Gå til innhold

Har personlig assistent lov å ha sex med bruker?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da vil jeg si opp jobben. Bra vi ikke har hatt sex da. Kun gitt varme klemmer og en gang ga hun meg et kyss på kinnet. 

Anonymkode: 165e3...a2f

Om du skulle slutte på dagen, og dere har sex om en uke, har du fremdeles misbrukt stillingen din for å skaffe deg sexen - tror jeg det vil gå an å påstå.

Anonymkode: 2fadf...8e3

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må si opp jobben. Gjøre forholdet kjent. Så kan du søke på stillingen igjen. Hun er blind, ikke tilbakestående. 
hilsen en med blind mor

Anonymkode: f7eea...92f

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Altså. Ikke noe fu... and run opplegg fra min side. Kunne faktisk ha giftet meg med jenta. Og ofret jobben min. Men fengsel?

Anonymkode: 165e3...a2f

Da må du iallfall avslutte arbeidsforholdet først og være åpen med arbeidsgiver (de som betaler lønna de, regner med det er kommunen) at du sier opp jobben pga du har fått personlige følelser for bruker og dermed føler at du ikke kan opptre i tilstrekkelig profesjonell rolle i ivaretakelsen av bruker.

Anonymkode: 2f498...821

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jente- skrev (34 minutter siden):

Du blir i tillegg politianmeldt, du får ikke jobbet innen helse senere og du får merknad på politiattesten din.

Hun er jo like skyldig,nesten mer da hun er hans arbeidsleder. 

Anonymkode: 0b518...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun er jo like skyldig,nesten mer da hun er hans arbeidsleder. 

Anonymkode: 0b518...8cf

Nei, det er kommunen, eller firmaet han jobber i som har ansatt han. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jente- skrev (50 minutter siden):

Nei, det er kommunen, eller firmaet han jobber i som har ansatt han. 

Personlige assistenter ansettes ofte gjennom ULOBA hvor brukeren er arbeidsleder for sine ansatte. Ergo hun har også et ansvar her. 

Anonymkode: 0b518...8cf

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Personlige assistenter ansettes ofte gjennom ULOBA hvor brukeren er arbeidsleder for sine ansatte. Ergo hun har også et ansvar her. 

Anonymkode: 0b518...8cf

Hvis det er tilfelle bør ts og damen be om et møte med organisasjonen, legge frem problemstillingen slik at de kan få hjelp til å ordne dette på en ryddigst mulig måte. 
 

Sånt kan skje. Ønsker dere begge lykke til!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate. Nei nei og atter nei.  Tenker du ikke lenger enn med din egen kuk? 

Anonymkode: d1f0c...24d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Personlige assistenter ansettes ofte gjennom ULOBA hvor brukeren er arbeidsleder for sine ansatte. Ergo hun har også et ansvar her. 

Anonymkode: 0b518...8cf

Ja, men jeg tenker at det likevel er ULOBA som har ansatt han, selv om den blinde jenta er lederen hans. Det er jo en rolle med 2 individer, derfor er hun arbeidsleder, hun som behøver hjelp, men hun er fortsatt hjelpetrengende og han jobber for firmaet, får lønn fra firmaet for å hjelpe henne. Jeg kan godt sendte ULOBA en privat e-post i morgen og spørre om retningslinjene deres vedrørende en sak som denne? Om det er lov for den personlige assistenten å ha sex med en av deres brukere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må si opp jobben din først. Og du bør ikke ha sex med henne dagen etter du fratrer, men la det gå litt tid. 

Dersom dette er ei jente du kunne tenke deg å gifte deg med så har dere uansett all verdens med tid foran dere. 

Anonymkode: 4a80a...c24

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Fy flate. Nei nei og atter nei.  Tenker du ikke lenger enn med din egen kuk? 

Anonymkode: d1f0c...24d

Det kan godt oppstå kjærlighet i sånne settinger. Må ikke være så uromantisk, du kan med fordel droppe den ufine sprogbruken...

Jeg er oppvokst sammen med en familie med flere barn. Mor traff far da han var innlagt på sykehuset der hun jobbet. De var gift til han døde i fjor.

Her tenker jeg det er vesentlig hva som er kvinnens handikap også. Hun er «bare» blind, ikke psykiatrisk pasient eller psykisk utviklingshemmet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du sier opp jobben din, finner en annen og lar det gå par-tre mnd så kanskje da.

Anonymkode: 5aa42...d32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hun har veldig lyst til å ha sex med meg

Jada. Fortsett å fortell deg selv det.

Anonymkode: 2c6a8...acd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helgeline skrev (9 timer siden):

Det kan godt oppstå kjærlighet i sånne settinger. Må ikke være så uromantisk, du kan med fordel droppe den ufine sprogbruken...

Jeg er oppvokst sammen med en familie med flere barn. Mor traff far da han var innlagt på sykehuset der hun jobbet. De var gift til han døde i fjor.

Her tenker jeg det er vesentlig hva som er kvinnens handikap også. Hun er «bare» blind, ikke psykiatrisk pasient eller psykisk utviklingshemmet. 

Du det er forsatt misbruk av sin stilling.  Det er ikke ok en plass!!!  Det er en ganske så alvorlig sak å ligge med noen du er i et avhengighetsforhold selv om det er frivillig fra begge sider. Det er en grunn til at det er ulovlig å ha sex med pasienter. Ser du virkelig ikke det?? jeg ordlegger meg slik jeg vil. 😊 Å ha sex med noen er noe man har et profesjonelt forhold til er derimot noe man med fordel kan droppe 

Anonymkode: d1f0c...24d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du det er forsatt misbruk av sin stilling.  Det er ikke ok en plass!!!  Det er en ganske så alvorlig sak å ligge med noen du er i et avhengighetsforhold selv om det er frivillig fra begge sider. Det er en grunn til at det er ulovlig å ha sex med pasienter. Ser du virkelig ikke det?? jeg ordlegger meg slik jeg vil. 😊 Å ha sex med noen er noe man har et profesjonelt forhold til er derimot noe man med fordel kan droppe 

Anonymkode: d1f0c...24d

Pasienter også, mente jeg.  Jeg mener ikke at denne jenta er pasient 

Anonymkode: d1f0c...24d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det fryktelig mange negative tilbakemeldinger. Selvfølgelig kan kjærlighet også oppstå i en slik situasjon. Det er bare viktig at du opptrer ryddig. Hvis du tenker dette som en kortvarig affære: glem det. Tenker du langsiktig: Snakk med jenta og finn ut om hun er like interessert, si opp jobben, informer arbeidsgiver, hold dere unna sex en periode og lykke til!

Hilsen en som er gift med legen sin men ikke hadde sex med legen før 6 måneder etter pasientforholdet var avsluttet.

Anonymkode: 4366f...3d2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ville jeg lest denne: https://tidsskriftet.no/2011/06/medisinsk-etikk/privat-forhold-mellom-lege-og-pasient

Det er riktig nok lege-pasient, men du som ansatt må følge de etiske retningslinjene. Her er det du som sitter med ansvaret, ikke klienten. Det er derfor du som må vurdere hva som blir riktig. 

Er det én ting som er sikkert, er at du må holde deg fullstendig profesjonell så lenge du har jobben som personlig assistent. Selv etter endt arbeidsforhold må du vurdere om det er etisk forsvarlig å innlede et forhold med denne personen. 

Du kan også lese her: https://sykepleien.no/2018/03/ti-mistet-autorisasjon-innlede-forhold-med-pasient

Og her: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zmpKb/blakstad-pleier-doemt-til-fengsel-etter-sex-med-psykiatrisk-pasient

Det er flere tilfeller der stillinger har blitt misbrukt. Så her må du trå svært varsomt! 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Følger man helsepersonelloven som personlig assistent?

Anonymkode: 0a304...72a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...