Gå til innhold

Jeg har brukt alle sparepengene mine på huset. Han nekter å ta av sine...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøpte hus sammen. Jeg hadde spart en del penger fra før, hvor ALT gikk til møbler i huset. Han solgte sin gamle bolig og satt med 250k, jeg solgte og satt med 400k (fortjeneste på boliger kun). Han spyttet 250k inn i nytt egenkapital og jeg 300k pluss 100k i nytt kjøkken. 
 

Utenom dette brukte jeg mine sparepenger på møbler (vi kjøpte en stort hus så trengte mer møbler enn vi hadde. Dessuten mente han at han ville starte på nytt uten minner fra noen av xene derfor ville han ikke ha med seg eller la meg ha med en del av de gamle møblene). 
 

Nå røyk dusj og vaskemaskin. Vi har ikke fler penger på felleskonto til å kjøpe noe av dette nå. Men så forteller han plutselig at han har 20k på en sparekonto. 
Jeg mener da at han burde betale dusjeb og vaskemaskinen. Noen han er helt uenig i. Skal sies at jeg kjøpte nytt fryseskap til 8500,- og kjøkkenkran til 4500,-. 
 
Er jeg så urimelig? 

Anonymkode: 63ca5...a10

  • Liker 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

KJIIPE mannfolk er det verste jeg vet! Blir sikkert fint i fremtiden det der......

Anonymkode: 03e02...24c

Du sier noe der ja.... 🙄

Anonymkode: 63ca5...a10

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket dere ikke økonomi før dere kjøpte/flyttet sammen? 

Anonymkode: ccaaa...889

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

pingeling skrev (5 minutter siden):

Eier du mer av huset siden du gikk inn med mer EK enn han? 

Evt har mindre andel av huslånet?

Anonymkode: 34d62...da8

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er smart. 
Og det er alltid bedre å kjøpe hus/leil. alene. 

Anonymkode: 9d920...048

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pingeling skrev (9 minutter siden):

Eier du mer av huset siden du gikk inn med mer EK enn han? 

Nei... Tror ikke det? Vi måtte ha 550k i egenkapital... Så jeg har 50k mer enn han der... 

Anonymkode: 63ca5...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Snakket dere ikke økonomi før dere kjøpte/flyttet sammen? 

Anonymkode: ccaaa...889

Jo.... Hva mener du? Hadde ikke flyttet med han om jeg visste at jeg skulle bruke mine sparepenger å han skulle kunne spare sine.... 
 

De gangene jeg sier noe nå sier han bare: du har 70 k som du har på konto så du kan bruke de. Men det stemmer ikke. Jeg har 70k som jeg har spart i fond. Jeg kan ikke bare ta ut de. 

Anonymkode: 63ca5...a10

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei... Tror ikke det? Vi måtte ha 550k i egenkapital... Så jeg har 50k mer enn han der... 

Anonymkode: 63ca5...a10

Tror ikke?? Dette skal du da absolutt vite?? Logg deg inn og sjekk hva som er tinglyst: https://seeiendom.kartverket.no/

 

Med med lånet da? Du skal ha en mindre andel av lånet om dere eier huset 50/50 pga du har gått inn med mer ek.

Anonymkode: 34d62...da8

  • Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har altså gått inn med: 300k + 100 k = 400K . Mens han 250k.

 

Har dere ikke snakket om denm økonomiske biten FØR dere handlet? Hvordan er eierandelen?

Husk å ta vare på bevisene på at DU har kjøpt møblene, slik at den dagen der flytter fra hverandre så har du møblene i det minste. Den som kjøper inn, er eieren.

Hvordan mener han at dusj og vaskemaskin skal handles? Skal du kjøpe det, skal dere dele eller hva?

Anonymkode: 34d62...da8

Riktig... 

 

Jo... Men jeg trodde jo ikke at jeg skulle betale alt... 
Ja, har tatt vare på alt av kvitteringer. 
 

Han mener at vi skal ta fra lønna vår å betale halvparten hver... 

Anonymkode: 63ca5...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Tror ikke?? Dette skal du da absolutt vite?? Logg deg inn og sjekk hva som er tinglyst: https://seeiendom.kartverket.no/

 

Med med lånet da? Du skal ha en mindre andel av lånet om dere eier huset 50/50 pga du har gått inn med mer ek.

Anonymkode: 34d62...da8

Jeg skjønner ikke hvor jeg skal finne det? I grunnboken? 

Anonymkode: 63ca5...a10

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da stiller du svakt om dere går fra hverandre. Om det er tinglyst at dere eier 50/50 og du ikke har noen avtale på de 50k du betalte ekstra og 100k for kjøkkenet.  

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dersom du har 70.000 i fond og han har 20.000 på konto, er det forståelig på ein måte at han ikkje vil betale. Då ser han at du har meir pengar enn han, du har berre vore strategisk og låst dei.

 Men det viktigaste er jo kva dokke har betalt fram til no. Det kan ikkje vere du som skal betale alt. Så det må du få orden på. Dersom du ikkje får han til å betale like mykje som deg, får du eige meir av huset. Eller sleppe ein andel av lånet. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

pingeling skrev (Akkurat nå):

Da stiller du svakt om dere går fra hverandre. Om det er tinglyst at dere eier 50/50 og du ikke har noen avtale på de 50k du betalte ekstra og 100k for kjøkkenet.  

Står ikke noe om hvem som eier hva i det dokumentet? 

Anonymkode: 63ca5...a10

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke hvor jeg skal finne det? I grunnboken? 

Anonymkode: 63ca5...a10

Ja, men du må logge inn med bankID.

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Han mener at vi skal ta fra lønna vår å betale halvparten hver... 

 

Anonymkode: 63ca5...a10

Det gjelder da bare dusjen og vaskemaskinen? Hva med alt annet i huset som du har betalt for så langt?

Det greie med at man betaler hver sitt, er at da blir det mindre bråk når forholdet avsluttes. Betalt=eier.

Anonymkode: 34d62...da8

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...