Gå til innhold

Du med to fornavn som bruker kun det andre navnet

Millimani

Anbefalte innlegg

Du som fikk to fornavn som baby, men som senere valgte å bruke kun fornavn nummer to. Var det ditt eget valg, eller ble det brukt konsekvent av alle rundt deg mens du var liten? Gitt at navnet er f.eks. Sol Angelica. Begynte familien din å bruke kun Angelica, eller var det du som valgte det selv? Hvis du valgte det selv, hvor gammel var du da? Har du, evt foreldrene dine, senere tatt bort det første fornavnet i folkeregisteret, og når? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min samboer heter (bare eksempel) Henrik Andreas og blir bare kalt Andreas. Jeg synes også det er helt merkelig. Foreldrene som ville han skulle ha to navn og bruker bare navn nr to. Enda det første er langt mye finere. Merkelig opplegg!

Anonymkode: 52f52...519

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har flere venner som byttet til navn 2 da de begynte på høyere studier. 

Anonymkode: b1d1c...e7f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker stort sett bare det andre navnet mitt. Har siden jeg var barn ønsket å bruke kun det andre, da jeg synes det første er et «kjerring-navn» 🙈 men det første navnet er oppkalling etter mormor, så har valgt å ikke fjerne det. Nærmeste familie og folk som kjente meg som barn bruker begge navn. På jobb og med nye bekjente brukes bare det andre. 

Anonymkode: 99b37...87d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samboer heter Astrid Alise, og bruker bare Astrid. På jobb brukes begge, men blant venner og meg er det Astrid, Vi synes det er fint med et skille. Forteldre og søsken sier bare Assie.

Anonymkode: 4f176...d9c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bruker stort sett bare det andre navnet mitt. Har siden jeg var barn ønsket å bruke kun det andre, da jeg synes det første er et «kjerring-navn» 🙈 men det første navnet er oppkalling etter mormor, så har valgt å ikke fjerne det. Nærmeste familie og folk som kjente meg som barn bruker begge navn. På jobb og med nye bekjente brukes bare det andre. 

Anonymkode: 99b37...87d

Akkurat som om jeg skulle skrevet det selv. Oppkalt etter farmor, brukte begge da jeg var barn, begynte å bruke det andre på vgs og bruker kun det nå når jeg presenterer meg for nye mennesker. I formelle settinger bruker jeg begge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruker kun det ene navnet. Vurderer å fjerne navn nummer to. 

Anonymkode: d4736...632

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius

Jeg har inntrykk av at de fleste med to fornavn som bruker nummer to, selv aktivt har valgt bort det første navnet som ungdom/voksen. Har inntrykk av at de fleste med to fornavn bruker det første eller begge. 

Dersom foreldre gir barnet to fornavn og så bare tar i bruk navn nummer to, synes jeg er veldig rart. Hvorfor ikke bare snu rekkefølgen da, liksom? :klo: Synes det er mest naturlig å ha tiltalenavn som første navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei kusine som heter noe ala Elin Charlotte. Hun er 25 i dag, og Charlotte var klart mer moderne enn Elin i ungdommen. Farssiden alltid kalt henne navn nr 2, og morssiden har kalt henne navn nr 1 ettersom det var oppkalling 🙈

Hun kaller seg selv navn nr 2 da dette er penest. 

Anonymkode: 64bfb...102

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonymus Notarius skrev (5 minutter siden):

Dersom foreldre gir barnet to fornavn og så bare tar i bruk navn nummer to, synes jeg er veldig rart. Hvorfor ikke bare snu rekkefølgen da, liksom? :klo: Synes det er mest naturlig å ha tiltalenavn som første navn.

Kan jo være fordi f eks Kristian Lars høres ganske teit ut? Vi har gitt vår datter to fornavn og bruker det andre navnet. Det første fornavnet er et oppkallingsnavn vi gjerne ville bruke men det fungerte ikke å bytte rekkefølgen på navnene så derfor ble det sånn.

Anonymkode: 57bc0...371

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også to fornavn selv - liker begge navna og kunne aldri tatt navn nr 2 bort.  
Samtidig kunne jeg aldri kalt meg navn nr 2. ettersom det ikke er «meg». Jeg heter noe ala «Siren Marie», jeg er enten begge navna eller bare «Siren». Identifiserer meg ikke som «Marie» 🙈.

Anonymkode: 64bfb...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymus Notarius
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan jo være fordi f eks Kristian Lars høres ganske teit ut? Vi har gitt vår datter to fornavn og bruker det andre navnet. Det første fornavnet er et oppkallingsnavn vi gjerne ville bruke men det fungerte ikke å bytte rekkefølgen på navnene så derfor ble det sånn.

Jeg er ikke enig. Synes ikke to fornavn må være lett å si sammen dersom man ser for seg kun å bruke det ene uansett. F.eks engelsk navneskikk er det helt vanlig med det lengste navnet først og det korteste til slutt, nettopp fordi tradisjonen er å kun bruke ett navn i tiltale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett dobbeltnavn der det første av dem var et veldig populært navn da jeg var liten, så det var en i klassen som åså het det, og en over, og flere med lignende navn. Da ble det sånn at det minst brukte av de to navnene mine ble mitt eneste brukte navn. Nå som voksen er det rart og det føles ikke som mitt navn lengere, det har "dødd".

Anonymkode: 46217...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ett urnorskt navn og ett internasjonalt ett. Brukte begge navnene til jeg fikk jobb i utlandet, etter det gikk jeg over til å bruke bare det internasjonale, både på jobb og på privaten. Eneste som bruker begge navnene nå er mora mi og søstra mi.

Anonymkode: 8c699...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ei venninne som hater navn nummer en og alltid bare har brukt nummer to. Når begge navn blir brukt av folk som ikke kjenner henne men leser av et ark eller noe, sånn første dag på skolen og slike ting, så har hun alltid rettet det til navn nummer to.

Jeg tror aldri hun har fjernet navn nummer en i folkeregister, men det er absolutt ingen som bruker det. Jeg bruker det iblant for å kødde med henne.

Det er et gammeldags navn, hun ble vel oppkalt etter en oldemor eller noe. Skjønner at hun hatet det som usikkert barn, og så har det vel bare blitt ved.. 

Anonymkode: fd4af...b4f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men det har vel ingen betydning at det høres spesielt ut hvis man uansett ikke bruker begge navnene? Det vil jo sannsynligvis kun være i post fra staten og andre som henter opplysningene fra folkeregisteret at man ser kombinasjonen. 

I min verden er det mer rart å hete noe, men kalles noe annet.

Og så har vi jo Ingrid Alexandra og Sverre Magnus i kronprinsfamilien. Hun blir kalt Ingrid, mens han blir kalt Magnus. Har lurt litt på grunnen til det.

Endret av ti10
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var en kuet person i ekteskapet og min nå eksmann bestemte fornavnet til barnet vårt, jeg mellomnavnet.
Etter vi skilte oss, så sluttet jeg konsekvent å bruke førstenavnet da jeg syns det er stygt og alltid har syns det var stygt. Nå er det kun navn nr to som blir brukt av hele min familie og barnehage, mens hans familie bruker navn nummer en. Faren har svært lite samvær så jeg bryr meg ikke og barnet liker sitt navn.
Jeg hadde fjernet navn nr 1 om jeg hadde kunnet, men det kan man ikke alene og det vil ikke barnefar gå med på.

Anonymkode: 3b16d...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker kun navn nummer to. Liker det mye bedre og det er uvanlig. Første navnet er samme som min mor og alle brukte kun andre navnet på meg. 
Er veldig fornøyd med andre navnet. Første navnet er vanlig og kjedelig. Ingen har noen gang brukt det for meg. 
Har vurdert å fjerne førstenavnet, men det sitter langt inne. Det er jo navnet mitt, selv om jeg aldri bruker det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min mann bruker navn nr to fordi navn nr én er oppkalling (alle førstefødte gutter har dette fornavnet). Dermed er det også slik for våre barn. Helt ok for meg. Bhg/skole brukte også navn nr to på vår sønn fordi navn nr én er veldig gammeldags og traust, så man automatisk skjønner at man bruker navn nr to, men for vær datter som har et litt mer normalt navn nr én, har det vært vanskelig for skolen å bruke navn nr to. Samme for meg i grunnen, så lenge vår datter synes det er ok.

Anonymkode: dbbc5...cbe

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...