Gå til innhold

Noen her som jobber i et flerkulturelt miljø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jobber i en bedrift med mye polakker/østeueopeere. Amerikanere,  fillipinere og thaier. 
 

Min erfaring er at thaiene og fillipinerne er svært hardtarbeidende, men at de går ganske dårlig overens med hverandre. Det blir isfront over bagateller og de bruker veldig lang tid på å "komme over ting". Thaiene blander seg lite med nordmennene og lærer derfor språket mye senere. Fillipinerne henger mye med de norske og snakker veldig bra norsk. 
Polakkene sluntrer unna, holder seg for seg selv og lærer ikke norsk og er ikke spesielt dedikerte til jobben sin. I jula og i sommer var det flere som gav f i Corona og Karantene og fløy hjem til polen og tilbake igjen uten å melde ifra for å slippe karantene. Det ble mildt sagt ett helvete. Østeuropeerne er basically akkurat som polakkene. Alle er opptatt av å utnytte sykedagene sine og tar ut absolutt alle 10 dagene hvert år. De nekter å tenke ergonomi og ender opp med smerter i rygg og skuldre. De trives best med å stå ute å røyke og spise kake.


Amerikanerne er Trumpsupportere og drittsekker som rater kvinnene på huset etter utseende og trakkaserer dem - spenstig skjult med "humor". Men de er hardtarbeidende og veldig kvalitetsbevisste. 
Av nordmenn har vi ett par helt ubrukelige personer som er blitt utplassert av NAV, men de aller fleste er ok. De jobber greit og har en viss yrkesstolthet. Men de synes det er tøft å jobbe med så mange utlendinger. 

Anonymkode: 323b4...dbb

Oi, jeg har motsatt erfaring når det gjelder thaier og polakker. Min erfaring er at polakkene jeg jobbet med var hardtarbeidende og stort sett hyggelige, mens thaiene var late, frekk, baksnakket ++ Og de hadde masse intern drama med hverandre, begynte å sloss og diverse. Var vel kun 1 thai jeg faktisk likte, ei veldig søt dame men hun oppførte seg "underdanig" de andre thaiene så jeg syntes egentlig synd på henne. 

Anonymkode: f3a2b...e45

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg har jobbet med både nordmenn og øst-europeere, med folk fra hele verden egentlig, og det er bare nordmenn som har utnyttet egenmeldingsordningen til det fulle. 

Anonymkode: 124b8...506

Da har du ikke møtt Østeuropeerne våre ;)

Han ene fra Slovakia kom rett før jul og sa "i morra jeg sik". Han så tilsynelatende frisk ut og jeg spurte "ok.. kommer du senere i uka tror du?"

 

"Nei. I morra Onsdag. Vi har 3 dag. Jeg Sik Onsdag, Torsdag jeg Sik, Fredag jeg Sik. Mandag jeg komme tilbake" så dro han hjem. De ser på det å ta en eller to sykedager som å jobbe gratis fordi de kan ta tre dager i slengen. Og de tar alle tre dagene hvert bidige år.

Sier ikke at all verdens østeuroppere gjør dette, men VÅRE gjør det. De er helt elendige ansatte. Men de har fast jobb og vi blir ikke kvitt dem. 

Anonymkode: 323b4...dbb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Oi, jeg har motsatt erfaring når det gjelder thaier og polakker. Min erfaring er at polakkene jeg jobbet med var hardtarbeidende og stort sett hyggelige, mens thaiene var late, frekk, baksnakket ++ Og de hadde masse intern drama med hverandre, begynte å sloss og diverse. Var vel kun 1 thai jeg faktisk likte, ei veldig søt dame men hun oppførte seg "underdanig" de andre thaiene så jeg syntes egentlig synd på henne. 

Anonymkode: f3a2b...e45

Ja det er veldig mye baksnakking hos oss også, men det er stort sett thai vs Fillipiner. Og siden jeg er tillitsvalgt blir jeg dratt inn i alt dramaet. De er heller ikke villige til å bare bli med opp til ledelsen for en prat og skvære opp. De har jobbet sammen i over 10 år mange av dem og de greier ikke fungere sammmen. 

Anonymkode: 323b4...dbb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da har du ikke møtt Østeuropeerne våre ;)

Han ene fra Slovakia kom rett før jul og sa "i morra jeg sik". Han så tilsynelatende frisk ut og jeg spurte "ok.. kommer du senere i uka tror du?"

 

"Nei. I morra Onsdag. Vi har 3 dag. Jeg Sik Onsdag, Torsdag jeg Sik, Fredag jeg Sik. Mandag jeg komme tilbake" så dro han hjem. De ser på det å ta en eller to sykedager som å jobbe gratis fordi de kan ta tre dager i slengen. Og de tar alle tre dagene hvert bidige år.

Sier ikke at all verdens østeuroppere gjør dette, men VÅRE gjør det. De er helt elendige ansatte. Men de har fast jobb og vi blir ikke kvitt dem. 

Anonymkode: 323b4...dbb

Det gjør de så absolutt ikke. Vi hadde en slovaker hos oss og hun var virkelig et arbeidsjern. Stod på som ingen annen. 

Anonymkode: f3a2b...e45

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja det er veldig mye baksnakking hos oss også, men det er stort sett thai vs Fillipiner. Og siden jeg er tillitsvalgt blir jeg dratt inn i alt dramaet. De er heller ikke villige til å bare bli med opp til ledelsen for en prat og skvære opp. De har jobbet sammen i over 10 år mange av dem og de greier ikke fungere sammmen. 

Anonymkode: 323b4...dbb

Vi hadde ingen filippinere hos oss, kun thaier (og øst-europeere), sikkert derfor de endte opp med å krangle med hverandre. Den ene thaien hadde visst nok en gang reist til en annen thai (de jobbet hos oss begge to) og kastet svære steiner på vinduene hans. Han turde ikke bo i huset sitt eller komme på jobb på lang tid. Husker også en episode hvor lederen min (som var thai) hadde blitt slått med belte av en annen thai fra jobben vår. En annen fikk håret sitt revet av. Det var helt føkka greier. 

Anonymkode: f3a2b...e45

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jo, jeg gjør vel egentlig det. Vi har Nederland, Pakistan, Palestina, Polen, Marokko, Somalia, Vietnam, Sverige, Australia, Tyrkia, Tunisia, Norge og Afghanistan representert. 

Egentlig noe jeg tenker lite over. Alle er velintegrerte og alle bortsett fra svensken er flytende i norsk. Nyttig sammensetning siden flertallet av klienter er minoriteter. 

Egentlig bare den samiske jeg har hatt noe issue med som jeg tror er kulturbetinget.

Anonymkode: e457c...00e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsker å jobbe i flerkulturelle miljøer. Alle er respektfulle og forståelsesfulle, og ser er alltid en og annen som er vanskelig både utenlandsk og norsk. Har jobbet mye på sykehjem. Der har det vært folk fra Somalia, Kenya, Eritrea, Etiopia, Philippinene, Polen, Finland, Ukraina, Sverige, og forskjellige steder i vårt langstrakte land. 

Anonymkode: 56106...fab

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, jo, jeg gjør vel egentlig det. Vi har Nederland, Pakistan, Palestina, Polen, Marokko, Somalia, Vietnam, Sverige, Australia, Tyrkia, Tunisia, Norge og Afghanistan representert. 

Egentlig noe jeg tenker lite over. Alle er velintegrerte og alle bortsett fra svensken er flytende i norsk. Nyttig sammensetning siden flertallet av klienter er minoriteter. 

Egentlig bare den samiske jeg har hatt noe issue med som jeg tror er kulturbetinget.

Anonymkode: e457c...00e

Så mange nasjonaliteter 😁 Kult! 
Hos oss er det stort sett folk fra Spania, Hellas, Polen og Pakistan. De sistnevnte kommer ofte med mye deilig mat 😄 

Anonymkode: 124b8...506

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kollegaer fra ulike deler av verden, og trives med det. Alle er godt integrerte, snakker godt/perfekt norsk og det er norske verdier og normer som gjelder på arbeidsplassen. Dette er et sted hvor stillingene krever høyere utdanning. 

Anonymkode: 0ac25...47c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trives ikke så godt på sykehjem lenger. Opplever at noen av de afrikanske er autoritære og prøver å overkjøre meg. Et skikkelig kjerringmiljø. Vi skulle hatt flere menn i miljøet. Jeg håper jeg lærer meg å si ting rett ut og bite fra meg, for jeg har ikke samme personlighet privat. Da er jeg utadvendt og mer autoritær. 
Dagens utblåsning fra en drittkjerring som kolleger tror det er greit å behandle som dritt.

Anonymkode: faf09...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg trives ikke så godt på sykehjem lenger. Opplever at noen av de afrikanske er autoritære og prøver å overkjøre meg. Et skikkelig kjerringmiljø. Vi skulle hatt flere menn i miljøet. Jeg håper jeg lærer meg å si ting rett ut og bite fra meg, for jeg har ikke samme personlighet privat. Da er jeg utadvendt og mer autoritær. 
Dagens utblåsning fra en drittkjerring som kolleger tror det er greit å behandle som dritt.

Anonymkode: faf09...af4

Synes du det er et dårlig arbeidsmiljø fordi det er et "kjerringmiljø" eller fordi det er enkelte (autoritære) afrikanere der? For det er vel noen som er uavhengig av etnisitet, og har inntrykk av at det er slik på mange steder med overvekt av kvinner. 

Men kollegaer skal ikke behandle deg som dritt, det er bare å bite ifra seg. 

Anonymkode: 0ac25...47c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På sykehjem: Afrikanere: Late, kjeftete og upålitelige, med noen svært få hederlige unntak. Merker ingen forskjell mellom muslimer og kristne der. Østeuropeere: Dyktige og flotte folk med masse humor. Thaier: Late og sutrete. Lager mye drama. Filippinere: Noen er veldig bra, andre er inkompetente og elsker sladder og drama. Pakistanere: Stort sett bra folk, men det finnes unntak også her. 

Anonymkode: c4814...424

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jobber i en bedrift med mye polakker/østeueopeere. Amerikanere,  fillipinere og thaier. 
 

Min erfaring er at thaiene og fillipinerne er svært hardtarbeidende, men at de går ganske dårlig overens med hverandre. Det blir isfront over bagateller og de bruker veldig lang tid på å "komme over ting". Thaiene blander seg lite med nordmennene og lærer derfor språket mye senere. Fillipinerne henger mye med de norske og snakker veldig bra norsk. 
Polakkene sluntrer unna, holder seg for seg selv og lærer ikke norsk og er ikke spesielt dedikerte til jobben sin. I jula og i sommer var det flere som gav f i Corona og Karantene og fløy hjem til polen og tilbake igjen uten å melde ifra for å slippe karantene. Det ble mildt sagt ett helvete. Østeuropeerne er basically akkurat som polakkene. Alle er opptatt av å utnytte sykedagene sine og tar ut absolutt alle 10 dagene hvert år. De nekter å tenke ergonomi og ender opp med smerter i rygg og skuldre. De trives best med å stå ute å røyke og spise kake.


Amerikanerne er Trumpsupportere og drittsekker som rater kvinnene på huset etter utseende og trakkaserer dem - spenstig skjult med "humor". Men de er hardtarbeidende og veldig kvalitetsbevisste. 
Av nordmenn har vi ett par helt ubrukelige personer som er blitt utplassert av NAV, men de aller fleste er ok. De jobber greit og har en viss yrkesstolthet. Men de synes det er tøft å jobbe med så mange utlendinger. 

Anonymkode: 323b4...dbb

Der jeg jobber er det flest polakker, og jeg har samme erfaring.... de utnytter det som går ann å utnytte, "missforstår" tydelige beskjeder, men når det gjelder rettigheter, kan de det mye bedre enn oss få norske. De fleste er lite inkluderende og rotter seg sammen. Jeg har jobbet noen år der, så jeg er ikke redd for å gi beskjed, men kommer ingen vei. Lederen vår er gift med en polsk dame, så han vil være kompis med dem.... Vet dette er veldig stigmatiserende, men dette er min erfaring. 

Anonymkode: 40bed...9db

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jobber med polakker, pakistanere, tamiler, vietnamesere, svensker og afrikanere fra flere forskjellige land.

Somalierne er definert de lateste. Sluntrer unna så mye de kan. 

Pakistanerne er enten eller, altså enten superflinke eller helt ubrukelige.

Polakkene våre er arbeidsjern og er så og si aldri syke. 

Vietnameserne har også sykt bra arbeidsmoral, men det går mye på fasade. Eier ikke nåla i veggen, men skal ha de dyreste merkeklærne, parfymene og designerveskene 🤷‍♀️

Tamilene er superhyggelige ansikt til ansikt, men snakker dritt om deg bak ryggen din. 

Svenskene var kjempeflinke det første året, men etter det dabbet det av og nå er de egentlig ganske late 🙁

Vil gjerne understreke at dette kun er min erfaring fra min arbeidsplass. Tror på ingen måte at man kan generalisere utfra mine egne opplevelser 😂

 

Anonymkode: b150f...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jobber med polakker, pakistanere, tamiler, vietnamesere, svensker og afrikanere fra flere forskjellige land.

Somalierne er definert de lateste. Sluntrer unna så mye de kan. 

Pakistanerne er enten eller, altså enten superflinke eller helt ubrukelige.

Polakkene våre er arbeidsjern og er så og si aldri syke. 

Vietnameserne har også sykt bra arbeidsmoral, men det går mye på fasade. Eier ikke nåla i veggen, men skal ha de dyreste merkeklærne, parfymene og designerveskene 🤷‍♀️

Tamilene er superhyggelige ansikt til ansikt, men snakker dritt om deg bak ryggen din. 

Svenskene var kjempeflinke det første året, men etter det dabbet det av og nå er de egentlig ganske late 🙁

Vil gjerne understreke at dette kun er min erfaring fra min arbeidsplass. Tror på ingen måte at man kan generalisere utfra mine egne opplevelser 😂

 

Anonymkode: b150f...57b

Hvilken bransje er dette i? 🤔 Ble skikkelig nysgjerrig nå.. 

Anonymkode: faf09...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvilken bransje er dette i? 🤔 Ble skikkelig nysgjerrig nå.. 

Anonymkode: faf09...af4

Logistikkbransjen.

Anonymkode: b150f...57b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

  • 1 år senere...

Jeg har også mange ikke-norske kolleger. Litt frustrerende til tider pga kommunikasjonsproblemer. Som regel snakker vi norsk, men også ofte engelsk. Ikke alle forstår engelsk, så en gang måtte jeg være tolk i en samtale med bare 3 stk 😅 Det verste er hvis folk later som at de har forstått hva jeg har sagt, men så ser man etterpå at det har de jo ikke! Hen ene misforstår ofte det vi spør om, og svarer på noe helt annet. Og svarer heller ikke alltid på epost, sannsynligvis fordi hen ikke skjønte spørsmålet. Så da tenker jeg at 'Ok, da får det bare være. Hvis jeg gjør denne oppgaven feil nå, er ikke det min feil' 😆

Anonymkode: da9ae...42b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber med ett par stk fra Afrika. Språk er ett problem. Og de er ikke særlig sosiale. I pausene sitter de med airpods og snakker ikke mye. 

Anonymkode: 5506e...7a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Jobber med ett par stk fra Afrika. Språk er ett problem. Og de er ikke særlig sosiale. I pausene sitter de med airpods og snakker ikke mye. 

Anonymkode: 5506e...7a0

"ETT problem"? Ikke to? 🤣🤣 LOL 

Anonymkode: 124b8...506

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...