Gå til innhold

Overspiser hver dag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei 

Jeg har alltid slitt med overspising. Jeg sliter med å kjenne metthetsfølelse, og har generelt et stort behov for å «ha noe i munnen». 
om kvelden er det spesielt ille - da sitter jeg gjerne i sofaen og spiser jevnt hele kvelden. 
Er alenemor så aktiviteter om kvelden begrenser seg til noe rolig og stille. 
Nå i corona tiden med hjemmekontor sliter jeg virkelig! 
Er i skuffer og skap hele tiden. Er ganske flink til å holde meg unna godteri, og det er bra. Men 17 brødskiver om dagen setter spor... 

Noen med lik erfaring? 
Hvordan stopper jeg dette? 

å knaske grønnsaker gir ikke samme stimuli som fx brød, nøtter etc 

Anonymkode: 68c09...cf9

• Liker 1
Skrevet

Hva med frokostblanding?

Skrevet

Du må lære å takle følelser (inkludert følelsen av kjedsomhet) med noe annet enn mat.

(Kan gå videre inn på det hvis du sier ok.)

Anonymkode: 73034...42a

• Liker 5
Skrevet

Anbefaler å sjekke ut mindful eating

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Du må lære å takle følelser (inkludert følelsen av kjedsomhet) med noe annet enn mat.

(Kan gå videre inn på det hvis du sier ok.)

Gjerne! Det blir ofte at jeg spiser når jeg kjeder meg- og ikke minst når jeg ikke har det bra.. 😳

Skrevet

Overspising er faktisk også en type spiseforstyrrelse. Dette kan være et utløp for følelser, angst, bearbeidelse av gamle følelser/traumer osv. 

Dersom du faller innen denne kategorien vil det være svært fornuftig å søke profesjonell hjelp, gjerne gjennom fastlege som kan henvise til psykolog for behandling og terapi. 
Det er svært vanskelig å finne roten til overspising alene. 

Vil dog påpeke at det er forskjell mellom å overspise og kjedespise. Altså med eller uten psykologiske og følelsesmessig aspekt som utgangspunkt. 

Anonymkode: 32f09...bf1

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hei 

Jeg har alltid slitt med overspising. Jeg sliter med å kjenne metthetsfølelse, og har generelt et stort behov for å «ha noe i munnen». 
om kvelden er det spesielt ille - da sitter jeg gjerne i sofaen og spiser jevnt hele kvelden. 
Er alenemor så aktiviteter om kvelden begrenser seg til noe rolig og stille. 
Nå i corona tiden med hjemmekontor sliter jeg virkelig! 
Er i skuffer og skap hele tiden. Er ganske flink til å holde meg unna godteri, og det er bra. Men 17 brødskiver om dagen setter spor... 

Noen med lik erfaring? 
Hvordan stopper jeg dette? 

å knaske grønnsaker gir ikke samme stimuli som fx brød, nøtter etc 

Tenk at det aldri er forsent å snu. Og hvor ulykkelig du blir når sommeren kommer og du må kjøpe klærne dine i str xxxl. Når vinteren er over da angres det. Bli inspirert av slanke sider isteden. Eller finn noe virkelig kalorifattig du kan spise mye av

Anonymkode: 92e01...e22

• Liker 1
Skrevet

Siden du skriver at du spiser når du kjeder deg eller når du kjenner på vonde følelser legger jeg en artikkel og podcastepisode om overspising. Ikke sikkert at alt passer, men håper at noe kan være innsiktsfullt. Hvis du vil snakke med noen om det vil jeg anbefale chatten i Ros, de er forståelsesfulle og flinke ☺️ 
https://nettros.no/fa-kunnskap/overspisingslidelse/

Anonymkode: 10e90...9df

• Liker 4
Skrevet

Jeg har det sånn i perioder. Men kan "glemme" å spise når jeg er blir oppslukt av noe. For meg kan det være gaming, data, gode bøker/serier/filmer, turer og til og med jobben iblant. Så mitt billige tips er at du finner noe du kan "miste deg selv i". Jeg vet om en som slanket seg da han var forelsket også...er vel en slags dille det også.

Anonymkode: 845ca...74d

• Liker 1
Skrevet

Jeg måtte være veldig streng med meg selv og planlegge alle måltider i løpet av en dag. Hver gang jeg fikk lyst på noe drakk jeg vann og te. Ble ofte 15 kopper te på en dag om jeg hadde skikkelig cravings. Evt drikk sukkerfri brus. 

Hjelper også å ikke ha noe snacks tilgjengelig i det hele tatt, og fryse ned brødet slik at du må ta opp bare litt og litt. Til slutt vil du venne det av deg at du alltid må spise noe 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Gjerne! Det blir ofte at jeg spiser når jeg kjeder meg- og ikke minst når jeg ikke har det bra.. 😳

Mindfulness.

-Mindful eating, som Bruv skrev, er en del av det. Det handler om at du skal være tilstede i det du gjør. Kjenne på alt fra følelser, til smak og lukt og farge. 

-Urge surfing. Når det kommer en følelse av "bare må", så bare la den være der, ikke kjemp imot, ikke tenk at den må adlydes, heller. Kjenn etter hvordan uroen stiger, flater ut, og synker. For hver gang vil følelsene kjennes mer håndterbare.

Google for detaljer.

En advarsel som jeg tror er på sin plass: Ikke alle fungerer så bra med trusler. Hvis du er blant dem som blir apatisk eller trassig når du får høre om alt det fæle som kan skje om du ikke tar grep, så plugg igjen ørene (eller tilsvarende hvis du leser). 

Og obs: Sørg for at den maten du spiser, er noe du liker og ser frem til. Og at du ikke er redd for å nyte maten. Hvis ikke, vil det å være "oppmerksom og tilstede" bare kjennes fryktelig, og det er ikke det som er meningen.

Prøv også å kjenn etter om dette er noe du burde hatt profesjonell hjelp med. Ikke la folk sykeliggjøre deg, men nøl heller ikke med å be om hjelp hvis du trenger det. Fastlegen er første instans. Du høres ikke umiddelbart ut som du trenger masse hjelp, men det er like vanlig å holde igjen, som å smøre på, så dette er noe du må ta stilling til selv - altså sammen med legen hvis du er i tvil.

• Liker 2
Skrevet

Overspisingslidelse er en spiseforstyrrelse på lik linje med feks bulimi, PG alle regnes som psykiske lidelser.

så det sitter i all hovedsak i hjernen... men løsning kan være å håndtere vanskelige følelser og kjedsomhet med noe annet enn mat.

ring en venn?

kryssord, sudoku?

Skrevet

Hva med å trene? Jeg opplever ofte at kroppen higer mer etter sunn mat når jeg trener, samtidig unngår du å kjedespise. Finnes masser av muligheter for hjemmetrening.

Anonymkode: 5613b...8cd

Skrevet

Jeg sliter med det samme. Og ingenting hjelper. Å erstatte spisingen med trening, spise noe sunt i stedet, osv., det hjelper ikke en dritt. Det gir ikke den samme følelsen. Jeg overspiser alltid når jeg ikke har det godt med meg selv. 

Er det noe psykisk du sliter med? 

Anonymkode: 32203...7a8

• Liker 1
Skrevet

Jeg har diagnosen atypisk overspisingslidelse. Kort fortalt; Jeg overspiser uten å trene/sulte meg etterpå. Anbefaler deg å få time hos en psykolog som kan spiseforstyrrelser. Ofte er det en bakenforliggende årsak til overspisingen. Vær dog obs på at dersom du er voksen, blir du sjeldent eller aldri prioritert hos psykolog for å få hjelp. Sier det ikke for å tynge deg mer, kun for å fram fakta.

Det du kan gjøre selv og som fungerer godt for meg er å skrive opp det du spiser og hvorfor du spiser akkurat det du gjør. Og hva er følelsen som gjør at du måtte spise. Da vil du få en god pekepinn på egen psyke og matinntak. Etterhvert vil du klare å se et mønster og du kan dermed finne noe annet å belønne/trøste deg med. 

• Liker 1
Skrevet

Skal være forsiktig med å gi råd, men 17 brødskiver? Mitt tips er å spise mer variert for å få i seg alle næringsstoffer, og lære seg å like følelsen av sult, dvs. ikke spise før man er sulten og ikke spise seg stappmett. Og for all del ikke få dårlig samvittighet om man spiser mye en dag. Kveldsmat er innafor, legger meg aldri sulten, spiser ikke frokost før mellom 11.30 og 14. 

Kan lavkarbo eller smartkarbo være noe? Fett metter og man mister impuls-spisingen etter mer karbohydrater, får stabilt blodsukker. 

Skrevet

Jeg syns du bør snakke med legen om dette.

Men generelt kan jeg si at de fleste holder seg til 3 eller 4 måltider pr dag, og spiser ikke snacks mellom disse måltidene. Spis frokost, lunsj, middag og kvelds. Ikke noe ekstra. Les litt om hva en normal porsjon mat er, og følg f.eks tallerkenmodellen med en halv tallerken grønt, og fordel resten mellom kjøtt/protein og fett. 

Du trenger ikke mat i munnen hele tiden. Det er ikke bra for tannhelsa di.

Lag deg en liten plan for en uke med hva du skal ha til alle måltider, og spis kun det. Du kommer ikke til å sulte :) 

Anonymkode: 64790...f77

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...