Gå til innhold

Noen her som jobber i et flerkulturelt miljø?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen her som vil dele erfaringer med dette? Det kan jo både være en berikelse, men samtidig kan man møte på utfordringer i et veldig flerkulturelt arbeidsmiljø.

Jobber selv i et flerkulturelt miljø innen helse. 

Anonymkode: faf09...af4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber med flere nasjonaliteter og har kollegaer i utlandet - språk er største problemet, merker jo selvsagt at arbeidsmoral er forskjellig også.

Anonymkode: 925f7...bcb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i akademia, hvor det er flere utenlandske enn nordmenn. Merker litt forskjell i arbeidsinnsats, mest at de utenlandske syns nordmenn er litt late når vi går hjem klokken 5 og ikke 8 på kvelden. 

Anonymkode: 81e10...68e

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg jobber med flere nasjonaliteter og har kollegaer i utlandet - språk er største problemet, merker jo selvsagt at arbeidsmoral er forskjellig også.

Anonymkode: 925f7...bcb

Ja, arbeidsmoral er høyere blant innvandrere. Min erfaring. 

Anonymkode: 124b8...506

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Noen her som vil dele erfaringer med dette? Det kan jo både være en berikelse, men samtidig kan man møte på utfordringer i et veldig flerkulturelt arbeidsmiljø.

Jobber selv i et flerkulturelt miljø innen helse. 

Anonymkode: faf09...af4

Jeg personlig synes det er kjedelig. Mange menn med rare blikk og som berører en mens man holder på med noe. De er så needy og skal kun ha det som er bra. Hvis du er hyggelig kan du bare glemme å ha det bra. 

Var kun gamle damer og menn 40-50+ som tok på meg. De bringer også tabu på banen, og det er usexy med de islam-greiene. De har fæl klesstil. Fæle frisyrer. Samt at de har mindre grenser og er mer primitive, og ser på en jente i fred som en jente som skal oppsøkes på automatikken. Men dette er de utlendingene ingen nordmenn gidder å være med. Han ene brukte argumentet 'hore' når han ikke fikk viljen sin. Er så kjipt å utvise forståelse for slikt, når en norsk mann hadde fått sykt mye pes. De er så hissige, og seg jævlige ut samtidig. Er ikke rart de får viljen sin. 

Anonymkode: bd756...c6e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i akademia. Eneste jeg merker det på er ulik holdning til ledelse.

Anonymkode: 8188b...6b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er omtrent 50/50 av nordmenn og utlendinger. Omtrent bare kvinner. De fra øst-Europa og Russland har jeg bare god erfaring med, bodd i Norge i noen år. En fra et land i Asia er også fantastisk, bodd i Norge i 20 år. En annen fra Asia derimot er litt ufyselig. Hun er fra overklassen i landet sitt, og oppfører seg som en prinsesse😅 En mann fra Tyskland også, som er veldig hyggelig. 

Synes det er interessant å bli kjent med kvinnene på jobben, høre om deres land og tradisjoner. Og hun nydelige fra Asia har gitt meg flere matoppskrifter, som det er gøy å prøve. 

De fleste har lært seg norsk, men det er slitsomt å måtte småprate på engelsk med de som ikke kan norsk.

Anonymkode: df906...0af

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-9 russere på min arbeidsplass samt et par andre nasjonaliteter, mens de fleste er norske. Blir noen språklige problemer av og til, noe som er litt dumt fordi man bør være god skriftlig i denne jobben, samt for å forstå problemstillingene. I tillegg snakker de ofte med hverandre på russisk selv om vi norske er tilstede. Men stort sett går det greit og de fleste er gode i norsk.

Anonymkode: 9030d...728

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Jeg jobber på et sykehjem med flere fra Asia og Afrika. Jeg har 95% god erfaring med dette flerkulturelle miljøet, men det som overrasker meg litt er at noen kvinner fra landene øst i Afrika kan være sjefete og autoritære (sikkert tilfeldig). De jeg sikter til er kristne, men de muslimske kvinnene har jeg meget god erfaring med. De er respektfulle og samarbeider godt. Det sannsynligvis tilfeldig, det finnes jo folk fra alle kulturer som er sjefete.

 

Anonymkode: faf09...af4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet på et sykehjem der det var 50 prosent innvandrere, som til sammen kom fra 14 ulike land. De fleste var gode i Norsk, andre slet med språket. Men var ikke lov å snakke noe annet enn norsk på jobb. Det var en inkluderende arbeidsplass. Spesielt de somaliske og polske damene på den jobben var veldig morsomme. Vi kunne ha de rareste diskusjonene i matpausen, det ble mye latter ut av det. 

Anonymkode: 3c5a1...0ac

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg personlig synes det er kjedelig. Mange menn med rare blikk og som berører en mens man holder på med noe. De er så needy og skal kun ha det som er bra. Hvis du er hyggelig kan du bare glemme å ha det bra. 

Var kun gamle damer og menn 40-50+ som tok på meg. De bringer også tabu på banen, og det er usexy med de islam-greiene. De har fæl klesstil. Fæle frisyrer. Samt at de har mindre grenser og er mer primitive, og ser på en jente i fred som en jente som skal oppsøkes på automatikken. Men dette er de utlendingene ingen nordmenn gidder å være med. Han ene brukte argumentet 'hore' når han ikke fikk viljen sin. Er så kjipt å utvise forståelse for slikt, når en norsk mann hadde fått sykt mye pes. De er så hissige, og seg jævlige ut samtidig. Er ikke rart de får viljen sin. 

Anonymkode: bd756...c6e

Hva jobber du med? 

Anonymkode: db1b1...1df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden firmaet jeg jobber for er i Oslo har vi sikkert 15-20 % av ansatte som er innvandrere, inklusivt folk i ledelsen. Må si at etter mange års arbeidserfaring med folk fra alle verdensdeler at det koker ned til personlighet. Folk som er flinke og/eller ambisiøse legger man merke til fort og de deler enkelte likhetstrekk uansett hvilken kultur de kommer fra. Og så har du de som forgifter miljøet rundt seg, skaper drama og starter konflikter - de deler også likhetstrekk uansett hvilken kultur de kommer fra.

Jeg vil ikke si at alle kulturer er like og at den kulturen man vokser opp med ikke påvirker mellommenneskelig kommunikasjon - det finnes enkelte kulturer jeg føler meg mindre komfortabel med enn andre, men fra perspektivet fra å være leder så må jeg si at personlighet er viktigste komponenten. Så hos oss jobber Ola/Kari Nordmann like hardt som Ahmed eller Safia. Rett og slett fordi vi ansetter ikke bedagelige folk eller forventer at de ansatte jobber seg ihjel.

 

Anonymkode: d0da2...6d5

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i en bedrift med mye polakker/østeueopeere. Amerikanere,  fillipinere og thaier. 
 

Min erfaring er at thaiene og fillipinerne er svært hardtarbeidende, men at de går ganske dårlig overens med hverandre. Det blir isfront over bagateller og de bruker veldig lang tid på å "komme over ting". Thaiene blander seg lite med nordmennene og lærer derfor språket mye senere. Fillipinerne henger mye med de norske og snakker veldig bra norsk. 
Polakkene sluntrer unna, holder seg for seg selv og lærer ikke norsk og er ikke spesielt dedikerte til jobben sin. I jula og i sommer var det flere som gav f i Corona og Karantene og fløy hjem til polen og tilbake igjen uten å melde ifra for å slippe karantene. Det ble mildt sagt ett helvete. Østeuropeerne er basically akkurat som polakkene. Alle er opptatt av å utnytte sykedagene sine og tar ut absolutt alle 10 dagene hvert år. De nekter å tenke ergonomi og ender opp med smerter i rygg og skuldre. De trives best med å stå ute å røyke og spise kake.


Amerikanerne er Trumpsupportere og drittsekker som rater kvinnene på huset etter utseende og trakkaserer dem - spenstig skjult med "humor". Men de er hardtarbeidende og veldig kvalitetsbevisste. 
Av nordmenn har vi ett par helt ubrukelige personer som er blitt utplassert av NAV, men de aller fleste er ok. De jobber greit og har en viss yrkesstolthet. Men de synes det er tøft å jobbe med så mange utlendinger. 

Anonymkode: 323b4...dbb

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jobber i en bedrift med mye polakker/østeueopeere. Amerikanere,  fillipinere og thaier. 
 

Min erfaring er at thaiene og fillipinerne er svært hardtarbeidende, men at de går ganske dårlig overens med hverandre. Det blir isfront over bagateller og de bruker veldig lang tid på å "komme over ting". Thaiene blander seg lite med nordmennene og lærer derfor språket mye senere. Fillipinerne henger mye med de norske og snakker veldig bra norsk. 
Polakkene sluntrer unna, holder seg for seg selv og lærer ikke norsk og er ikke spesielt dedikerte til jobben sin. I jula og i sommer var det flere som gav f i Corona og Karantene og fløy hjem til polen og tilbake igjen uten å melde ifra for å slippe karantene. Det ble mildt sagt ett helvete. Østeuropeerne er basically akkurat som polakkene. Alle er opptatt av å utnytte sykedagene sine og tar ut absolutt alle 10 dagene hvert år. De nekter å tenke ergonomi og ender opp med smerter i rygg og skuldre. De trives best med å stå ute å røyke og spise kake.


Amerikanerne er Trumpsupportere og drittsekker som rater kvinnene på huset etter utseende og trakkaserer dem - spenstig skjult med "humor". Men de er hardtarbeidende og veldig kvalitetsbevisste. 
Av nordmenn har vi ett par helt ubrukelige personer som er blitt utplassert av NAV, men de aller fleste er ok. De jobber greit og har en viss yrkesstolthet. Men de synes det er tøft å jobbe med så mange utlendinger. 

Anonymkode: 323b4...dbb

Bullshit 

Anonymkode: 124b8...506

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Bullshit 

Anonymkode: 124b8...506

Hvada? 
 

Anonymkode: 323b4...dbb

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber sammen med pakistanere, polakker og nordmenn. Veldig godt miljø hos oss, og høyt under taket. Noe utfordringer med språk kan det tidvis være, men det aller meste løser seg helt fint. Alle utlendingene hos oss er noen skikkelige arbeidsjern.

Anonymkode: 7d158...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvada? 
 

Anonymkode: 323b4...dbb

Har du lest Aftenposten sin artikkel om arbeidsmoral blant øst-europeere og nordmenn? Anbefales. 

Anonymkode: 124b8...506

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet litt med muslimer i flyktning«bransjen», stor forskjell på mannlige og kvinnelige kollegaer som er muslimer. De kvinnelige var veldig underdanig mens mennene var helt forferdelig å jobbe med(jeg er selv kvinne). De likte virkelig ikke å få beskjeder fra kvinner(sjefen var kvinne) og generelt kvinnesynet deres var helt jævli. De hevet seg også over oppgaver som husarbeid, matlaging osv.

Anonymkode: acf06...9e7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har du lest Aftenposten sin artikkel om arbeidsmoral blant øst-europeere og nordmenn? Anbefales. 

Anonymkode: 124b8...506

Nei det har jeg ikke. Men Aftenposten hr ikke vært på min arbeidsplass, det har jeg. Jeg forklarer hvordan det er på min arbeidsplass slik soM TS spurte om. Hvis du ikke tror meg må du gjerne komme innom og begynne å jobbe hos oss.. Vi trenger flere nordmenn... 

Anonymkode: 323b4...dbb

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det har jeg ikke. Men Aftenposten hr ikke vært på min arbeidsplass, det har jeg. Jeg forklarer hvordan det er på min arbeidsplass slik soM TS spurte om. Hvis du ikke tror meg må du gjerne komme innom og begynne å jobbe hos oss.. Vi trenger flere nordmenn... 

Anonymkode: 323b4...dbb

Jeg har jobbet med både nordmenn og øst-europeere, med folk fra hele verden egentlig, og det er bare nordmenn som har utnyttet egenmeldingsordningen til det fulle. 

Anonymkode: 124b8...506

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...