Gå til innhold

Bleieslutt

Gjest Gjest_meg_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_meg_*

Saken er den at vår 3 år gamle datter siden i vår har vært klar for bleieslutt.

Så etter mye øvelse, ble blei fjernet da vi var på 3 ukers ferie. Hele ferien gikk dette strålende.

Så var ferien slutt og ho skulle i barnehagen igjen. Vi regnet med å få noen uhell, men opplever nå stadig oftere 2-3 uhell mer eller mindre daglig.

Dette har nå pågått i snart 4 uker, og vi kjenner det begynner å tære på kreftene.

Vi har fortalt henne at ho må si ifra til de voksne når ho må på do. At ho må tisse på do i barnehagen også, ikke bare hjemme.

Ho blir dødelig fornærma om noen ikke tror på at ho har slutta med bleia. Ho klarer seg fint hjemme uten uhell, også når ho er ute å leiker med de andre i gata..

Har noen av dere noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Syns det høres ut som om hun får dårlig oppfølging av de ansatte i barnehagen jeg. De bør jo ha rutiner som gjør at datteren deres MÅ gå på do innimellom. Hun klarer seg jo helt fint hjemme, til og med når hun er ute og leker, så det er ingen grunn til at hun ikke skulle klare å holde seg tørr i barnehagen også. Kanskje tørr hun ikke si i fra selv at hun må på do, men da bør de ansatte sørge for at hun går på do.

Alternativt kan du jo bare si til henne at dersom hun ikke går på do i barnehagen, så får hun gå med bleier på seg mens hun er der. Det vil hun sikkert ikke siden hun blir fornærmet dersom noen ikke tror på at hun har sluttet med bleier, så kanskje det vil spore til litt ekstra innsats for å holde seg tørr i barnehagen også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I barnehagen til jenta mi, må alle barn (som ikke bruker bleie) gå på do før de går ut og leker. Det er en fin rutine synes jeg. Ellers så kan det jo være lurt at noen voksne minner henne på å gå på do av og til. F.eks: "Nå er det ganske lenge siden du var på do. Kanskje du må tisse nå?"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ofte slik at det går veldig bra hjemme, og ikke fullt så bra i barnehagen. Jeg syns ikke du skal gi deg, fortsett å la barnet gå uten bleie i barnehagen, og ta deg en prat til med de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min datter var tørr hjemme og i barnehagen en god stund. så plutselig begynte hun å tisse på seg i barnehagen igjen....Dette synes jeg var merkelig selvsagt. jeg tok en lang prat med datteren min( 3 år) og jeg fikk ettervært greie på at hun var redd for å dette ned i do i barnehagen( hadde tydlighvis nesten gjort dette der) Vi ble enige om at hun kunne ha med setet sitt i barnehagen ( selvom de hadde et der, noe med å føle seg trygg) Problemet ble borte fra første dag. ferien kom og da hun skulle begynne i barnehagen igjen var alt dette glemt. Nå går hun på do uten sete. Det er jo ikke sikkert det er det som er tilfelle hos din unge, men det kan være forhold rundt det å gå på do i barnehagen som tynger? Ikke alltid lett og få ut hva de små tenker på, men det er verdt et forsøk vil jeg tro. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns du skal ta en prat med de ansatte i barnehagen slik at de følger henne skikkelig opp.

Jeg jobber i barnehage og vi tar alle barna som nettopp har sluttet med bleie på do etter lunsj.

Vi har også noen barn vi minner ofte på og gå på do.

Ellers er klistermerke belønning ofte en ting foreldre medbringer i vår barnehage, det er stor stas !!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...