Gå til innhold

Mangel på empati på KG, hjelpes..


Silva Pluvialis

Anbefalte innlegg

loveli skrev (3 minutter siden):

På seksualitet. En jente som har blitt utsatt for overgrep og voldtekt definert av loven blir latterliggjort, hånet, lagt skyld på og mer. Kvalm tråd.

Ja, den har jeg sett. Den er helt grusom, orker ikke gå inn på den engang. Holdningene til folk er helt skremmende. Mange sånne «dette er ikke alvorlig nok» mennesker dessverre. Jeg har ikke sett i den på lenge, men håper hun får seg hjelp i psykiatrien og blir bedre. 

Anonymkode: 959cb...cfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror KG blir et offer for seg selv. Med å tillate AnonymBruker i fritt perspektiv. Ofte vil man ikke assosiere det man skriver til sitt eget nick fordi det er for drøyt. Ikke fordi innholdet er sensitivt, men fordi ordspråken og meningene er såpass kontroversielle og utbrodert på en skarp måte. Uten AnonymBruker ville alle tatt en runde med seg selv 1 eller 2 ganger før dem publiserte. 

Jeg bruker AnonymBruker mye for å være mer "frittalende". Hadde jeg måtte bruke nicket mitt overalt på tvers av tråder, så måtte jeg fint moderert både meg selv, meningene og språket, for å skåne meg selv. Fordi jeg opplever at flere som bruker nick på tvers av trådene får ting slengt imot seg ved en senere anledning.

AnonymBruker burde kun vært tillat på seksualitets- og helseforumet. 

Hilsen

AnonymBruker ;) 

Anonymkode: b85c0...425

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, den har jeg sett. Den er helt grusom, orker ikke gå inn på den engang. Holdningene til folk er helt skremmende. Mange sånne «dette er ikke alvorlig nok» mennesker dessverre. Jeg har ikke sett i den på lenge, men håper hun får seg hjelp i psykiatrien og blir bedre. 

Anonymkode: 959cb...cfb

Seksualrommet er jeg nesten aldri på der er det så mye rart at jeg blir skremt. Jeg håper ikke unge jenter eller gutter for den saks skyld vil tro at det er helt normalt å bli dumpa etter sex, double prenetration, sex med ff og kompiser, for vid fitte for liten kuk etc..det er mye stygt der inne... huff. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Da er jo det selvfølgelig de som kommer med disse personangrepene mot deg, ts sikter til her. Hvorfor skal du føle deg truffet da, lurer nå jeg på.

Anonymkode: 47d08...574

Jeg bare illustrerte at disse "empatiske" slett ikke trenger å være særlig empatisk når trådene eskalerer pga uenighet. Jeg opplever stort sett aldri at førstesiden blir moderert særlig, selv om folk er empatiske og uenige med hverandre. Modereringen skjer etter hvert i tråden, fordi ting eskalerer og blir ufint. På uenighet. 

Anonymkode: b85c0...425

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

Samtidig som det da eskalerer, fordi det kommer inn noen som viser motstand bare pga "empati", noe som ofte kan utspille seg til destruktiv empati... 

Anonymkode: b85c0...425

"Empati", destruktiv empati - det er dine ord. Det finnes faktisk konstruktiv empati, og jeg er nøye med å forklare hvorfor jeg gir støtte. Ofte handler det om noe så enkelt som å være saklig om det som er tema framfor å gå rett på personen, det er som å tømme kaldt vann i en kokende kjele.

Det handler ikke om at alle "må" være enige, men om hvordan man ordlegger seg når man uttrykker sin mening. En smule folkeskikk er en fin ting.

Anonymkode: dc7ee...b36

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig i HI, og det er utrolig trist å se. Flere ganger har jeg sett tråder hvor TS har opplevd seksuelle overgrep, og min første tanke er hver gang - ikke skriv om det på KG! Årsak: Det kommer ALLTID noen som sier det er TS sin egen skyld, at det ikke er alvorlig nok osv. Det er helt grusomt å se på. 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Empati", destruktiv empati - det er dine ord. Det finnes faktisk konstruktiv empati, og jeg er nøye med å forklare hvorfor jeg gir støtte. Ofte handler det om noe så enkelt som å være saklig om det som er tema framfor å gå rett på personen, det er som å tømme kaldt vann i en kokende kjele.

Det handler ikke om at alle "må" være enige, men om hvordan man ordlegger seg når man uttrykker sin mening. En smule folkeskikk er en fin ting.

Anonymkode: dc7ee...b36

Konstruktiv empati finnes selvfølgelig. Men noe av det "verste" jeg ser er destruktiv empati hvor man empatiserer fordi man føler det er synd på vedkommende. Så det er viktig å forklare hvorfor at enkelte tråder ikke oppleves særlig empatiske. Det er med andre ord ikke rom for konstruktiv empati. 

Folkeskikk har jeg savner fra alle kanter her inne. Både dem som er uenige, empatiske og ufine. Men jeg har funnet en ro med at dette er et anonymt forum, så da får man fram det verste i oss når man skal i diskusjoner. 

Anonymkode: b85c0...425

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye stråmannsargumentasjon på kg. 
 

Som noen over skriver, det handler ikke om at det er galt å være uenig. 
Men noen er jo bare rett og slett så grusomme at man blir målløs.
 

Og om dette ikke gjelder deg, så er jo ikke det noen grunn til å bli defensiv og føle at denne tråden handler om deg? 
 

 

Anonymkode: 47d08...574

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har jo lest noen av dine innlegg og om noen er uenig med deg, så er du vel ikke akkurat høflig tilbake. Kanskje ta en liten kikk i speilet ts?

Anonymkode: c4b09...def

Enig!

Anonymkode: 24dbf...6d9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uatskillelig skrev (På 16.1.2021 den 0.43):

Jeg føler at jeg har hørt og lest såpass mye at det er svært få problemstillinger som overrasker meg. Det som, derimot, aldri slutter å overraske meg er hvor mange mennesker som er fullstendig blottet for empati og medmenneskelighet. Det er utrolig mange her inne som overhodet ikke klarer å sette seg inn i følelsene til TS, og som heller bruker stemmen sin her inne til å spre dritt og angripe både TS og andre brukere i forskjellige tråder. Jeg blir skremt, jeg, over hvor lite empati enkelte mennesker har. Skremt over hva folk får seg til å skrive. Jeg skal ikke gi eksempler, for noen av eksemplene er så grove at de ikke egner seg på trykk. Dere må gjerne kalle meg hårsår, men det er flere ganger jeg bare sitter og måper. Sårbare mennesker deler av sitt innerste og ønsker bare litt forståelse, og så er det brukerangrep på brukerangrep, og folk som går rett i strupen på TS istedenfor å prøve å forstå. Det er jo som å se på et togkrasj. Fullstendig forferdelig.

 

Helt enig. Og når noen påpeker at det kommer frekke og stygge svar så svarer andre at det må man forvente. Hvorfor kan ikke folk som bare ønsker å være jævlige droppe å svare? 

Anonymkode: b929c...b0a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror KG blir et offer for seg selv. Med å tillate AnonymBruker i fritt perspektiv. Ofte vil man ikke assosiere det man skriver til sitt eget nick fordi det er for drøyt. Ikke fordi innholdet er sensitivt, men fordi ordspråken og meningene er såpass kontroversielle og utbrodert på en skarp måte. Uten AnonymBruker ville alle tatt en runde med seg selv 1 eller 2 ganger før dem publiserte. 

Jeg bruker AnonymBruker mye for å være mer "frittalende". Hadde jeg måtte bruke nicket mitt overalt på tvers av tråder, så måtte jeg fint moderert både meg selv, meningene og språket, for å skåne meg selv. Fordi jeg opplever at flere som bruker nick på tvers av trådene får ting slengt imot seg ved en senere anledning.

AnonymBruker burde kun vært tillat på seksualitets- og helseforumet. 

Hilsen

AnonymBruker ;) 

Anonymkode: b85c0...425

Jeg bruker anonymbruker for å ikke bli identifisert. Når man engasjerer seg i flere tråder er det lett å gjenkjenne folk og sjekke bosted, alder osv. Ser også hvordan andre har forhåndsdømt tråder utifra hvem som starter den fordi de kjenner til brukeren, og som anonym slipper man dette. Et godt eksempel er i denne tråden hvor noen mener TS ikke er god på å ta til seg kritikk, det er ikke jeg nødvendigvis enig i, men det skaper jo en viss holdning til temaet i tråden. 

Anonymkode: 959cb...cfb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

"Empati", destruktiv empati - det er dine ord. Det finnes faktisk konstruktiv empati, og jeg er nøye med å forklare hvorfor jeg gir støtte. Ofte handler det om noe så enkelt som å være saklig om det som er tema framfor å gå rett på personen, det er som å tømme kaldt vann i en kokende kjele.

Det handler ikke om at alle "må" være enige, men om hvordan man ordlegger seg når man uttrykker sin mening. En smule folkeskikk er en fin ting.

Anonymkode: dc7ee...b36

Den eneste jeg noensinne har hørt snakke om empati var fra en sadist. Er utrolig skeptisk til folk som nevner empati. 

Anonymkode: 757fb...fee

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker anonymbruker for å ikke bli identifisert. Når man engasjerer seg i flere tråder er det lett å gjenkjenne folk og sjekke bosted, alder osv. Ser også hvordan andre har forhåndsdømt tråder utifra hvem som starter den fordi de kjenner til brukeren, og som anonym slipper man dette. Et godt eksempel er i denne tråden hvor noen mener TS ikke er god på å ta til seg kritikk, det er ikke jeg nødvendigvis enig i, men det skaper jo en viss holdning til temaet i tråden. 

Anonymkode: 959cb...cfb

Om AB er positiv eller negativ for hver enkelt kan diskuteres. Mye positiv for hver enkelt, ja, det merker jeg selv. Men AB er ikke positiv med tanke på empati, uenigheter, stråmannsargumentasjon, ufinhet, mobbing, sjikane, hets, personangrep osv. Her er AB et problem, som avler akkurat dette. Samme med trolling. Det skjer mye trolling på KG, både som TS og i kommentarfeltene, gjennom AB. Jeg har også inntrykk av mange av kommentarene som blir betegnet som ufine kun er skrevet KUN for å provosere, uten mål og mening ellers. Dette har jeg lest om på andre forum. 

F.eks, skrevet på et annet forum:

"Når jeg kjeder meg så bruker jeg å gå inn på KG som anonym å henge ut uføre. Eller si at jeg smekket dama over trynet fordi hun vrikket på ræva til andre menn. Folk klikker! :bolledeig:

Og hvor mye slike provokatører finnes det ikke i de små kommentarfelt når man ser trådene engasjerer? Ofte kommer AB inn med one-linere og så forsvinner dem. 

En annen ting er bruk av sarkasme, ironi og humor. Enkelt og greit misoppfattelser. Denne fella har jeg selv gått i, og ble fullstendig angrepet fra alle kanter uten at noen i det hele tatt ville tro meg på at det var et forsøk på humor. Det ropes personangrep og jeg blir kallet opp og i mente. Så må jeg forsvare meg. Så blir det ampert. Og så har du det hele gående. Mildt sagt glad jeg brukte AB når jeg skrev det.  

Anonymkode: b85c0...425

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om AB er positiv eller negativ for hver enkelt kan diskuteres. Mye positiv for hver enkelt, ja, det merker jeg selv. Men AB er ikke positiv med tanke på empati, uenigheter, stråmannsargumentasjon, ufinhet, mobbing, sjikane, hets, personangrep osv. Her er AB et problem, som avler akkurat dette. Samme med trolling. Det skjer mye trolling på KG, både som TS og i kommentarfeltene, gjennom AB. Jeg har også inntrykk av mange av kommentarene som blir betegnet som ufine kun er skrevet KUN for å provosere, uten mål og mening ellers. Dette har jeg lest om på andre forum. 

F.eks, skrevet på et annet forum:

"Når jeg kjeder meg så bruker jeg å gå inn på KG som anonym å henge ut uføre. Eller si at jeg smekket dama over trynet fordi hun vrikket på ræva til andre menn. Folk klikker! :bolledeig:

Og hvor mye slike provokatører finnes det ikke i de små kommentarfelt når man ser trådene engasjerer? Ofte kommer AB inn med one-linere og så forsvinner dem. 

En annen ting er bruk av sarkasme, ironi og humor. Enkelt og greit misoppfattelser. Denne fella har jeg selv gått i, og ble fullstendig angrepet fra alle kanter uten at noen i det hele tatt ville tro meg på at det var et forsøk på humor. Det ropes personangrep og jeg blir kallet opp og i mente. Så må jeg forsvare meg. Så blir det ampert. Og så har du det hele gående. Mildt sagt glad jeg brukte AB når jeg skrev det.  

Anonymkode: b85c0...425

Det er mye troll og slik, enig i det. Allikevel er mange trolleinnlegg laget med ny bruker og ikke anonym funksjon, og hvis man ser på kommentarfelt på Facebook tror jeg faktisk ikke det ville blitt noe særlig bedre her om anonymfunksjonen ble borte. Bruk 5 minutter på å se i Facebookkommentarfelt så mister du fort troen på mennesker dessverre. 

Når det gjelder sarkasme, ironi og humor så er det få som kjenner igjen dette på tekst, og det er ofte grunn til eskalering i enkelte tråder. 

Anonymkode: 959cb...cfb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man blir så ofte mobbet her. Er det sure og traumatiserte folk som bare MÅ kaste skitt på deg? 

Anonymkode: 49f80...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/16/2021 at 1:12 AM, Uatskillelig said:

Jeg (og sikkert flere her inne) har også blitt mobbet, men jeg bruker det ikke som en unnskyldning for å være drittsekk av den grunn. Det er jo fortsatt ikke greit å mobbe tilbake? Om man har opplevd noe vondt så bør man jo skjønne at man ikke skal utsette andre for den samme smerten man har opplevd selv?

 

En ekte empatisk person vil få mer empati av vonde opplevelser som for eksempel mobbing og derfor aldri gjøre det mot noen, tvert imot forsøke å beskytte de som blir utsatt for dårlig atferd. Psykologi eller ei som sowhat skrev, gode mennesker utsetter ikke andre for stygg oppførsel uansett bakgrunn. Noen utvikler jo for eksempel sosiopati av traumatisk oppvekst, det er ikke deres feil, men de er fremdeles ikke gode mennesker, som skader andre. 

Anonymkode: 66737...036

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 hours ago, AnonymBruker said:

Man blir så ofte mobbet her. Er det sure og traumatiserte folk som bare MÅ kaste skitt på deg? 

Anonymkode: 49f80...c0c

Av og til er det de med minst livserfaring som er de største drittsekkene

Anonymkode: 66737...036

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

loveli skrev (6 timer siden):

Jeg blir helt sjokkert når jeg leser visse tråder her jeg også. De senere dagene har det vært spesielt én tråd som har fått meg til å innse at selv de brukerne jeg trodde var bare gode og snille har ganske ødelagt menneskesyn og et løssluppent forhold til Norges lover.

Jeg har faktisk blitt ganske negativt påvirket av den aktuelle tråden, men prøver mitt beste til å få folk til å forstå hva både loven og moralen i forhold til temaet er og burde være for å stoppe en negativ trend i samfunnet.

Men voksne folk forstår ikke at vi har lover og regler for en grunn og de klarer ikke sette seg inn i hvordan de ville reagert hvis noen sa til datteren deres det de sier til TS i den aktuelle tråden.

Denne tråden er den verste jeg har lest på KG og det sier sitt! Den er verst fordi flere folk enn jeg hadde trodd legitimerer lovbrudd. At tråden får stå er helt utrolig, all den tid veldig mye her på KG blir fjernet pga de minste lille ting. Den tråden er en skam for KG og burde vært slettet i sin helhet!

Heldigvis har TS i tråden et fornuftig hode og har håndtert og skal håndtere saken sin slik den burde og skal håndteres. Men fy faen så jævelig mye grums og møkk som har blitt sagt i den tråden. 

Den aktuelle tråden har blitt fjernet!

:helen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så enig i mye av det som blir skrevet her, og forstår frustrasjonen til folk som ønsker å si fra at drittslenging ikke er greit. Men her er faktisk reglene til KG ganske rigide. Det kan bli tatt som brukerangrep/persondebatt. Så det bør man ikke gjøre. Da er det enklere å bare ignorere disse menneskene og ikke gi de respons i det hele tatt. Eller rapportere.

Husk at alle - til og med de som kanskje er verst, har sin egen historie, egen bakgrunn og egne følelser. Så før man fyrer løs og rett og slett er slem bør man spørre seg selv om hvorfor. Hvorfor vil man være et slikt menneske at man er nødt til å være stygge med hverandre? Ikke alle har samme forutsetning for å forstå ting, og når trådstarter spør om hjelp eller råd, så bør man vise forståelse og empati, og prøv å sette seg inn i andres situasjon. Har man ikke noe positivt å si, så ikke si det. 
 

Leste en tråd her i går om noen som følte seg mobbet her inne, og det er bare så innmari trist å lese. 

Endret av Little Diva
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser at denne tråden tar litt forskjellige vendinger, og det er riktig som noen påpeker at jeg sikter til direkte brukerangrep, hatefulle utsagn, diskriminering og forherligelse av lovbrudd. Jeg sikter ikke til konstruktiv tilbakemelding og kritikk, men til hat og ondskapsfulle oppgulp. Det er mye av det her også. Det er greit å være uenig, men det må gå an å diskutere saklig uten å angripe andre brukere med personhets.

 

  • Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...