Gå til innhold

Jeg lever veldig isolert - er det egoistisk å få seg et kjæledyr?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har bodd veldig isolert i mange år, og har veldig sjelden kontakt med andre. Drar på matbutikk én gang i uka, men prater ikke med noen der. De på butikken vet ikke hvem jeg er uansett. 

Har lenge tenkt på å få meg både hund og katt, kanskje to hunder og to katter, men har hørt at det er viktig å sosialisere kjæledyra sine.

Så spørsmålet mitt er...burde jeg, som lever så isolert og ikke har noen venner, la være å få meg kjæledyr? 

Anonymkode: e0e61...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Jeg har bodd veldig isolert i mange år, og har veldig sjelden kontakt med andre. Drar på matbutikk én gang i uka, men prater ikke med noen der. De på butikken vet ikke hvem jeg er uansett. 

Har lenge tenkt på å få meg både hund og katt, kanskje to hunder og to katter, men har hørt at det er viktig å sosialisere kjæledyra sine.

Så spørsmålet mitt er...burde jeg, som lever så isolert og ikke har noen venner, la være å få meg kjæledyr? 

Anonymkode: e0e61...eef

Ja absolutt! Dine dyr vil få mye oppmerksomhet, tid og omsorg

Anonymkode: 068d1...262

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt du burde få deg et kjæledyr, masse selskap i de firbeinte. 

Begynn med ett dyr er mitt råd. Katten min er ikke sosial, og det hadde absolutt ikke funket med en katt til. 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja absolutt! Dine dyr vil få mye oppmerksomhet, tid og omsorg

Anonymkode: 068d1...262

Du mener at det går bra å ikke sosialisere dyrene sine? 

Anonymkode: e0e61...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Ja absolutt! Dine dyr vil få mye oppmerksomhet, tid og omsorg

Anonymkode: 068d1...262

Altså, mente, ja du kan saktens få dyr :) 

Anonymkode: 068d1...262

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke se at manglende sosial kontakt med andre mennesker skal være grunn nok til å ikke anskaffe dyr. Jeg ville i midlertid forsøkt å sosialisere hunden(e) litt likevel. Selv om du ikke treffer mennesker så mye, så er det kjedelig om naboen blir bitt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HegeMarie skrev (2 minutter siden):

Neida, men 4 dyr på en gang kan bli en voldsom overgang.

Jeg har hatt både hund og katt før, men er noen år siden nå. Tenker å få meg et dyr av gangen. Kanskje dyr som ikke har hatt det bra. Jeg må ikke ha valp eller kattunge.

Anonymkode: e0e61...eef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meadow skrev (2 minutter siden):

Jeg synes absolutt du burde få deg et kjæledyr, masse selskap i de firbeinte. 

Begynn med ett dyr er mitt råd. Katten min er ikke sosial, og det hadde absolutt ikke funket med en katt til. 

Om jeg få to omplasseringskatter samtidig som går godt sammen, kanskje. Jeg vet alt om å bli mishandlet og å være redd andre mennesker, og jeg har et stort hjerte, så jeg vil forstå dyr som ikke har det bra godt. 

Anonymkode: e0e61...eef

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart du kan ha dyr. Er du egentlig sosial så ville jeg gått for hund, kanskje er det en hundepark eller lignende i kommunen din, der du kan treffe folk

Ellers så ville jeg ha valgt katt, de er ikke flokkdyr.

Anonymkode: f9f09...fcf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har hatt både hund og katt før, men er noen år siden nå. Tenker å få meg et dyr av gangen. Kanskje dyr som ikke har hatt det bra. Jeg må ikke ha valp eller kattunge.

Anonymkode: e0e61...eef

Høres kjempefint ut!

Dyrene sosialiserer jo med hverandre, og det blir jo sammen med deg den nye flokken. Jeg tror ikke dyr trenger å ha med så mange mennesker å gjøre.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Compaq skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke se at manglende sosial kontakt med andre mennesker skal være grunn nok til å ikke anskaffe dyr. Jeg ville i midlertid forsøkt å sosialisere hunden(e) litt likevel. Selv om du ikke treffer mennesker så mye, så er det kjedelig om naboen blir bitt. 

Ser aldri naboene uansett, og har god plass rundt meg ute. Blir sjelden jeg får sosialisert de.

Anonymkode: e0e61...eef

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Klart du kan ha dyr. Er du egentlig sosial så ville jeg gått for hund, kanskje er det en hundepark eller lignende i kommunen din, der du kan treffe folk

Ellers så ville jeg ha valgt katt, de er ikke flokkdyr.

Anonymkode: f9f09...fcf

Har hatt hund og katt samtidig før, og det har gått bra. 

Anonymkode: e0e61...eef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville ikke skaffet hund om du ikke har planer om å sosialisere den. Plutselig så skjer det noe og den må være på kennel, da er det greit om den ikke får helt panikk av fremmede mennesker, fremmede dyr og fremmede steder. 

Anonymkode: 77708...b6f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er verre med de som er borte hele dagen og har en hund hjemme. Om du har mye tid til dyra dine så er jo det bare bra. 

Anonymkode: f9a4f...db4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om du ikke har mulighet til å sosialisere en valp så gå for en eldre omplasseringhund. Det er viktig at de lærer å forstå andre tilfelle de trenger noe senere. 

Anonymkode: b50b7...721

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville fått to omplaseringskatter så kan de være med hverandre :) noenoen som går godt ilag selvsagt. Er mange katter som kan være skeptiske til mennesker, å de passer jo da perfekt hos deg. Det viktigste er ikke å sosialisere dem med andre mennesker, men at de får nok stimuli, kos, lek med dem å slipp dem ut avogtil så har de det nok kjempefint.

Anonymkode: c4d39...c4a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Positivt overrasket over at folk er så omsorgsfulle ang. dette :Nikke: 

Jeg lever et nesten tilsvarende liv og har vurdert hund i mange år, men følt meg uegnet pga tilværelsen. 

Men hadde aldri gått for mer enn èn om gangen. Det er viktig for dyrets fysiske og psykiske helse at det blir fulgt opp, før man utvider flokken :Nikke: 

 

 

Anonymkode: 361be...446

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du få deg dyr 😊 Du kan ta deg en prat med dyrebeskyttelsen om å adoptere to katter de vet går godt sammen. Du bor landlig til, som er et stort pluss. At du ikke er rundt andre mennesker vil ikke kattene bry seg om, for de vil ha deg, hverandre og fin plass å gå ute.

Hund kan du også få deg. Om du får deg omplasseringshund, så kan du jo få en som er vant til katter. Det er også flere omplasseringshunder som er litt usikre og skvetten av seg, og da er det jo veldig fint for de å bo på en plass med lite folk, trafikk og støy. Det vil likevel være lurt å gå litt i forskjellige miljøer med hunden og trene litt. Gå en tur i sentrum, ved havet osv.

Sannheten er jo at vi alle får oss kjæledyr for egen del, fordi vi har lyst og fordi de gir oss noe. Dette er selvfølgelig greit, så lenge man også oppfyller kjæledyrenes behov for mat og vann, forsikring om noe skulle skje, nærhet, omsorg og fysisk/mental trening. Så lenge du kan stille med det, så kan jeg ikke se noe som helst problem med at du får deg kjæledyr. 

Anonymkode: b0455...611

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...