Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Dere som har negative opplevelser med åpen løsning - er det mest fordi det var liten plass i leilighet eller var det i hus?

Anonymkode: 307e9...950

Det var leilighet. Satte pris på eget kjøkken, når man har besøk og lange samtaler rundt bordet. Barna var ikke utestengt, men valgte i stor grad å ikke være der. 

Endret av Jytte
Skrevet

Akkurat nå sitter jeg i stuen og tenker at det å ha en airfryer ikke hadde fungerert for meg om kjøkken og stue hadde vært et og samme rom. Har skyvedør mellom rommene og nå måtte den lukkes. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 21.24):

Men hvorfor det behovet? Min store drøm når jeg lager mat er at de frivillig skal gå bort til lesekroken sin og leke🤣 å skille dem fra stua er det siste jeg vil, samtidig som jeg jo må ha et blikk på dem. 

Anonymkode: fbb5d...827

Haha, * lekekroken, jeg har ingen illusjon om at 3 åringen min skal sette seg ned alene med en god bok🤣

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 17.06):

Hvorfor ønsker du å lukke ungene inne eller stenge de ute fra kjøkkenet? Er det ikke bedre at de selv kan gå fritt i mellom lekekrok og deg på kjøkkenet? 

For å slippe å løpe omkring og passe på dem mens jeg lager mat eller gjør ting på stuen? 

Nei, det er ikke bedre at to-tre-åringen får gå fritt omkring, når det betyr at han klatrer opp på kjøkkenbenken og klarer å komme rundt barnesikring og lager kaos mens jeg sitter på stuen, eller at han lager kaos på stuen når jeg er opptatt på kjøkkenet. Jeg vil kunne sperre ungen inne på samme rom jeg er i. 

Når ungene er større, er det ikke behov for det, men nå når de er små, så er det viktig for meg å se hva de driver med, for seriøst, det er SÅ mye mer slitsomt å ikke kunne se hva de driver med. 

Anonymkode: e92c6...bbf

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.1.2021 den 18.56):

Dere som har negative opplevelser med åpen løsning - er det mest fordi det var liten plass i leilighet eller var det i hus?

Begge deler. Det er ikke mindre plagsomt å sitte og høre på en oppvaskmaskin i en stor stue/kjøkken i et hus, enn i en leilighet. Det er ikke mindre plagsomt å måtte rydde på kjøkkenet for at gjestene skal slippe se på alt rotet om man bor i en leilighet vs i et stort hus. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

For å slippe å løpe omkring og passe på dem mens jeg lager mat eller gjør ting på stuen? 

Nei, det er ikke bedre at to-tre-åringen får gå fritt omkring, når det betyr at han klatrer opp på kjøkkenbenken og klarer å komme rundt barnesikring og lager kaos mens jeg sitter på stuen, eller at han lager kaos på stuen når jeg er opptatt på kjøkkenet. Jeg vil kunne sperre ungen inne på samme rom jeg er i. 

Når ungene er større, er det ikke behov for det, men nå når de er små, så er det viktig for meg å se hva de driver med, for seriøst, det er SÅ mye mer slitsomt å ikke kunne se hva de driver med. 

Dette er jo nettopp hvorfor åpen løsning med små barn er så genialt!

Hadde vi hatt separat stue og kjøkken måtte vi vært to hjemme hver ettermiddag, en på stuen som underholde barna, en på kjøkkenet for å lage mat. Med åpen løsning kan de gå til og fra i steden for at de hadde vært stengt inne på kjøkkenet med meg og stått og skrapet på døren fordi de vil ut til lekene sine, eller at de hadde vært alene på stuen uten at jeg så dem. 

Men en små barn må jo uansett passes hele tiden, så det spiller vel ingen rolle om hvor det er? 

• Liker 2
Skrevet

Jeg foretrekker kjøkken som et eget rom, med dør som man kan lukke. I barndomshjemmet mitt var kjøkkenet bare kjøkken, men av en eller annen grunn var det ikke noen dør inn til stua. Jeg husker hundrevis av episoder med matlagingsstøy og oppvaskskrammel mens man prøvde å se på TV. Jeg innser også at jeg var temmelig lat og bortskjemt :rodme:

Men stue og kjøkken i ett er også et visuelt problem. Hvis kjøkkenet ligger i en "sone" for seg, går det - jeg har nå kjøkkenet i en slags "alkove", tidligere har jeg hatt en svær sofa som "romdeler", men det som gjør at man "får kjøkkenet i fanget når man sitter i sofaen" er ofte nettopp grunnen til at man velger åpen løsning - ønsket om å spare plass og penger. Og det er en hårfin grense mellom sparsommelig og gjerrig.

Anonymkode: f5a72...ac4

• Liker 1
Skrevet

Jeg skal aldri ha åpen løsning igjen! Jeg synes det er veldig upraktisk. Både når det kommer til støy fra kjøkkenvifte, matlaging, kjøkkenmaskiner ol. Men også stekosen, æsj. Også rotet som kommer, kjøkkenet må alltid være ryddig med åpen løsning. 

Adskilt kjøkken og stue er mye mer praktisk, elsker det! Men det krever flere kvm og god romløsning. 

Anonymkode: d7d27...a56

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hadde vi hatt separat stue og kjøkken måtte vi vært to hjemme hver ettermiddag, en på stuen som underholde barna, en på kjøkkenet for å lage mat. Med åpen løsning kan de gå til og fra i steden for at de hadde vært stengt inne på kjøkkenet med meg og stått og skrapet på døren fordi de vil ut til lekene sine, eller at de hadde vært alene på stuen uten at jeg så dem. 

Men en små barn må jo uansett passes hele tiden, så det spiller vel ingen rolle om hvor det er? 

Og jeg foretrekker altså å kunne lukke barna inne på ett og samme rom som meg. VI må IKKE være to hjemme hver ettermiddag, nettopp fordi den ene kan lage middag med barna innestengt på kjøkkenet sammen med seg. Med åpen løsning må jeg løpe til og fra. Det holder ikke å SE på at de gjør en ting fra langt bortmed komfyren, og rope til dem at de ikke får lov.. Det går med litt større barn, men ikke med en ettåring.

• Liker 1
Skrevet

Jeg liker åpen løsning i teorien, hvis det er en god planløsning, men i praksis har jeg bare sett en bolig der åpen løsning er den optimale løsningen.  :) 

Denne boligen hadde spiseplass og hverdagsstue i sammenheng med kjøkkenet, mens spisestuen og finstuen lå adskilt fra kjøkkenet.

Men hva skal jeg si?  Vi har en delvis åpen løsning, og den mellomtingen er langt verre enn både helt åpen, og lukket.

Med delvis åpen løsning mener jeg at halvparten av kjøkken og stue er åpne mot en liten mellomgang som skiller rommene.  Det er hverken fugl eller fisk, og er bare upraktisk.

Anonymkode: 14764...b39

Skrevet

Åpen! Aldri hatt det før nå- kommer aldri gå tilbake til andre varianten. Det å kunne lage mat å samtidig være sosial, hjelpe barna med lekser o.l har gjort hverdagen enklere og hyggeligere. Er ikke plaget med steikeos som noen nevner, og det hjelper meg å holde kjøkkenbenkene ryddigere:) 

Anonymkode: 3e9da...cd3

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det kommer jo helt an på planløsningen.

For å komme med to eksempler:

Første eksempelet er den åpne løsningen jeg som oftest ser, og som vi har selv også.  Som jeg skrev er den hverken fugl eller fisk.
Det er ingen flyt, ingen direkte siktlinje fra kjøkkenet til stuen, og rommene er "adskilt" selv om det er åpent mellom dem.
Det er en lite praktisk løsning, spesielt med små barn som må passes på hele tiden.

Andre eksempel er den åpne løsningen som kan være praktisk, der det ikke er noe skille mellom rommene.

1479639748_penlsning1.png.205f702d811ac7d42f7117e1c927594f.png27325674_penlsning2.png.6d04281e97e534fc87547ea74f5f7f91.png

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Åpen! Aldri hatt det før nå- kommer aldri gå tilbake til andre varianten. Det å kunne lage mat å samtidig være sosial, hjelpe barna med lekser o.l har gjort hverdagen enklere og hyggeligere. Er ikke plaget med steikeos som noen nevner, og det hjelper meg å holde kjøkkenbenkene ryddigere:) 

Anonymkode: 3e9da...cd3

Ja skremmende om man går 30 minutter uten å være sosial.

Anonymkode: 9b0d0...d68

• Liker 1
Skrevet

Dører og vegger, takk! :) 

• Liker 1
Skrevet

Lukket, alltid. Misliker sterkt åpen løsning, og så lenge jeg har et valg, kommer jeg aldri ha åpen løsning igjen🤣👌

• Liker 1
Skrevet

Lukket. Jeg har stort kjøkken da, 35 kvm. Vi har kjøkkenbord der barna kan gjøre lekse mens jeg lager mat. Da de var mindre hadde de lekekrok med eget kjøkken. Nå at de er større elsker jeg at jeg kan sette på musikk jeg har lyst på og bråke uten å forstyrre noen. Tenk vifte, oppvaskmaskin og kjøkkenmaskin som elter brøddeig i 15 minutter i en åpen løsning der den som ikke kokkelerer ser på nyhetene. Det er ikke sosialt men bare irriterende.

Jeg er enig i at åpen løsning er først og fremst plassbesparelse og fungerer deretter. Dere som mener man kan være med gjester mens man lager mat, jeg liker å faktisk ha tid til gjester og ikke drar dem inn på kjøkkenet der jeg lytter med et halvt øre mens jeg haster å bli ferdig. Jeg kan ha et bomba kjøkken, så lukker jeg døra og tar det neste morgen.

Skrevet

Da barna var små syntest jeg alltid det var støy og rot på kjøkkenet - nå med tenåringer er det mye roligere🙌🏻  Kjenner meg så godt igjen når noen skriver det med å kunne lukke dør til rom for å ha kontroll på småpøblene😆

Skrevet

Åpen!

Jeg pusset opp en enebolig fra 1950 og valgte å ta bort døra og halve veggen som var mellom kjøkken og stua (det som står igjen er pipe og brannmur. Før var det også delt mellom stua og spisestua (og de var plassert motsatt, som ikke er særlig praktisk). Svarte streker er vegg og grå er møbler (kjøkkeninnredning, stoler, bord, sofa, vedovn etc). Jeg er strålende fornøyd med løsningen. 

image.png.49718729862b4d7f19f98275f32c9b28.png

De som klager over matos, fett og lukt bør investere i bedre kjøkkenventilator. Velg en med to motorer, så bråker den mye mindre samtidig som den suger bedre. Det er STOR forskjell på billig vifte og dyrere ventilator. Kjøkkenventilator er ikke kjøkkenventilator... Jeg har aldri opplevd fett utenfor kokesonen. Og jeg bruker mye fett. Jeg har spist lavkarbo i over 10 år og foretrekker å steke all maten i fett. Er ikke så fan av kokt mat.

Anonymkode: 78231...627

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Det kommer jo helt an på planløsningen.

For å komme med to eksempler:

Første eksempelet er den åpne løsningen jeg som oftest ser, og som vi har selv også.  Som jeg skrev er den hverken fugl eller fisk.
Det er ingen flyt, ingen direkte siktlinje fra kjøkkenet til stuen, og rommene er "adskilt" selv om det er åpent mellom dem.
Det er en lite praktisk løsning, spesielt med små barn som må passes på hele tiden.

Andre eksempel er den åpne løsningen som kan være praktisk, der det ikke er noe skille mellom rommene.

1479639748_penlsning1.png.205f702d811ac7d42f7117e1c927594f.png27325674_penlsning2.png.6d04281e97e534fc87547ea74f5f7f91.png

Det er jo fordi den minner om luket løsning, som jo er helt håpløs med små barn. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Åpen!

Jeg pusset opp en enebolig fra 1950 og valgte å ta bort døra og halve veggen som var mellom kjøkken og stua (det som står igjen er pipe og brannmur. Før var det også delt mellom stua og spisestua (og de var plassert motsatt, som ikke er særlig praktisk). Svarte streker er vegg og grå er møbler (kjøkkeninnredning, stoler, bord, sofa, vedovn etc). Jeg er strålende fornøyd med løsningen. 

image.png.49718729862b4d7f19f98275f32c9b28.png

De som klager over matos, fett og lukt bør investere i bedre kjøkkenventilator. Velg en med to motorer, så bråker den mye mindre samtidig som den suger bedre. Det er STOR forskjell på billig vifte og dyrere ventilator. Kjøkkenventilator er ikke kjøkkenventilator... Jeg har aldri opplevd fett utenfor kokesonen. Og jeg bruker mye fett. Jeg har spist lavkarbo i over 10 år og foretrekker å steke all maten i fett. Er ikke så fan av kokt mat.

Anonymkode: 78231...627

Omentrent slik løsning har vi også, superfornøyd! Vi føler ikke vi sitter oppi kjøkkenet når vi sitter i sofaen, men har en siktlinje for å følge med på barna når vi står på kjøkkenøya.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...