Gå til innhold

Foreldreansvar

Tule

Anbefalte innlegg

Jo det gjør du. Men du skjønner ikke forskjellen på store dødsulykker og amming av barn, så jeg gidder ikke prøve å forklare det mer.

Du mener ikke de er mer tragisk at faren din blir drept i en flyulykke enn at han for en periode av livet ditt blir utestengt av mor? Neivel, da har vi ulike perspektiv både på tragedier og verdien av menneskeliv.

Jeg har ikke hatt et godt forhold til min far. Men det har du tydeligvis ikke fått med deg? Og vet du hva? Det var ikke mammas skyld.

Mulig vi snakker forbi hverandre, men i min argumentasjon forsøker jeg å se prblemet far barnets side. Å se det fra fars side kan vi ta i en annen diskusjon eller senere i tråden.

For et barn er det liten eller ingen forskjell om det ikke får treffe far pga samværstrenering eller dødsfall. Jeg kjenner til eksempler hvor barn har sagt at faren var død i diskusjon med andre barn for å slippe diskusjonen om hvorfor de (barna) ikke har samvær med han. Det er altså BARNA som velger å beskytte seg selv ved å si at far er død. Da ser de tydligvis ikke på dødsfallet som vanskeligere enn manglende samvær med en far som bor et annet sted men som ikke har samvær.

Og mht det siste avsnittet kan det diskuteres om dette er en riktig avgjørelse. Om det er avklart hvem som er barnets far bør han sansynligvis også få foreldreansvar.

Helt enig. Men når man ikke bor sammen og ikke er gift, er det jo opp til mor om hun vil fortelle det. Hun er også den eneste som vet, for alt den som tror han er far vet, kan hun ha hatt sex med 10 stykker i befruktningsdagene. See my poing?

Det finnes nok "ivrige" mødre, men svært få som er sååå ivrig ;) (mulig jeg tar feil og bare er en av dem som ikke har truffet dem)

Hvis mor oppgir far, og far bekrftes som far, bør han automatisk få foreldreansvar. Når mor og myndighetene kan utpeke en far uten å gi han foreldreansvar, og dermed frata barnet trygghet til samvær med en oppegående far, er det noe riv ruskende galt.

Men slik det er nå har altså myndighetene definert far som uegnet til foreldreansvar om mor og far ikke bor sammen.

Det har de vel ikke. De har bare ikke noen bombesikker måte å finne ut hvem han er på.

Tull og tøys. Hvis mor har oppgitt navn på far og far aksepterer, - ja da er far "en far". I det minste betaler han bidrag selv om han ikke bor eller har bodd sammen med barnet. At denne faren ikke automatisk får foreldreansvar er totalt feil slik jeg ser det. Det fratar mange barn noe som burde vært en selvfølgelig rett til samvær.

Ihht myndighetenes definisjoner er det imidlertid ikke likeverdighet når det kommer til slike konstelasjoner. At dette gir gale signaler til fedre og barn i en slik situasjon er det liten tvil om. Mor til disse barna behøver slett ikke være en bedre omsorgsforelder enn den faren som nektes foreldreansvar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

...

Om han påtar seg det og mor vet at han ikke er faren da? Skal han allikevel kunne ta ansvaret uten hennes godkjenning?

Vi kan ikke nekte far foreldreansvar og barn samvær fordi mor bevist begår lovbrudd.

Du har rett i at det finnes mødre som lyver, kansje for å tilpasse bidraget etter mennenes inntekt. At vi bør ha reaksjonsformer ovenfor denne typen lovbrudd kan vi diskutere i en annen tråd. Men inntil videre får vi leve med at far kan kreve DNA test frem til bedre regelverk kommer på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig vi snakker forbi hverandre, men i min argumentasjon forsøker jeg å se prblemet far barnets side. Å se det fra fars side kan vi ta i en annen diskusjon eller senere i tråden.

For et barn er det liten eller ingen forskjell om det ikke får treffe far pga samværstrenering eller dødsfall. Jeg kjenner til eksempler hvor barn har sagt at faren var død i diskusjon med andre barn for å slippe diskusjonen om hvorfor de  (barna) ikke har samvær med han. Det er altså BARNA som velger å beskytte seg selv ved å si at far er død. Da ser de tydligvis ikke på dødsfallet som vanskeligere enn manglende samvær med en far som bor et annet sted men som ikke har samvær.

Som sagt - dette diskuterer vi ikke lenger. Ihvertfall ikke jeg.

Det finnes nok "ivrige" mødre, men svært få som er sååå ivrig  ;) (mulig jeg tar feil og bare er en av dem som ikke har truffet dem)

Poenget er at det kan skje. Om det er to eller ti spiller ingen rolle, en mann kan aldri være sikker på å være far.

Hvis mor oppgir far, og far bekrftes som far, bør han automatisk få foreldreansvar.

Enig. Det vil medføre at mor kan ha økt motiv for å ikke oppgi far, men det er et annet problem.

Tull og tøys. Hvis mor har oppgitt navn på far og far aksepterer, - ja da er far "en far".

Jeg mente selvsagt i de tilfeller mor ikke oppgir navn. Og om far automatisk får foreldreansvar når han er identifisert, kan det være en god grunn for mor til å ikke identifisere ham. Og hvilken far kan da komme og si "jeg vet jeg er far"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan ikke nekte far foreldreansvar og barn samvær fordi mor bevist begår lovbrudd.

Du har rett i at det finnes mødre som lyver, kansje for å tilpasse bidraget etter mennenes inntekt. At vi bør ha reaksjonsformer ovenfor denne typen lovbrudd kan vi diskutere i en annen tråd. Men inntil videre får vi leve med at far kan kreve DNA test frem til bedre regelverk kommer på plass.

Leste du innlegget mitt som du siterte? JEg gjentar

Om han påtar seg det og mor vet at han ikke er faren da?

Si at jeg har vært sammen med en mann i et par år. Så bryter jeg med ham. 8 måneder senere får jeg barn, og han krever foreldreansvar. Skal han da automatisk få det? Selv om jeg vet at han ikke er faren, og ikke vil oppgi hvem som er det?

Det MÅ DNA-testing til i slike situasjoner. Ikke fordi "mødre lyver", men fordi menn ikke kan vite. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du mener at alle biologiske fedre skal ha foreldreansvar dersom de ønsker det. Det er ihvertfall konsekvensen av det du skriver.

Jeg mener at enten må alle fedre ha foreldreansvar om de ønsker det eller ikke, dvs. automatisk foreldreansvar etter testing.

Eller mor må godkjenne det. Dersom hun er gift med far eller registrert som samboer med ham, må det regnes som godkjennelse. Jeg heller vel mer til den siste løsningen. Dvs. at den lovendringen som må til (i tillegg til den som nå trer i kraft) er at det er automatikk i at samboende fedre får foreldreansvar - ingen søknadsprosess/utfylling av skjema.

Hverken mødre eller fedre som ikke ønsker foreldreansvar får dette (dvs det blir, eller skulle vært, fratatt dem om de ikke klarer å fylle denne ansvarsfulle rollen).

Men foreldrenes egnethet som omsorgsforelder er som jeg tidligere har sagt ikke avhengig av foreldrenes kjønn eller "tilfeldig" sengekos. Foreldrenes omsorgsevne bør ha basis i helt andre egenskaper.

Hvordan kan da myndighetene definere verdien av kjønnene så forskjellig om de blir foreldre?

Jeg ser 2 muligheter for det siste spørsmålet:

a) Noen myndighetenes "forståsegpåere"/rådgivere mener at mor altid er best egnet som omsorgsforelder og at barn bør ha begrenset kontakt med sin far.

b) Et Barne- og Familiedepartement, - med ekstrem sterk overvekt av kvinner, mener at kvinner bør ha rett til å nekte far foreldreansvar og dermed også barnet samvær, om mor og far har hatt "et kort møte" etter en bytur.

I tillegg kommer naturligvis ditt tidligere innlegg hvor du antyder at mødre bevisst oppgir feil mann som far til barnet, kansje for å øke det økonomiske bidraget.

Uansett hvordan jeg vrir og vender på denne problemstillingen kommer jeg frem til at "noen" ikke ønsker likeverdighet mellom foreldrene. En likeverdighet som kan sikre barn et minimum av samvær fremfor å fremtvinge løgner fra barnet (eller mor) om at far er død eller tilsvarende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første, det var et svar til Tule, og som en respons på hans siste innlegg. En viktig kontekst for å lese innholdet korrekt.

Hverken mødre eller fedre som ikke ønsker foreldreansvar får dette (dvs det blir, eller skulle vært, fratatt dem om de ikke klarer å fylle denne ansvarsfulle rollen).

det er jo bare tull. mor får det alltid. Far får det ofte.

I tillegg kommer naturligvis ditt tidligere innlegg hvor du antyder at mødre bevisst oppgir feil mann som far til barnet, kansje for å øke det økonomiske bidraget.

Jeg har aldri skrevet noe innlegg om at mor oppgir feil mann som far, verken for å øke økonomisk bidrag eller noe annet. Jeg har sagt at om en identifisert far automatisk får foreldreansvar kan dette være en grunn for mor til å holde kjeft om hvem han er. Dersom hun mener han er uegnet for eksempel, eller dersom hun vet at han ikke ønsker dette foreldreansvaret. Eller dersom hun ikke aner hva han heter...

Uansett hvordan jeg vrir og vender på denne problemstillingen kommer jeg frem til at "noen" ikke ønsker likeverdighet mellom foreldrene.

Det er godt mulig "noen" ikke ønsker det. JEG ønsker det, men kan ikke se hvordan det er mulig å sikre fars foreldreansvar automatisk dersom han verken er gift eller samboende med mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du mener at alle biologiske fedre skal ha foreldreansvar dersom de ønsker det. Det er ihvertfall konsekvensen av det du skriver.

Jeg mener at enten må alle fedre ha foreldreansvar om de ønsker det eller ikke, dvs. automatisk foreldreansvar etter testing.

Eller mor må godkjenne det. Dersom hun er gift med far eller registrert som samboer med ham, må det regnes som godkjennelse. Jeg heller vel mer til den siste løsningen. Dvs. at den lovendringen som må til (i tillegg til den som nå trer i kraft) er at det er automatikk i at samboende fedre får foreldreansvar - ingen søknadsprosess/utfylling av skjema.

hei

jeg mener at alle fedre skal ha foreldreansvar vis det er bevist med test at di er faren

og med den nye love så for jo far delt foreldreansvar autmatisk han ma ikke søke om det sa jeg skjønner ikke va du mener

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest i.i.sissan
jeg mener at alle fedre skal ha foreldreansvar vis det er bevist med test at di er

faren

Da er vi jo enige da :klappe:

og med den nye love så for jo far delt foreldreansvar autmatisk han ma ikke søke om det sa jeg skjønner ikke va du mener

Mulig jeg leser paragrafen feil, men såvidt jeg ser, skjer det ikke automatisk. Far må "vedgå farskapet"

Faren skal vedgå farskapen skriftleg anten i fødselsmeldinga eller ved personleg frammøte for

a) folkeregisteret 

b) tilskotsfuten, fylkestrygdekontoret eller dommaren 

c) norsk diplomatisk eller konsulær tenestemann, dersom faren er i utlandet 

d) skipsføraren, dersom faren er om bord på norsk skip i utanriksfart 

e) utanlandsk styresmakt, når Kongen har fastsett det, eller 

f) jordmor eller lege ved svangerskapskontroll. 

Vedgåing etter dette stykket gjeld berre når mora har godteke henne skriftleg, eller ho er gjeven av den som mora har gjeve opp som far.

Dersom sambuarar er folkeregistrerte på same adresse eller erklærer i melding til folkeregisteret at dei bur saman, kan sambuaren til mora vedgå farskapen etter paragrafen her, utan at mora medverkar etter andre stykket andre punktum.

....ergo - ikke automatisk, far må gjøre noe aktivt for å få foreldreansvar...

Men igjen - mulig jeg tolker loven feil, rettslære er ikke mitt sterkeste fag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt i villrede jeg, om en mann som bekrefter at han er far til barnet, men som ikke bor sammen med moren, "automatisk" kan få foreldreansvar om mor har oppgitt han som far?

Spørsmålet blir altså om far "automatisk" kan ta del i foreldreansvaret (såfremt han bekrefter det skriftlig, eller blir bekreftet vha DNA eller annen juridisk måte) enten han bor sammen med mor eller ikke (så lenge mor har oppgitt han som far til barnet) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er vi jo enige da :klappe:

Mulig jeg leser paragrafen feil, men såvidt jeg ser, skjer det ikke automatisk. Far må "vedgå farskapet"

....ergo - ikke automatisk, far må gjøre noe aktivt for å få foreldreansvar...

Men igjen - mulig jeg tolker loven feil, rettslære er ikke mitt sterkeste fag...

hei

fint at vi er enige men det virker ikke helt sån til og begynne med

når det gjelder andre sa mener jeg det star at far for delt foreldreansvar automatisk vis han bor sammen med

når det gjelder det med og vedga sa er det darlig tilit til samboende men vis det ikke foreligger ekteskapsavtale sa ma det vel vere juridisk vis di har samboeravtale skjer det vel automatisk

jeg kommer og pa en annen grunn til at det er riktig og legge det op pa at han bor sammen med mor og ikke gift

grunnen er at jeg kjenner en som jobbet hos bidragsfogden og der fikk di en sak, en mor var gift med far og de hadde et barn sammen, sa gikk di fraverandre di var separert mor ble gravid med en annen og fikk et barn, han hun var gift med ble automatisk sat som far fordi nar di er separert sa er di ofisielt gift han matte i rettsak for og fa bevist at det var en annen far

sa det er kanskje ikke sa dumt med at det er bo sammen med og at man ma vedga farskap

en annen ting jeg tror heler ikke det vil gi sa mye konsekvenser om far for automatisk delt foreldreansvar om farskapen er bevist, det er ikke sa mye han kan vere med bestemme, det er om barnet skal flytte ut av landet, om det skal tas inn i et tros samfunn om det skal skifte navn og rett til samver har far og barn uansett sa det har sma konsekvenser for mor om far har ansvar

og som jeg har sakt i et inlegg for sa kan man gjore det strengere og nekte

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fortsatt i villrede jeg, om en mann som bekrefter at han er far til barnet, men som ikke bor sammen med moren, "automatisk" kan få foreldreansvar om mor har oppgitt han som far?

Spørsmålet blir altså om far "automatisk" kan ta del i foreldreansvaret (såfremt han bekrefter det skriftlig, eller blir bekreftet vha DNA eller annen juridisk måte) enten han bor sammen med mor eller ikke (så lenge mor har oppgitt han som far til barnet) ?

hei

om han ikke bor sammen med mor ma fortsatt mor samtykke i at han skal ha ansvar det bør endres

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissan ii
fint at vi er enige men det virker ikke helt sån til og begynne med

Ikke så rart siden det ikke skjer så ofte. Og siden jeg startet med å be deg lese loven før du kom med feilaktige påstander om hva som ikke var gjennomført, satte jeg deg kanskje mer enn litt i forsvarsposisjon ;)

når det gjelder andre sa mener jeg det star at far for delt foreldreansvar automatisk vis han bor sammen med

Jeg tror du tar feil her, og at du har et poeng med den mannen som ble "pappa" under separasjonsperioden. Tror at loven mefølger at far må vedgå farskap også når han bor sammen med mor.

Om jeg bor sammen med en kamerat/fetter e.l. og blir gravid med en 3. person, ville det jo være kjipt om kameraten/fetteren min automatisk ble tilkjent farskap da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så rart siden det ikke skjer så ofte. Og siden jeg startet med å be deg lese loven før du kom med feilaktige påstander om hva som ikke var gjennomført, satte jeg deg kanskje mer enn litt i forsvarsposisjon ;)

Jeg tror du tar feil her, og at du har et poeng med den mannen som ble "pappa" under separasjonsperioden. Tror at loven mefølger at far må vedgå farskap også når han bor sammen med mor.

Om jeg bor sammen med en kamerat/fetter e.l. og blir gravid med en 3. person, ville det jo være kjipt om kameraten/fetteren min automatisk ble tilkjent farskap da......

hei

ja han ma nok fortsatt vedga farskapet fint at du ser poenget men jeg syns det er rart han kan gjore det uten mors samtykke, va om du bodde sammen med en kamerat og ble gravid og han inbilte seg at han var faren fordu du og han la med verandre en gang og gikk pa sykehuset og vedsto seg det

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sissan ii
ja han ma nok fortsatt vedga farskapet fint at du ser poenget men jeg syns det er rart han kan gjore det uten mors samtykke, va om du bodde sammen med en kamerat og ble gravid og han inbilte seg at han var faren fordu du og han la med verandre en gang og gikk pa sykehuset og vedsto seg det

Ja, da sitter jeg like i saksa som jeg ville gjort om jeg var gift og ble gravid med min elsker :ler: . Det vil vel bare si at man må bedømme sine samboere med omhu egentlig... Og at man i slike tilfeller må kreve DNA for å motbevise påstanden. Men når automatikken fjernes vil jeg anta at antallet problemtilfeller er marginal. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da sitter jeg like i saksa som jeg ville gjort om jeg var gift og ble gravid med min elsker :ler: . Det vil vel bare si at man må bedømme sine samboere med omhu egentlig... Og at man i slike tilfeller må kreve DNA for å motbevise påstanden. Men når automatikken fjernes vil jeg anta at antallet problemtilfeller er marginal. ;)

hei

ja det er det jeg mener og

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå forstår jeg ingenting Tule, er ikke du for automatisk farskap? Jeg trodde du var imot at far må vedkjenne seg farskapet...har jeg virkelig lest så feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Nå forstår jeg ingenting Tule, er ikke du for automatisk farskap? Jeg trodde du var imot at far må vedkjenne seg farskapet...har jeg virkelig lest så feil?

hei

jeg er for automatisk foreldreansvar vis far vedkjenner seg farskapet eller det bevises ved test, slik det er vert til nå kan mor nekte han delt foreldreansvar selv om han har tat pa seg farskapet vis han ikke er gift med mor og det mener jeg ikke er riktig

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo bare tull. mor får det alltid. Far får det ofte.

Dette er ordspill og misforståelser hvor vi begge står hardt på våre synspunkter og ikke forstår motparten.

Det jeg sier er: "Hverken mødre eller fedre som ikke ønsker foreldreansvar får dette (dvs det blir, eller skulle vært, fratatt dem om de ikke klarer å fylle denne ansvarsfulle rollen)."

Det jeg forsøker å si er at en mor som ikke ønsker foreldreansvar blir fratatt dette foreldreansvaret (etter eget ønske)

Jeg har aldri skrevet noe innlegg om at mor oppgir feil mann som far, verken for å øke økonomisk bidrag eller noe annet. Jeg har sagt at om en identifisert far automatisk får foreldreansvar kan dette være en grunn for mor til å holde kjeft om hvem han er. Dersom hun mener han er uegnet for eksempel, eller dersom hun vet at han ikke ønsker dette foreldreansvaret. Eller dersom hun ikke aner hva han heter...

Det du sier er altså at mor skal ha rett til å holde tilbake hvem som er faren, evt. mot faren og barnets vilje. Foreldreansvar er en plikt ovenfor barnet. Det samme er barnebidrag og/eller andre plikter. Og det er ikke opp til mor å alene vurdere om far er egnet til foreldreansvar. Om vi skulle ha en slik ordning ville mange barn vært uten samvær med sin far. Hvis far ikke vil ha og/eller ikke er egnet til dette bør det være i forståelse med de andre involverte partene.

Det er godt mulig "noen" ikke ønsker det. JEG ønsker det, men kan ikke se hvordan det er mulig å sikre fars foreldreansvar automatisk dersom han verken er gift eller samboende med mor.

Det er så enkelt som at enhver far som skal betale barnebidrag også tildeles foreldreansvar i utgangspunktet. Om mor ikke oppgir hvem som er far mister hun støtteordningene (slik som i dag ?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sexysadie

Jeg synes loven kan være slik som den er nå, hvis folk vil ha alle rettigheter som ekteskapet gir så er det da bare å gifte seg, eller hva?

Nei, fordi ekteskapet gir også plikter, noe et samboerskap ikke gjør.....

Endret av sexysadie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du sier er altså at mor skal ha rett til å holde tilbake hvem som er faren, evt. mot faren og barnets vilje.

Jeg mener ikke hun skal ha rett til det. Men det vil kunne bli en konsekvens i de tilfeller der mor er den eneste som vet hvem far er. Uansett hva du og jeg mener er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...