AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #82 Skrevet 26. januar 2021 Selvfølgelig skal du ikke vaske etter Airbnb- gjester, Ts, der måå du holde på ditt! Dessuten, jeg kan ikke skjønne at han har lov til å leie ut det andre rommet til Airbnb-gjester nå i koronatiden, du er jo skikkelig utsatt for smitte! Jeg hadde funnet meg et annet sted å bo, rett og slett.. Anonymkode: b970e...63b 7
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #83 Skrevet 26. januar 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Ingenting. Det skal bo fast en annen person der. Det står ikke noe om airbnb gjester i kontrakten. Husverten bruker Forbrukerombudet sin leiekontrakt. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 Da forholder du deg til avtalen du har signert på, intet annet. Dvs. at du ikke har ansvar for å ordne det andre soverommet. Visst han vil leige ut fre-søn så kan han heller ikke forlange nyvasket leilighet for anledningen visst du foretrekker å ha vaskedag mandag. Anonymkode: 72c9a...6c2 3
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2021 #84 Skrevet 26. januar 2021 Ts her. Husverten sier at siden jeg bruker kjøkken, bad, gang og stue samtidig som airbnb gjesten er der, kan jeg like gjerne vaske som om jeg bodde der alene. Jeg sier at det blir dobbelt så skittent når det bor to her, dessuten må jeg rydde opp på kjøkkenet og badet etter et fremmed menneske, men han mener jeg tenker feil. Anonymkode: b6cb9...a39 4
Diamondlady Skrevet 27. januar 2021 #85 Skrevet 27. januar 2021 16 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her. Husverten sier at siden jeg bruker kjøkken, bad, gang og stue samtidig som airbnb gjesten er der, kan jeg like gjerne vaske som om jeg bodde der alene. Jeg sier at det blir dobbelt så skittent når det bor to her, dessuten må jeg rydde opp på kjøkkenet og badet etter et fremmed menneske, men han mener jeg tenker feil. Anonymkode: b6cb9...a39 Det er utleier som tenker feil. Står det I kontrakten du har med utleier at du skal vaske opp for Airbnb gjestene? Du skal ikke vaske for Airbnb gjestene. Det er utleier sitt ansvar.. utleier får vaske leiligheten om h*n velger og ta betalt for gjestene fra Airbnb. han tar jo både betalt for deg og gjestene fra airbnb. jeg skjønner ikke dette helt var dette noe du visste da du flyttet inn? At utleier leier ut til deg og til Airbnb? Eller er det slik at utleier bare bestemme seg for og leie ut til deg og andre etter du skreiv under på kontrakten? Om det var slik at du leide leiligheten alene fra starten av, så har ikke utleier lov til og plutselig ut av det blå lov til og bestemme seg for og leie ut til Airbnb, fordi h*n har allerede skrivd kontrakt med deg. Da er det jo du som disponerer leiligheten og da må utleier høre med deg om dette er greit for deg. 2
Fru Uperfekt Skrevet 27. januar 2021 #86 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ts her. Husvert sier at hvis jeg betaler for det andre soverommet også, så slipper han å leie ut til airbnb og jeg trenger ikke å vaske. Anonymkode: b6cb9...a39 Det er ikke bra nok. Han skal betale deg for vaskingen i forbindelse med airbnb ville og tatt kontakt med Jussformidlingen 3
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #87 Skrevet 27. januar 2021 Men ts, hvorfor gidder du å diskutere dette med ham? Bare si nei, og ikke vask det andre rommet, vask fellesområder så ofte som du ellers ville gjort, stable skitne håndklær på gjesterommet. Anonymkode: 95ef9...c96 6
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #88 Skrevet 27. januar 2021 Nei, du skal ikke vaske etter gjesten. Men om du ønsker det kan du avtale med huseier hva du skal ha betalt for hver utvask - hvis du er interessert i dette. Det er ikke noe i veien for å ha slike opplegg. Jeg har ei venninne som hadde gratis kjellerleilighet på besteste vestkant i Oslo gjennom sykepleiestudiet. I huset bodde en pleietrengende mann i 90-åra som hadde to ansatte på fulltid til å ta seg av seg (måltider, toalettbesøk, kroppsvask). Men de var der ikke om natta, og hver tredje helg hadde begge fri. Om han f.eks. falt ut av senga nattestid måtte hun kunne få ham til sengs igjen. Og hver tredje helg hadde hun altså eneansvar, men kunne naturligvis kontakte legen hans (som kom på hjemmebesøk) dersom det var noe alvorlig. I helga var ofte familien hans innom uansett (eller de tok ham med seg), så da trengte hun ikke være hos ham hele tiden. Mot disse ytelsene disponerte hun soverom, stue, stort bad og kjøkken. Hun fikk også låne bilen hans (30 år gammel Mercedes, men i god stand) dersom det var behov for det. Anonymkode: 1db7d...0a2 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #89 Skrevet 27. januar 2021 Diamondlady skrev (8 timer siden): Det er utleier som tenker feil. Står det I kontrakten du har med utleier at du skal vaske opp for Airbnb gjestene? Du skal ikke vaske for Airbnb gjestene. Det er utleier sitt ansvar.. utleier får vaske leiligheten om h*n velger og ta betalt for gjestene fra Airbnb. han tar jo både betalt for deg og gjestene fra airbnb. jeg skjønner ikke dette helt var dette noe du visste da du flyttet inn? At utleier leier ut til deg og til Airbnb? Eller er det slik at utleier bare bestemme seg for og leie ut til deg og andre etter du skreiv under på kontrakten? Om det var slik at du leide leiligheten alene fra starten av, så har ikke utleier lov til og plutselig ut av det blå lov til og bestemme seg for og leie ut til Airbnb, fordi h*n har allerede skrivd kontrakt med deg. Da er det jo du som disponerer leiligheten og da må utleier høre med deg om dette er greit for deg. I begynnelsen bodde jeg og venninna mi her, og når hun flyttet til i jula begynte han mest airbnb utleie. Jeg betaler kun for mitt soverom og disponerer fellesområder. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 2
Gjest TheCatLady Skrevet 27. januar 2021 #90 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): I begynnelsen bodde jeg og venninna mi her, og når hun flyttet til i jula begynte han mest airbnb utleie. Jeg betaler kun for mitt soverom og disponerer fellesområder. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 Du har fått flere forslag til ting du kan gjøre, men det svarer du lite på. Dette er ikke noe du må finne deg i.
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #91 Skrevet 27. januar 2021 TheCatLady skrev (40 minutter siden): Du har fått flere forslag til ting du kan gjøre, men det svarer du lite på. Dette er ikke noe du må finne deg i. Jeg kan ikke svare på 83 innlegg. Jeg har 3 mnd oppsigelse, så det er ikke bare å flytte i en fei heller. Er i gang med å lete etter nytt bosted. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 4
Diamondlady Skrevet 27. januar 2021 #92 Skrevet 27. januar 2021 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: I begynnelsen bodde jeg og venninna mi her, og når hun flyttet til i jula begynte han mest airbnb utleie. Jeg betaler kun for mitt soverom og disponerer fellesområder. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 Det har han faktisk ikke lov til uten og spørre deg først. Han leide leiligheten ut til deg først da må han spørre deg om hva du tenker rundt at h*n ønsker og leie ut leiligheten til Airbnb han kan ikke bare "besteme det selv" når leiligheten allerede er utleid til deg. Endret 27. januar 2021 av Diamondlady 2
Diamondlady Skrevet 27. januar 2021 #93 Skrevet 27. januar 2021 (endret) 5 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg kan ikke svare på 83 innlegg. Jeg har 3 mnd oppsigelse, så det er ikke bare å flytte i en fei heller. Er i gang med å lete etter nytt bosted. Ts Anonymkode: b6cb9...a39 Jo du kan heve leie boforholdet. da utleier også gjør feil ved og plutselig bestemme seg for og leie ut leiligheten til andre mennesker mens du bor der. selvom du bodde der først h*n må jo respektere at du bor der og høre med deg også om hva du tenker du disponerer leiligheten. Endret 27. januar 2021 av Diamondlady 2
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #94 Skrevet 27. januar 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts her. Husverten sier at siden jeg bruker kjøkken, bad, gang og stue samtidig som airbnb gjesten er der, kan jeg like gjerne vaske som om jeg bodde der alene. Jeg sier at det blir dobbelt så skittent når det bor to her, dessuten må jeg rydde opp på kjøkkenet og badet etter et fremmed menneske, men han mener jeg tenker feil. Anonymkode: b6cb9...a39 Husverten din er helt dust. Det er sikkert det samme å vaske en do som er brukt av en selv og en do som fremmede turister har driti på. Anonymkode: 8c3d9...6ef 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #95 Skrevet 27. januar 2021 Diamondlady skrev (36 minutter siden): Det har han faktisk ikke lov til uten og spørre deg først. Han leide leiligheten ut til deg først da må han spørre deg om hva du tenker rundt at h*n ønsker og leie ut leiligheten til Airbnb han kan ikke bare "besteme det selv" når leiligheten allerede er utleid til deg. Jeg er enig i at TS har null ansvar for å vaske etter gjestene, men når det gjelder utleieforholdet betaler jo TS bare for halve leiligheten, og jeg kan ikke se at loven hindrer utleier i å leie ut det andre rommet samt bruksrett til kjøkkenet til Airbnb gjester. Jeg skjønner frustrasjonen, men jeg er usikker på om man med loven i hånd kan klage på det. Anonymkode: d29c9...0c0 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #96 Skrevet 27. januar 2021 Diamondlady skrev (54 minutter siden): Jo du kan heve leie boforholdet. da utleier også gjør feil ved og plutselig bestemme seg for og leie ut leiligheten til andre mennesker mens du bor der. selvom du bodde der først h*n må jo respektere at du bor der og høre med deg også om hva du tenker du disponerer Har sagt opp i dag! Ts Anonymkode: b6cb9...a39 15
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #97 Skrevet 27. januar 2021 Ts her igjen. Utleier sender en som skal vaske det utleide rommet, og hente skittent sengetøy, men han vasker ikke i stue, kjøkken, bad og gang. Han forventer at jeg skal vaske gulvene etter at hans gjest har gått inn med skitne sko, har brukt wc og griset til speil på badet med tannkremsprut og vann, har stekt egg og hamburger så fettet ligger på komfyren og benken, uten å vaske dette bort., Han er jo helt idiot😖 Anonymkode: b6cb9...a39 5
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #98 Skrevet 27. januar 2021 13 minutter siden, AnonymBruker said: Ts her igjen. Utleier sender en som skal vaske det utleide rommet, og hente skittent sengetøy, men han vasker ikke i stue, kjøkken, bad og gang. Han forventer at jeg skal vaske gulvene etter at hans gjest har gått inn med skitne sko, har brukt wc og griset til speil på badet med tannkremsprut og vann, har stekt egg og hamburger så fettet ligger på komfyren og benken, uten å vaske dette bort., Han er jo helt idiot😖 Anonymkode: b6cb9...a39 Jeg hadde spurt om han er klar over at han er helt idiot. Anonymkode: 84b15...9ff 7
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #99 Skrevet 27. januar 2021 Har du depositumet på en ordentlig depositumskonto? I såfall ville jeg nesten vurdert å holdt tilbake noen hundrelapper av neste husleie for fakturering av vask. Informer om dette skriftlig på forhånd. Anonymkode: 72c9a...6c2 4
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2021 #100 Skrevet 27. januar 2021 Nei, makan til slaskhet. Tenk å si opp leieforholdet istedenfor å vaske litt 😆 Når du flytter må du allikevel vaske fellesarealene. Så nå taper du dobbelt, TS. Du må både vaske og du er uten sted å bo. Anonymkode: c38ff...5a3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå