Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #61 Del Skrevet 18. august 2005 Sukk, enda et bra eksempel på at man skal passe seg for å være uenige med KG klubben politisk korrekt for da blir man kalt både det ene og det andre. Far til to: stå på. Bra at det er noen fornuftige stemmer her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 18. august 2005 #62 Del Skrevet 18. august 2005 Det jeg imidlertid reagerer sterkest på er at ingen forsøker å gjøre noe for de ca 70.000 barna som savner sin samværsforelder. Om jeg husker rett er det flere tusen barn som har mistet sin samværsforelder for altid (dvs ikke har samvær) fordi en av foreldrene på forskjellig vis trenerer samværet. Jeg reagerer med andre ord på at myndighetene ikke gjør noe for tusenvis av norske barn som gråter seg i søvn kveld etter kveld, uten at mor eller far ser det. ← Jeg er enig i at man bør gjøre noe for de som savner en av sine foreldre, selv om jeg ikke er enig i verken tallene du opererer med eller måten du beskriver disse barna på, som om du kjente dem personlig. Jeg mener det er ufint å bruke dødsulykker som et poeng for sin egen sak. Myndighetene kan ikke gjøre noe for de som har mistet sine foreldre i flyulykkene, de er døde- borte for alltid. Å diskutere hvems sorg som er størst er også irrelevant, for det enkelte barn er det grusomt uansett om far er død, utestengt eller uinteressert. Forskjellen er at levende foreldre er det alltid et håp om å få et bedre forhold til. Ja, det kan være en belastning, det kan være enklere isolert for barnet å forholde seg til at far er borte. Men ingen kan da mene at vi heller vil ha døde enn fraværende fedre, for barnas skyld? Utover dette kan jeg ikke forstå hvorfor den nye barneloven ikke likestiller registrert samboende fedre med gifte fedre, dvs. gir dem automatisk foreldreansvar uten at de må signere noe som helst. Kan ikke se at det er noen forskjell. Vedrørende å gi automatisk foreldreansvar til en far som IKKE er samboende med mor, er jo det umulig uten enten mors samtykke eller DNA-test. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #63 Del Skrevet 18. august 2005 Jeg er enig i at man bør gjøre noe for de som savner en av sine foreldre, selv om jeg ikke er enig i verken tallene du opererer med eller måten du beskriver disse barna på, som om du kjente dem personlig. Jeg mener det er ufint å bruke dødsulykker som et poeng for sin egen sak. Myndighetene kan ikke gjøre noe for de som har mistet sine foreldre i flyulykkene, de er døde- borte for alltid. Å diskutere hvems sorg som er størst er også irrelevant, for det enkelte barn er det grusomt uansett om far er død, utestengt eller uinteressert. Forskjellen er at levende foreldre er det alltid et håp om å få et bedre forhold til. Ja, det kan være en belastning, det kan være enklere isolert for barnet å forholde seg til at far er borte. Men ingen kan da mene at vi heller vil ha døde enn fraværende fedre, for barnas skyld? Utover dette kan jeg ikke forstå hvorfor den nye barneloven ikke likestiller registrert samboende fedre med gifte fedre, dvs. gir dem automatisk foreldreansvar uten at de må signere noe som helst. Kan ikke se at det er noen forskjell. Vedrørende å gi automatisk foreldreansvar til en far som IKKE er samboende med mor, er jo det umulig uten enten mors samtykke eller DNA-test. ← hei det gar jo an da, vis mor oppgir vem som er far og det bekreftes gjennom test poenget er vorfor skal mor fa bestemme om han skal ha ansvar skal det ikke holde og ta pa seg farskapet hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #64 Del Skrevet 18. august 2005 Det går jeg utifra at du kan tenke deg til selv. ← hei jeg skjønner ikke vordan du kan mene det alle sidere kunne utale seg hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #65 Del Skrevet 18. august 2005 hei jeg skjønner ikke vordan du kan mene det alle sidere kunne utale seg hilsen ← Selv om alle sider kan uttale seg så kan NRK likeve i utgangspunktet ønske å lage et program som vinkles mot far, det er ikke så uvanlig. Og, dette er ikke noe jeg mener, dette er noe jeg har fått vite. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 18. august 2005 #66 Del Skrevet 18. august 2005 hei det gar jo an da, vis mor oppgir vem som er far og det bekreftes gjennom test poenget er vorfor skal mor fa bestemme om han skal ha ansvar skal det ikke holde og ta pa seg farskapet hilsen ← Det går an når mor oppgir, ja. Og det gjør hun vel også i en del tilfeller, vil jeg anta. Men automatisk er ikke mulig. Far kan vel også kreve test uten mors samtykke? Da kan ikke mor bestemme. Uansett - om begge har foreldreansvar er jo det fint, men det sikrer ikke barna samvær med begge foreldre. Da må det andre tiltak til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #67 Del Skrevet 18. august 2005 Selv om alle sider kan uttale seg så kan NRK likeve i utgangspunktet ønske å lage et program som vinkles mot far, det er ikke så uvanlig. Og, dette er ikke noe jeg mener, dette er noe jeg har fått vite. ← hei og vordan kan du vite det og dette var et program om en problem som angar far da er det vil riktig at de vinkler det mor far det er ikke det samme som at di lager noe det ensidig hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 18. august 2005 #68 Del Skrevet 18. august 2005 Jeg er enig i at man bør gjøre noe for de som savner en av sine foreldre, selv om jeg ikke er enig i verken tallene du opererer med eller måten du beskriver disse barna på, som om du kjente dem personlig. Jeg mener det er ufint å bruke dødsulykker som et poeng for sin egen sak.← Jeg gjør ikke noe annet enn hva alle andre gjør og kommer med samelikninger. Tidligere i år ble det argumentert mot at fedre skulle få rett til sørre del av barselspermisjonen. Et av motargumentene var at noen barn ble ammet etter 6 mnd. Det betyr at en brukt argumenter mht andres barn og andres ønske om å amme som motargument mot at barn og far skulle få mer tid sammen. Noen av dere vil sikkert si at det er forskjell på den ene typen argumentasjon fremfor den andre, men realiteten er at "sammenlikning" er basis for nesten alle debatter. Når kvinner krever høyere lønn er det fordi menn tjener mer i samme stilling. Når kvinner ønsker lederverv er det fordi menn har flere av disse vervene. Når kvinner ønsker at menn skal delta i større grad i husholdningen er det fordi kvinner gjør mer av arbeidet enn menn. Sånn kan vi fortsette å sammenlikne. Jeg sammenlikner 2 forskjellige måter å miste sin ene forelder og mener det er like tragisk uavhengig av årsak. Du mener tydligvis at det er mindre tragisk for barn å miste en forelder om det skjer på "lovlig" måte. Myndighetene kan ikke gjøre noe for de som har mistet sine foreldre i flyulykkene, de er døde- borte for alltid. Å diskutere hvems sorg som er størst er også irrelevant, for det enkelte barn er det grusomt uansett om far er død, utestengt eller uinteressert. Forskjellen er at levende foreldre er det alltid et håp om å få et bedre forhold til. Ja, det kan være en belastning, det kan være enklere isolert for barnet å forholde seg til at far er borte. Men ingen kan da mene at vi heller vil ha døde enn fraværende fedre, for barnas skyld?← Det er ikke mange ukene siden det var noen som mente at foreldrene godt kunne dø uten ytterligere omtanke (ref en annen tråd som omhandlet eldreomsorgen). Og iløpet av det året ? jeg har vært innom disse debatt sidene er det faktisk flere som har antydet liknende. Selv om du og jeg har hatt et godt forhold til begge våre foreldre er det tydligvis ikke alle som har samme erfaring. Utover dette kan jeg ikke forstå hvorfor den nye barneloven ikke likestiller registrert samboende fedre med gifte fedre, dvs. gir dem automatisk foreldreansvar uten at de må signere noe som helst. Kan ikke se at det er noen forskjell. Vedrørende å gi automatisk foreldreansvar til en far som IKKE er samboende med mor, er jo det umulig uten enten mors samtykke eller DNA-test. ← Og mht det siste avsnittet kan det diskuteres om dette er en riktig avgjørelse. Om det er avklart hvem som er barnets far bør han sansynligvis også få foreldreansvar. Farens omsorgsevne bør ikke være avhengig av foreldrenes forhold seg imellom. En far kan f.eks. være en bedre omsorgsforelder enn en mor som har avsluttet deres forhold som kjærester. Men slik det er nå har altså myndighetene definert far som uegnet til foreldreansvar om mor og far ikke bor sammen. Mitt spørsmål er om det er til barnets beste å marginalisere fedre på denne måten??? Og hvis det ikke er til barnets beste er det mye som tyder på at det finnes gruperinger som har mer makt og større påvirkningskraft enn andre. Disse gruppene synes ikke ha noe ønske om å ivareta barnets behov for en oppegående far. Hvem det er må vi bare gjette oss til om de ikke står frem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #69 Del Skrevet 18. august 2005 Det går an når mor oppgir, ja. Og det gjør hun vel også i en del tilfeller, vil jeg anta. Men automatisk er ikke mulig. Far kan vel også kreve test uten mors samtykke? Da kan ikke mor bestemme. Uansett - om begge har foreldreansvar er jo det fint, men det sikrer ikke barna samvær med begge foreldre. Da må det andre tiltak til. ← hei nei det gjør det ikke men det er i riktig vei i dag ma far bade ta på seg farskapet og mor godta det for at han skal fa del i foreldreansvaret er det riktig jeg mener at vis han tar pa seg farskapet sa skal han ha rett til og vere med i ansvaret skjønner du nå og han kan kreve test og mor oppgir far i di fleste tilfeller ellers er og sykehuset i følge loven underlagt og matte undersøke det hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #70 Del Skrevet 18. august 2005 hei og vordan kan du vite det og dette var et program om en problem som angar far da er det vil riktig at de vinkler det mor far det er ikke det samme som at di lager noe det ensidig hilsen ← Norge er faktisk et så lite land at det er mulig å kjenne noen i NRK. Tror hva du vil Tule, du tar jo ikke til deg argumenter (eller fakta) uansett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #71 Del Skrevet 18. august 2005 Norge er faktisk et så lite land at det er mulig å kjenne noen i NRK. Tror hva du vil Tule, du tar jo ikke til deg argumenter (eller fakta) uansett. ← hei uansett sa viste di en problemstilling jeg mener er riktig hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Far til 2 Skrevet 18. august 2005 #72 Del Skrevet 18. august 2005 Selv om alle sider kan uttale seg så kan NRK likeve i utgangspunktet ønske å lage et program som vinkles mot far, det er ikke så uvanlig. Og, dette er ikke noe jeg mener, dette er noe jeg har fått vite. ← OM ?!?!?!? det er tilfelle er det i så fall en dråpe i havet mot de påstander som har kommet fra enkelte "forståsegpåere" som har en ekstrem vinkling av sine synspunkter når de står frem i mediene. Dette er såkalte "forståsegpåere" som av personlige årsaker (kan faktisk ikke se noe annet argument) fremtvinger en skjevdeling som ikke på noen måte ivaretar barnas behov. Disse såkalte "forståsegpåerene" er imidlertid flinke til å ordlegge seg og fokusere på problemer for noen av foreldrene fremfor løsninger som kan ivareta barn på en bedre måte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 18. august 2005 #73 Del Skrevet 18. august 2005 Jeg gjør ikke noe annet enn hva alle andre gjør og kommer med samelikninger. ← Jo det gjør du. Men du skjønner ikke forskjellen på store dødsulykker og amming av barn, så jeg gidder ikke prøve å forklare det mer. Jeg sammenlikner 2 forskjellige måter å miste sin ene forelder og mener det er like tragisk uavhengig av årsak. Du mener tydligvis at det er mindre tragisk for barn å miste en forelder om det skjer på "lovlig" måte. ← Du mener ikke de er mer tragisk at faren din blir drept i en flyulykke enn at han for en periode av livet ditt blir utestengt av mor? Neivel, da har vi ulike perspektiv både på tragedier og verdien av menneskeliv. Selv om du og jeg har hatt et godt forhold til begge våre foreldre er det tydligvis ikke alle som har samme erfaring. ← Jeg har ikke hatt et godt forhold til min far. Men det har du tydeligvis ikke fått med deg? Og vet du hva? Det var ikke mammas skyld. Og mht det siste avsnittet kan det diskuteres om dette er en riktig avgjørelse. Om det er avklart hvem som er barnets far bør han sansynligvis også få foreldreansvar. ← Helt enig. Men når man ikke bor sammen og ikke er gift, er det jo opp til mor om hun vil fortelle det. Hun er også den eneste som vet, for alt den som tror han er far vet, kan hun ha hatt sex med 10 stykker i befruktningsdagene. See my poing? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #74 Del Skrevet 18. august 2005 hei uansett sa viste di en problemstilling jeg mener er riktig hilsen ← Det kan godt være det, og du har rett til din mening Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 18. august 2005 #75 Del Skrevet 18. august 2005 i dag ma far bade ta på seg farskapet og mor godta det for at han skal fa del i foreldreansvaret er det riktig ← Men om de er samboere er det jo ikke slik når den nye loven trer i kraft........ jeg mener at vis han tar pa seg farskapet sa skal han ha rett til og vere med i ansvaret skjønner du nå ← Om han påtar seg det og mor vet at han ikke er faren da? Skal han allikevel kunne ta ansvaret uten hennes godkjenning? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 18. august 2005 #76 Del Skrevet 18. august 2005 OM ?!?!?!? det er tilfelle er det i så fall en dråpe i havet mot de påstander som har kommet fra enkelte "forståsegpåere" som har en ekstrem vinkling av sine synspunkter når de står frem i mediene. Dette er såkalte "forståsegpåere" som av personlige årsaker (kan faktisk ikke se noe annet argument) fremtvinger en skjevdeling som ikke på noen måte ivaretar barnas behov. Disse såkalte "forståsegpåerene" er imidlertid flinke til å ordlegge seg og fokusere på problemer for noen av foreldrene fremfor løsninger som kan ivareta barn på en bedre måte. ← 2 feil gjør ikke en rett så dette ble et litt barnslig argument. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #77 Del Skrevet 18. august 2005 Jo det gjør du. Men du skjønner ikke forskjellen på store dødsulykker og amming av barn, så jeg gidder ikke prøve å forklare det mer. Du mener ikke de er mer tragisk at faren din blir drept i en flyulykke enn at han for en periode av livet ditt blir utestengt av mor? Neivel, da har vi ulike perspektiv både på tragedier og verdien av menneskeliv. Jeg har ikke hatt et godt forhold til min far. Men det har du tydeligvis ikke fått med deg? Og vet du hva? Det var ikke mammas skyld. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #78 Del Skrevet 18. august 2005 Men om de er samboere er det jo ikke slik når den nye loven trer i kraft........ Om han påtar seg det og mor vet at han ikke er faren da? Skal han allikevel kunne ta ansvaret uten hennes godkjenning? ← hei nei jeg snakker om vis hun godtar det les det jeg har i inlegget da skal hun vel ikke også matte bestemme om han skal ha del i foreldreansvaret eller ikke hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tule Skrevet 18. august 2005 Forfatter #79 Del Skrevet 18. august 2005 hei jeg mener paragrafen burde vert noenlunne sånn dersom mor og far enten a bor sammen eller b er gift eller c far har tat på seg farskapet og mor bekreftet det eller farskapet er fastsatt av test har di felles ansvar for sams barn skjønner de va jeg mener na hilsen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Turi Skrevet 19. august 2005 #80 Del Skrevet 19. august 2005 Du mener at alle biologiske fedre skal ha foreldreansvar dersom de ønsker det. Det er ihvertfall konsekvensen av det du skriver. Jeg mener at enten må alle fedre ha foreldreansvar om de ønsker det eller ikke, dvs. automatisk foreldreansvar etter testing. Eller mor må godkjenne det. Dersom hun er gift med far eller registrert som samboer med ham, må det regnes som godkjennelse. Jeg heller vel mer til den siste løsningen. Dvs. at den lovendringen som må til (i tillegg til den som nå trer i kraft) er at det er automatikk i at samboende fedre får foreldreansvar - ingen søknadsprosess/utfylling av skjema. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå