes allergikere i familien.

Ellers er jeg enig i at vi her i Norge er "treige" til å introdusere vanlig mat til barna. Kanskje en av årsakene til at vi har så mange kresne barn...;) Jeg lot mine barn smake på det meste rundt 6 mnd alderen. dvs jeg har visse famliemedlemmer ( i utlandet... ;)) som ikke kunne "dy" seg... ;) Det har gått bra, men om mine barn er mindre kresne enn andre...?! :forvirret: Ikke nå lengre iallefall... :sjenert: Eldste lillegutt spiser nesten mindre og mindre han... :overrasket:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg var på helsestasjonen då min sønn var 11mnd og 6 dg.

Spurte då om eg kunne begynne rett på vanlig "ku-melk"- fordi eg ville slutte å amme (gadd ikkje begynne å innføre MME som han aldri før hadde fått berre for en mnd.)

Det gikk greit å begynne på H-melk- fekk eg beskjed om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tre sønner og alle tre begynte med vanlig melk da de var rundt 6 mnd. Har ammet kun i få uker og etter seks mnd med MME, så blir man rimelig lei den blandingen. Og det er ikke få flasker i døgnet.

Etter de er blitt eldre har vi gradvis vendt de til den maten vi spiser. Eldstemann spiste sursild da han var fire-fem år.

Minstemann er nå straks femten mnd og spiser absolutt alt.........Potetsalat, både hjemmelaget og kjøpe, er favoritten til grillmaten. Han spiser reker, kreps og han spiser gryteretter i alle varianter. Det eneste av det han smakt til nå, som han ikke er så glad i er pasta. Sitron kan han sitte og suge på som om det skulle være sukkertøy. :tristbla:

Skjønner skepsisen og spesielt hvis man har allergi i familien. Jeg er superallergisk og er forsiktig med hva jeg selv spiser, men ingen av ungene er allergiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk greit å begynne på H-melk- fekk eg beskjed om.

Ja, der ser man hvor forskjellige svar man kan få... :)

Min eldste ville ikke ha "pupp" da han var 10 mnd. Vi kunne begynne rett på kumelk - men på lettmelk. Det var sjelden noen barn behøvde den fete H-melka fikk vi beskjed om... :roll:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tre sønner og alle tre begynte med vanlig melk da de var rundt 6 mnd. Har ammet kun i få uker og etter seks mnd med MME, så blir man rimelig lei den blandingen. Og det er ikke få flasker i døgnet.

Etter de er blitt eldre har vi gradvis vendt de til den maten vi spiser. Eldstemann spiste sursild da han var fire-fem år.

Minstemann er nå straks femten mnd og spiser absolutt alt.........Potetsalat, både hjemmelaget og kjøpe, er favoritten til grillmaten. Han spiser reker, kreps og han spiser gryteretter i alle varianter. Det eneste av det han smakt til nå, som han ikke er så glad i er pasta. Sitron kan han sitte og suge på som om det skulle være sukkertøy.  :tristbla:

Skjønner skepsisen og spesielt hvis man har allergi i familien. Jeg er superallergisk og er forsiktig med hva jeg selv spiser, men ingen av ungene er allergiske.

Min får forsatt bere H-melk han. Selfølgelig får han anna om vi er tomme for H-melk men..

Kansje eg berre skal droppe den då- og gå over til lettmelk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min får forsatt bere H-melk han. Selfølgelig får han anna om vi er tomme for H-melk men..

Kansje eg berre skal droppe den då- og gå over til lettmelk.

Mini fikk h-melk først, men etter en stund gikk vi over til lett eller ekstra lett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville begynne med h - melk fordi jeg leste et sted at fettet i melka der er godt for utviklingen av hjernen til babyen, men helsesøsteren vår sa at lettmelk var like greit. Så da er det sikkert det da....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min drikker H-melk. Og det har jeg tenkt til å fortsette med å gi han en god stundt til (han er 14 mnd).

På "min" helsestasjon sa de at jeg kunne gi hvilken melk jeg ville - at det er vi som bestemmer, men at man ikke bør gi H-melk hvis barnet er "kraftig". Gutten min er lang og slank, og personlig syntes jeg ikke han har vondt av det lille fettet han får i seg gjennom melk (ca 1/2 liter melk daglig). Tror det er mye verre med alt det sukkeret barna får i seg jeg da... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...