Gå til innhold

Saschi prøver lykken på nr 2


Saschi

Anbefalte innlegg

Amatariel skrev (7 timer siden):

Kan sikkert ta lang tid igjen, men slettes ikke alltid. Etter mine aborter i uke 9 og 14 kom EL ca. 3-4 uker etterpå, så egentlig rundt det jeg var vant til etter en vanlig mensen da.

Ok. Takk for svar 🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Meldte meg litt ut herfra i et par uker.. Så utrolig trist og tøff lesing. Føler veldig med deg. Du skriver mye fornuftig og flott at du er føre var med tanke på din egen psyke og veien videre ift graviditet. Håper du får en pos test snart og at babyen koser seg i magen din helt frem til jul ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei :vinke:
Jeg så på IKM-listen for april at vi har samme dato. Jeg har ikke vært så mye på forum før og syns det var gøy å se noen akkurat like langt som meg. Tenkte bare jeg ville si hei til deg og spørre hvordan det går? Noe som føles annerledes? Her føles alt som vanlig så regner med mensen kommer på torsdag som vanlig. Men et håp har man jo alltid! Lykke til til deg ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Danielle- skrev (1 time siden):

Hei :vinke:
Jeg så på IKM-listen for april at vi har samme dato. Jeg har ikke vært så mye på forum før og syns det var gøy å se noen akkurat like langt som meg. Tenkte bare jeg ville si hei til deg og spørre hvordan det går? Noe som føles annerledes? Her føles alt som vanlig så regner med mensen kommer på torsdag som vanlig. Men et håp har man jo alltid! Lykke til til deg ❤️

Hei :yvonne:

Så kjekt med ny leser her inne. Så kjekt at du har blitt medlem her inne. Ganske rart å tenke på at vi har samme dato ja 😂 Dessverre så meldte TR sin ankomst idag rett før jeg stod opp idag morges, forventet mensen i dag eller imorgen da jeg har hatt små murringer og TR lignende smerter de siste dagene, så tenkte at den kommer før torsdag 🤷‍♀️Men fikk beskjed om at den kunne komme før pga MAen, så var ikke så veldig overrasket over at den var tidlig 🙃

Takk, I like måte ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JuliaKepler skrev (På 1.4.2021 den 21.57):

Meldte meg litt ut herfra i et par uker.. Så utrolig trist og tøff lesing. Føler veldig med deg. Du skriver mye fornuftig og flott at du er føre var med tanke på din egen psyke og veien videre ift graviditet. Håper du får en pos test snart og at babyen koser seg i magen din helt frem til jul ❤️

Takk for fine ord, varmer et litt knust hjerte ❤️ :helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP 25 CD 1

Dette innlegget kommer til å såre mange og gjør andre sinte, på forhånd så beklager jeg men som sagt tidligere dette er min dagbok ingen andre sin. Hvis dere ikke liker innlegget, så trenger dere ikke å lese det...

 Jeg trodde aldri at jeg skulle sitte her å skrive dette innlegget, jeg trodde aldri at jeg skulle begynne på en ny PP, jeg hadde klart det, jeg hadde blitt gravid, det hadde tatt 2 år men jeg hadde klart det, etter utallige kjemiske, så satt den lille spiren. Jeg begynte smått å legge planer, funnet en ca. termindato, begynt å tenke på å si det til de nærmeste, jeg smilte igjen etter en 2 år lang kamp men dessverre så ble det ikke sånt. Den lille spiren klarte ikke å holde seg fast... Min verden gikk i tusen biter og der lå jeg, så på den lille spiren som ikke ville ut av kroppen, akkurat som om den hadde kjempet til siste slutt, men var ikke sterk nok ❤️ (ja, jeg vet, det er bare tull og bla bla bla, men dette er min dagbok).

Jeg får så lyst å lukke øynene og danse barbent rundt i fuktig vårgress. Bare la tonene fra favoritt musikken min styre kroppen min. Slippe alle hemninger og la tankene seile sin egen sjø, fordi jeg har et sinne i meg som jeg må få ut, et sinne mot alle og ingen... men mest meg selv og kroppen min noen ganger, kroppen som ikke ga spiren en sjanse... 

 Mens jeg sitter her så tenker jeg på alle jenter og kvinner som akkurat nå går igjennom en SA eller en MA. En MA er en krise for den som er rammet. Spontanabort kan også vise seg å være en stor belastning. Mange har familie og stor vennekrets rundt seg, noe som kan være til veldig stor hjelp i en livskrise, men slett ikke alle har det. Flere jenter står helt alene både under og etter aborten. Jeg er ikke en av dem, jeg gikk gjennom min MA helt alene fordi jeg valgte å ikke dele min sorg med noen, håpet at helsevesenet skulle komme med en hjelpende hånd! Det er hjerteskjærende å måtte gå gjennom slikt alene. Helsenorge bør absolutt få på plass et ettervern for de som sliter ekstra mye etter aborten. Jeg måtte selv ta kontakt med en psykolog og betale for timene som jeg trengte for å komme gjennom det. 

Kanskje har personen opplevd en abort tidligere i livet. Hvis du opplever å miste et barn senere igjen, så kan fortrengte følelser fra aborten dukke opp igjen. Kroppen glemmer ikke. Da kan belastningen og reaksjonene bli ekstra vanskelige. Dette er ikke noe det informeres om på noen sykehus i Norge. Etter spontanaborten eller en medisinsk abort så blir vi overlatt til oss selv. Mister du et barn i uke 13 eller før det så er det ingen hjelp å få, men mister du i uke 16 så blir du plutselig tilbydd hjelp. Jeg ser ingen logikk i denne praksisen. De mener med andre ord at et foster på som er yngre enn 14 uker ikke er verdt å sørge over. 

Selv var jeg så heldig å møte et fantastisk menneske i min egen prosess. En sykepleier med erfaring i å hjelpe mennesker i krise. Hun var til uvurderlig hjelp. Jeg vet ikke hvordan det hadde gått med meg om det ikke hadde vært for at hun kom inn i livet mitt på rett tidspunkt. Denne sykepleieren ga meg kunnskap om normale reaksjoner etter en slik opplevelse og det viktigste av alt – hun lyttet til meg og respekterte mine følelser. Ingenting av det jeg sa eller følte var unormalt. At jenter som er i sjokk etter et traume selv må be om slik hjelp er hårreisende. Jeg ble virkelig rystet over vårt eget helsevesen før jeg møtte min reddende engel – sykepleieren.  

Jeg skulle ønske at det var noen som kunne informere meg om sinne, smerten, sorgen og hatet, utvise mer oppmerksomhet og opplyse om de ettervirkningene en jente/kvinne kan oppleve etter å ha mistet et barn i abort. Mange opplever store og skremmende blødninger, dødsangst og bilder fra aborten som for alltid fester seg til netthinnen. Selv om enkelte jenter ikke tenker så mye på aborten etterpå, så kan kroppen likevel reagere med stress og uro. Uroen kan komme i anfall når man minst venter det.

Ordet “trigger” er noe jeg ikke hadde et forhold til før aborten, men da jeg skulle vaske klærne mine, så trigget skyllemiddelet mitt en veldig sterk reaksjon. Jeg datt ned på gulvet og la meg i en fosterstilling mens jeg spydde og grein for første gang etter aborten. Det kommer til å ta lang tid før kroppen min forstår at den ikke er i fare lenger. Jeg ble fortalt at det er fordi kroppen har vært full av adrenalin og andre stresshormoner, og slike ting tar tid å stabilisere. Det går ikke bare en dag eller to. Det kan ta alt fra uker til måneder – ja faktisk flere år. Hvorfor er det ingen i helsevesenet som opplyser at en abort blir regnet som et traume både fysisk og mentalt?

Jeg skal ærlig innrømme at jeg ikke har vært her inne etter at jeg gikk gjennom MAen, alle som ble gravide før meg og etter meg, er ennå gravid. Daglig leste jeg om folk som ble gravide (ikke egentlig men for meg så føltes det sånn). Uansett hvor jeg var, så var det snakk om hvor glad de var over å bli gravid, om når de skulle fortelle det til familien, hva skulle de kjøpe og når. Jeg var et stort sjalusi monster, som ikke klarte å unne dem noe som helst. Jeg glemte en stund at alle er prøvere og har vært gjennom sin egen kamp for å bli gravid. Sinne ble for stort for meg og jeg valgte å trekke meg vekk, håndtere smerten min selv, på egen hånd, så slapp jeg å ødelegge andre sin glede. Jeg kjenner ennå på den sjalusien den dag idag og har ikke klart å slippe den men samtidig så kan det vær at noen kjente det samme som meg, da jeg ble gravid...

På Torsdag var jeg hos gynekolog og sykepleier, for å snakke med dem om veien videre. Jeg har valgte å hente ut IVF medisinene da jeg visste at mensen var rett rundt hjørnet og at jeg ønsket å starte med IVF, da dette føles rett for meg. Da jeg lå med spredte bein og fikk det siste av MAen skrapet ut, skrek hele kroppen min om at dette tror jeg ikke at jeg klarer å gå gjennom flere ganger og jeg ville helt ærlig legge prøvingen helt vekk og hadde ikke styrke til å fortsette men så begynte jeg å tenke på dere fantastiske mennesker og hvor sterke og støttende dere har vært og er mot en som dere ikke kjenner. Jeg tenkte at dette kommer du gjennom, for du har et forum som støtter deg og kommer til å vær der gjennom hele prosessen uansett hvor tøff den kommer til å være. De kommer til å støtte deg gjennom en ny MA eller SA (håper så klart ikke at dette skal skje igjen, oppleve et fullbyrdet svangerskap) ❤️ :klem:

Så derfor kan jeg fortelle dere at jeg skal begynne på IVF, kort protokoll! Jeg begynner med min første sprøyte imorgen og grugleder meg. Jeg skal kjempe til siste slutt uansett hvor tøff denne reisen kommer til å være. Jeg skal IKKE gi meg ❤️ 

Endret av Saschi
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Saschi skrev (2 timer siden):

Hei :yvonne:

Så kjekt med ny leser her inne. Så kjekt at du har blitt medlem her inne. Ganske rart å tenke på at vi har samme dato ja 😂 Dessverre så meldte TR sin ankomst idag rett før jeg stod opp idag morges, forventet mensen i dag eller imorgen da jeg har hatt små murringer og TR lignende smerter de siste dagene, så tenkte at den kommer før torsdag 🤷‍♀️Men fikk beskjed om at den kunne komme før pga MAen, så var ikke så veldig overrasket over at den var tidlig 🙃

Takk, I like måte ❤️

Uff nei så kjedelig at tanta kom i dag da, det var trist å høre :( Også at du har hatt en MA. Skal ikke være enkelt å få disse barna alltid. Masse lykke til videre i ny syklus!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åå kjære Sashi 😭 Innlegget ditt traff meg midt i hjertet. Så veldig emosjonelt også. Jeg forstår deg så veldig godt. En abort er helt grusomt, og det tror (nei vet) jeg at de som ikke personlig har opplevd ikke kan forstå hvordan er. Mine fire aborter var totalt forskjellige, men helt grusomme på hver sine måter. Ingen burde oppleve disse tingene... alle som har et brennende ønske om å få bli mor bør få det ❤️ Jeg håper så uendelig mye for deg, og er veldig glad for at du er i gang med IVF-planen! Dette blir bra kjære deg :hug: Gleder meg masse til å følge med deg videre på din vei til drømmen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Danielle- skrev (15 minutter siden):

Uff nei så kjedelig at tanta kom i dag da, det var trist å høre :( Også at du har hatt en MA. Skal ikke være enkelt å få disse barna alltid. Masse lykke til videre i ny syklus!

Takk, det samme ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig sterk du er. Først, som står i smerte over lang tid, og som nå deler med oss som står samlet rundt deg som heiagjeng og mental støtte. Om noen skulle bli støtt og sint av det du skriver, så har de nok ikke nok kjennskap til hva det innebærer å skape liv. For det du har vært, og enda går gjennom er tøft og urettferdig på alt for mange nivå. 

Jeg er så glad du fant en sykepleier som forstod deg, og jeg håper folkene i ivf-prosessen kan ha en litt høyere forståelse for den emosjonelle prosessen du går gjennom, for det er helt latterlig feil at helsevesenet ikke regner det å gå gjennom en abort som noe man trenger oppfølging på. 

Jeg gleder meg til å følge deg i første ivf-forsøk, og håper veldig gjerne det skal bli ditt eneste. Lykke til ❤️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver så godt, og det er tydelig at de siste ukene har vært veldig tøffe for deg ❤ Lykke til med IVF, jeg håper og tror at du vil lykkes med det ❤

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

❤️❤️❤️ 

utrolig sterkt å lese det siste innlegge ditt.. og jeg kjenner meg igjen i mye av det du skriver om. 

jeg gleder meg til å følge deg videre! og hvis du noen gang skulle trenger noen å skrive med så er jeg her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest igjennom hele dagboken din, og hjerte mitt blør for deg! Så mye håp, sorg og så ufattelig urettferdig reisen din har vært så langt. ❤️ Vondt å lese om aborten din, og om hvor lite oppfølging du har fått i ettertid. Jeg ønsker deg masse lykke til med IVF. Måtte det hele snu til å bli en solskinnshistorie! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

PP 25 CD 2

Tusen millioner takk for alle den fine meldingene som dere fine mennesker har skrevet❤️ Det varmer veldig mye, mer enn dere aner 🌸 Jeg gikk mange runder med meg selv før jeg tok steget og skrev det, jeg følte at det var på tide at jeg fikk ut følelsene mine og det føltes VELDIG godt!

Jeg har tatt min første sprøyte med menopur og det var ikke så gale som jeg trodde det skulle være. Er ikke redd for sprøyter men syns det er ubehagelig å ta dem selv men samboeren kunne ikke ta dem for meg, så da får jeg stikke selv 🙃 Det svidde i rundt 30 minutter etterpå og kjenner det litt nå (tok den rundt 7 imorges) men jeg overlever 🌸

Her er behandlingsplanen min for de som er interessert 😉

Duphaston Tab 10 mg - 1 tablett morgen, middag og kveld fom egguthentingsdag (Lutealfasestøtte)

Fyremadel 0,25 mg/0,5 ml injeksjonsvæske, oppløsning i ferdigfylt sprøyte. Skal settes i mage før 12 på dagen. Denne skal jeg begynne å ta på Torsdag samtidig som jeg tar Menopur.

Menopur 600 IU og 1200 IU pulver og væske til injeksjonsvæske, oppløsning. Her må jeg blande selv (yay 🙃). Skal sette 150 IE fra CD 2 fram til CD 11. Denne skal og settes før 12. 

Metformin Orifarm Tab 500 mg (her kommer det litt kaos men jeg har kontroll 😏), jeg ble satt på tabletter siden jeg trenger kun vedlikehold og har ikke sterk PCOS, mange med PCOS blir satt på sprøyter med progesteron eller hvis progesteron nivået et lavt:

Første uke : 
1 tablett daglig, 
andre uke: 
1 tablett 
2 ganger daglig, 
tredje uke/ vedlikehold:
1 tablett
3 ganger daglig. 

Ovitrelle Inj. væske 250 mikrog/sprøyte, setter denne etter avtale med Medicus. 

Jeg har time hos Medicus på fredag rundt halv 3 for å se hvordan det går der nede, håper det er mange eggposer 😅 Er så redd det bare er en eller at MAen har gjort for stor skade 😔

Hvis dere har noen spørsmål, så må dere bare spør 😃

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kjære, fine Saschi ❤️ Du skriver så levende og jeg kunne virkelig skimte en smerte og sorg bak ordene dine. Det gjorde vondt at du har hatt det vondt. Skulle så gjerne gitt deg en lang og god klem! Det blir veldig spennende tider fremover for deg, og heier på deg. Håper IVF er deres løsning, og at du får en vakker 2022 baby ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (21 timer siden):

Hvordan gikk det på kontrollen på fredag?

Beklager, i mitt hode hadde jeg oppdatert her inne. Det gikk fint, det var ikke så stor utvikling, men det hadde ikke gått så lang tid heller. De ville bare se utviklingen og passe på at jeg ikke blir overstimulert. Kjente det litt etterpå men det gikk over :)  Jeg hadde 7 egg som er 9 mm på venstre side og 8 egg som er 8 mm og et egg som er 8,8 mm på høyre side. 15 egg er under 9 mm på venstre side og 12 egg er under 8 mm på høyre side :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...