Gå til innhold

Idioter og uføre, utblåsning!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Tjener man 1 mill og blir ufør så får man 450 000 i uføretrygd. Det er samme sum som fagarbeidere i full jobb får. Det er jo ikke rett. Alle uføre burde få maks 250 000-300 000 i trygd. Det er provoserende å tjene likt som uføre for mange. Og tjener man 1 mill så kan man fint spare såpass mye til HVIS man blir syk. Feilen millionærer gjør er at de blåser penger bort på luksus og ting. Vi andre klarer ikke å spare så mye av ei årslønn under 500 000.

Og tjener man 400 000 så skatter man 150 000 av dem, ergo man sitter igjen med 300 000 som man skal leve av. Mange uføre og folk i full jobb har da samme sum pr år pga uføre skatter minimalt. Urettferdig system!

Anonymkode: 00c9e...2ef

Nei, man får ikke 450000 i uføretrygd om en har tjent en million tidligere.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Tjener man 1 mill og blir ufør så får man 450 000 i uføretrygd. Det er samme sum som fagarbeidere i full jobb får. Det er jo ikke rett. Alle uføre burde få maks 250 000-300 000 i trygd. Det er provoserende å tjene likt som uføre for mange. Og tjener man 1 mill så kan man fint spare såpass mye til HVIS man blir syk. Feilen millionærer gjør er at de blåser penger bort på luksus og ting. Vi andre klarer ikke å spare så mye av ei årslønn under 500 000.

Og tjener man 400 000 så skatter man 150 000 av dem, ergo man sitter igjen med 300 000 som man skal leve av. Mange uføre og folk i full jobb har da samme sum pr år pga uføre skatter minimalt. Urettferdig system!

Anonymkode: 00c9e...2ef

For ordens skyld vil jeg opplyse om at om du jobber og har 400000 i lønn eller er ufør og har 400000 i trygd, skatter du akkurat det samme.

Anonymkode: 4a31c...01d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Tjener man 1 mill og blir ufør så får man 450 000 i uføretrygd. Det er samme sum som fagarbeidere i full jobb får. Det er jo ikke rett. Alle uføre burde få maks 250 000-300 000 i trygd. Det er provoserende å tjene likt som uføre for mange. Og tjener man 1 mill så kan man fint spare såpass mye til HVIS man blir syk. Feilen millionærer gjør er at de blåser penger bort på luksus og ting. Vi andre klarer ikke å spare så mye av ei årslønn under 500 000.

Og tjener man 400 000 så skatter man 150 000 av dem, ergo man sitter igjen med 300 000 som man skal leve av. Mange uføre og folk i full jobb har da samme sum pr år pga uføre skatter minimalt. Urettferdig system!

Anonymkode: 00c9e...2ef

Maks uføretrygd fra folketrygden er rett i overkant av 400K.

Av 400K vil man maks skatte ca 100k, ikke 150K.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

B87C skrev (15 timer siden):

Uføretrygden er 66 prosent av gjennomsnittsinntekten din de 3 beste av de 5 siste årene før du ble syk.

ikke går for mye ned i inntekt?!  66%av en dritt lønn er en veldig mye mer dritt lønn, så vil ikke påstå at man ikke taper så alt for mye hvis man i utgangspunktet har lite..  

Bare for å sammenligne. Jeg gikk ned 52%, altså mottar i dag 48% i trygd i forhold til lønn. Beregningsgrunnlaget er maks 6G, alt over dette strykes. For min del ble over 200.000,- strøket før 66% av beregningsgrunnlaget ble utregnet. 

Selv har jeg en ikke-biomedisinsk sykdom, altså tilhører en sykdomsgruppe som mottar mye hets og stigmatiseringer fra samfunnet fordi det pr nå ikke finnes en reell biomarkør. 

Hvis noen her, omså bare èn her i tråden, tror at jeg i 30-årene med masterutdannelse fysisk ØNSKET å bli uføretrygdet med under 50% av inntekten min uten å få jobbe med det jeg har utdannet med som, kan og er god på, eller om noen mener at jeg burde være kreativ og/eller ta meg sammen istedenfor trygd, så kan dere gå å ta dere en muggen bolle!

Anonymkode: 1fa0f...e11

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Tjener man 1 mill og blir ufør så får man 450 000 i uføretrygd. Det er samme sum som fagarbeidere i full jobb får. Det er jo ikke rett. Alle uføre burde få maks 250 000-300 000 i trygd. Det er provoserende å tjene likt som uføre for mange. Og tjener man 1 mill så kan man fint spare såpass mye til HVIS man blir syk. Feilen millionærer gjør er at de blåser penger bort på luksus og ting. Vi andre klarer ikke å spare så mye av ei årslønn under 500 000.

Og tjener man 400 000 så skatter man 150 000 av dem, ergo man sitter igjen med 300 000 som man skal leve av. Mange uføre og folk i full jobb har da samme sum pr år pga uføre skatter minimalt. Urettferdig system!

Anonymkode: 00c9e...2ef

Dummeste jeg har hørt. Dem som tjente mye fra før av går jo aller mest ned. Det blir ikke riktig at en 50-år gammel professor med 1 mill i lønn siste 25 årene skal havne på det samme som hun som ble ufør rett ut av videregående. Trøsten for din del er at professoren går ned hele 60% i lønn. Svir ikke det nok? 

En annen ting er at du har en faktafeil. Ingen som jobber som tjener 400.000 betaler 150.000 i skatt. Det er en trekkprosent på 37,5 i løpet av 12 måneder. Det er faktisk 13-15% for mye. 

Uføre betaler akkurat det samme i skatt på sin trygd som lønnsutbetalinger. 400.000 i lønn utgjør ca. 90.000 i skatt. For begge parter. 

Anonymkode: 1fa0f...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare for å sammenligne. Jeg gikk ned 52%, altså mottar i dag 48% i trygd i forhold til lønn. Beregningsgrunnlaget er maks 6G, alt over dette strykes. For min del ble over 200.000,- strøket før 66% av beregningsgrunnlaget ble utregnet. 

Selv har jeg en ikke-biomedisinsk sykdom, altså tilhører en sykdomsgruppe som mottar mye hets og stigmatiseringer fra samfunnet fordi det pr nå ikke finnes en reell biomarkør. 

Hvis noen her, omså bare èn her i tråden, tror at jeg i 30-årene med masterutdannelse fysisk ØNSKET å bli uføretrygdet med under 50% av inntekten min uten å få jobbe med det jeg har utdannet med som, kan og er god på, eller om noen mener at jeg burde være kreativ og/eller ta meg sammen istedenfor trygd, så kan dere gå å ta dere en muggen bolle!

Anonymkode: 1fa0f...e11

Drit i dem. De har ingen gode argumenter eller fakta å komme med. De er misfornøyde med sitt eget liv, og ønsker å rakke ned på noen andre for å forsøke å føle seg bedre. I tillegg mangler de fullstendig kunnskap om temaet. 
 

Er litt som disse rasistene som sitter på nett, som gjerne har gått på «livets harde skole» vet du. Muligens de samme folkene. Om de hadde hatt en godt liv, hadde de konsentrert seg om det i stedet. 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Bare for å sammenligne. Jeg gikk ned 52%, altså mottar i dag 48% i trygd i forhold til lønn. Beregningsgrunnlaget er maks 6G, alt over dette strykes. For min del ble over 200.000,- strøket før 66% av beregningsgrunnlaget ble utregnet. 

Selv har jeg en ikke-biomedisinsk sykdom, altså tilhører en sykdomsgruppe som mottar mye hets og stigmatiseringer fra samfunnet fordi det pr nå ikke finnes en reell biomarkør. 

Hvis noen her, omså bare èn her i tråden, tror at jeg i 30-årene med masterutdannelse fysisk ØNSKET å bli uføretrygdet med under 50% av inntekten min uten å få jobbe med det jeg har utdannet med som, kan og er god på, eller om noen mener at jeg burde være kreativ og/eller ta meg sammen istedenfor trygd, så kan dere gå å ta dere en muggen bolle!

Anonymkode: 1fa0f...e11

Nå er det ikke slik at alt handler om din person. Så med mindre noen refererer til deg personlig er det ikke noe poeng i å se på det slik.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Nå er det ikke slik at alt handler om din person. Så med mindre noen refererer til deg personlig er det ikke noe poeng i å se på det slik.

Nå er det ikke slik at alt handler om dine meninger. Så med mindre du ikke har innsikt og kunnskap om temaet, så er det ingen poeng å mene noe om det slik du gjør. 

Anonymkode: 1fa0f...e11

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2021 den 16.02):

Det må være mange år siden. 

Anonymkode: 48896...8fc

Ja. Jeg ble ufør i 2019. Tok meg 12 år. 

Anonymkode: b03a1...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nå er det ikke slik at alt handler om dine meninger. Så med mindre du ikke har innsikt og kunnskap om temaet, så er det ingen poeng å mene noe om det slik du gjør. 

Anonymkode: 1fa0f...e11

Nei, da hadde det vært lite poeng i det. Men nå er imidlertid situasjonen slik at jeg har innsikt i og kunnskap om temaet, slik at det ikke er en problemstilling her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (2 minutter siden):

Nei, da hadde det vært lite poeng i det. Men nå er imidlertid situasjonen slik at jeg har innsikt i og kunnskap om temaet, slik at det ikke er en problemstilling her.

Ja, selverklært kunnskap er det beste, har jeg hørt. 

Men så var ikke innlegget verken til eller mot deg, så hvis du ikke har noe annet enn gulp å komme med så kunne du jo la være å svare meg.

Anonymkode: 1fa0f...e11

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tjener man 1 mill og blir ufør så får man 450 000 i uføretrygd. Det er samme sum som fagarbeidere i full jobb får. Det er jo ikke rett. Alle uføre burde få maks 250 000-300 000 i trygd. Det er provoserende å tjene likt som uføre for mange. Og tjener man 1 mill så kan man fint spare såpass mye til HVIS man blir syk. Feilen millionærer gjør er at de blåser penger bort på luksus og ting. Vi andre klarer ikke å spare så mye av ei årslønn under 500 000.

Og tjener man 400 000 så skatter man 150 000 av dem, ergo man sitter igjen med 300 000 som man skal leve av. Mange uføre og folk i full jobb har da samme sum pr år pga uføre skatter minimalt. Urettferdig system!

Anonymkode: 00c9e...2ef

Det var før uføre skattet mindre. Nå skattes uføre som om de er i arbeid.

Anonymkode: b03a1...fae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, selverklært kunnskap er det beste, har jeg hørt. 

Men så var ikke innlegget verken til eller mot deg, så hvis du ikke har noe annet enn gulp å komme med så kunne du jo la være å svare meg.

Anonymkode: 1fa0f...e11

Innlegget omhandlet deg personlig, selv om ingen i tråden har uttalt seg om deg personlig. Altså irrelevant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 30.1.2021 den 14.56):

Det var sarkastisk. Selvsagt er de det. Likevel mener folk at uføretrygd er den hellige gral, og som å komme til paradis nærmest. Og ja åpenbart så har mange misset en del, og forstår ikke/ vil ikke forstå. 
 

De fleste uføre kommer ikke fra ressurssterke hjem. Tvert imot er størstedelen oppvokst i lavinntektsfamilier og fattigdom. 
 

Og det er veldig mye snakk om disse mange snylterne, uten at man har noe bevis i det hele tatt for at de i de eksisterer. Ikke ville noen her snyltet til seg uføretrygd, og ikke vil folk melde i fra til NAV om folk man kjenner som man mener burde klare å jobbe i stedet for å gå på uføretrygd (altså snyltere). 
 

Det kan jo sammenlignes med å insistere på at spøkelser finnes, uten at det kan bevises. «Jo jeg mener spøkelser eksisterer, fordi jeg tror det er sånn!!. Jeg kjenner mange som har sett spøkelser!» Altså, det blir veldig usaklig å drive å argumentere og diskutere på denne måten. 
 

 

Anonymkode: f326f...a19

Som ufør lever man et veldig begrenset liv. Se for deg et liv på sofaen dag etter dag, kronisk sykdom og ingen fremtidsutsikter. Konstant dårlig råd og det er igrunn greit å ikke ha venner fordi man ikke har råd til å sosialisere uansett. Bekymring over regninger. Finne kjærligheten gir man opp. Vanskelig som ufør og vil heller ikke vise en mann hvor dårlig råd man har, det er flaut. Sånn føler iallfall jeg det. Ikke kan jeg få barn pga sykdom heller, så er sterilisert. 

Anonymkode: b03a1...fae

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Innlegget omhandlet deg personlig, selv om ingen i tråden har uttalt seg om deg personlig. Altså irrelevant. 

Nei. Jeg svarte til dem som skrev noe om 66% av inntekt, som misset at det var et tak på 6G. Og det tilhører tråden.

Resten var en sidekommentar til alle dem som har kommet med spark mot uføre i både denne og andre tråder. 

At du følte dette traff deg får så være. 

Anonymkode: 1fa0f...e11

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Drit i dem. De har ingen gode argumenter eller fakta å komme med. De er misfornøyde med sitt eget liv, og ønsker å rakke ned på noen andre for å forsøke å føle seg bedre. I tillegg mangler de fullstendig kunnskap om temaet. 
 

Er litt som disse rasistene som sitter på nett, som gjerne har gått på «livets harde skole» vet du. Muligens de samme folkene. Om de hadde hatt en godt liv, hadde de konsentrert seg om det i stedet. 

Anonymkode: f326f...a19

Har noen uttalt seg om denne brukeren personlig da? Ikke det, nei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Se her ja. De dukker opp i tråden på sekundet noen er aktive hver gang. De har tydeligvis hverken kjærester, samboere, barn, eller familie å være med. Ikke så vanskelig å forstå hvorfor med dette menneskesynet men. Jobber de i det hele tatt, eller har gjennomført utdanning? Rart de da har tid til å diskutere så mye i arbeidstiden😅 

Anonymkode: f326f...a19

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. Jeg svarte til dem som skrev noe om 66% av inntekt, som misset at det var et tak på 6G. Og det tilhører tråden.

Resten var en sidekommentar til alle dem som har kommet med spark mot uføre i både denne og andre tråder. 

At du følte dette traff deg får så være. 

Anonymkode: 1fa0f...e11

Du begynte helt riktig innlegget med en faktaopplysning. Det er bra, det tilfører debatten noe.

Resten var imidlertid helt irrelevant, og egentlig det man kaller å settw opp stråmenn.

Hvorfor i all verden skulle jeg føle at det traff meg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Se her ja. De dukker opp i tråden på sekundet noen er aktive hver gang. De har tydeligvis hverken kjærester, samboere, barn, eller familie å være med. Ikke så vanskelig å forstå hvorfor med dette menneskesynet men. Jobber de i det hele tatt, eller har gjennomført utdanning? Rart de da har tid til å diskutere så mye i arbeidstiden😅 

Anonymkode: f326f...a19

Det er da ikke alle som jobber på samme tidspunkt, er i jobb i det hele tatt eller ikke styrer arbeodstiden sin selv. Så hvor vil du egentlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (Akkurat nå):

Du begynte helt riktig innlegget med en faktaopplysning. Det er bra, det tilfører debatten noe.

Resten var imidlertid helt irrelevant, og egentlig det man kaller å settw opp stråmenn.

Hvorfor i all verden skulle jeg føle at det traff meg?

Ellers takk for belæringen av å skrive innlegg. Ironisk nok så har du selv hatt mange feilskjær i tråden her, og prøver å heve deg over andre med usunn retorikk. 

Hvis du ikke har noe konkret å svare folk med så la vær. Det er ikke din tråd selv om du tror du eier den. Hvis jeg ønsker å eksemplifisere med personlige opplysninger og erfaringer så kan ingen nekte meg det. I hvert fall ikke du. 

Anonymkode: 1fa0f...e11

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...