Gå til innhold

Kan vi besøke hverandre igjen nå?


Nesly

Anbefalte innlegg

Har ikke besøkt foreldre eller andre siden romjulen, skal dette besøksforbudet Som var i 14 dager fortsette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nesly skrev (3 minutter siden):

Har ikke besøkt foreldre eller andre siden romjulen, skal dette besøksforbudet Som var i 14 dager fortsette?

Det vet vi ikke sikkert før pressekonferansen imorgen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kan du det. Om du bor i en kommune med lite smitte så er de nasjonale anbefalingene til Erna og co uinteressante.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vel ikke noe nasjonalt forbud mot besøk hjemme. Ullensaker kommune hadde det, men opphevet det. 

Politiet kommer ikke til å bøtelegge deg for å besøke dine foreldre eller motsatt. 

Samtidig er det jo anbefalt å unngå dette. Dette må man jo også styre litt selv. Jeg hadde ikke sett mine på mange måneder før i jula. Av mange grunner selvfølgelig. Kommer nok til å reise på besøk neste helg, uavhengig av om anbefalingen forlenges eller ikke. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tom1986 skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig kan du det. Om du bor i en kommune med lite smitte så er de nasjonale anbefalingene til Erna og co uinteressante.

Og her har vi grunnen til at smitten plutselig sprer seg i "smittefrie" kommuner.

  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesly skrev (23 minutter siden):

Oki doki. Så det forbudet varer ut i morgen? Når på dagen er pressekonferansen?

Er ingen forbud, besøk i hvei og følg smittevernsregler

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (10 minutter siden):

Selvfølgelig kan du det. Om du bor i en kommune med lite smitte så er de nasjonale anbefalingene til Erna og co uinteressante.

De er jo ikke uinteressante. Men det er anbefalinger, ikke forbud, så man får jo ikke bot liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjesten skrev (3 minutter siden):

Og her har vi grunnen til at smitten plutselig sprer seg i "smittefrie" kommuner.

Feil. Grunnen er importsmitte. At folk besøker hverandre har ingenting å si når det er ingen eller tilnærmet ingen smittede i et område (f.eks. kommune).

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regjeringen har pressekonferanse kl 14 mandag. De nasjonale tiltakene skulle vare til 19. januar, inkl anbefaling om å droppe besøk. 
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tom1986 skrev (32 minutter siden):

Feil. Grunnen er importsmitte. At folk besøker hverandre har ingenting å si når det er ingen eller tilnærmet ingen smittede i et område (f.eks. kommune).

Begge deler. At ikke folk skjønner at det handler om å stoppe smittekjeder! Alle kan være smittet og derfor holde avstand. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nesly skrev (1 time siden):

Har ikke besøkt foreldre eller andre siden romjulen, skal dette besøksforbudet Som var i 14 dager fortsette?

Om du lever med et sted med forbud, sjekk lokal forskrift i din kommune.

 

Ellers er det nasjonale anbefalinger, som vi oppfordres til å følge. Dersom det er nødvendig kan du jo velge å bryte en anbefaling. Selv velger vi i vår familie å følge anbefalinger inntil ny beskjed.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tom1986 skrev (48 minutter siden):

Selvfølgelig kan du det. Om du bor i en kommune med lite smitte så er de nasjonale anbefalingene til Erna og co uinteressante.

De nasjonale anbefaler trumfer lokale, så jo de gjelder i hele landet, fordi de er NASJONALE. Noen kommuner har strengere tiltak enn de nasjonale, pga høyere smittetrykk.

Othilia skrev (3 minutter siden):

Regjeringen har pressekonferanse kl 14 mandag. De nasjonale tiltakene skulle vare til 19. januar, inkl anbefaling om å droppe besøk. 
 

👌 Med en rettelse, de varer ut 18.januar. derfor ny pressekonferanse imorgen med nye oppdateringer som vil gjelde fra 19.januar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iso1 skrev (17 minutter siden):

Bare besøk folk! Kan ikke nektes å treffe folk!

Sosial kontakt og sammenkomster

Det er anbefalt å unngå gjester i eget hjem. Du bør derfor utsette å ha besøk til og med 19. januar. Det er tre unntak til denne anbefalingen.

  • Dersom du bor alene kan du ha besøk av eller gå på besøk til en til to faste venner eller til en fast husstand.
  • Dersom alle gjestene er fra samme barnehage- eller barneskolekohort.
  • Dersom det er nødvendige hjemmetjenester eller besøk hos personer i livets siste fase.

Hentet fra FHI sine hjemmeside.

https://www.helsenorge.no/koronavirus/oversikt-over-regler-og-anbefalinger/#nasjonale-regler

Nå får faen meg folk skjerpe seg her!! 

Sier du det kun for å provosere? Det er folk her som har vært i karantene helt siden 12. mars. Noen har vært i karantene tidligere også. Meg blant annet. Bare vært ute for å handlet mat. Ikke hatt noen sosial kontakt med noen andre enn de jeg bor med. 

Nei, vi kan ikke bli nektet for å ha besøk ved de tre unntakene, men det anbefaler jo ikke å besøke hverandre under disse tidene. Da bør man følge rådene som blir gitt for å lempe på situasjonen til sykehusene. Vi vil vel ikke at sykehusene skal få sprengt kapasitet slik som Sverige?

Da er vi godt som fucked.

 

Endret av Lasox
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Iso1 skrev (6 minutter siden):

Bare besøk folk! Kan ikke nektes å treffe folk!

Blir ikke nektet... Men om du smitter noen føler du deg vel bra dum etterpå?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gagaen skrev (1 time siden):

Begge deler. At ikke folk skjønner at det handler om å stoppe smittekjeder! Alle kan være smittet og derfor holde avstand. 

Vås. Dette handler om smittespredning på samfunnsnivå, og dermed er det totalt antall smittetilfeller og andel positive tester som viser om et område er utsatt for smittespredning. Alle kan ikke være smittet. Hvor får folk slikt idioti fra? Ikke uttal deg om ting du overhodet ikke forstår.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, tom1986 said:

Feil. Grunnen er importsmitte. At folk besøker hverandre har ingenting å si når det er ingen eller tilnærmet ingen smittede i et område (f.eks. kommune).

All sosial interaksjon kan spre smitte. Hvis det er lite smitte i en kommune er det lite sannsynlig, men ikke umulig, at smitte spres ved at folk besøker hverandre. Gitt nok tid vil det også gi vekst i smittetilfellene.

Men jeg er enig i at importsmitte har vært den viktigste kilden siden en eller annen gang i fjor høst. At regjeringen har nølt så lenge med å sette alle som kommer inn i karantene tror jeg skyldes at særlig Høyre vil strekke seg langt for å tekkes næringslivet som vil ha færrest mulig restriksjoner på arbeidsinnvandring. At det ville være tilfeller av folk som kom inn med falske negative tester kunne enhver med litt livserfaring ha forutsagt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, tom1986 said:

Vås. Dette handler om smittespredning på samfunnsnivå, og dermed er det totalt antall smittetilfeller og andel positive tester som viser om et område er utsatt for smittespredning. Alle kan ikke være smittet. Hvor får folk slikt idioti fra? Ikke uttal deg om ting du overhodet ikke forstår.

Gagaen sier ikke at alle er smittet, men at alle kan være smittet. Jeg som sitter her i mitt eget hjem og føler meg frisk vet ikke om jeg er smittet uten å sitte minst 10 dager i karantene.

Enhver sosial interaksjon øker sjansen for smittespredning. Det går sikkert an å lage en formel for hvor høy eller lav den sosiale interaksjonen kan være gitt et visst smittenivå før smittenivået vil begynne å stige. Et problem er at vi hele tiden er på etterskudd. De smittetilfellene som registreres nå er de som ble smittet for 5-10 dager siden. Hva som er den sanne smittespredningen i befolkningen blir derfor alltid et estimat.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...