Gå til innhold

Idioter og uføre, utblåsning!


TinaChristina

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Og det er rart mener du? Det er vel ingen gruppe i det norske samfunnet som blir mer diskriminert, eller mer hensynsløst omtalt en syke mennesker som ikke kan jobbe.

Anonymkode: f35e4...9eb

Det er rart, ja. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

CaramelDevil skrev (26 minutter siden):

Nå er jeg så drittlei denne hetsen av uføre!! Har i lengre tid sett tråd etter tråd med spekulasjoner og synsing. 

Ja, det finnes de som snylter og svindler NAV. Men for å få så mye som åpnet opp for MULIGHETEN til å søke om ufør må man ha dokumentasjon i hytt og gevær, behandling som ikke har ført frem og vært i arbeidsevnevurdering. Alt dette tar flere år!

Og hvorfor klarer hun/han å gå på fjelltur, dra ut med venner eller pusse opp? Hvordan kan de ha omsorg for barn? Jo... Fordi de IKKE jobber. Først da har de overskudd til det. Når de jobber, er det alt de klarer. Til alt stopper opp. Og det er nettopp derfor man starter denne prosessen med å vurdere ufør.

Det er vel ingen som VIL være ufør. Havne utenfor arbeidslivet, utenfor det sosiale. Ha liten inntekt. Det er ensomt og det er stigmatiserende. Ingen er stolt av å fortelle at de er ufør dersom det blir snakk om hva man jobber med. Det er absolutt siste utvei. 

Du sier man kan alltids finne en jobb man klarer? Ja, det kan man. Men det må være en jobb som er fleksibel og som må takle mye fravær og ustabilitet fra noen. Og en slik jobb finnes ikke.

Skattepengene du syter om blir ikke kun brukt til dette. Du høster godt av de selv når du trenger det. Og uføre betaler skatt på lik linje med deg.

Selv om DU aldri har vært kronisk syk og jobbet hele livet og ikke evner å forstå, så er ikke alle slik. Pass dine egne saker. 

Phu....!!

At alle uføre har liten inntekt er nødvendig vis ikke riktig. Det stemmer nok i praksis for veldig mange, men dersom man blir ufør relativt sent i livet, vil mange få ganske OK uføreytelser. Gjelder spesielt de som har tjent godt, da veldig mange har private ordninger som gjør at man kan få ytelser på 600-800 000,- i året. Men av de som vil få slike ytelser, er det veldig få som blir ufør. Og her ligger mye av kjernen i problemet med "uføre-shaming". Hvorfor er det stort sett lavtlønnte i kjedelige jobber som blir ufør? Mange tror det er fordi de taper mindre på å bli ufør at flere blir det. Taper du 300 000,- i året på å bli ufør, skal det mye mer til å bli det enn om du taper 50 000,-.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Og det er rart mener du? Det er vel ingen gruppe i det norske samfunnet som blir mer diskriminert, eller mer hensynsløst omtalt en syke mennesker som ikke kan jobbe.

Anonymkode: f35e4...9eb

Ja, jeg synes det er kjemperart. Grunnen til at andre ser ned på uføre er de som lurer systemet og ikke de som kvalifiserer til å få uførepensjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at dette tror jeg virkelig på. Men det er kanskje lettere å tro på når man trives i jobb. Mange vil nok ikke tro på dette, for de vil ha ut sinnet, og de må rette det mot noen.

 

De fleste tror vel på dette. Det betyr imidlertid ikke at det finnes endel folk som ikke vil jobbe og løser det med trygdesvindel eller folk i grensen mellom å egentlig kunne vært i jobb og å være uføretrygdet, men synes det siste alternativet er helt ok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enmanelskeråhate skrev (4 minutter siden):

Men det er jo bare skatt på ‘’liksom’’ pengene er tatt av fellesskapet skjønner du ikke det? Først gir vi deg 20k av våre skattepenger så tar vi igjen feks 4k i skatt av deg ? Du skjønner vel da at du fortsatt ikke har bidratt med noe som helst annet enn at du koster 16k og ikke 20k? Seriøst?

Mange av oss har også vært i jobb i mange år innen vi fikk helseproblemer. Selv har jeg jobbet og skattet i 29 år innen helsen satte foten ned for å jobbe. 

Uansett har vi et samfunn hvor det er prioritert at alle, uansett forutsetning og helse, skal ha noe å leve for. 

Det kan komme en dag der det kommer deg tilgode også. For bare fire år siden var det ingenting som tilsa at jeg ville få behov for uføretrygd. Jeg var da frisk og helt uvitende om hva som ventet. 

Det kan bli deg, like mye som det ble meg. 

Anonymkode: 11a11...092

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har 3 i vennegjengen som er ufør, han som fikk det kjappest brukte 3 mnd. Null avklaring, null forsøk å arbeid, null annet, rett på ufør. 

Anonymkode: d5e18...355

Det må være mange år siden. 

Anonymkode: 48896...8fc

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

34 minutter siden, CaramelDevil said:

Nå er jeg så drittlei denne hetsen av uføre!! Har i lengre tid sett tråd etter tråd med spekulasjoner og synsing. 

Ja, det finnes de som snylter og svindler NAV. Men for å få så mye som åpnet opp for MULIGHETEN til å søke om ufør må man ha dokumentasjon i hytt og gevær, behandling som ikke har ført frem og vært i arbeidsevnevurdering. Alt dette tar flere år!

Og hvorfor klarer hun/han å gå på fjelltur, dra ut med venner eller pusse opp? Hvordan kan de ha omsorg for barn? Jo... Fordi de IKKE jobber. Først da har de overskudd til det. Når de jobber, er det alt de klarer. Til alt stopper opp. Og det er nettopp derfor man starter denne prosessen med å vurdere ufør.

Det er vel ingen som VIL være ufør. Havne utenfor arbeidslivet, utenfor det sosiale. Ha liten inntekt. Det er ensomt og det er stigmatiserende. Ingen er stolt av å fortelle at de er ufør dersom det blir snakk om hva man jobber med. Det er absolutt siste utvei. 

Du sier man kan alltids finne en jobb man klarer? Ja, det kan man. Men det må være en jobb som er fleksibel og som må takle mye fravær og ustabilitet fra noen. Og en slik jobb finnes ikke.

Skattepengene du syter om blir ikke kun brukt til dette. Du høster godt av de selv når du trenger det. Og uføre betaler skatt på lik linje med deg.

Selv om DU aldri har vært kronisk syk og jobbet hele livet og ikke evner å forstå, så er ikke alle slik. Pass dine egne saker. 

Phu....!!

Utblåsningen din er sånn som får nakkehårene til å reise seg hos troll. Et frislipp av endorfiner som prikker helt ut i fingertuppene og kroppen er et sekund i fullstendig ro og harmoni når de ser trolleriet har vært vellykket og skapt frustrasjon hos målet.

Anonymkode: 35dfd...9d0

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg synes det er kjemperart. Grunnen til at andre ser ned på uføre er de som lurer systemet og ikke de som kvalifiserer til å få uførepensjon.

Og hadde folk forstått dette, ville hele problemet være løst. Men det skal gnåles videre om at en ser ned på de syke og svake.

Anonymkode: 4a31c...01d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PetterKanin skrev (3 minutter siden):

De fleste tror vel på dette. Det betyr imidlertid ikke at det finnes endel folk som ikke vil jobbe og løser det med trygdesvindel eller folk i grensen mellom å egentlig kunne vært i jobb og å være uføretrygdet, men synes det siste alternativet er helt ok.

Ok. Da lurer jeg på hvor mange du tror det er som vil ha trygd istedenfor å jobbe? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Mange av oss har også vært i jobb i mange år innen vi fikk helseproblemer. Selv har jeg jobbet og skattet i 29 år innen helsen satte foten ned for å jobbe. 

Uansett har vi et samfunn hvor det er prioritert at alle, uansett forutsetning og helse, skal ha noe å leve for. 

Det kan komme en dag der det kommer deg tilgode også. For bare fire år siden var det ingenting som tilsa at jeg ville få behov for uføretrygd. Jeg var da frisk og helt uvitende om hva som ventet. 

Det kan bli deg, like mye som det ble meg. 

Anonymkode: 11a11...092

Jeg har da ingen ting i mot uføre, kommenterte bare på att skatt av trygd  er jo bare en vits og fordi systemet er bygget opp slik

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

I går var jeg så frustrert at jeg holdt på å lage en tråd bare for å fortelle (innrømme) at jeg er ufattelig misunnelig. Så mye at jeg til tider kjenner det i hele kroppen, frustrasjon og lengsel.

Jeg er misunnelig på de som kan jobbe. Som kan ha fremtidsutsikter og ambisjoner, drømmer og planer. Å sitte med en stusselig uføretrygd og en helse som begrenser både sosialt liv og arbeidsliv er helt forjævli.

Jeg VIL jobbe, jeg vil bruke utdanningen min til noe igjen, jeg vil briljere med ekspertise innenfor mitt fagfelt. Ikke sitte her som en fjott uten overskudd.

Ja, jeg er ordentlig misunnelig, kjennes nesten ut som å være sjalu - blir urasjonell i tankene og følelsene setter seg i kroppen.

De som tror dette er noe å trakte etter, eller at dette er for moro skyld, de må tro omigjen.

Anonymkode: 027c2...978

Dette kunne vært skrevet av meg.. 

Føler så det du skriver her.. Og nå under korona så er man enda mere isolert enn vanlig.. har lyst å grine hver dag jeg er så ensom... 

Anonymkode: 620ea...85a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min grunn til å ha fått trygd (hvis noen er skulle være misunnelig på meg, liksom: grove og gjentagende seksuelle overgrep fra alderen 3-5. Grov og sadistisk vold fra 5 til 12 år. Har ingen mor eller annen slekt. Min far tok selvmord for å unnslippe fengselsstraff. Alle, utallige overgrep har gjort at nervesystement mitt er totalfucka. Jeg lever som om brannalarmen går HELE TIDEN. Som om noen står og truer meg på livet med en pistol HELE TIDEN. Som om de som forgrep seg på meg er like ved meg og kan komme til å forgripe seg på  meg HELE TIDEN. Jeg lever som om fortiden IKKE ER OVER, selvom årene er gått. Alt dette fører til at jeg har lite overskudd til alt som hører til et vanlig liv. Livet mitt er stusselig,  men uføretrygd, beroligende piller, sovermedisin og en trygg leilighet gjør at jeg holder ut. 

Anonymkode: a0884...8f4

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faktum, uansett hvordan man vrir og vender på det, er at det er jævlig mange uføre i Norge. Og det bare øker. Vi har langt flere uføre enn noen annen nasjon.

Det gir grunn til å stille spørsmål. Det gir grunn til å være kritisk. Og det gir grunn til å være bekymret.

Anonymkode: 9b8ae...1ad

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enmanelskeråhate skrev (34 minutter siden):

Slutt å tull da, ‘’ her er 20k i uføretrygd fra fellesskapet men vi tar igjen 4k i skatt’’ nå har den uføre skattet på lik linje som vi som jobber?? Er du morsom eller vet du ikke bedre?

Er nok du som ikke vet bedre... jeg betaler like mange %  skatt av min trygd som jeg gjor når jeg var i jobb.. 

Er ikke spes lukrativt kan eg fortelle deg! Å

Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (3 minutter siden):

Ok. Da lurer jeg på hvor mange du tror det er som vil ha trygd istedenfor å jobbe? 

I Norge tror jeg det dreier seg om et sted mellom 100000 og 500000. Det er hva jeg tror. Det kan være flere og det kan være færre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (1 minutt siden):

Ja, jeg synes det er kjemperart. Grunnen til at andre ser ned på uføre er de som lurer systemet og ikke de som kvalifiserer til å få uførepensjon.

Ettersom det er ordningen med minst svindel er det kanskje dags for å finne noen andre å henge ut?

Hva med å heller gå løs på mislykkede musikere som rasker til seg koronastøtte? Dagsaktuelt og greier.

Anonymkode: f35e4...9eb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Enmanelskeråhate skrev (2 minutter siden):

Jeg har da ingen ting i mot uføre, kommenterte bare på att skatt av trygd  er jo bare en vits og fordi systemet er bygget opp slik

Det er jeg ikke enig i. Trygdene, på lik linje med alle andre, skatter ulikt på samme inntekter avhengig av andre forhold.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B87C skrev (Akkurat nå):

Er nok du som ikke vet bedre... jeg betaler like mange %  skatt av min trygd som jeg gjor når jeg var i jobb.. 

Er ikke spes lukrativt kan eg fortelle deg! Å

Da tjener du også det samme som da du var i jobb.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SoWhat? skrev (11 minutter siden):

Du er det eneste tilfellet jeg har hørt om som må betale så mye skatt at du ikke får gå på tur pga at du må jobbe så mye  🤣 

Tja, den som setter seg ned å regner på dette blir jo ganske skremt. Samlet skatte- og avgiftstrykk er ekstremt høyt. Du bør lese deg opp på skatt av arbeidene kapital, altså penger som er investert men som ikke finnes som kontanter. De skal også beskattes. Det er bare i Norge over 100% skatt eksisterer som en realistisk problemstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (26 minutter siden):

Det jeg ikke forstår, er at de uføre går sånn på barrikadene når det rettes kritikk de som snyter på ordningen. Det er ikke de uføre kritikken rettes mot. Det er de som lurer systemet og ikke burde være ufør. Det er de uføre som burde være mest forbannet på de som lurer systemet. Vi andre blir lurt for penger. De som er uføre blir både lurt og satt i bås med svindlerne.

Problemet er at historier om anonyme mennesker fra anonyme brukere er svært lite troverdige. Bare fordi en anonym person har sett en ufør på kafé eller hyttetur betyr det ikke at personen snylter. Det blir så subjektivt og teit at det ikke åpner opp for noe god diskusjon.

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...