Gå til innhold

Melde til barnevernet på falskt grunnlag/hevn

Anbefalte innlegg

Skrevet
Blondie65 skrev (3 timer siden):

Her hadde jeg anmeldt for plagsom opptreden.

Men en får vel ikke hvite personalia på den/de som melder, vis de melder anonymt, uten personalia ingen å anmelde. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Apis skrev (Akkurat nå):

Men en får vel ikke hvite personalia på den/de som melder, vis de melder anonymt, uten personalia ingen å anmelde. 

Om det kommer inn en anonym bekymringsmeldingen er terskelen for at det skal åpnes undersøkelse langt høyere enn ved navngitt melding.

Skrevet
Blondie65 skrev (3 timer siden):

Vel, jeg hadde tenkt at det var lurt å møte en åpenbar falsk bekymringsmelding med en politianmeldelse for plagsom adferd. Jeg tenker også at hvis dette er to parter i en barnefordelingssak der den ene melder åpenbar falsk bekymringsmelding så ville jeg ha forlangt hovedomsorgen for barnet siden den andre forelderen åpenbart er midlertidig eller varig ute av stand til å tenke på barnets beste.

Helt enig det er jo trakassering på høyt plan folk blir da anmeldt for alt mulig annet som er mindre graverende og det ikke går utover små uskyldige barn. Men det er bv sin jobb å finne ut om noe er reellt eller ikke. Er det falskt burde det være lov å anmelde sånn at ingen tør å sende bekymringsmelding med mindre det er noe å bekymre seg for.

Skrevet
Sommarfuggel skrev (5 minutter siden):

Om det kommer inn en anonym bekymringsmeldingen er terskelen for at det skal åpnes undersøkelse langt høyere enn ved navngitt melding.

Burde ikke vært lov. Folk er onde nok til å utnytte sånt for hevn

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har opplevd at en ble meldt om at hun ble observert drita på byen mens hun var gravid. Hun var da i en helt annen landsdel og gjorde såkalte fornuftige, voksne gjøremål og kunne dokumentere det.  🙄 Så, ja. De finnes de som melder av pur hevnlyst og ønske om å forårsake vanskeligheter i andres liv. Tror det er flere enn man skulle tro, og det blir sikkert mer og mer av det. 

Anonymkode: a2974...c9d

Hørt om flere sånne historier også. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det blir INGEN konsekvenser for de som melder på falsk grunnlag.

Anonymkode: 39113...f64

Dette. Og det er egentlig veldig trist. 

Nå har ikke jeg blitt meldt til barnevernet, men mattilsynet, pga hunden min. Tre ganger... og alle var hevnaksjon etter en krangel med vedkomne (jeg vet hvem melder er, da hn ikke klarte å la vær å skryte av det til andre). 

For min del kom de på hjemmebesøk to ganger, og andre gangen så hadde jeg flere dokumenter som direkte motbevise det "bekymringen" liksom gikk på (direkte løgn). 

Tredje gangen mottok jeg et brev om forholdet, og at de ikke anså saken som bekymringsverdig, da det lå flere beviser til grunne fra tidligere besøk at hunden blir fulgt opp på både dyrevernsmessig og kjærlig måte. 

Fikk ingen følger for melder. Meg og melder var allerede uvenner (pga krangelen i forkant), før meldingene haglet inn, så jeg har ikke snakket med denne personen igjen. 

Anonymkode: ac6e4...be1

Gjest Blondie65
Skrevet
Apis skrev (3 timer siden):

Hvis du ikke vet hvem det er som har meldt kan du heller ikke hevde at det er hevngjerninger. 

For øvrig kan man fint anmelde handlingen - man trenger ikke vite hva tyven heter for å anmelde et tyveri. Det holder at du hevder at noen har stjålet noe fra deg.

Skrevet

Det er viktig at de reelle bekymringsmeldingene kommer til barnevernet slik at barn som har behov for det får hjelp. 

Hvis det hadde vært slik at "falske" meldinger førte til konsekvenser kunne det ført til at de som virkelig var bekymret ikke turte å melde fra.

Hvem skulle i så fall bestemt hvilke meldinger som var falske og hvilke som skyldes misforståelser e.l. 

Anonymkode: 842bd...fd9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...