Gå til innhold

Saschi prøver lykken på nr 2


Saschi

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

CD 15 - Dagen før egguttak 

Den enorme magen, den evige kvalmen, de vonde eggstokkene og den generelt svært dårlige formen. Jeg har sovet og sovet, jeg kan ikke bruke bukser, strømpebukser strammer, mannen på butikken lurte på når babyen kommer – alt i alt en drømmesituasjon! 

Fuck that – i dag lot jeg stolthet være stolthet og krabbet opp på loftet og dro ned en gravidekjole jeg kjøpte før MAen ble konstantert. Magen buler, det er ubehagelig å sitte, ligge og gå. Det nøkker og strekker, jeg føler meg tung og keitete. Jeg ser ut som jeg fire måneder på vei; sannheten er at jeg bare bærer på det som forhåpentligvis er et dusin egg eller mer.

I morgen er den store dagen, egguttak. Sist fikk vi 17 modne egg. Jeg vil ha mange, fine, modne egg. Jeg ønsker meg en lovnad om at de skal smertelindre meg så godt at jeg ikke opplever egguthentingen som den rene tortur en gang til. At jeg slipper å føle at noen kjører lange sverd opp i det aller helligste. Jeg gruer meg allerede, enda jeg ikke en gang vet om det blir noe av. Jeg er livredd for at vi begynne på nytt. Det vet jeg ikke om jeg orker.

Når jeg ventet på at eggene skulle modnes, så er det ikke bare det jeg ventet på. Nei, jeg venter på det som kan bli mitt barn. Jeg venter på en datter eller en sønn. En myk, varm kropp som hviler med hele sin tyngde på mammas bryst etter et varmt bad. En liten hånd som griper etter en stor finger og ikke slipper taket før søvnen og drømmene har tatt over. Og når det ligger et lite embryo i kjøleskapet på Medicus og venter på å få komme inn og begynne livet, så er det ikke lenger en liten celleklump jeg ser for meg. Det er det som kan bli et lite barn. Vårt lille barn.

Jeg håper så inderlig at vi slipper flere runder med sprøyter og hormoner. At jeg kan begynne å gå i gravidekjolen min fordi jeg har verdens nydeligste barn i magen som venter på å møte verden. At jeg trenger å si til sjefen min at jeg ikke kan delta på neste ukes møte fordi jeg dessverre må lage barn på dagtid og ikke på fritida som alle andre. At vi kommer i mål denne gangen og kan begynne å glede oss til å ønske et nytt familiemedlem velkommen til vår lille familie. Jeg vet jo at du er der ute – jeg håper du finner veien frem…

Overstimulering skyldes hormonene man tar før uttak av egg og fører til en situasjon der man kan få en rekke symptomer og problemer, hvorav den farligste er at eggsekkene fortsetter å fylle seg med blod og væske, for så å lekke dette ut i buken og, i alvorlige tilfeller, videre til lungene. Sist gang var jeg et godt stykke derfra! Jeg slapp innleggelse og ble sendt hjem med beskjed om å være i noe aktivitet, jeg føler meg alt for ung til å gå på blodfortynnende, men er jeg like heldig imorgen? Kanskje, kanskje ikke…

Jeg blir altså så takknemlig over den hjelpen man får på Medicus. Etter 2 dager med kaldsvette, forferdelige smerter, kvalme og diaré og en telefon til Medicus og på null komma ingenting var jeg inne hos gynekologen, tre mennesker var involvert, jeg ble sjekket, tatt flere prøver av, vist omsorg for og sendt hjem med beskjed om at jeg kanskje hadde en del mer egg enn de først antok, så håpet om innsett forsvinner litt for meg... Jeg ventet ikke fem minutter en gang! Og jeg hadde ikke time!

Jeg har alltid litt angst for å fortelle at jeg ikke har det helt bra eller at noe føles feil. Jeg tenker at jeg sikkert overdriver, at det ikke er så ille alikevel. Og dessuten har sikkert noen andre det mye verre, så jeg burde ikke klage! Og da, når folk slipper det de har i hendene og snur på hælen for å hjelpe meg – ja da begynner tårene å renne, for da blir jeg så takknemlig og rørt…

Så nå sitter jeg her, med struttemagen min, og håper at symptomene snart kan avta litt. Og når det nå engang er slik, så får jeg nyte en litt tregere kveld og godta at denne gangen kommer til å bli tøffere! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

CD 16 - egguttak dagen 🥚

Det tok fire og en halv time. På det gule arket står det tre kvarter. Jeg ble trilla tilbake til venterommet i ventesenga mi, som vanlig. Jeg fikk en hel pille beroligende på forhånd. Hun ved siden av meg var helt slått ut etter en halv. Min funka akkurat tidsnok til at jeg begynte å kjenne på hvor lite søvn jeg fikk i natt. Egguttak er ingen spøk!

Sykepleierne rister bekymret på hodet og vet ikke sin arme råd. Legen kjører en ny ultralyd for å sjekke om jeg har fått ekstra væske i buken. samboeren stryker meg forsiktig over panna. Jeg ligger i fosterstilling og forsøker å gråte så stille jeg bare kan. Tårene renner av smerte, men også av glede. Bioingeniøren sluttet å telle på 17, så det ble 2 egg mindre enn sist gang. Jeg sluttet å høre etter på 8.

Jeg har lært meg at ingenting kommer gratis her i livet, og noen ganger må man betale med litt snørr og tårer. Prøverørsbarn gjør vondt mange ganger for noen av oss. Kanskje for alle. For det er så mange nedturer før man får den store oppturen. Så mange skuffelser og prøvelser, så mange nei der det skulle vært ja. Jeg har prøvd å si hvor vondt det gjør. Det føles helt latterlig å få en morfinnesespray når det man aller helst vil er å legges i narkose eller i det minste få ei litta epidural! Det hjelper meg så forsvinnende lite at det ville vært tidenes kanon mot spurv for 99% av alle pasientene om de skulle bedøve mer, for jeg får vondt!

Heldigvis er det ikke farlig å ha vondt. Og legen finner heller ikke noe unormalt ved ultralyden. Jeg må bare leve med at jeg får mer vondt enn de aller fleste. Og om dette er siste gang, så er jeg jo allerede ferdig med det værste!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så trist å høre at det er så vondt for deg å gjennomgå, men også igjen gratulerer med mange egg tatt ut. 

Var det sånn å forstå at denne gangen skulle de fysisk sprøyte sæd inn i egget, og ikke bare la de forsøke å finne ut av det selv i en skål? 🤔 

Krysser hvertfall fingrene for msnge befruktede egg! Flere enn sist! 😄🤞❤️

Blir det snarlig innsett nå også, eller venter de pga smertene dine? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Niny skrev (6 minutter siden):

Så trist å høre at det er så vondt for deg å gjennomgå, men også igjen gratulerer med mange egg tatt ut. 

Var det sånn å forstå at denne gangen skulle de fysisk sprøyte sæd inn i egget, og ikke bare la de forsøke å finne ut av det selv i en skål? 🤔 

Krysser hvertfall fingrene for msnge befruktede egg! Flere enn sist! 😄🤞❤️

Blir det snarlig innsett nå også, eller venter de pga smertene dine? 

Takk 😊 Ja, det er noe som går galt med befruktningen, så denne gangen skal de få «ekstra hjelp», så får vi se om det blir et bedre resultat denne gangen 🤞

Det er usikkert på grunn av det som skjedde og smerte som jeg hadde. De valgte å tømme ut litt ekstra væske for å hjelpe eggstokkene, så kan gå begge veier og vi holder alt åpent 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff så fælt at uttaket er så vondt. Og at det må være så langvarig..! :troest: Får bare krysse alt vi har på at det blir verdt det nå, og at det blir masse fine befruktede egg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fælt at uttaket ble så vondt denne gangen også, men får satse på at du er ferdig med det nå :)

Ble det 17 egg ut? Blir spennende å se hvor mange egg som er befruktet i morgen :) Når vil du få beskjed om de setter inn 2-3 dagers eller blastocytt? Og når vet du om det blir innsett denne runden? :) Krysser fingrene :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dame1989 skrev (44 minutter siden):

Så fælt at uttaket ble så vondt denne gangen også, men får satse på at du er ferdig med det nå :)

Ble det 17 egg ut? Blir spennende å se hvor mange egg som er befruktet i morgen :) Når vil du få beskjed om de setter inn 2-3 dagers eller blastocytt? Og når vet du om det blir innsett denne runden? :) Krysser fingrene :) 

Ja, håper det er den siste gangen nå, føler de ennå holder på 🙈

Ja, 17 egg ble funnet, noen eggposer var tomme men det går fint, mer enn jeg forventet, tenkte får jeg ut 8 er jeg heldig pga det ikke ble funnet så mange egg på UL 😬 De ringer imorgen for å fortelle meg hvor mange så kommer nok til å holde fast på telefonen fram til de ringer 😅 Det er satt opp dato for innsett på Tirsdag kl 13, så blir det innsett så er det blastocyst men siden jeg er i risikogruppen (har mange egg) så er det åpent om det blir innsett eller ikke 🤷‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (56 minutter siden):

Uff så fælt at uttaket er så vondt. Og at det må være så langvarig..! :troest: Får bare krysse alt vi har på at det blir verdt det nå, og at det blir masse fine befruktede egg.

Takk :klem:Ja, håper på det samme, men hvis jeg må, så går jeg gjennom det igjen 🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saschi skrev (17 minutter siden):

Ja, håper det er den siste gangen nå, føler de ennå holder på 🙈

Ja, 17 egg ble funnet, noen eggposer var tomme men det går fint, mer enn jeg forventet, tenkte får jeg ut 8 er jeg heldig pga det ikke ble funnet så mange egg på UL 😬 De ringer imorgen for å fortelle meg hvor mange så kommer nok til å holde fast på telefonen fram til de ringer 😅 Det er satt opp dato for innsett på Tirsdag kl 13, så blir det innsett så er det blastocyst men siden jeg er i risikogruppen (har mange egg) så er det åpent om det blir innsett eller ikke 🤷‍♀️ 

Krysser fingrene :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig at du omsider er ferdig med uttaket. Spennende dager i vente 🤞🏻😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DPO 1

Da har vi fått beskjeden, av 17 egg så var 12 modne og 8 lot seg insemineres. Kjenner det er greit, 1 mindre egg på det vi fikk ut og det som ble inseminert men det går bra, jeg visste allerede igår at det er en stor sjanse for at innsettet på Tirsdag blir avlyst pga overstimulisering, sikkert derfor jeg sluttet å telle på 8… Medicus kunne ikke love at det ble innsett men mest sannsynlig blir det totalfrys! Kroppen min blir visst for ivrig når det kommer til å produserer egg, så den produserer for mye…

Så veien videre er lang og kronglete. Den er langsom og langdryg. Å være i uvisshet i noen dager før vi vet om vi kommer i mål eller om vi må bryte på oppløpssiden, er tungt og tøft. Og om vi så får det svaret vi vil ha, nemlig innsett også må vi være i uvisshet i 10 dager og så er det enda ni måneder med lett engstelse og utrygghet før vi sitter med premien i armene. For målet er fortsatt langt der fremme. Det er ingen enkel vei å gå frem og kanskje kommer vi aldri dit. Men akkurat nå velger jeg å glede meg over at 8 egg ennå er med i løpet!

 

Endret av Saschi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner det er mange tanker og følelser :hug: Men hurra for de 8 eggene!! Håper du får ha innsett på tirsdag 🤞

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Amatariel skrev (9 timer siden):

Hvordan ble statusen på i dag Sashi? 🤞

Ingen av eggene har delt seg som de skulle så innsettet ble avlyst idag 😔

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saschi skrev (6 minutter siden):

Ingen av eggene har delt seg som de skulle så innsettet ble avlyst idag 😔

Ånei 😔😔 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saschi skrev (22 minutter siden):

Ingen av eggene har delt seg som de skulle så innsettet ble avlyst idag 😔

Ånei kjære deg, så utrolig leit ❤️ god klem, dette er hjerterått! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...