Gå til innhold

Langrennski med elendig gli

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har smøreski som gir godt feste, men jeg har helt rævva dårlig gli. Hvor og hvem kan fikse det for meg?

Anonymkode: ac3b8...5a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Xxl har egen smøreavd. 

Anonymkode: 75581...ace

Hva koster sånt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har dårlig glid fordi festesmurningen bremser deg så bør du prøve å korte ned smøresona. Alternativt så trenger du litt stivere ski.

Hvis den dårlige gliden kommer fra glidsona på skia så trenger de å glides. For å få det gjort skikkelig kan du enten sette det bort som foreslått over her, eller kjøpe deg utstyr og lære det selv.

Hurtigglider hjelper også ganske bra, men varer ikke så lenge. Slik glider klarer du fint å påføre selv, bruksanvisning står som regel på pakken.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pappi skrev (6 minutter siden):

Hvis du har dårlig glid fordi festesmurningen bremser deg så bør du prøve å korte ned smøresona. Alternativt så trenger du litt stivere ski.

Hvis den dårlige gliden kommer fra glidsona på skia så trenger de å glides. For å få det gjort skikkelig kan du enten sette det bort som foreslått over her, eller kjøpe deg utstyr og lære det selv.

Hurtigglider hjelper også ganske bra, men varer ikke så lenge. Slik glider klarer du fint å påføre selv, bruksanvisning står som regel på pakken.

Takk. Det er nok glidsona som er problemet. Har ingen ambisjoner om å lære meg dette selv, i alle fall ikke denne sesongen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Takk. Det er nok glidsona som er problemet. Har ingen ambisjoner om å lære meg dette selv, i alle fall ikke denne sesongen. 

Bare hyggelig, da anbefaler jeg hurtigglider som en midlertidig løsning frem til du har fått sendt skiene på skikkelig prepp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Pappi skrev (1 minutt siden):

Bare hyggelig, da anbefaler jeg hurtigglider som en midlertidig løsning frem til du har fått sendt skiene på skikkelig prepp.

Den er grei. Tusen takk for hjelp! :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper lite med bra smurte ski / glida ski dersom du har feil ski. Sjekk også om skiene er stive nok. Om du er for tung for skiene vil festet bli raskt dårligere når du går.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (30 minutter siden):

Hjelper lite med bra smurte ski / glida ski dersom du har feil ski. Sjekk også om skiene er stive nok. Om du er for tung for skiene vil festet bli raskt dårligere når du går.

De er vel 7 år gamle og har aldri blitt preppa siden jeg kjøpte dem. Og de ble kjøpt til min vekt og med merker for hvor smøringen skal være. Men det kan jo også tenkes at ikke er stive nok likevel. Hvordan finner jeg ut av det liksom? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du fortsatt veier det samme så skal det være ok. Du kan også gjøre sånn som med barneski - når de er helt rene og tørre, legg dem på et flatt gulv. Ta på skisko og stå på skiene. Legg et A4-ark under skiene og trekk det fremover. Der hvor det ikke kommer lenger frem, setter du et merke - du skal ikke ha smøring lenger frem enn det. 

Men har de stått i 7 år og aldri blitt preppa, er de nok ganske tørre, og det som er grunnen til dårlig glid. Som foreslått over, er det kjekt med hurtigglider. Det er bare en liten boks med en svamp på toppen. Du trykker på og drar den over foran og bak på skien. Så polerer du den litt inn med en kloss. Veldig enkelt, må muligens gjenta før hver skitur. 

Anonymkode: a3ef2...80a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

De er vel 7 år gamle og har aldri blitt preppa siden jeg kjøpte dem. Og de ble kjøpt til min vekt og med merker for hvor smøringen skal være. Men det kan jo også tenkes at ikke er stive nok likevel. Hvordan finner jeg ut av det liksom? 

Gå på vekta og se etter om du veier det samme som for sju år siden.  Veier du mer er smøresonen for lang.

Legg skiene på gulvet, still deg på begge skiene og flytt et A4-ark fremover på undersiden og se om det går frem til fremre smøremerke.  (Bakre bør være midt under foten så det er ikke så nøye)  Så kan dueventuelt justere fremre smøremerke bakover.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen hjertelig takk for at dere er så hjelpsomme med svar! 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, dette er håpløst. Du vil aldri få god glid sånn som du holder på. 

Ski på preppes med glider! Jevnlig! Jeg vil også anta at du har en del riper i skiene fra grus du ikke har svingt unna eller ploget over. Jo dypere riper, jo dårligere glid. Dess mindre du glider og preparerer en skisåle jo tregere blir den. Gamle ski glid faktisk best, gitt at de er preppa jevnlig. 

Du kan betale noen for å jevnlig glide skiene dine eller kjøpe deg glider og jern selv. Hvis du vil ha glid må dette til, ellers må du bare kjøpe nye ski hvert år for å oppleve "nyski-følelsen". vanskelig er det faktisk ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Dersom de er kjøpt til din vekt, vil nok mye endre seg med å glide de.

Du klarer neppe å finne ut av vektklasse for skiene selv. Da må du ta de med til en sportsbutikk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DHG skrev (17 minutter siden):

Altså, dette er håpløst. Du vil aldri få god glid sånn som du holder på. 

Ski på preppes med glider! Jevnlig! Jeg vil også anta at du har en del riper i skiene fra grus du ikke har svingt unna eller ploget over. Jo dypere riper, jo dårligere glid. Dess mindre du glider og preparerer en skisåle jo tregere blir den. Gamle ski glid faktisk best, gitt at de er preppa jevnlig. 

Du kan betale noen for å jevnlig glide skiene dine eller kjøpe deg glider og jern selv. Hvis du vil ha glid må dette til, ellers må du bare kjøpe nye ski hvert år for å oppleve "nyski-følelsen". vanskelig er det faktisk ikke. 

Jeg skjønner at jeg har forsømt skiene mine. Men så har jeg ikke brukt dem så mye i disse årene heller. De har ikke vært i bruk hver vinter, og da bare noen få ganger. Jeg har ikke tenkt å begynne med prepping selv. Jeg har verken utstyr, interesse eller plass til å styre med det i år, så en som har gjort det før får ta seg av det denne gangen. Men så skal jeg bli mye bedre på vedlikehold heretter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Da har jeg sjekket skiene mine med dårlig gli. Diagnosen var at det er billige drittski med dårlig såle og for lite spenn. Så jeg kjøpte heller et par nye ski. 😎

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...