Gå til innhold

Huseier krever erstatning for ødelagt stekeplate, og mener vi skal kjøpe ny komfyr

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mye er depositum på? 

Anonymkode: 1ba0d...246

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg har ikke ødelagt en komfyr, om noe har jeg ødelagt en stekeplate, altså en sånn man tar ut og f.eks. steker boller på. Disse koster ca. 300,- nye. Problemet er at jeg ikke finner stekeplater i den størrelsen for å erstatte den. Jeg har ikke ødelagt en komfyr, og det er hva han mener jeg må betale. 

Jeg tenkte egentlig bare det første jeg skrev som litt bakgrunn på at han har vært vanskelig før, og at jeg opplever han som vanskelig igjen nå. Det med strøm og sånn er ordnet i dag og det er ikke det jeg trenger hjelp med :)

Jeg mener at det isåfall burde gå på garantien, da ovnen er brukt lite og forsiktig, og den burde tåle vanlig bruk. Og som sagt, ingen problem med å erstatte selve stekebrettet, men har et problem med å skulle betale for en ny komfyr fordi akkurat den delen der er ødelagt (men fremdeles fint brukenes).

Huseier mener at siden ovnen er såpass ny så skal han ha en i tilsvarende kvalitet (altså mindre enn 1 år gammel). Dette finner jeg ikke til en pris jeg syntes er rimelig for et stekebrett på finn...

Ja, men jeg finner ingen stekeplater i de målene som jeg kunne ha erstattet det med. Selve komfyren fungerer helt fint, er snakk om stekebrettet. 

Anonymkode: 053aa...756

Hva med å søke på navn og modell på komfyren, og se om du kan ta en spesialbestilling på brettet gjennom de som selger eller produserer dem? 

Her målene på brettet? 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg antar en ny og ubrukt komfyr med garanti vil kunne gå til litt over halv pris, selv om stekeplata som følger med er flekkete. Jeg skjønner at dette er tungvint, men hva er egentlig alternativet ditt? Å bli trukket for den fulle summen, men uten å sitte igjen med en komfyr du kan selge til et par tusenlapper? 

Anonymkode: f1dcf...5db

Uansett behøver dere jo ikke å frakte rundt på komfyren. Bestill den på nett hjem til dere, lever stekebrett til huseier og ta med det gamle hjem igjen og legg ut komfyren på Finn mot henting. Dere klarer å frakte et stekebrett fram og tilbake. 

Skrevet
Roar66 skrev (4 minutter siden):

Denne var ikke så dyr. Fri frakt var det også.

https://www.ellos.no/tristar/benkekomfyr/1549674

Jeg syntes 1099,- er mye å skulle erstatte for et stekebrett som er kosmetisk stygt. Dessuten mener huseier at jeg skal erstatte med tilsvarende komfyr, som er på rundt 4000,-

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Er det sann slags bord mini komfyr? 

Anonymkode: 3dddb...c19

Ja

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg antar en ny og ubrukt komfyr med garanti vil kunne gå til litt over halv pris, selv om stekeplata som følger med er flekkete. Jeg skjønner at dette er tungvint, men hva er egentlig alternativet ditt? Å bli trukket for den fulle summen, men uten å sitte igjen med en komfyr du kan selge til et par tusenlapper? 

Jeg tenker at jeg ikke skal betale for en helt ny komfyr til han fordi et stekebrett er kosmetisk stygt, så alternativet jeg tenker er å nekte dette og klage det til hvem enn man klager til. Jeg nekter å kjøpe en ny komfyr, da den fungerer helt utmerket, og jeg mener stekebrettet er en garantisak. 

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Vi har depositumskonto, så ingen av oss får ut noe uten at den andre godkjenner. Da blir de bare stående der frem til vi finner en løsning (?). 

neida, det finnes regler på dette.

Huseier har 5 uker på seg til å klage saken inn for husleietvistutvalget/forliksrådet. Gjør han ikke det innen 5 uker blir pengene utbetalt til deg. Klokka begynner å tikke fra du melder fra til banken at du vil ha ut pengene.

Huseier må betale gebyret for behandling i htu/forliksrådet på rundt en 1000-lapp.

Utvalet vil avgjøre basert på begges forklaringer og eventuelle bevis om denne komfyren er normalt brukt eller ødelagt av leier.

Dersom de mener den er ødelagt vil de sette et belp som du må betale. De vil aldri be deg kjøpe en ny. Det er alltid en bestemt pengesum det er snakk om (trekkes fra depositumet)

Dersom huseier taper blir depositumet utbetalt til deg.

Anonymkode: 6ed07...153

• Liker 25
Skrevet

Jeg ville sagt til huseier at jeg har snakket med leverandøren av komfyr som sa at de hadde flere reklamasjoner på disse brettene og at huseier kan ringe eller sende mail så vil han få et nytt ett. 

Hadde selvfølgelig ikke faktisk ringt leverandør, men løyet om at jeg hadde gjort det 😅

Anonymkode: bb9ba...a9d

• Liker 5
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Alternativet er selvfølgelig å ikke gi seg for et fullstendig urimelig krav, og kreve pengene utbetalt. Da har utleier 5 uker på å dokumentere og ta saken til forliksrådet. 

Det snillere alternativet er å kontakte produsent først. 

TS og dere andre, er dere sånne som kjøper ny oppvaskmaskin også fordi hjulet på kurven inni blir ødelagt? Produsent har selvfølgelig slikt! Trenger ikke svi av 4000 hver gang du er uheldig med lasagnen. :klo:

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

neida, det finnes regler på dette.

Huseier har 5 uker på seg til å klage saken inn for husleietvistutvalget/forliksrådet. Gjør han ikke det innen 5 uker blir pengene utbetalt til deg. Klokka begynner å tikke fra du melder fra til banken at du vil ha ut pengene.

Huseier må betale gebyret for behandling i htu/forliksrådet på rundt en 1000-lapp.

Utvalet vil avgjøre basert på begges forklaringer og eventuelle bevis om denne komfyren er normalt brukt eller ødelagt av leier.

Dersom de mener den er ødelagt vil de sette et belp som du må betale. De vil aldri be deg kjøpe en ny. Det er alltid en bestemt pengesum det er snakk om (trekkes fra depositumet)

Dersom huseier taper blir depositumet utbetalt til deg.

Anonymkode: 6ed07...153

Les dette ts (og alle dere som baler med at ts skal kjøpe ny komfyr 😆)!

Skrevet
Albbas skrev (3 minutter siden):

Alternativet er selvfølgelig å ikke gi seg for et fullstendig urimelig krav, og kreve pengene utbetalt. Da har utleier 5 uker på å dokumentere og ta saken til forliksrådet. 

Det snillere alternativet er å kontakte produsent først. 

TS og dere andre, er dere sånne som kjøper ny oppvaskmaskin også fordi hjulet på kurven inni blir ødelagt? Produsent har selvfølgelig slikt! Trenger ikke svi av 4000 hver gang du er uheldig med lasagnen. :klo:

Det er jeg helt enig i, jeg skisserte (som jeg påpekte i mitt innledende  svar) at dette er en løsning som er billigere hvis hun tross alt ender med å måtte erstatte hele komfyren. Jeg har aldri anbefalt å ikke stå på krava. 

Skrevet

Hvis jeg var deg hadde jeg sørget for at denne utleieren havner på en svarteliste etter du flytter ut og får igjen depositumet ditt. 

Anonymkode: b9e4c...f0b

• Liker 5
Skrevet

Søk opp merket på komfyren, og sjekk med leverandør om man kan få nytt brett. Hadde aldri kjøpt ny komfyr til han. 

Jeg vet akkurat hvordan svarte merker du mener på disse grå platene, de kommer med en gang selv om man bruker stekepapir. 

• Liker 1
Skrevet

Har du sjekket at det ikke går an å kjøpe nytt brett hos Elkjøp el.l? Vet at man kan bestille ekstra brett til vanlige stekovner i allefall. 
Forøvrig høres det ut som en elendig huseier. Altså, det skjer fort at et brett slår seg i ovnen og brennmerker på stekebrettet må man nesten regne med.

Anonymkode: 2d6ab...6ce

• Liker 2
Skrevet

Ts, du må selvsagt betale for gjenstander du ødelegger. Ta lærdom av det og lær deg å ta vare på ting

Anonymkode: 73572...773

Skrevet

Be banken om depositumet. Utleier må gå til søksmål for å forsyne seg av det

• Liker 2
Skrevet

Problemet her er ikke den kosmetiske skaden på komfyren, men den griske utleieren din som vil karre til seg så mye som mulig. 

Jeg tenker du helt klart skal stå på ditt. Han blir å gjøre det samme med neste leieboer, og den etter der, og den etter der igjen. 

Ta gode, klare bilder av tilstanden komfyren er i nå som bevis for senere. Slamper som han der kan sikkert finne på å ødelegge den enda mer om han får muligheten. 

Du virker som et oppegående menneske, og når du påstår det ikke er noe du kunne for, så tror jeg på deg. 

Dette er faktisk en prinsippsak. Griske utleiere er en del av boligproblemet her i Norge. 

Jeg blir skikkelig irritert når jeg hører om sånt. Først så utarmer de leieboerne med høye priser for dårlige boforhold, deretter holder de, geunnløst, tilbake depositumet for å virkelig sette prikken over i'en. 

Anonymkode: 3b49f...1fd

• Liker 13
Skrevet

Jeg har lest innleggene om at du kan kreve depositumet utbetalt og at han eventuelt må dokumentere kravet og ta det til forliksrådet. Det høres ut som løsningen synes jeg.

Samtidig så lurer jeg på om du har sjekket prisen på komfyren, eller om han har vært kreativ i forhold til den? Et kjapt søk på hybelkomfyr gir mange priser på 1000-2000kr. Alle jeg så som kostet over 2000 hadde keramisk topp, og ingen av de kostet 4000. 

Anonymkode: 074d4...b3d

• Liker 6
Gjest Blondie65
Skrevet

Hvor mange er det som plasserer en lasagneform på et bakebrett til vanlig? Til dette bruker man RIST.

Du har ødelagt brettet TS, og det må du erstatte. Du kontakter produsenten og ber om pris. Så ber du husvert trekke fra det beløpet fra depositumet og får resten utbetalt. Du trenger ikke styre med å kjøpe nytt brett - det får han gjøre selv.

Skrevet

Helt vanlig at stekebrettene ‘’slår’’ seg og får en bøy, ikke din feil

• Liker 4
Skrevet
Blondie65 skrev (8 minutter siden):

Hvor mange er det som plasserer en lasagneform på et bakebrett til vanlig? Til dette bruker man RIST.

Du har ødelagt brettet TS, og det må du erstatte. Du kontakter produsenten og ber om pris. Så ber du husvert trekke fra det beløpet fra depositumet og får resten utbetalt. Du trenger ikke styre med å kjøpe nytt brett - det får han gjøre selv.

Jeg har alltid brukt stekebrett for ildfaste former og det har aldri vært noe problem. Jeg ante ikke at det var skrevne regler for hvordan man skal steke en lasagne :) 

Problemet er ikke å erstatte stekebrettet, Blondie65, det har jeg skrevet. Problemet er å få tak i et brett. Jeg får høre med produsent om hvordan dette kan løses innen han overtar leiligheten igjen, og om det er en pris jeg syntes er grei for en sånn del :) Problemet, som jeg har sagt flere ganger er at han vil at jeg skal kjøpe en helt ny komfyr :) 

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...