Gå til innhold

Idioter og uføre, utblåsning!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Stråmann meg her, og stråmann meg der😂  Jeg fikk meg i hvert fall en god latter av denne diskusjonen😂 

 

Tror ærlig talt talt ikke det er noe poeng i å diskutere med denne personen😅 Å argumentere på denne måten virker ikke helt normalt mentalt oppegående. 

Anonymkode: f326f...a19

Nei, altså, hen har ramblet av seg gjennom hele tråden. Det har lyst inkompetanse og usaklighet flere ganger, men ingen vet bedre enn hen. Og ikke et eneste innlegg skal stå ubesvart, selv om det ikke engang var rettet mot hen. Her skal alle lære seg livet! 

Du har rett, dette er håpløst. 

Mvh
Stråkvinnen

PetterKanin skrev (1 minutt siden):

Jo, det er en stråmann.

Nok en gang: Hvorfor skulle jeg føle meg truffet?

Fordi du bruker energi og sutrer over ingenting.

Anonymkode: 1fa0f...e11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er nok noen mørketall der, spesielt siden man forblir ufør til man er 67 år. Det er ikke utenkelig at det burde vært en mer tidsbegrenset ytelse. Egentlig litt rart det ikke er det, spesielt siden medisiner og behandlingsmetoder hele tiden utvikler seg. Kanskje enkelte diagnoser også burde hatt mer langsiktig oppfølgning. Mitt inntrykk er at NAV bare vil bli ferdig med folk og få dem over på en permanent ytelse.

Når det er sagt er jeg livredd for å bli ufør. Det er en reell frykt for meg.

Anonymkode: 672d2...43b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo veldig enkelt å kritisere andre, da. Kanskje spesielt bak en skjerm, hvor man kan være anonym. Det er jo skremmende holdninger til uføre her på dette forumet. Jeg kjenner flere uføre, og alle har vært hardt arbeidende mennesker som gjorde så godt de kunne, men som til slutt måtte gi seg når helsa sviktet. De har mer enn nok med seg selv om ikke de skal måtte kjenne på skam fordi andre, utenforstående skal mistenke dem for å ikke gidde å jobbe.

Endret av Sophonax
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før i tiden var det lett å få uføretrygd. 

Anonymkode: ed401...6e9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei, altså, hen har ramblet av seg gjennom hele tråden. Det har lyst inkompetanse og usaklighet flere ganger, men ingen vet bedre enn hen. Og ikke et eneste innlegg skal stå ubesvart, selv om det ikke engang var rettet mot hen. Her skal alle lære seg livet! 

Du har rett, dette er håpløst. 

Mvh
Stråkvinnen

Fordi du bruker energi og sutrer over ingenting.

Anonymkode: 1fa0f...e11

Likevel greier du ikke vise til hva jeg akriver som ikke stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Før i tiden var det lett å få uføretrygd. 

Anonymkode: ed401...6e9

Det er fortsatt lett, noe det skal være. Det krevet mer tid.

Med det krever at man har en skade eller lyte, evt. en påstått skade eller lyte. Sistnevnte er vanskelig å avsløre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sophonax skrev (2 minutter siden):

Det er jo veldig enkelt å kritisere andre, da. Kanskje spesielt bak en skjerm, hvor man kan være anonym. Det er jo skremmende holdninger til uføre her på dette forumet. Jeg kjenner flere uføre, og alle har vært hardtarbeidende mennesker som gjorde så godt de kunne, men som til slutt måtte gi seg når helsa sviktet. De har mer enn nok med seg selv om ikke de skal måtte kjenne på skam fordi andre, utenforstående skal mistenke dem for å ikke gidde å jobbe.

Noen har nok skremmende holdninger til uføre, men de fleste vil nok bare ha en bærekraftig ordning hvor de som ikke mottar uføretrygd på rettmessig heller ikke får det. Da er det viktig at alle innser at det skjer i noen grad.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Noen har nok skremmende holdninger til uføre, men de fleste vil nok bare ha en bærekraftig ordning hvor de som ikke mottar uføretrygd på rettmessig heller ikke får det. Da er det viktig at alle innser at det skjer i noen grad.

Jeg synes det er spesielt at det er så mange her inne som mener de kjenner uføre som ikke burde hatt uføretrygd. Da lurer jeg på hvor gode de kjenner vedkommende sin helsesituasjon.

Det er som regel bare et lite glimt av et menneskes liv man ser fra utsiden av, og det er viktig å ikke glemme det.

I dag er det ikke lett å få uføretrygd, det tar mange år, og det er flere som skal godkjenne veien mot uføre i flere ulike operasjoner. Det er ikke bare å knipse fordi man ikke gidder å jobbe, og vips har du uføretrygd.

De fleste får også store, økonomiske endringer i livene sine, og for mange går det knapt rundt. 

Mulig dere kjenner noen som ikke burde hatt uføretrygd, men det er veldig mange som mener mye om uføre her, og jeg tipper at de fleste ikke aner hva mange av de uføre de tror de kjenner situasjonen til, sliter med.

Jeg synes det vises et veldig spesielt menneskesyn angående uføre her inne. Og det synes jeg er trist.

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Som ufør lever man et veldig begrenset liv. Se for deg et liv på sofaen dag etter dag, kronisk sykdom og ingen fremtidsutsikter. Konstant dårlig råd og det er igrunn greit å ikke ha venner fordi man ikke har råd til å sosialisere uansett. Bekymring over regninger. Finne kjærligheten gir man opp. Vanskelig som ufør og vil heller ikke vise en mann hvor dårlig råd man har, det er flaut. Sånn føler iallfall jeg det. Ikke kan jeg få barn pga sykdom heller, så er sterilisert. 

Anonymkode: b03a1...fae

Dette gjelder imidlertid ikke de som snylter. Jeg har aldri forstått poenget med å skrive her inne om hvor syk en er som ufør som anonym. At syke skal ha uføretrygd er en selvfølge. Men jeg aner ikke hva en oppnår for seg selv med å uttale dette her inne.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, PetterKanin said:

Alle har rett til å ha en mening om hva skattepengene skal brukes på. Om du vil være imot gratis helsetjenester til røykere er det faktisk fritt frem.

At noen har meninger jeg ikke er enig i plager meg lite. Det jeg synes er urovekkende er at mange faktisk ikke ser helheten - at absolutt alle på et eller annet tidspunkt tar i bruk tjenester som vi betaler skatt for å ha tilgang til. 

2 minutter siden, PetterKanin said:

Noen har nok skremmende holdninger til uføre, men de fleste vil nok bare ha en bærekraftig ordning hvor de som ikke mottar uføretrygd på rettmessig heller ikke får det. Da er det viktig at alle innser at det skjer i noen grad.

Helt enig, og det tror jeg de fleste er. Ingen liker snyltere, men uføre som gruppe møter ekstremt mye mistro. Spesielt her på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Ellers takk for belæringen av å skrive innlegg. Ironisk nok så har du selv hatt mange feilskjær i tråden her, og prøver å heve deg over andre med usunn retorikk. 

Hvis du ikke har noe konkret å svare folk med så la vær. Det er ikke din tråd selv om du tror du eier den. Hvis jeg ønsker å eksemplifisere med personlige opplysninger og erfaringer så kan ingen nekte meg det. I hvert fall ikke du. 

Anonymkode: 1fa0f...e11

Ettersom du etterspør konkrete ting, ville det da vært ok av deg å konkretisere "feilskjærene" til PetterKanin. Ellers fremstår du bare som en av de du selv kritiserer.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophonax skrev (17 minutter siden):

Det er jo veldig enkelt å kritisere andre, da. Kanskje spesielt bak en skjerm, hvor man kan være anonym. Det er jo skremmende holdninger til uføre her på dette forumet. Jeg kjenner flere uføre, og alle har vært hardt arbeidende mennesker som gjorde så godt de kunne, men som til slutt måtte gi seg når helsa sviktet. De har mer enn nok med seg selv om ikke de skal måtte kjenne på skam fordi andre, utenforstående skal mistenke dem for å ikke gidde å jobbe.

For å spørre slik: Skal man på noe tidspunkt mistenke en ufør for å være friskere enn denne gir seg ut for, eller skal man aldri gjøre dette?

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omy skrev (4 minutter siden):

At noen har meninger jeg ikke er enig i plager meg lite. Det jeg synes er urovekkende er at mange faktisk ikke ser helheten - at absolutt alle på et eller annet tidspunkt tar i bruk tjenester som vi betaler skatt for å ha tilgang til. 

Helt enig, og det tror jeg de fleste er. Ingen liker snyltere, men uføre som gruppe møter ekstremt mye mistro. Spesielt her på KG.

Uføretrygdede møter ikke særlig mye mistro her på kg, men ja, det skjer. Det virker som om noen tror det å ha en debatt om ordningen i seg selv og misbruket er å mistro uføre eller å hetse dem, men slik er det jo ikke. Til og med å mene at uføretrygd bør avvikles bør det være rom for, så får de av oss som ikke er enige i det heller argumentere for vårt syn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

For å spørre slik: Skal man på noe tidspunkt mistenke en ufør for å være friskere enn denne gir seg ut for, eller skal man aldri gjøre dette?

Anonymkode: 4a31c...01d

Du bør gå ut i fra at det er mye du ikke vet, og holde deg for god til å dømme andre basert på synsing. Det foregår regelrett mobbing av uføre her inne. Kjenner du en du er helt sikker på at ikke bør ha sin uføretrygd, så regner jeg med at du har klare beviser for det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dummeste jeg har hørt. Dem som tjente mye fra før av går jo aller mest ned. Det blir ikke riktig at en 50-år gammel professor med 1 mill i lønn siste 25 årene skal havne på det samme som hun som ble ufør rett ut av videregående. Trøsten for din del er at professoren går ned hele 60% i lønn. Svir ikke det nok? 

En annen ting er at du har en faktafeil. Ingen som jobber som tjener 400.000 betaler 150.000 i skatt. Det er en trekkprosent på 37,5 i løpet av 12 måneder. Det er faktisk 13-15% for mye. 

Uføre betaler akkurat det samme i skatt på sin trygd som lønnsutbetalinger. 400.000 i lønn utgjør ca. 90.000 i skatt. For begge parter. 

Anonymkode: 1fa0f...e11

Han med 1 mill kan fint spare og han trenger ikke hytte på fjellet, hus i spanien og werkendturer til London, Paris og Roma hver helg. Tjener man fett så bruker de mer og. De i lavlønnet yrke kan ikke det og må klare seg fint på 450 000 i året i FULL JOBB 37,5 T PR UKE. Når da uføre skryter av å ha det samme utbetalt av å gå hjemme på heltid så blir det snakk og negativiteter.

Anonymkode: 00c9e...2ef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophonax skrev (Akkurat nå):

Du bør gå ut i fra at det er mye du ikke vet, og holde deg for god til å dømme andre basert på synsing. Det foregår regelrett mobbing av uføre her inne. Kjenner du en du er helt sikker på at ikke bør ha sin uføretrygd, så regner jeg med at du har klare beviser for det.

Hva legger du i "klare beviser"? 

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Sophonax skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er spesielt at det er så mange her inne som mener de kjenner uføre som ikke burde hatt uføretrygd. Da lurer jeg på hvor gode de kjenner vedkommende sin helsesituasjon.

Det er som regel bare et lite glimt av et menneskes liv man ser fra utsiden av, og det er viktig å ikke glemme det.

I dag er det ikke lett å få uføretrygd, det tar mange år, og det er flere som skal godkjenne veien mot uføre i flere ulike operasjoner. Det er ikke bare å knipse fordi man ikke gidder å jobbe, og vips har du uføretrygd.

De fleste får også store, økonomiske endringer i livene sine, og for mange går det knapt rundt. 

Mulig dere kjenner noen som ikke burde hatt uføretrygd, men det er veldig mange som mener mye om uføre her, og jeg tipper at de fleste ikke aner hva mange av de uføre de tror de kjenner situasjonen til, sliter med.

Jeg synes det vises et veldig spesielt menneskesyn angående uføre her inne. Og det synes jeg er trist.

 

Dette gjelder dessverre ikke bare her inne, men i samfunnet generelt. Hele samfunnet går i større og større grad i retning av å hetse, mistro, utstøte og mistenkeliggjøre uføre. Fordi folk mener at «mange» snylter til seg uføretrygd. Selv om dette overhodet ikke kan bevis. 
 

Selv regjeringen lager strengere og strengere regler, for å «forsøke å få folk ut i jobb». Selv de skjønner visst ikke at disse menneskene faktisk er syke. De blir ikke friskere av at de kutter og kutter i økonomi og støtteordninger. Det ser man jo også, at denne politikken har feilslått totalt, med ett enda større antall uføre. Jeg syns ikke denne samfunnsutviklingen er noe bra i det hele tatt. Og er bekymret for hvordan det kommer til å gå videre. I andre land med store økonomiske og sosiale klasseskiller, er det blant annet mye mer kriminalitet og vold. Fattigdom avler også gjerne fattigdom. Mange uføre mistet barnetillegget for et par år siden, og man tenker visst ikke over at dette faktisk rammer barna. 
 

Vi er alle bare mennesker, og like mye verdt. Plutselig er det en selv som blir rammet av sykdom, og da kan man se hvor enkelt og moro det egentlig er... 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hva legger du i "klare beviser"? 

Anonymkode: 4a31c...01d

Hvis du anklager andre for å urettmessig ha skaffet seg uføretrygd, så bør du jo ha beviser for at dette er tilfelle. Hvis ikke blir det synsing, basert på hva du tror eller mistenker. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, PetterKanin said:

Uføretrygdede møter ikke særlig mye mistro her på kg, men ja, det skjer. Det virker som om noen tror det å ha en debatt om ordningen i seg selv og misbruket er å mistro uføre eller å hetse dem, men slik er det jo ikke. 

Jeg må si meg uenig, jeg har oppfattet tonen i en del av trådene ganske annerledes. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sophonax skrev (1 minutt siden):

Hvis du anklager andre for å urettmessig ha skaffet seg uføretrygd, så bør du jo ha beviser for at dette er tilfelle. Hvis ikke blir det synsing, basert på hva du tror eller mistenker. 

Ja, altså jeg lurte på hva du ville ansett som "klare beviser". Om det var deg selv det gjaldt.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...