Gå til innhold

Hva strøk du på ved oppkjøring?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har oppkjøring og skulle gjerne visst hva andre strøk på, for å bli en bedre sjåfør.

Dere som strøk, hva strøk dere på ved oppkjøringa?

Anonymkode: 4b53c...5b8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg strøk ikke, men det var bare fordi de andre bilistene ryddet opp i mitt rot. 

Jeg la meg ut i venstre kjørefelt, da jeg trodde det var kortere tid til innsnevringen. Og det var vist nok til å stryke, om de andre ikke ryddet opp for meg. 

Anonymkode: 2addc...575

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke strøket, men her kommer en liste med det som er viktig å tenke på.

Fart i forhold til miljø. Er det en uoversiktlig rundt veien er det viktig å avpasse hastigheten så du vet at du har kontroll og kan stanse hvis det skjer noe uforutsett.

Sjekk blindsone når du skal skifte felt, svinge av veien etc.

Bruk speil!

Bruk se-reglene:
1. Se langt fram
2. Beveg blikket
3. Få overblikk
4. Bli sett og forstått
5. Se alltid etter en utvei

Ikke ha for høy hastighet inn mot kryss, rundkjøringer og lignende. Sensor kan føle seg usikker på om du faktisk har planer om å stanse. Viktig å senke hastigheten og planlegge stans uansett om du ser kjøretøy eller ikke. Det kan alltid dukke opp kjøretøy som du ikke har lagt merke til.

God trafikkflyt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk første gang fordi jeg fikk panikk. Jeg kvelte motoren, og i mitt hode, var det en stor feil. Så jeg fortet meg å starte motoren igjen, å behynte å kjøre. 

Sensor måtte bremse, da en annen bil var i rundkjøringen. Og når en sensor må stoppe deg, å stryker du. 

Tipset jeg fikk fra sensor, var: det å kvele motoren er IKKE farlig. Sett giret i 1. Gir, start motoren på vanlig måte, TA BLIKKET OPP, få deg en oversikt over trafikkbildet, og deretter kjør. Ikke begynn å kjør før alt dette er gjort. Besto 2. Gang. 

:)

 

Anonymkode: bda4d...376

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk første gang fordi at det var en trailer som brøyt vikeplikten i et kryss,  jeg fikk panikk. Deretter var nervene så høye at jeg kjørte som ei ræv. 

Anonymkode: 6ae3b...489

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er grunnene til at jeg strøk på første oppkjøring:

- Sensor måtte bremse for meg på vei ut av en rundkjøring, jeg hadde ikke sett fotgjengeren. Dette skjedde tidlig i oppkjøringen.

- Kjørte for fort forbi en lastebil som stod på en bussholdeplass. 

- Jeg var så stresset og  opptatt av å rygge i et kryss at jeg glemte å sjekke speil om det kom bil og det gjorde det. Dog syntes kjørelæreren min at det var rart at jeg måtte rygge i et kryss🤷‍♀️

 

Sensoren var veldig grei da! Han sa til og med unnskyld for at han måtte bremse🙈 

 

Trodde jeg skulle stryke på andre oppkjøring når sensor begynte å prate om at jeg hadde hatt litt stor fart i svinger og litt generelt + at jeg lå litt for mye i venstre i svinger, men han mente at det kunne jeg øve mer på med sertifikat😁 Dog pleier jeg å legge meg litt mer til høyre så fort jeg har bil i motgående kjørefelt, men vi møtte ikke noen i svinger så det fikk ikke han sett 🙈 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg startet oppkjøringen med å kvele motoren rett før en rundkjøring (hadde ikke kjørt den bilen før, så kjente den ikke). Deretter skulle jeg parkere et sted. En nesten tom parkeringsplass. Og jeg presterte å velge å parkere ved siden av en av de 3 bilene som stod der og rygge inn, men ble for nærme bilen ved siden av så sensor måtte bremse. Også sa hun at jeg kappet svinger for mye. 

Neste oppkjøring hadde jeg ingen feil og var MYE mindre nervøs. Hadde en sensor som var mye mer skravlete og laidback i væremåte så jeg ble ikke så stressa av at det var en sensor i bilen som første gang. Og selv om jeg tok til høyre i istedenfor venstre som jeg skulle en gang, sa han bare at det ikke gjorde noe, jeg valgte bare en annen rute som var litt vanskeligere for meg. Dette er nå 19 år siden og jeg husker fortsatt hva sensor het :ler: Ole! Ole var en fin sensor. 

Anonymkode: 5d0f1...def

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var livredd fordi jeg opplevde sensor som veldig ubehagelig. Er generelt sett vanskelig å sette ut, men ca. halvveis ut i oppkjøringa satt jeg og ba til høyere makter om at det skulle dukke opp en rød varsellampe så vi måtte avbryte. Gjorde derfor en del feil jeg normalt ikke ville ha gjort. Ingen alvorlige feil og sensor behøvde aldri å bryte inn, men gjentar du en småfeil mange nok ganger gjekkes den opp til en skikkelig fy-fy feil.

Anonymkode: bbcbc...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøyk ikke, men føler jeg slapp litt billig unna. Hadde bra vær, lite trafikk, enkel kjørerute som jeg er veldig godt kjent med, sindig og behagelig sensor, lite utfordringer.

Faila på spørsmålet han stilte meg før vi kjørte. Hadde pugga masse, men ble helt blank når han spurte om ei greie nede i motoren 🙈

På egenvurdering svarte jeg at jeg følte jeg var litt kjapp inn mot et par rundkjøringer. Jeg synes egentlig ikke jeg var det, men det var noe jeg hadde hatt issues med tidligere så bare sa det og sensor virka fornøyd og enig i det svaret 😊 

 

Anonymkode: 87e53...0f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To situasjonener. Vikepliktbrudd i et kryss med null sikt i et boligfelt. Veldig lav fart, så ikke fare for personskade,  men klart det er stryk. Skulle dessuten skifte felt før rundkjøring,  sjekket blindsonen , men rattutslaget var noe helt annet enn hva jeg var vant med  ( ny og fremmed bil på oppkjøring) og bumper dermed høyre forhjul på fortauskanten. Altså ikke på selve fortauet,  men kanten.  Ja da var stryken vitterlig forseglet. Besto på andre oppkjøring 

Anonymkode: 5f42c...535

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk også på en vikepliktsituasjon. Sensor mente dessuten at jeg generelt hadde vært for lite oppmerksom og lest trafikken for dårlig. Jeg kan være enig i det, for jeg var supernervøs og det gjorde noe med oppmerksomheten min. Før neste oppkjøring hadde jeg en god kjøretime og pep-talk med kjørelæreren. Det var vel verdt pengene! 

Anonymkode: 86539...09b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Strøk selvfølgelig ikke. Oppkjøringen var easy-peasy.

Anonymkode: d5867...abd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strøk ikke, men jeg visste hva jeg gjorde feil. Fortalte hva jeg gjorde feil, hva jeg burde ha gjort og at jeg var klar over feilen jeg gjorde. 

Anonymkode: 9aadd...36f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Galdhøpiggen skrev (10 timer siden):

Ingen ting, besto med glans 👍

Det som er litt gøy er at de som strøk på oppkjøringen har sannsynligvis lappen nå.

Men det har ikke du 😂

Anonymkode: 82ee7...824

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk to ganger:

- Første gangen hadde jeg vikeplikt fra høyre. Det kom to biler, og derfor stanset jeg opp. Det var litt mellomrom mellom bilene, og bil nummer to sakket tydelig farten uten at jeg var på vei ut i krysset. For god trafikkavvikling kjørte jeg ut på veien, og strøk for det. Synes det var rart, men lite annet å gjøre enn å ta ny oppkjøring. Blir ord mot ord, selv om jeg prøvde å påpeke at jeg stanset for den første bilen, så hvorfor skulle jeg da kjøre ut foran den neste? Hadde nemlig ingen andre bemerkninger.

- Andre gangen kjøre jeg på landevei uten midtstrek. Hadde ei sur gammal dame som sensor, og er rimelig sikker på at det er henne som omtaltes som strykejernet på "min" trafikkstasjon. I en høyresving der jeg holdt forsvarlig fart og holdt godt inntil kanten av veien kom det bil i mot midt i svingen, og han holdt ikke kanten godt, så sensor nappet i rattet så vi nesten kjørte av veien. Trodde hun bare ble stressa pga motgående bil, men hun mente det var jeg som hadde gått over i det andre feltet. Hun hadde intet annet å bemerke hun her heller.

Tredje gangen fikk jeg plettfri tilbakemelding av sensor, denne gangen en mann kontra de to første oppkjøringene. Synes jeg for det meste var uheldig med sensorene mine, for jeg har kjørt i over 10 år uten en ulykke eller engang et forelegg til tross for at jeg kjører mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det som er litt gøy er at de som strøk på oppkjøringen har sannsynligvis lappen nå.

Men det har ikke du 😂

Anonymkode: 82ee7...824

Har den ikke pga urettferdighet 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøk to ganger: 

Første gang hadde jeg vikeplikt fra høyre, så det, og begynte å bremse rolig mot «krysset». Sensoren trykket hardt på bremsa - jeg sa, men jeg bremser jo? Ikke tidlig nok, mente han. Jeg angrer at jeg ikke stoppet bilen helt, kom ut og tok bilde, for vi sto nå gode 10 meter før krysset, jeg hadde god tid å bremse sakte mot krysset. Annen anmerkning var om at sensoren fikk meg til å skifte felt rett før rundkjøring - endret retning ang. hvor vi skulle - også skrev han etterpå at jeg var usikker foran rundkjøringen. Jeg var ikke usikker, jeg måtte jo skifte retning fra til venstre til til høyre, og måtte derfor skifte felt. Altså, sensoren hadde dårlig dag, men det var egentlig min feil - da jeg skjønte at sensoren sendte meg mot en kjent «felle», som jeg visste om pga at jeg kjørte der før, og kjørelæreren fortalte meg det. Det er en høyre sving som kommer rett etter en bakketopp. Ja, da presterte jeg å si «haha, jeg vet at her må jeg sanke farten» eller noe sånn, var bare nervøs. Men sensoren ble kjempesur at jeg ikke gikk i den fella. 😜 Så ikke gjør det... Hold heller kjeft enn å si for mye. 

Andre gang gjorde jeg et par små feil. En av de var å skifte feilt i rundkjøring, da jeg overvurderte avstand til bilen bak meg. Det var ingen farlig situasjon, men sjåføren i bilen bak meg reiste opp hender fra rettet «hva driver du med»-liksom og det ble nok for min stryk. Jeg fikk også beskjed at jeg kjørte 40 i 30 sone, men det er jeg helt sikker på at jeg ikke gjorde, fordi er kjent med veien der, og vet at det er 30 der! Akkurat den prøvde jeg å protestere på, eller sa nettopp det, nei, jeg kjørte 30 der, er helt sikker på det, men hadde jo ingen bevis.

Anonymkode: 67197...cf9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...