GÃ¥ til innhold

Personalet i barnehagen kommenterer at barnet er skuffet over at det er jeg som henter 😥


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenker du ikke trenger å ta deg nær av det. Barn har sine forestillinger om hvordan ting skal være uten å mene noe vondt med det. De sa det nok bare fordi de har observert barnet uttrykke ønske om det. 

Anonymkode: 9a143...d3e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

TS her. I dag skjedde det igjen. Da jeg hentet ungen kom to fra personalet og sa at ungen heller ville at far skulle hente. Skjønner ikke vitsen med å si dette hele tiden. Jeg svarte at det er jeg som henter og at det også er fint. Sa det litt krasst kanskje, men er så lei. Blir litt lei meg faktisk... 

Anonymkode: 98605...eea

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

TS her. I dag skjedde det igjen. Da jeg hentet ungen kom to fra personalet og sa at ungen heller ville at far skulle hente. Skjønner ikke vitsen med å si dette hele tiden. Jeg svarte at det er jeg som henter og at det også er fint. Sa det litt krasst kanskje, men er så lei. Blir litt lei meg faktisk... 

Anonymkode: 98605...eea

Hvis det påvirker deg så mye så kan du jo gi beskjed til ped. leder :) Er forsåvidt enig med resten av tråden, barnet synes nok det er stas at pappa også henter noen ganger. Personalet prøver nok bare å fortelle deg hvordan dagen har gått, noe som også inkluderer hvilke følelser barnet har opplevd den dagen. 

Synes også det var et godt forslag å forberede både barnet og personalet på hvem som henter. Det er ingenting galt med å fortelle barnet at det er du som henter den aktuelle dagen, og hvis du synes det er ubehagelig å si det til personalet kan du jo bare si det til barnet mens de hører på 😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns der er dårlig gjort av personalet. Mine har også hatt perioder der de ønsker at noen andre skal hente, og vært sure ved henting. Begynte å informere personalet om hvem som skulle hente så de kunne rette på dem hvis de begynte å snakke mye om feil person. Men hverken personalet eller barnet kan bestemme hvem som henter. Jeg hadde tatt det opp direkte med ansatte eller leder. 

 

Anonymkode: bee52...106

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er pedleder på 20. året. Det er helt vanlig at barn bestemmer seg for hvem de vil skal hente. Det løser seg best med kommunikasjon med både barnet og personalet. Som oftest er begge foreldrene klar over barnets periode, og tar det ikke personlig. Foreldre gir beskjed på morgenen om hvem som henter, så hjelper vi til i løpet av dagen med å forberede barnet. Likevel kan barnet hylgråte når mamma kommer, for hen vil ha pappa. 

Snakk med personalet (trenger absolutt ikke være ped.leder, men den av personalet du føler deg tryggest på), be om de kan forberede barnet i løpet av dagene, så kan situasjonen lettes. 

Forstår at det kan være sårt, men tro for all del ikke at personalet tenker stakkars barn, mor er ikke noe grei, så han foretrekker pappa :) Er de erfaren så har de opplevd dette mange, mange ganger :) Plutselig en vakker dag, så er det bare mamma som får hente, da hylgråter han når pappa står der 😄 

Anonymkode: 9cefb...b32

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er pedleder på 20. året. Det er helt vanlig at barn bestemmer seg for hvem de vil skal hente. Det løser seg best med kommunikasjon med både barnet og personalet. Som oftest er begge foreldrene klar over barnets periode, og tar det ikke personlig. Foreldre gir beskjed på morgenen om hvem som henter, så hjelper vi til i løpet av dagen med å forberede barnet. Likevel kan barnet hylgråte når mamma kommer, for hen vil ha pappa. 

Snakk med personalet (trenger absolutt ikke være ped.leder, men den av personalet du føler deg tryggest på), be om de kan forberede barnet i løpet av dagene, så kan situasjonen lettes. 

Forstår at det kan være sårt, men tro for all del ikke at personalet tenker stakkars barn, mor er ikke noe grei, så han foretrekker pappa :) Er de erfaren så har de opplevd dette mange, mange ganger :) Plutselig en vakker dag, så er det bare mamma som får hente, da hylgråter han når pappa står der 😄 

Anonymkode: 9cefb...b32

Jeg skjønner at det ikke er noe uvanlig i det og reagerte ikke de første gangene jeg fikk denne beskjeden. Men når det skjer på 3/4 av fem hentesituasjoner i løpet av en uke så kjenner jeg at jeg reagerer. Hvorfor dette voldsomme behovet for å fortelle meg dette? Jeg synes det er uproft, med mindre det er noe konkret de ønsker at skal komme ut av denne beskjeden.

Anonymkode: 98605...eea

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner at det ikke er noe uvanlig i det og reagerte ikke de første gangene jeg fikk denne beskjeden. Men når det skjer på 3/4 av fem hentesituasjoner i løpet av en uke så kjenner jeg at jeg reagerer. Hvorfor dette voldsomme behovet for å fortelle meg dette? Jeg synes det er uproft, med mindre det er noe konkret de ønsker at skal komme ut av denne beskjeden.

Hvis barnet reagerer veldig negativt så er det vel bare det de skulle sett seg å være uten. Mindre bråk og skrål. Men herregud å si noe sånt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OlsenHansen skrev (3 minutter siden):

Hvis barnet reagerer veldig negativt så er det vel bare det de skulle sett seg å være uten. Mindre bråk og skrål. Men herregud å si noe sånt.

Jeg hadde ikke fått dette med meg hvis de ikke hadde sagt det, så helt krise er det nok ikke nei 😊

Anonymkode: 98605...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg skjønner at det ikke er noe uvanlig i det og reagerte ikke de første gangene jeg fikk denne beskjeden. Men når det skjer på 3/4 av fem hentesituasjoner i løpet av en uke så kjenner jeg at jeg reagerer. Hvorfor dette voldsomme behovet for å fortelle meg dette? Jeg synes det er uproft, med mindre det er noe konkret de ønsker at skal komme ut av denne beskjeden.

Anonymkode: 98605...eea

Neste gang, hvis det skjer i løpet av kommende uke, så svarer du bare at du har fått det med deg og at far henter når det passer med hans jobb men at det er du som har hovedansvar for henting. Du kan også spørre om ikke de heller kan si noe om hvordan barnet har hatt det og hva det har gjort i løpet av dagen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner at det ikke er noe uvanlig i det og reagerte ikke de første gangene jeg fikk denne beskjeden. Men når det skjer på 3/4 av fem hentesituasjoner i løpet av en uke så kjenner jeg at jeg reagerer. Hvorfor dette voldsomme behovet for å fortelle meg dette? Jeg synes det er uproft, med mindre det er noe konkret de ønsker at skal komme ut av denne beskjeden.

Anonymkode: 98605...eea

Det er jeg helt enig med deg i! De bør absolutt kommunisere hva hensikten er. Om de ønsker at du skal informere daglig (eller kanskje bare de få gangene pappa henter, så vet de at det er mamma som oftest henter) så må de da kunne si det, i stedet for å gjenta dette om og om igjen. Ville uansett sagt det til dem, som den over her skriver; det er jeg som henter , kanskje dere kan forberede barnet mitt på det? 

Anonymkode: 9cefb...b32

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 22.1.2021 at 7:07 PM, AnonymBruker said:

TS her. I dag skjedde det igjen. Da jeg hentet ungen kom to fra personalet og sa at ungen heller ville at far skulle hente. Skjønner ikke vitsen med å si dette hele tiden. Jeg svarte at det er jeg som henter og at det også er fint. Sa det litt krasst kanskje, men er så lei. Blir litt lei meg faktisk... 

Anonymkode: 98605...eea

Det er for at du skal skjønne ungen din. Ilke noe mer. Slutt å legg så mye i det. Min eldste ser meg  begynner å gråte og roper nei, pappa ofte når jeg henter. Det er helt normalt 

Anonymkode: ed90d...3b3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror de bare sier det fordi det er sånn det er? Barnehagen skal informere foreldrene hvis det er noe.

Men spørs helt på hvordan de sier det, ordvalg og tonefall, du kan spørre hvorfor de informerer deg om det?

Jeg blir glad for å vite om barna har sagt de ønsket at pappa skulle hente. Da kan vi jobbe med å forberede barna på hvem som henter dagen etter. Eller få han til å jobbe mindre overtid hvis det kan være derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i bhg, og ofte sukker barna, sier "nei" eller begynner å hyle når den ene forelderen kommer. Sier de ikke vil hjem, at den andre skal hente eller at bestemor skal hente. 

Dersom jeg har skjønt årsaken og barnet har snakket om at en annen skal hente forklarer jeg det raskt. Men det høres ikke ut som om det er det som er saken hos deg, TS. Du kan godt si til dem neste gang at du er klar over ønsket, men at logistikken gjør at dere gjør det som passer best i deres hverdag. Holder ikke det må du bli enda tydeligere. Hvor gammelt er barnet? Gammelt nok til å få informasjon om morgenen om hvem som henter? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (PÃ¥ 22.1.2021 den 19.07):

TS her. I dag skjedde det igjen. Da jeg hentet ungen kom to fra personalet og sa at ungen heller ville at far skulle hente. Skjønner ikke vitsen med å si dette hele tiden. Jeg svarte at det er jeg som henter og at det også er fint. Sa det litt krasst kanskje, men er så lei. Blir litt lei meg faktisk... 

Anonymkode: 98605...eea

 Jeg tenker dere i størst mulig grad bør informere både barn og personale om hvem som skal hente, og be dem være med å forberede barnet så hun ikke blir så skuffet der og da. Det er det beste du får gjort.

Og da tenker jeg personalet har fått gjennom det som, med store doser velvilje, kan ha vært deres poeng, og dermed kan slutte å kommentere det. 

Du kan forvente at personalet støtter opp om at det er fint uansett hvem som henter. Her hadde barnegruppa i fellesskap funnet ut at de skulle bli sure når de ble hentet, og det ble liksom en lek. Da jobbet personalet med gruppa ved å ha fokus på å avslutte fint og ta hyggelig imot den som hentet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...