Gå til innhold

Hvor lenge får barna deres være ute?

Gjest Violetta

Anbefalte innlegg

Gjest Violetta

Det kommer selvfølgelig an på alder. Jeg har vel ikke satt noen generell grense for min datter på ni, men hun er vanligvis inne etter halv åtte på hverdager når det er skole.

Kommer an på hva hun gjør på i helgene, men har i utgangspunktet sagt at hun skal inn ni. Er det veldig strengt eller? Ser jo at andre unger er ute lenger, men synes det er greit å avslutte kvelden på en rolig måte inne før hun legger seg i titiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns det høres helt greit ut!

Nå har jeg en 15 åring og i helgene er jeg ganske "lempelig" forutsatt at jeg vet hvor og med hvem tiden tilbringes. Ukedager sier jeg at 22.00 er siste frist - vi skal begge tidlig opp og trenger søvn.

I tillegg henter jeg eller forsikrer meg om at andre foreldre henter etter aktiviteter som foregår i sentrum: pizza, kino ol. Jeg vil ikke ha 15 åringer rekende rundt i byen på kveldstid. Mulig jeg er sær, men jeg har sett litt for mye i min "glanstid" på byen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_bella_*

jeg har barn på snart 8 og 10 år. den minste kommer inn kl 2000, og den eldste 2030 nå i ferien. når skolen begynner igjen, blir dette strammet inn med 1/2 time. en halv time etter dette igjen er de i seng. ser noen barn her som flyr ute til ti-elleve om kvelden selv om det er skole. syns det er langt over grensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
Jeg syns det høres helt greit ut!

Nå har jeg en 15 åring og i helgene er jeg ganske "lempelig" forutsatt at jeg vet hvor og med hvem tiden tilbringes. Ukedager sier jeg at 22.00 er siste frist - vi skal begge tidlig opp og trenger søvn.

I tillegg henter jeg eller forsikrer meg om at andre foreldre henter etter aktiviteter som foregår i sentrum: pizza, kino ol. Jeg vil ikke ha 15 åringer rekende rundt i byen på kveldstid. Mulig jeg er sær, men jeg har sett litt for mye i min "glanstid" på byen!

Tror vi ser ganske likt på det ja. Synes ikke det er sært i det hele tatt å være opptatt av at ungene har det bra og er trygge. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en 10 åring som er ute til 21.30 nå i ferien, men i ukedagen når han skal på skolen er han inne 20.30, og i seng 21.30.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenta mi på straks åtte er inne til ca halv åtte. Hun er et typisk A-menneske, som trenger å legge seg i rett tid. Hun sover ikke lenger om morgenen selv om hun har vært sent oppe kvelden før. Dessverre...

I ferien har hun fått være ute til åtte-halv ni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min elleveåring syns hun har det strengest i verden, påstår at "alle andre" får være ute til minst halv elleve på hverdager og krever samme rettigheter...... :ler:

I fjor gikk hun i sjette, og vi hadde halv ni som siste innetid på hverdager. I helgene var jeg ikke like "streng" men så veldig an hvor lenge ungene i veien var ute (vi bor i en liten blindvei med mange unger som leker sammen)

Fra høsten kan jeg tenke meg at hun skal være inn til klokka ni vanligvis, få gå hjem når klubben stenger de to dagene det er klubb (da er hun hjemme kvart over ni) og være i seng til klokka halv ti.

For meg er det et par viktige poenger:

For det første ønsker jeg å fremdeles ha mulighet til å utvide når hun er femten.

Altså, hvis hun får være ute til ti nå når hun går i sjuende, hva kan jeg forhandle med når hun går i tiende?

Dessuten syns jeg det er viktig med en rolig avslutning på dagen, det er fint å ha litt tid til å prate sammen, og det er viktig at det blir litt tid igjen for voksne.

Når det etterhvert begynner å bli skikkelig mørkt om kveldene ser jeg ingen grunn til at hun skal være ute på kvelden selv om det er mørkt. Om hun er inne hos venninder eller har besøk kan de godt få være her en stund. Men ikke ute, nei.......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Enig i det argumentet om at det må være rom for å forhandle etter hvert som de blir større.

Greit å få tilbakemelding på at jeg ikke er helt på jordet, spesielt når man er alene om oppdragelsen... :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå i ferien er jeg ikke streng med hvor lenge ungene våre er ute. Vi bor forholdsvis "øde" til, dvs det er ingen andre unger i nabolaget her, og ungene er ute her hjemme. De hadde ikke fått lov til å være like lenge ute om de var andre steder.

Nå når skolen begynner skal 5 klassingen være oppe til 21.30 (pappan har bestemt det) og 2 klassingen til 20.30.

Egentlig syns jeg han på 10 ikke burde lagt seg etter kl 21 før han begynte på ungdomsskolen. For å ha noe å forhandle med som Tex sa. Men jeg er bare stemor så hva gjør man? Godtar stilltiende...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei ikke når skolen starter. Da er 9 fristen. Men som regel er de inne før uansett.

Leggetiden er 21.30

Endret av Annie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rotterats
Nå i ferien er jeg ikke streng med hvor lenge ungene våre er ute. Vi bor forholdsvis "øde" til, dvs det er ingen andre unger i nabolaget her, og ungene er ute her hjemme. De hadde ikke fått lov til å være like lenge ute om de var andre steder.

Nå når skolen begynner skal 5 klassingen være oppe til 21.30 (pappan har bestemt det) og 2 klassingen til 20.30.

Egentlig syns jeg han på 10 ikke burde lagt seg etter kl 21 før han begynte på ungdomsskolen. For å ha noe å forhandle med som Tex sa. Men jeg er bare stemor så hva gjør man? Godtar stilltiende...

Stor forskjell på en 2 klassing og 5 klassing, og da bør det i alle fall være en time forskjell i leggetid. jeg syns 21.30 høres bra ut for 5 klassingen. Ønsker dere å ha 5 klassingen i seng kl 21.00, bør vel 2 klassingen i seng kl. 20.00.

Men i dette tilfelle er jeg helt enig med far i huset, for 21.30 bruker vi også i ukedagene.

Om dere ikke kalrer å bli enige dere to i mellom, syns jeg den far i huset skal ha det siste ordet. Det er tross alt hans barn. Enkelte ganger må vel steforeldre bare godta enkelte ting.

Endret av Rotterats
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har 10 åringen her ALLTID lagt seg klokka 21. Selv når han gikk i 1 klasse og før det også. Datteren min har aldri vært oppe så sent, hun har behøvd mer søvn. Etter samtale om leggetider ved middagsbordet i dag, mente min samboer at han skulle fortsette å legge seg kl 21, da han nå trenger mer søvn enn for bare 1 år siden. Mulig det er hormoner som begynner å sprette...

Angående 7 åringen, så har hun fått beskjed om at om hun er trøtt på morningen og ikke spiser frokost, så må hun begynneå legge seg kl 20 igjen. Kanskje dette kan fungere som en slags gulrot for henne, da hun aldri har vært flink til å spise frokost.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående 7 åringen, så har hun fått beskjed om at om hun er trøtt på morningen og ikke spiser frokost, så må hun begynneå legge seg kl 20 igjen. Kanskje dette kan fungere som en slags gulrot for henne, da hun aldri har vært flink til å spise frokost.

Dette var faktisk ganske lurt....... :)

*legge seg på minnet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kålungen

Jeg har en 7 åring og når det er skole skal ha inn senest 19.30 og er i seng 20.00.

På vinteren når det er mørkt, er han inne etter barnetv, da er heller kamerater her en tur, eller han hos de.

Men nå på sommeren er det ikke fullt så strengt, da er "gutta i gata" lenger ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt nabolag er unger fra ti år og oppover fortsatt ute når jeg går og legger meg i elleve tida. Syns det er synd og skam; bryr foreldrene seg ikke i det hele tatt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta
I mitt nabolag er unger fra ti år og oppover fortsatt ute når jeg går og legger meg i elleve tida. Syns det er synd og skam; bryr foreldrene seg ikke i det hele tatt?

Det kan virke på meg som enkelte foreldre tar enkleste utvei når det gjelder leggetider. Kan ikke skjønne at det er til barnas beste at de er ute til det er nesten natt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...